Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Morsom operasang

Morsom operasang #1743284 09/02/2014 18:08
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg kom over en liten gem av en protestvise som er over hundre år gammel: When I was a Lad fra operaen HMS Pinafore.

Basically; så går hele teksten ut på at en sjøforsvars-topp forteller hvordan han klatret opp stigen - ved å kun slikke ræv, gjøre som alle andre gjorde, ikke bry seg om millitæret i det hele tatt, passe på hvordan han så ut.

Hele denne operaen er jo bare kødd, og jeg skjønner ikke hvordan det var mulig å lage noe sånt i England før 1900 uten å miste jobben, bli fengslet eller drept? Ellers er det jo absurd på alle måter. En tekst som er tull, som samtidig er mye mindre tull, enn all annen opera som ikke er ment som tull (bare irrelevant, døll og dum) - og samtidig relevant en 130 år etter at den kom ut?

Jeg skulle like å se de som diskuterer hvordan Miley vrikker på ræva om 130 år. Jeg tipper også at en som er ansatt i offentlig sektor per idag, hadde blitt et skadeskutt dyr addressert til NAV for ever for å lage akkurat samme type sang.

Re: Morsom operasang [Re: Hvilepuls] #1743524 10/02/2014 12:49
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Og takket være dette innlegget ble jeg sittende og høre på Pirates of Penzance mesteparten av dagen idag. Veldig morsomt, men sleit litt med å jobbe.

Politisk og sosial satire har hatt gode kår i England i lange tider, og jeg tror ikke Gilbert og Sullivan egentlig ble ansett som så veldig frekke. Men de gjør det med en humoristisk eleganse som holder seg veldig godt.

Moderator  support