Grenserittet 2014
|
Re: Grenserittet 2014
[Re: JMGJMG]
04/08/2014 10:52
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Tror ikke du får søkt på puljene på ovennevnte resultatliste.
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
[Re: kaffekanne]
04/08/2014 10:55
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Joda, det funker, men ikke med pulje 3.
|
|
|
04/08/2014 10:58
|
Crassus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Som alltid et veldig morsomt ritt! Etter debut i fjor og super opplevelse skulle selvsagt tiden barberes i år. I fjor startet jeg sist i puljen (var ikke klar over at man måtte ligge først) og koste meg oppover de første bakkene, fikk beina godt i gang og bare økte utover i rittet.
I år stod jeg helt i front (pulje 5) i Strømstad og hadde planen klar, skulle følge teten helt inn! Under defileringen klarer altså de som ligger først i gruppa å kjøre feil i den siste rundkjøringen og dro selvsagt med seg hele gruppa opp til høyre, først etter 5-6 sekunder skjønte man at det var feil. Da var halen allerede på vei i riktig retning og vi var plutsetlig sist på det siste lange strekket. Det er bare å beklage forseringen på utsiden av stripa bortover der, frustrasjonen over den tåpelige feilsyklingen tok overhånd.
Klarte å komme blandt de første inn i bakken og holdt følge til Buar, det ble vanskeligere og vanskeligere å holde over toppene og måtte til slutt gi tapt. Alt for sent selvsagt, så i stedet for å ha gode bein de siste 40 km ble det et blodslit for å redde en anstendig tid. Kom inn til tilnærmet samme tid som i fjor, så en solid lærdom om disponering der. Tjener betydelig mer på å holde en jevn fart hvis du ikke er sikker på at du er sterk nok til å holde teten! Ellers var defileringen i gruppe 5 som vanlig ganske skummel med mye nervøs sykling og en som gikk i bakken etter noen hundre meter, men gikk ellers rolig gjennom traseen.
Veldig gøy å henge i målområdet etterpå, fantastisk arrangement og nydelig vær! Fint shotglass fikk jeg også :-D
|
|
|
04/08/2014 11:06
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grenseritet 2014 oppsummering:
Det beste var: - Campinglivet med Otoen som han allerede har beskrevet. Siden foreldre hans ikke tok han med på ferietur i campingvogn var det bare rett og rimelig at jeg ga han en inføring i dette. Priest, Primal Fear, Polarbrød og Nuggatti er selvsagt ikke noe som demper stemningen. Mange som hadde gjort som oss også der, var en god del bobiler og vogner. Billig også (20 kr for dagen). - Løypa var i veldig god stand og ikke noe å bekymre seg over, svarbergpartiet var så tørt at jeg skulle ha klart å sykle opp der med racer. Det som ble beskrevet som løssand i mil etter mil var ikke spesielt synlig for min del...kanskje jeg ikke så det pga av støvet som la seg i ansiketet og brillene. Thunder Burt var null problem i svinger for min del, men så at noen andre slet i svinger, men var nok ikke dekka. - Skulle sykle ned igjen for å hente bil/Vogn, men ved Nordby Kjøpesenter stoppet en mann meg og lurte på om jeg ville ha haik til Strømstad da han skulle dit. Etter å ha raskt vurdert mulighetene for at jeg kunne bli kidnappet, tok jeg sjansen. Hyggelig fyr. - Målgang på festningen er alltid en opptur sammen hvordan det går. -Været.
Det dårligste var: - Starten. Tull, kaos og å bruke første 15 min på å vurdere om en gidder dette neste år er sjelden bra. Har ingen gode forslag hvordan dette skal gjøres bedre. Defileringen er noe sabla tull iallefall. Burde en hatt starten utenfor og så rett på ? Skjønner det med stemingnen i byen osv, men starten er skikkelig turn off. - Oppførselen (til folk i pulje 1 iallefall, sikkert litt sånn i de bak også). Vet at en ble disket i eliten, vet ikke om noen andre, men burde vært mange i pulje 1 som skulle vært det. For regelen om å ikke kjøre i motsatt veibane ble som Otoen lenger opp beskrevet brutt. Kjefting og smelling og nedsykling av kjegler var bare en liten del av scenarioet. Rart ingen tryna om ikke noe annet. Og så selvsagt Grenseidiotene av første klasse, de som alltid skal kjøre på fortauet og tråkke vilt for så å hive seg inn i feltet. Lurer på om de trener på dette ? Hva med å trene på å stille seg først før start! Var med i en liten kjedekollisjon på den lengste gresstien (den som alltid har vært der), han foran meg tryna, jeg bremsa og han bak kjørte inni meg i bra fart og serverte følgende glose "hva faen er du gjør" ? Hva tror du svarte jeg, "jeg kolliderte, hva gjorde du ?"
Nok om det. Sto langt framme (til meg å være) i starten, men pga det som er nevnt over her så holdt jeg høyre hele veien og lot bare folk sykla forbi. Mistet litt engasjementet egentlig. Kom greit i gang fysisk og havnet på slutten av den store gruppen, litt bak "tetgruppen". Pga nevnte krasj (ikke noe stort og tapte ikke mye) og noen andre som tryna foran der igjen ble det en mindre gruppe som aldri tok igjen gruppen som var foran. For min egen del handler om jeg er litt for defensiv og for lite flink til å plassere meg smart,
Siste 3 mila er vi en gruppe på 7-8 mann som kjører jevnt og bra sammen. Føler meg sterk i bakkene men ikke så bra trøkk på flatene. Men bra stemining og jevn sykling i denne gruppa. Tar igjen noen enkelt folk men ikke grupper. Kommer heller ingen bakfra. Asfalt/colabakken kjører jeg litt på og ingen andre følger, tenkte at det var siste bakke så får presse seg litt. Kjører da solo til mål mens de bak tar innpå og et par kommer forbi før siste bakken. Men avslutter ok selv om det var dårlig med tempotrøkk i beina i dag. Tiden ble 2.47, 1 min bedre en i fjor, ganske like forhold og resultat mao (ca samme plassering også). Passe fornøyd er karakteren, men var mer psykisk en fysisk det skortet på i dag. På en "god dag" hadde jeg nok vært kapabel for par min bedre tid så var jo ikke langt unna, er vel mer følelsen underveis var bedre i fjor og året før, da var jeg mer "attack".
Kjørte foresten med rød JH trøye, svarte bukser og en Cannondale sykkel som knrket noe helt jævlig.
Neste år har jeg lyst å sykle Offroad Finmark og det går vel samme uke/helg så da sykler jeg nok ikke her neste år da...hvis ikke Otoen instisterer på campingliv, metal og polarbrød m/ Nuggati da.
Redigert av oddefa; 04/08/2014 11:09.
|
|
|
[Re: JMGJMG]
04/08/2014 11:06
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Joda, det funker, men ikke med pulje 3. Jeg får opp mulighet til å velge pulje 3 hos meg, ligger mellom pulje 29 og 30 ( Search | Advanced Search | Startgroup )
|
|
|
04/08/2014 11:56
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Flott ritt og flott løype. Men stemningen ble litt ødelagt i startområdet for meg av alle som ikke forsto svært tydelige instruksjoner om ikke å kjøre i motgående kjørebane og på fortau. Blir flau og irritert over hvor jævla egosentrert man ønsker å fremstå for komme noen plasser frem i pulje 6 ! :-( Vis respekt for andre deltagere og arrangør - Følg oppfordringer for egen og andres sikkerhet.
Flytt starten ut av byen så lenge folk ikke evner å ta til seg instruksjoner, og reduser puljestørrelsen i de mest startekåte puljene (1-12) til 150.
Endte langt bak i startfeltet etter å stått langt frem i slusen. Men kjørte meg gradvis frem til solid pers. Kjørte RoRo 2.25 foran og Renegade 2.3 (25psi/28psi/95 kg). Kommer igjen til neste år.
Redigert av Peters; 04/08/2014 12:03.
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/08/2014 12:22
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Det dårligste var: - Starten. Tull, kaos og å bruke første 15 min på å vurdere om en gidder dette neste år er sjelden bra. Har ingen gode forslag hvordan dette skal gjøres bedre. Defileringen er noe sabla tull iallefall. Burde en hatt starten utenfor og så rett på ? Skjønner det med stemingnen i byen osv, men starten er skikkelig turn off. - Oppførselen (til folk i pulje 1 iallefall, sikkert litt sånn i de bak også). Vet at en ble disket i eliten, vet ikke om noen andre, men burde vært mange i pulje 1 som skulle vært det. For regelen om å ikke kjøre i motsatt veibane ble som Otoen lenger opp beskrevet brutt. Kjefting og smelling og nedsykling av kjegler var bare en liten del av scenarioet. Rart ingen tryna om ikke noe annet. Og så selvsagt Grenseidiotene av første klasse, de som alltid skal kjøre på fortauet og tråkke vilt for så å hive seg inn i feltet. Lurer på om de trener på dette ? Hva med å trene på å stille seg først før start! Var med i en liten kjedekollisjon på den lengste gresstien (den som alltid har vært der), han foran meg tryna, jeg bremsa og han bak kjørte inni meg i bra fart og serverte følgende glose "hva faen er du gjør" ? Hva tror du svarte jeg, "jeg kolliderte, hva gjorde du ?" Godt å se jeg ikke er den eneste som reagerer på starten, og mentaliteten hos enkelte. Var et lite øyeblikk i tvil om jeg var blitt en gammel, grinete unggutt  Det undrer meg voldsomt at enkelte virker til å få en fullstendig personlighets-forandring, bare fordi man sykler turritt.
|
|
|
04/08/2014 12:29
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Opplever ikke dette på andre ritt en Grensrittet egentlig, skal jo sies at ingen andre ritt har så "trang" åpning her, birken feks er motorvei i forhold og da blir det ikke den trengselen og kjempingen (tror jeg da). De fleste ritt jeg sykler er jo det motsatte, som er god stemning blant deltakerne.
|
|
|
04/08/2014 12:32
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Synes starten i pulje 2 var bedre enn i pulje 3 i fjor. Synes de aller fleste var flinke til å ikke gå over i motsatt, og synes kjeglene var mer til bry enn til hjelp. En flott ritt, og bedre opplevelse med starten i år.
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/08/2014 12:35
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Opplever ikke dette på andre ritt en Grensrittet egentlig, skal jo sies at ingen andre ritt har så "trang" åpning her, birken feks er motorvei i forhold og da blir det ikke den trengselen og kjempingen (tror jeg da). De fleste ritt jeg sykler er jo det motsatte, som er god stemning blant deltakerne. Forsåvidt enig det. Dette er bare andre gang i år jeg føler folk sykler som idioter. Syklet Copenhagen GranFondo, som er kvalifikasjon til amatør-VM, med fellestart og 1000 syklister. Det var faktisk hakket verre enn Grenserittet 
|
|
|
04/08/2014 12:42
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Starten er fortsatt slitsom, selv om det faktisk var bedre enn det jeg har opplevd før. Var vel blant de 25% første i rekka ved kärleksuddan, fulgte reglene med resultatet at jeg var blant de 5% siste når starten gikk. Pulje 7. Likevel ser jeg at jeg var 7. raskest i pulja, det sier jo noe om hvor meningsløst det er å slåss før start. Hadde bestemt meg for å ikke stresse med starten i år heller, og fikk meg noen gode lattere når folk oppdaga Polisen i defileringa, og de som måtte dukke for flyvende kjegler. Lønner seg å holde høyre i defileringa, venstre skal man prøve seg på i rittet  Fant et par karer fra pulje 5 og 6 å leke med litt før halvvegs (en med raumerytter.no på rumpa). Bra driv, og pers med 11min selv om det mangla 23 sekunder på å komme under 3. Så en stakkar som fikk et værst tilbud på grussti før erte. Sladd, nesten i grøfta, klikka ut begge beina og landet overskrevs på ramma. Trodde han skulle redde den inn, men plutselig traff sykkelen noe og han tok en OTB inn i en mengde trær i ca 30. Håper det gikk bra, fikk gitt beskjed til vaktpost like ved. Noen bak meg stoppet, turde ikke selv pga farlig sving og fart og stor gruppe. Ble kvalm av uprøvd energigørr (kona måtte få det jeg skulle ha...), og fikk bare i meg én 0,5 flaske vann, kasta fulle flasker high5 og Squeezy i spøla. Holdt på å spy av varmt energigørr, da ville jeg heller dø av dehydrering (som vanlig). Fast track 2.0/Renegade 1.95, S-works, slangeløst, 24/26 psi, helt perfekt for meg. Sykla i Sarp sykleklubb-trøye, svart SUP-sykkel og "knutspeed" på ryggen hvis noen av de jeg jobbet med er her - takk for turen!
Redigert av knutspeed; 04/08/2014 12:49. Rediger grunn: skriveLEIFer
|
|
|
04/08/2014 12:47
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Kjempefint organisert ritt.
Det oppsto flere potensielt veldig farlige situasjoner i nedoverbakkene på asfalt da en hvit Mercedes-Benz kjørte vekselvis sakte og fort og bråbremset flere ganger med frustrerte syklister like bak.
Ellers fikk jeg dessverre bare syklet på sparebluss siste halvparten. Krampene kom igjen og igjen. Så ut som mange andre hadde det samme problemet. Får investere i sånn Crampfix.
|
|
|
[Re: bcbc]
04/08/2014 12:59
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Synes starten i pulje 2 var bedre enn i pulje 3 i fjor. Synes de aller fleste var flinke til å ikke gå over i motsatt, og synes kjeglene var mer til bry enn til hjelp. En flott ritt, og bedre opplevelse med starten i år. Er helt enig dette. Startet også i pulje 2. Stod lang fremme i pulja før defileringen ned til startområdet. Hadde fortsatt samme plassering da vi kom frem. Under masterstarten lå jeg i venstre felt mot kjeglene og ble ikke forbikjørt før det gjenstod 50 meter før vi svingte inn på grusen. Synes folk oppførte seg bra og tok hensyn til instruksen om å ikke krysse kjørefeltet. Men mulig det var litt mer kaos bakover i feltet. Kjørte med TB foran og bak. Fungerte fint i svinger og rullet bra. Men bakdekket tålte ikke overkjøring av en stein ca. 2 mil før mål. Måtte skifte slage og mistet da en super gruppe jeg lå med. Det er første gang jeg har kjørt med en så stor gruppe hvor alle var med å bidra. Bare så synd jeg mista dere. Derfra og inn ble ejg kjørende mer eller mindre alene. Kom ingen bakfra, og de jeg tok igjen kjørte jeg fra. Kom likevel inn til pers og er veldig fornøyd med rittet. Kudos til arrangøren for nok et vellykket arrangement.
|
|
|
04/08/2014 13:54
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Et lite tips er å sette google maps-navigering på telefonen i "fotgjengermodus" når man sykler tilbake til Strömstad. Da får man en utrolig flott tur i usedvanlig idylliske omgivelser.
|
|
|
04/08/2014 16:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Grenserittet var et stk konge bra ritt. Godt fornøyd med egen innsats og har vel aldri følt meg sterkere i dette rittet noen gang. Ble dessverre litt for mye støting mot slutten så ramlet av de beste med 12 km igjen, men tapte ikke noe plass og ikke så mye tid heller.
Har vel aldri vært mer fornøyd med sykkeloppsettet i noe ritt før. Spark med Thunder Burt snake skin og 44/30 krank foran var helt topp.
Starten var helt tullete. Selv var jeg seedet og sto på rekke 2, men det tok ikke lang tid før jeg var langt bak da jeg ikke tok kjangsen på å jukse. LItt feigt av arrangør da de filmet mange av de som jukset. HEr var det hvertfall 3 stk av de som ble topp 10 som jukset. Håper også kravet om elite blir strengere. Skjønner ikke hvorfor folk som vet de kommer langt bak skal presse seg inn foran Wengelin og de som man vet er bedre. Da gjerne fra fortauskanten hoppene inn i feltet.
Grenserittet er et topp ritt, kanskje det beste i norge. Med knall pengepremier og generellt bra. Men starten må de gjøre noe med for når de ikke disket flere i år så kommer alle til å gi faen neste år. En måte å gjøre det på er å strekke bånd mellom kjegelene
Redigert av olechr; 04/08/2014 16:31.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/08/2014 16:18
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Samstemmer, GR er et veldig kult ritt med suverene rammer i mål og en grusom start. En løsning kan være mindre puljer med tidligere start, men idiotene får du desverre ikke bort uansett. Skulle tru vi skulle sykle 2 km og ikke 80.
|
|
|
04/08/2014 17:14
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Gode bilder fra Sportograf som vanlig, og til en akseptabel pris (170,-)
|
|
|
[Re: olechr]
04/08/2014 17:29
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Starten var helt tullete. Selv var jeg seedet og sto på rekke 2, men det tok ikke lang tid før jeg var langt bak da jeg ikke tok kjangsen på å jukse. LItt feigt av arrangør da de filmet mange av de som jukset. HEr var det hvertfall 3 stk av de som ble topp 10 som jukset. Håper også kravet om elite blir strengere. Skjønner ikke hvorfor folk som vet de kommer langt bak skal presse seg inn foran Wengelin og de som man vet er bedre. Da gjerne fra fortauskanten hoppene inn i feltet.
Grenserittet er et topp ritt, kanskje det beste i norge. Med knall pengepremier og generellt bra. Men starten må de gjøre noe med for når de ikke disket flere i år så kommer alle til å gi faen neste år. En måte å gjøre det på er å strekke bånd mellom kjegelene
Diskingen var jo en vits. Var som du sa en del i topp 10 som burde ha blitt disket. Ikke noe poeng å nevne navn da alle som satt i feltet så hvem det var  Skjønner heller ikke hvorfor man skal ha 130 mann på start i eliten. Skal man ta rytternes sikkerhet på alvor (som arrangøren prater så høyt om frem til startskuddet går) så er 50, toppen 60 ryttere grensen. Med 44 mann innenfor 10 min og 3 sekunder og 72 innenfor 15 min så er det ganske så åpenbart at en del nok fint kunne ha startet i puljen bak. Hadde det vært 20 svensker/dansker pluss 40 nordmenn så hadde det heller ikke vært noe særlig behov for å kjøre texas i starten da de aller fleste holder nivået såpass bra at man slipper at folk plutselig bare lager luker i terrenget.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
04/08/2014 17:44
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Starten i pulje 1 var mye bedre i år, noen måtte selvfølgelig prøve seg, men det gikk mye bedre nå.. Mulig det var fordi jeg var tidlig til start. Bortsett fra en tryn under bordet på matstasjonen, fordi en eller annen liuring bestemte seg for at han skulle ha drikke før meg, og svingte inn forran meg, og bråbremsa mens jeg hadde en hånd på styre og tok etter drikkebeger med den andre.. Kudos til deg  jeg spurte selvfølgelig "så du hadde lyst på drikke du ja." Fikk ikke noe svar  . Mista gruppa i Cola bakken.. Der var lysta på Cola mye større en å komme i mål! Krabba inn til mål på stusslige 2.51... Ingen høydare med andre ord ... TB forran og FF bak, og stiv gaffel funka bra.. Var selfølgelig forberedet på å få litt juling med stiv gaffel, men det gikk fint med TB 2.2 so jo faktisk gir greit med demping på 25psi trykk..
Feit og i dårlig form..
|
|
|
04/08/2014 18:07
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Dette er jo ikke kun et problem i eliteklassen. Der var man "bare" 130. I resten av puljene var man ca. 250 og også der med de samme problemene. Skal man ha 50 stykker i hver startpulje så vil jo bruke en stund på å få startet alle sammen ? Men mindre man kan starte med kortere intervaller en 5 min ?
Utfordringen er at man må håndheve de regler som settes. og at jukserne diskes.
Folk både i Eliteklassen og øvrige klasser må beholde vettet og bidra til en at dette skal være en hyggelig og så trygg opplevelse som mulig. Jeg ble selv kjørt ned bakfra og stupte over styret i et 30 km/t ute i løypa. Det kan jeg akseptere og er en del av sporten. Apekatter på fortauet og i motgående kjørefelt er det ikke. Smått irritert :-)
|
|
|
[Re: Peters]
04/08/2014 18:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Folk både i Eliteklassen og øvrige klasser må beholde vettet og bidra til en at dette skal være en hyggelig og så trygg opplevelse som mulig. Jeg ble selv kjørt ned bakfra og stupte over styret i et 30 km/t ute i løypa. Det kan jeg akseptere og er en del av sporten. Apekatter på fortauet og i motgående kjørefelt er det ikke. Smått irritert :-)
Enig det du skriver. Folk mister jo helt hode. Men vet jo ca hvor god form man er. Skjønner ikke hvorfor alle skal presse seg lengst frem da. Kjegler i banen er egentlig bare farlig. Håper de hvertfall tar merkeringsbånd i mellom kjeglene neste år slik at det ikke "går" å krysse.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
04/08/2014 18:27
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Mitt råd til folk som er startkåte, er heller å bruke kruttet på å bidra i rulla og bidra til at man kjører organisert og smart gjennom hele rittet. Kjører man mer organisert og rasjonelt en pulja foran, tar man den igjen. Sånn fortsetter man til man er i mål. Får man ikke til en kjøresterk gjeng, så støter man seg selv opp til neste pulje på egen hånd hvis man klarer. Da har man helt sikker oppnådd en god tid, man kan være stolt av.
|
|
|
04/08/2014 20:01
|
Ato
Medlem
|
Medlem
Kjørte ikke grenserittet i år(dessverre) rittet er en av favorittene og skuffer sjelden. Starten har alltid vært et mareritt, man puster sjelden før man er over de første grusbakkene og utforkjøringene. Grenserittet handler stort sett om å komme gjennom her i levende live. Dog synes jeg det gikk litt bedre med omleggingen i fjor. Den "Gamle" starten med den lange sletta før vi krysset veien ovenfor/bortenfor gymnasskolan var et mareritt og et kaos i skivebremser som hylte, folk som skrek, bannet og noen gikk på trynet, det ble alltid veldig trekkspillkjøring. Har i alle min grenseritt stort sett kjørt i pulje 2 og her synes jeg det har blitt en bedring de siste år både under gåturen ned til start og bak master bilen og leser vel innimellom linjene på dette forum at det også ikke har vært for ille der i år heller, det virker på meg utfra hva jeg leser at det var verst i pulje 1 og puljer lenger bak(+ noe i eliten). Jeg tror at det beste er å slippe feltet rett fra startstrek uten master. Birken gjør dette, Montebellorittet gjør dette du skal vel lete lenge etter starter hvor det er mindre kaos. Mulig at gatebildet i Strømstad gjør det vanskelig, men hva med å flytte starten til rundkjøringen der tidsstarten går slik at man går rett på strekka over den nye innfarten og rett i grusbakkene, eller rett og slett starte på startskudd rett fra dagens start og god tur? Jeg vet ikke men jeg tror at noe må gjøres og jeg tror ikke sperreband, kjegler og trusler om å bli disket er veien å gå, jeg tror det heller virker motsatt. Dette "spenner fjæra" enda mer. Det er litt rart og synd at Grenserittet som har så UTROLIG gode rammer og stemning skal "skjemmes" av dette. Hva seeding gjelder så har jeg også stusset litt på omfanget av eliteklassen, og det virker på meg som det har blitt tøffere krav i pulje 1,2,3 mens kravet til elite har blitt senket eller stått stille? (Dette er dog bare en oppfatning så kan være at jeg tar feil) Uansett Grenserittet er fantastisk men jeg håper inderlig både for arrangør, ryttere og sykkelsporten at Grenserittet lykkes med tiltak som gjør denne opplevelsen enda bedre:)
|
|
|
05/08/2014 06:03
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Mitt råd til folk som er startkåte, er heller å bruke kruttet på å bidra i rulla og bidra til at man kjører organisert og smart gjennom hele rittet. Kjører man mer organisert og rasjonelt en pulja foran, tar man den igjen. Sånn fortsetter man til man er i mål. Får man ikke til en kjøresterk gjeng, så støter man seg selv opp til neste pulje på egen hånd hvis man klarer. Da har man helt sikker oppnådd en god tid, man kan være stolt av. Landeveis sykkelist? Nå har vel aldri målet i ett terreng ritt vært å bruke mest mulig krefter, men å komme seg billigst fortest mulig til mål, i en så stor fart man egentlig ikke orker å henge med i, så der har du alle som ikke er med i rulla di.. Det er altid noen som er villige til å dra (meg selv inkludert når jeg ikke er i dårlig for som nå).. Det å stå først på start i Strømstad i helgen var min redning opp de første bakkene... Hadde jeg vært med å dratt, hadde jeg kommet inn på over 3 timer, ikke 2.51 som jeg endte på....
Feit og i dårlig form..
|
|
|
05/08/2014 06:44
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Nei, ikke utpreget landeveissyklist. Tvert i mot :-). 6 av 7 ritt i år har vært i terrenget. Bukkerittet, Terningenrittet og Helgøyatråkket blant annet. Er jo enig med deg at skal man kun fokusere på god tid, så er jo det å henge det smarteste. Jeg gjorde dette selv på Landeveisbirken, hang med i en stor pulje som et slips på halen. Og spurtet i mål som en av det første i startepuljen til en altfor god tid for meg.
Det jeg mener er at mange i Grenserittet hadde syklet fortere hvis man i større grad hadde brukt de samme samarbeidsprinsipper som gjelder i landeveissykel også på grus/asfalt. Jeg mener at mange ikke er bevisste på at en samarbeidene gruppe syklister sykler mye fortere med samme energibruk.
Jeg mener at man må få bort fokuset med å stå først i startpuljen i Grenserittet for å skape en bedre atmosfære og et tryggere ritt i startfasen av dette ellers flotte rittet. Alle kan ikke stå først, mitt innlegg er et innspill på hvordan man med samarbeid tar igjen de som var heldige å stå først inn på grusstiene.
Redigert av Peters; 05/08/2014 06:48.
|
|
|
05/08/2014 07:39
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Det jeg mener er at mange i Grenserittet hadde syklet fortere hvis man i større grad hadde brukt de samme samarbeidsprinsipper som gjelder i landeveissykel også på grus/asfalt. Jeg mener at mange ikke er bevisste på at en samarbeidene gruppe syklister sykler mye fortere med samme energibruk.
Er veldig enig der. Jeg startet i pulje 1 og der var det veldig mange som bare lå på hjul uten å ville bidra. Dette er irriterende når man bare er 2-3 stk som drar i front og når man snur seg ser man minst 50 mann bak på hjul. Hvis alle hjelper til så vil farten også bli større og alle kommer fortere frem. Hva er vitsen med å bare ligge der å spare krefter? Mange har sikkert nok bare å henge på som ett slips men det må da være flere som kan bidra når man er seedet til samme pulje... kanskje de heller burde startet i en pulje lenger bak.
|
|
|
05/08/2014 07:46
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Må komme med et teit innspill, hva med å ta inn fartsholdere a la Marathon? Starte i egne puljer. Sub 3, 3:15. 3:30...etc.
Løypa er jo enkel nok til at det kunne ha gått, og med den stadige debatten om å henge på hale eller kjøre rulle...vel. Da kan man henge på fartsholderen sin en stund, og er man sterk nok - rykke i vei.
Start diskusjon.....:)
|
|
|
[Re: torarnep]
05/08/2014 09:48
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
Synes starten i pulje 2 var bedre enn i pulje 3 i fjor. Synes de aller fleste var flinke til å ikke gå over i motsatt, og synes kjeglene var mer til bry enn til hjelp. En flott ritt, og bedre opplevelse med starten i år. Er helt enig dette. Startet også i pulje 2. Stod lang fremme i pulja før defileringen ned til startområdet. Hadde fortsatt samme plassering da vi kom frem. Under masterstarten lå jeg i venstre felt mot kjeglene og ble ikke forbikjørt før det gjenstod 50 meter før vi svingte inn på grusen. Synes folk oppførte seg bra og tok hensyn til instruksen om å ikke krysse kjørefeltet. Men mulig det var litt mer kaos bakover i feltet. Kjørte med TB foran og bak. Fungerte fint i svinger og rullet bra. Men bakdekket tålte ikke overkjøring av en stein ca. 2 mil før mål. Måtte skifte slage og mistet da en super gruppe jeg lå med. Det er første gang jeg har kjørt med en så stor gruppe hvor alle var med å bidra. Bare så synd jeg mista dere. Derfra og inn ble ejg kjørende mer eller mindre alene. Kom ingen bakfra, og de jeg tok igjen kjørte jeg fra. Kom likevel inn til pers og er veldig fornøyd med rittet. Kudos til arrangøren for nok et vellykket arrangement. Enig med begge der. Mye bedre enn i pulje 3 i fjor. Stod dog nesten helt fremst i puljen, så det hjalp nok 
|
|
|
05/08/2014 09:52
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Tenkte å være snill gutt og følge påbudet om høyre fil i år, ut fra start. Lå som ca. nr. 50 ut i pulje 1, men etter kort tid som nr. 150, da folk dundra forbi i motgående fil. Ble forbanna og hoppa opp på fortauet og kjørte opp igjen ca 50 plasser. Tror de enten må gjøre motgående tilgjengelig og sperre den for trafikk, eller små puljer hvert 1-2 min. Usikker på om arrangøren egentlig bryr seg, så lenge folk nok kjøper deltakelse.
iq
|
|
|
|
|