Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig!

Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig! #1738389 27/01/2014 14:10
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Syntes denne var kjekk, viser alle mulige spacer/adapter muligheter med Avid per nå.
Gravde frem denne da jeg klarte å kjøpe spacere for CPS caliper til Standard caliper...

Disc Brake Caliper Mounting Bracket and Spacer Configurations.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig! [Re: Elgvenn2] #1738399 27/01/2014 14:23
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig bra funn! Takk for at du postet den ICON_SMILE

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig! [Re: Elgvenn2] #1738745 28/01/2014 12:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har du standardkaliper, er det vel bare å sløyfe CPS-spacere, jo!?!? Alle har jo referansepunkt i 160mm PM med spacere (CPS) eller uten (standard)

Redigert av baronKanon; 28/01/2014 12:11.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig! [Re: baronKanon] #1738762 28/01/2014 12:41
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hva var egentlig problemet her..?

Avid er tydeligvis i ferd med å fase ut CPS og her vises forskjellen mellom de to ulike typene av kalipere. I tillegg vises alle typer brakett/spacer/bolt-konfigurasjoner som er mulige for alle skivestørrelser og ramme-/gaffelfester.

Alle som kan grunnprinsippene for montering av skivesbremser vil ikke ha nevneverdige problemer med å tenke seg hva som er riktig bruk av braketter, bolter og spacere. Nå er det ikke alle som besitter denne kunnskapen, og for dem kan dette være veldig nyttig IMO.

Dessuten kan du være helt sikker på at det før eller siden vil dukke opp spørsmål om montering av Avid-kalipere her på forumet. Da vil det være temmelig kjekt å bare kunne henvise til denne oversikten i stedet for å måtte koke sammen en ny forklaring hver gang.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig! [Re: baronKanon] #1738766 28/01/2014 12:50
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon
Har du standardkaliper, er det vel bare å sløyfe CPS-spacere, jo!?!? Alle har jo referansepunkt i 160mm PM med spacere (CPS) eller uten (standard)

Du trenger en annen adapter om du skal fra f.eks. 160 til 180 om du har standard adapter ift CPS adapter.

I mitt tilfelle, så skulle en CPS adapter ha 17.5mm og 12.5mm spacere + den konvekse CPS-skåla, mens jeg egentlig skulle hatt 12.5mm og 7.5mm spacere + konveks CPS-skål fordi jeg har en standard adapter som ikke bruker noen CPS-skiver på 160mm.

Jeg har i hvert fall ikke kontroll på at en standardkaliper trenger CPS alikevel når man spacer ut, mens du trenger helt annen dim adapter/spacer når du spacer en CPS-kaliper.....

Edit:
Ser nå at det også er forskjell på om du bruker spacer eller adapter. I mitt tilfelle brukte jeg altså spacer. Det at du også må holde kontroll på forskjellene om du bruker spacer eller adapter gjør det jo enda kjekkere med en slik oversikt!

Redigert av Elgvenn2; 28/01/2014 13:04.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Kjekk: Avid Disc Brake adapter/spacer konfig! [Re: cayman] #1738768 28/01/2014 12:58
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: cayman
Hva var egentlig problemet her..?

Avid er tydeligvis i ferd med å fase ut CPS og her vises forskjellen mellom de to ulike typene av kalipere. I tillegg vises alle typer brakett/spacer/bolt-konfigurasjoner som er mulige for alle skivestørrelser og ramme-/gaffelfester.

(...)

Tja, ser ut som de går bort fra CPS når du holder deg til standard dimensjonen som ramme/gaffel er beregna på, men at du trenger CPS så fort du kaster inn en spacer/adapter p.g.a. f.eks. 160mm->180mm.

Edit: Ser nå at dette ikke gjelder i alle tilfeller, men noen....
Sitat: cayman

(...)
Dessuten kan du være helt sikker på at det før eller siden vil dukke opp spørsmål om montering av Avid-kalipere her på forumet. Da vil det være temmelig kjekt å bare kunne henvise til denne oversikten i stedet for å måtte koke sammen en ny forklaring hver gang.

Jeg tar ikke sjansen på at jeg har dette i fingerspissene i hvert fall, bestiller ikke nye bremser så ofte at jeg tør å stole på at jeg husker rett fra gang til gang! ICON_SMILE
Kan jo hjelpe en del om butikken det kjøpes fra faktisk klarer å merke dette på en forstålig måte. Det hadde ikke r2-bike klart i hvert fall!

Redigert av Elgvenn2; 28/01/2014 13:06.

Moderator  support