Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsykling på Kreta - Rethymnon

Terrengsykling på Kreta - Rethymnon #1742824 07/02/2014 21:54
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Skal til Rethymnon med kona i Mai. Vurderer å ta med egen sykkel.

Har søkt litt på forumet. Ikke så mye erfaring som er skrevet om tidligere.

Har funnet et firma som har utleie (Olympic Bike) og guida turer. Har lyst til en tur eller to med de og så bruke litt tid på egenhånd.

Noen har som har noe ny erfaring å dele om området og syklingen der?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1743535 10/02/2014 13:09
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Ingen?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1743555 10/02/2014 13:31
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Ha passet på innerlomma.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: Fjeldheim] #1743557 10/02/2014 13:33
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Mottatt!

#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1743689 10/02/2014 19:23
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har sykla i området i to ferier. Men jeg sykla med terrengsykkel på småveier i området. Jeg sjekket ikke mulighetene for å sykle i terrenget. Mange fine lange bakker og vakker natur for sykling generelt sett. Jeg har ikke hørt om noen som har sykla i terrenget der nede. Så usikker på om mulighetene er så gode.

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1743790 11/02/2014 06:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Leide sykkel gjennom Olympic i mai. Jeg synes terrengsyklinga rundt Rethymnon suger - i allefall det jeg fikk prøvd. Flott natur men kjedelig terreng. Mange transportetapper på asfalt og stort sett kjerreveier i terrenget. Neste gang leier jeg meg en landeveissykkel - det er den perfekte sykkelen for denne delen av Kreta.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: GeirK] #1744615 12/02/2014 22:00
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Takker.

Da får jeg vurdere hva jeg gjør. Er jo evnt bare å være innstilt på en del grusveier og ikke forvente masse gromsti ICON_SMILE

Racer har jeg ikke lyst til der, til det leser jeg at trafikken ikke er særlig snill. Kjørte bil der selv for 10 år siden, var jo helt galematias.

#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1744663 13/02/2014 07:12
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På småveiene er det nesten ikke trafikk i det hele tatt. Sykle opp mot fjellene i retning sydover.

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1744920 13/02/2014 15:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: hbakken
Takker.

Da får jeg vurdere hva jeg gjør. Er jo evnt bare å være innstilt på en del grusveier og ikke forvente masse gromsti ICON_SMILE

Racer har jeg ikke lyst til der, til det leser jeg at trafikken ikke er særlig snill. Kjørte bil der selv for 10 år siden, var jo helt galematias.

"Terrengsykkel"-turen min var 80% asfalt og jeg opplevde ikke trafikken som et problem i det hele tatt.

http://runkeeper.com/user/gkjosavik/activity/182789660

Alt jeg syklet av vei fortjener tittelen "landeveisparadis"

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: GeirK] #1745149 14/02/2014 09:13
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Var det noen av dere som prøvde en guida tur med Olympic bike?

#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1745212 14/02/2014 11:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei - jeg kjørte en av de ferdige turene de hadde programmert inn på GPS-en. En ny vei som ikke stod på kartet gjorde at jeg rota meg bort og sved av en ekstra time på slutten av turen. Høydepunktet var da jeg stoppet i en søvnig fjellandsby på en restaurant for å kjøpe vann og ikke fikk gå igjen før jeg hadde satt meg ned og smakt på nyplukka kirsebær fra hagen.

Jeg har veldig lyst til å besøke området igjen - med bukkehornsstyre og smale dekk. Og Rethymnon er en fantastisk fin by.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1749079 25/02/2014 08:12
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Takker.

Leide sykkel der i fjor, og hadde med meg guttungen. Vi sykla fra Platanias og opp til der Samaria ravinen starter ca 10 mil t/r, og med en mengde turister og busser så burde jo dette bydd på utfordringer.
Men fakta ble at jeg har aldri vært tryggere på sykkel, alle tok veldig hensyn til oss, bussjåfører som hilste og var veldig omtenksomme. Norge ER galematias..
Vi hadde i allefall en fantastisk dag på sykkel.

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1749626 26/02/2014 14:16
K
Karsthen Offline
Fersking
Fersking
K
Hei,

Jeg har syklet i Hellas seks år på rad, de tre siste på Kreta (Platanias). Helt supert for landeveissykling med mulighet for å cruise i lettkupert terreng langs kysten, eller klatre opp på 1100 moh. Har aldri, gjentar aldri, opplevd farlige situasjoner med bilister der nede. Ingen tuting, bare høflig "bærting" for å fortelle at "her kommer jeg" av og til.

Det er alltid en stor overraskelse å komme tilbake til aggressive norske bilister etter en tur der nede.

Når det gjelder terrengsykling, så anbefales det at det gjøres med guide. Kartene er ofte litt dårlige, og det er lett å sykle feil. I tillegg er det relativt kjedelig med få stier og mer kjerrevei.

Lykke til!

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1750121 27/02/2014 16:01
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1751032 02/03/2014 09:46
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Takker for flere tips. Heller nok mest mot å ta med en terrengsykkel, men forstår at racer også burde gå fint ICON_SMILE

Må sjekke ut lagringsmuligheter på hotellet før jeg tar med noe som helst av sykkel....

#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1751441 03/03/2014 11:32
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takker for flere tips. Heller nok mest mot å ta med en terrengsykkel, men forstår at racer også burde gå fint ICON_SMILE

Må sjekke ut lagringsmuligheter på hotellet før jeg tar med noe som helst av sykkel....
Ta med deg Cube'en! ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: H.Iversen] #1751443 03/03/2014 11:34
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Sitat: H.Iversen

Ta med deg Cube'en! ICON_SMILE

Hvilken av de? ICON_WINK

#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1768883 08/04/2014 14:33
M
mandresen Offline
Medlem
Medlem
M
Åhh, nå kjenner jeg at jeg blir misunnelig, jeg vil tilbake crying
Var på Kreta i høst (Oktober) i 2 uker sammen med familien (19stk) og jeg og kona leide oss sykler av Hellas Bike i 9 dager. Vi bodde i Gerani. Terrengsyklene vi fikk utlevert var middels og hadde forventet litt bedre sykler, men de var greie nok. Neste gang tar jeg med egen.

Når det gjelder trafikk var det ikke noe problem i det hele tatt, selv kona følte seg trygg, og ho har liten erfaring i å sykle på trafikkerte veier. Det er en god del biler og høy fart på veiene nede ved kysten, altså imellom Gerani, Platanias, Aga Marinaosv. Men når du tar av denne veien og oppover til fjellene er det en helt annen verden, stille, rolig og fin natur.

Jeg bruker http://www.gpsies.com/ for å laste inn løyper som folk har delt. Jeg plukka meg ut noen av rutene og lastet ned på Garminen min og fulgte disse rutene, funker helt knall. Vi syklet også på motorveien fra Gerani og til Kissamos og det var helt greit, da det er breie fine veiskuldre her, og så vidt jeg vet ikke ulovlig å sykle her (Arrester meg hvis jeg tar feil)

Det er også en del restauranter/cafè oppover i fjella, så 2 flasker med vann holdt, for en fikk kjøpt vann oppigjennom fjella og etterfylt.
Syklet blandt annet fra Gerani og opp til vindmøllene på toppen av fjellet(husker ikke navnet) En kjempefin tur, men det var en del veiarbeid så var glad jeg hadde terrengsykkel. Prøver å linke til ruta på Garmin Connect slik at du får se løypa. http://connect.garmin.com/activity/384637424#

Slenger med et par bilder

Koselige grusveier oppe i fjella

En restaurant midt oppe i fjella som passet ypperlig for et cola stopp.

Martin

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1769743 10/04/2014 04:06
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Har ikke fått blitt med på guidet tur selv, men en god venn har leid sykkel gjennom hellas bikes (agia marina)flere år på rad. De tilbyr sykler i nesten alle kategorier, inkl relativt nye bra fulldempere, riktig nok koster de litt ekstra.

Anbefaler å sjekke opp tilbudet deres før avreise. Ettersom at de har begrenset antall guider, og ikke kan tilby alt hver dag, kan Man oppleve som meg, at de krevene turene ble kjørt den dagen jeg var innom, samt dagen før hjemreise.

Svakt planlagt av meg å ikke sjekke dette opp umiddelbart, og ikke minst synd. For jeg snakket med en del deltakere som returnerte mens jeg var i sjappa. Turen (svart tur, krevende løype) hadde bydd på fantastiske spor gjennom plantasjer, ned fjell, og flotte stier. De var nermest i ekstase. Og jeg grønn av misunnelse. De hadde kunn syklet litt på asfalt siste biten tilbake. På vei ut, ble de kjørt opp i fjellene med minibuss og syklene på henger. Dette var en gruppe for de som ønsket å oppleve terrengsykling og naturen, og som hadde de ferdighetene som krevdes.

For å bli med i gruppen, måtte mann ha vist sine ferdigheter i en lettere gruppe, slik at guidene var sikker på at du ville klare utfordringene. Alternativt måtte du ha en kjentmann som virkelig kunne gå god for deg.

God tur !

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: kjellsy] #1794738 25/05/2014 19:49
A
arlol Offline
Fersking
Fersking
A
Skal nedover til Kreta selv om et par uker. Nå er ikke jeg mest vant til landeveien og grusveier så avanserte stier blir galematias for meg, men tar gjerne i mot tips i området rethymnon og eventuelt sykkelleie

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1798493 01/06/2014 09:01
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Da har jeg kommet tilbake fra en uke på Kreta, Rethymnon. Ble totalt 6 turer i løpet av uka med min egen sykkel. Tok men en gammel titanhardttail. Håper på en del grusveier på gps sporene til Olympic Bike.
Jeg prøvde rutene "Arsani" og "Melidoni". På disse turene var det 97% asfalt og resten kjerrevei.
Av en eller annen grunn så valgte jeg å ta med terrengsykkel selv om rådene til Erling og Geir tilsier racer/CX. Innbilte meg at det ville forhåpentlig bli en del grus. Det ble masse masse asfalt for min del. Min utforskertrang alene i terrenget er ikke så stor når jeg er i utlandet på helt ukjente steder og sykler alene. Da vil jeg ha litt mer sikkerhet mtp å komme tilbake til halvveis avtalt tid etc til kona og ikke risikere rote meg bort.

Har vel nå gjort samme erfaringen som flere over. Det er masse lite trafikerte veier, og selv der det er en del trafikk er det null problem å sykle.
Neste gang blir det CX eller racer med kraftige dekk for min del.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å være med på guida turer, men når jeg kontaktet Olympic Bike ca 1-2 uker i forkant for å booke var det allerede fullt, så da ble det GPS leie. Alle turene de har beskrevet som level-2 turer ligger programmert inn og det fungerer fint å følge disse.

Dog vil jeg nok neste gang bare planlegge selv via Garmin Connect og Strava og laste ruter til egen gps.

Alt i alt veldig fine turer, selv om jeg kunne fått tatt mange flere høydemeter og km om jeg hadde hatt en CX/racer.

Tror CX er perfekt jeg. Kunne fint brukt den på de to gps sporene jeg fulgte på de korte terrengpartiene.

Spør om dere lurer på noe mer konkret.

#NBNL -

Re: Terrengsykling på Kreta - Rethymnon [Re: hbakken] #1806544 15/06/2014 20:18
A
arlol Offline
Fersking
Fersking
A
Sa har jeg også returnert. Hadde bomma litt på hvor vi skulle, men fant ut jeg bodde ikke langt unna Hellas Bike som nevnt lenger opp her. Valgte å slenge meg med på en tur på racersykkel med en Stavros som vist har syklet på det greske landslaget om jeg ikke oppfattet feil. Han tok oss med på en fin runde i området: http://connect.garmin.com/activity/516034320

Sjekket ikke ut terrengsykkelturene deres

Moderator  support