Fullkommen stisykkel?
|
Fullkommen stisykkel?
05/02/2014 11:56
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Av gammel vane har jeg fulgt med på Treks nettsider for å få med meg årets nye modeller. Nå er det riktignok en stud siden de dukket opp, men jeg må fra tid til annen innom for å se på Remedy 9.9 . En har jo ofte sett fine, kule og lekre sykler som vekker lysten til å kjøpe nytt. Denne sykkelen er ikke sånn; jeg har egentlig ikke lyst på den. Det jeg derimot lurer på, er om den halvgrove stisykkelen på sett og vis har funnet sin endelige form i denne sykkelen. Hjulstørrelsen virker riktig, demperopphenget har vist seg å fungere, demperlengden virker fornuftig, giringen har endelig funnet sin form (1 x 11), ramma er sterk og lett. Har Trek på sett og vis kommet i mål, her? Vil denne typen sykler bli variasjoner av det som i dag presenteres som Remedy 9.9, i alle fall for Treks vedkommende?
|
|
|
Re: Fullkommen stisykkel?
[Re: Lektoren]
05/02/2014 12:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Kommer ann på hva man liker. Men er jo i området der alle ligger. Til grovstisykling ville nok jeg hatt mer vandring hvertfall foran. Men til allround sykkel i feks østmarka antaelig mindre. Så kommer ann på hva man liker.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/02/2014 12:29
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvor mye demping trenger man for grovsykling på 27.5 egentlig? tmork virka nå hvertfall rimelig fornøyd med allsidigheten på Burneren sin, jeg stusser bare litt på hvor jeg bør sikte meg inn hen i regnearkene mine  140? 150? 160? Mer?
Per B.
|
|
|
05/02/2014 12:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Usikker. Men for min del så kjører jeg Genius. Denne hadde 150/150. Men når jeg satt på 160 foran så ble den uten tvil bedre å kjøre nedover med. Det kan igjen ha noe med geometrien å gjøre. Men bak har jeg egentlig ikke savnet mer vandring, derimot foran kunne jeg godt tenkt meg å ha enda mer.
For min del så blir det en sykkel med 150/160 (bak/foran)og en med 170/170. Er spent på hvordan forskjellen egentlig blir. Kan se for meg at på vanlige Enduro ritt her hjemme vil 15/16 bli mest brukt samt til stiturer, men på megavlanche så trur jeg mer vandring bare vil være bra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/02/2014 15:18
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Tipper neste generasjon Remedy har lengre overrør, kortere stem og kortere kjedestag. Som Enduro 29 og de nye Konaene.
Trek er ikke i mål med andre ord, men dit kommer man vel heller aldri?
|
|
|
[Re: Tollef]
05/02/2014 21:39
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nei, men kanskje stisykkelen likevel tross alt er i ferd med å finne sin form? For noen år siden syklet vi med V-bremser og triple kranker, og fabrikantene sleit med å finne fungerende demperoppheng. Kan det være at de beste demperopphengene som finnes nå, kommer til å følge oss noen år? Og at hjulstørrelsene er etablert? Og at framtida er single krankdrev?
Jeg tror det. Herre- og damesykkelen fant sin form i mellomkrigstiden (eller tidligere), raceren ser omtrent ut som på 60-tallet, halvdemperen var vel ferdig formgitt rundt slutten av 90-tallet? Rammematerialer, tekniske løsninger og geometri, har endret seg mye, men de grunnleggende, funksjonelle løsningene, har endret seg lite.Har stisykkelen også kommet dit? Eller er jeg helt på jordet?
|
|
|
05/02/2014 23:05
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Det vil vel aldri bli én fasit for hva en stisykkel bør være. Som olechr er inne på over kommer det jo an på terreng, topografi og personlige preferanser og ferdigheter. Og budsjett. "Sti" er jo et begrep som favner alt fra traktorvei til stupbratt steinrøys, alt etter hvem du spør. Uansett, håper den perfekte stisykkelen aldri blir laget - skal man liksom være fornøyd med å ha én terrengsykkel? 
|
|
|
05/02/2014 23:23
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For noen år siden syklet vi med V-bremser og triple kranker, og fabrikantene sleit med å finne fungerende demperoppheng. Kan det være at de beste demperopphengene som finnes nå, kommer til å følge oss noen år? Og at hjulstørrelsene er etablert? Vel, det er over 10 år siden jeg begynte med skivebremser og 5 år siden jeg begynte med dobbelkrank. Og det fleste opphengene som er ledende per dags dato har vært på markedet i mange år. Men hjulstørrelser er relativt etablert, utenom 650B som ble veldig populært å ha i fjor.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
06/02/2014 09:54
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
For noen år siden syklet vi med V-bremser og triple kranker, og fabrikantene sleit med å finne fungerende demperoppheng. Kan det være at de beste demperopphengene som finnes nå, kommer til å følge oss noen år? Og at hjulstørrelsene er etablert? Vel, det er over 10 år siden jeg begynte med skivebremser og 5 år siden jeg begynte med dobbelkrank. Og det fleste opphengene som er ledende per dags dato har vært på markedet i mange år. Men hjulstørrelser er relativt etablert, utenom 650B som ble veldig populært å ha i fjor. Så... Da har jeg kanskje rett? Single krankdrev og 650b vil kanskje også følge oss i årene framover? Skivebremsene kom jo definitivt for å bli, og som du sier, har demperopphengene ikke forandret seg så mye de siste årene. Det hadde jo på mange måter vært bra om syklene ikke ble utdatert så fort, men heller kunne oppgraderes ettersom komponentene ble utslitt. Forøvrig er det klart at "stisykkel" er mange forskjellige ting. Poenget mitt var vel mer at de forskjellige plattformene kanskje er i ferd med å finne sin form, nå. (Så kan jo fabrikantene heller leke seg med å utvikle nye varianter av fatbikes...)
|
|
|
06/02/2014 10:13
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Remedy 9.9 27.5 er diskré å se på, men en råtass på stien. Har du en 9.9 så trenger du ikke flashe det. Den tradisjonelle 140-kategorien på sti er ekstremt kapabel til alt. Remedy 27.5 er allerede testet og godkjent for høkk to flat av superkid Brage Vestavik, og han drar den heftig gjennom steincrux og luftige svev. Samtidig er en allsidig, leken og kvikk til alle varierte terrengturer. Sykkelen og kategorien har definitivt sin plass og burde velges av flere, selv om nordmenn flest - spesielt de som skal konkurrere (selv om det er mosjonistnivå), polariserer mer ut mot rittfulldemper eller endurosykkel.
Har Remedy 9.9 kommet i mål? Alt er en kontinuerlig utvikling i Trek. Og kontinuerlig forbedring. Alle de nye 650b-syklene er bygget fra bunnen opp, med geometri tunet for den nye hjulstørrelsen. Samtidig så er kjent innovasjon og teknologi implementert, fordi det virker så bra. Vi kan gå med på å kalle Remedy 9.9 en perfekt stisykkel i dag, men det finnes en diger FoU-avdeling i Wisconsin som jobber hver eneste dag for å gjøre den enda bedre. Om man ikke utvikler seg så blir man fort historie. Innovasjon og teknologi er en bærebjelke i Trek, og det sier vel noe om at hvorfor alt er en kontinuerlig prosess.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
06/02/2014 11:28
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Om man ikke utvikler seg så blir man fort historie. Innovasjon og teknologi er en bærebjelke i Trek, og det sier vel noe om at hvorfor alt er en kontinuerlig prosess. Eller så kan man gjøre som Trek og bare låne designet til Dave Weagle i stedet. 
|
|
|
[Re: Lillosti29]
06/02/2014 11:42
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har Remedy 9.9 kommet i mål? Alt er en kontinuerlig utvikling i Trek. Og kontinuerlig forbedring.
Ja, men det gjelder jo alle andre sykkelkategorier, også. En moderne damesykkel med aluramme og sju - åtte gir i navet, er lettere og stivere enn en DBS fra 1965. Samtidig er det de samme løsningene som er videreutviklet. Kjøper man en Trek Remedy 9.9 i dag, er den kanskje ikke håpløst umoderne om ti år, i alle fall ikke om man bytter slitedeler underveis... Noe av det samme har vi jo sett på Racerfronten. Min Ridley Excalibur fra 2008 er fremdeles helt moderne. Det er så godt som ingenting å vinne på å kjøpe ny ramme, annet enn en litt mer ettergivende bakramme. Hadde jeg hatt en karbonramme som var fem år eldre derimot, ville saken ha vært en helt annen. Forresten: Om dere skulle ha behov for å få testet ut hva som skjer med en halvfeit lektor som plutselig og helt uventet kan sykle en sesong på en Remedy 9.9, må du bare ta kontakt. 
|
|
|
06/02/2014 13:22
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Kjøper man en Trek Remedy 9.9 i dag, er den kanskje ikke håpløst umoderne om ti år, i alle fall ikke om man bytter slitedeler underveis... Er det noen grunn til å tro at produsentene ikke finner på noe nytt? Om fem år tipper jeg at gjengede krankhus relanseres, til vill jubel fra forumbrukere verden over. Den sykkelen du linker til har forøvrig allerede en håpløst umoderne geometri. Med høyt krankhus og nær sagt vertikal styrerørsvinkel, minner den mer om en nyfødt elgkalv som vakler fremover på ustøe ben, enn en real stisykkel. Nei, vi må nok vente til Specialized lanserer en 650B EVO før vi får se noe i nærheten av fullkommenhet.
|
|
|
06/02/2014 13:40
|
N E Berget
Ringrev
|
Ringrev
Tror jeg ser poenget ditt. De fleste forbedringene som jeg har etterlyst de siste årene har nå kommet, og jeg tenker som deg; hva skal bli det neste?
En liste over ting jeg har etterlyst som har blitt bra nå: -Nå er bremsene blitt kraftige nok. -Man får de girene man vil ha (xx1-style). Før måtte jeg velge mellom 1x10 og 2x10 med påfølgende miste-kjedet-trøbbel. -Geometrien begynner å bli utprøvd. -Hjula har blitt større. -Vekta har gått ned. -Climb-funksjonen på CTD'en låser nesten bak (iallefall på Trek Slash).
Og som sagt, hva blir det neste? Det eneste jeg etterlyser nå, er at man har bryter på styret for bakdemper. Akkurat det er jo fullt mulig, men det er ikke vanlig ennå.
For øvrig skal jeg ha årets Slash 9, og der har faktisk Trek lest tankene mine. Sykkelen har blitt lavere, lettere, fått slakkere setevinkel og større hjul - akkurat det jeg tenkte på. Det eneste som mangler er ramme i karbon. Men den hadde nok blitt for dyr uansett.
Redigert av N E Berget; 06/02/2014 14:08.
|
|
|
[Re: dokhan]
06/02/2014 14:45
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er det noen grunn til å tro at produsentene ikke finner på noe nytt? Om fem år tipper jeg at gjengede krankhus relanseres, til vill jubel fra forumbrukere verden over.
Ja, forskjellige deler vil nok få nye standarder, men neppe noe som snur opp - ned på hele konseptet. F eks vil jeg tro vi får elektroniske gir i marka, også. Den sykkelen du linker til har forøvrig allerede en håpløst umoderne geometri. Med høyt krankhus og nær sagt vertikal styrerørsvinkel, minner den mer om en nyfødt elgkalv som vakler fremover på ustøe ben, enn en real stisykkel.
Geometri er jo noe som varierer en hel del på alle slags sykler, og er vel litt av grunnen til at det er grunnlag for så mange forskjellige produsenter. La oss håpe det fortsetter sånn!
Redigert av Lektoren; 06/02/2014 14:45.
|
|
|
[Re: N E Berget]
06/02/2014 14:47
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
N E Berget: Du forstår akkurat hva jeg mener! 
|
|
|
06/02/2014 18:09
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Skal rope ut om vi trenger testpilot, Lektoren  I år som i fjor kjører vi Norges største test tour fra sør til nord. Usikker på om 9.9 er i utvalget, men Remedy er med.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
|
|