Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opptrening etter menisk+korsbåndoperasjon?

Opptrening etter menisk+korsbåndoperasjon? #1743707 10/02/2014 20:10
big '75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ble operert tirsdag på Rosenborg-klinikken, alt har gått veldig greit og lite smerter

Kastet krykkene nå på lørdag, har kjøpt en brukt ergometer-sykkel for å bruke i opptreningen og har prøvd forsiktig å tråkke rundt uten motstand, noe som gikk greit.

Men det er kanskje for tidlig å begynne med opptrening etter en uke?
Bør jeg ta det mer med ro i starten ?

Re: Opptrening etter menisk+korsbåndoperasjon? [Re: big '75] #1743783 11/02/2014 02:03
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Her har vel legene gitt deg råd.

Mine kneskader har alltid komme seg veldig de 2 første måneder på ingenting. Vanlig forsiktig hverdagsbruk + hvile. Så stopper dem opp. Ingen fremdrift. Fungerer helt greit lissom, men man kjenner at det er noe der. Har da lært av erfaring at det er knebøy-tid. I dag kjenner jeg ingenting i noen av dem. Aldri røket menisken, så ta det med en klype salt.

Redigert av Abit; 11/02/2014 02:04.
Re: Opptrening etter menisk+korsbåndoperasjon? [Re: big '75] #1743849 11/02/2014 09:25
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har du ikke fått informasjon av kirurgen/personell ved klinikken??? Opptrening av korsbånd skal gjøres meget forsiktig og tar lang tid. Jeg ble selv operert for 3 uker siden og følger et nøye planlagt treningesregime med bøying/tøying og styrkeøvelser. Meget viktig å ikke ta i for mye, men ta tiden til hjelp. Du må absolutt ta kontakt med klinikken igjen å få øvelser du kan gjøre, samt du må ta kontakt med fysioterapeut slik at du kan begynne der så fort som mulig for oppfølging.
(Krykkene bør brukes til du kan gå normalt uten halting, normalt 4 uker etter operasjonen. )

Re: Opptrening etter menisk+korsbåndoperasjon? [Re: big '75] #1743897 11/02/2014 11:03
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sikkert lurt å vente litt for lenge enn litt for kort tid. Min mor ble en gang operert i kneet, og spurte legen om når hun kunne begynne å gå / jogge igjen, og fikk beskjed om at hun kunne begynne så snart det ikke gjorde vondt. Hun startet etter 1 - 2 uker, og det førte til en betennelse av en annen verden, som varte i flere år, og jeg tror aldri at kneet ble helt bra igjen.

Re: Opptrening etter menisk+korsbåndoperasjon? [Re: BjørnAa] #1744034 11/02/2014 18:22
big '75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Fikk beskjed fra kirurg at jeg kunne fullbelaste den opererte foten så lenge det ikke var smerter. Snakket med fysioterapeut på telefon som sa jeg kunne kutte ut krykkene så lenge jeg var trygg på foten, samt at jeg nå går uten halting.

Tråkket rundt på ergometersykkelen i en halvtime i dag foran TV'n under OL, selvsagt med lite motstand og det fungerte bra. Er meget nøye med å holde kneet stabilt i fartsretningen, samt at jeg har max 90 grader bøy på kneet. Skal til min første fysio-time i morgen så jeg får vel en del råd og øvelser som jeg får jobbe med hjemme.

Moderator  support