Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rar nabo.

Rar nabo. #1737918 26/01/2014 10:59
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har en ganske rar nabo her eg bor. fruen i huset vasker bilen ute idag. Er bare minus 2 og frisk bris. Og bor midt i en bakke så alt vannet renner ned utenfor innkjørselen min og fryser. Guttungen var ute å lekte og sklei på isen og spurte da om de ikke skulle salte pga isen. Han fikk da kjeft fra gubben i huset om at han måtte passe sine egne saker og ikke plage de andre. Jeg ble målløs og lo litt for meg selv inne i huset mitt for vet jo ikke hva jeg skulle si. Jeg gikk ut ca 10 min senere å ble møtt av en skikkelig kjefte gubbe som sa at jeg måtte lære guttungen min å gå og ikke bråke slik. Jeg ble totalt målløs igjen og fant ut at jeg måtte bare svare noe og sa at ingen normale personer vasker bilen ute i minus grader. ( de vasker med kaldt vann) så klikket det totalt for gubben og sa at eg måtte roe meg ned å slutte med bråket jeg lagde og at jeg kjørte for fort i boligfeltet. Jeg svarte da at han burde først skjerpe seg selv før han klagde på andre. Han forventer at det er totalt stille etter 21.30 hele året for da er han lagt og alle som da bråker eller måker snø eller kjører bil får kjeft. Selv har de den mest bråkete bilen i nabolaget med hull i eksospotten. Så lurer på hva neste påfunn fra han blir. Er ikke en mnd uten noe idiotiske ting han finner på. Kjenner at jeg mest har lyst å bare fille riste han men funnet ut at det er best å bare la det gå firbi. Bodd her snart i 4 år og det er først siste halve året jeg har svart han igjen.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737920 26/01/2014 11:23
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
En person totalt uten selvinnsikt altså. Jeg bor i et studentkollektiv med en som har mye av samme "hjerneskade", kan være en smule frustrerende. Han blir dritmuggen hvis alle ikke er musestille når han skal ta en "powernap" midt på dagen, selv sitter han oppe hele natta og spiller musikk/playstation på surroundanlegg. Go figure

Re: Rar nabo. [Re: epsilone6] #1737921 26/01/2014 11:31
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: epsilone6
En person totalt uten selvinnsikt altså. Jeg bor i et studentkollektiv med en som har mye av samme "hjerneskade", kan være en smule frustrerende. Han blir dritmuggen hvis alle ikke er musestille når han skal ta en "powernap" midt på dagen, selv sitter han oppe hele natta og spiller musikk/playstation på surroundanlegg. Go figure

Bra jeg ikke er den eneste med slike folk i nabolaget. Men hvorfor klage på naboene og at det blir for tett mellom husene når de kjøpte først i byggefeltet og alle grunnmurer var ferdig når de bygde så de viste det ville bli tett. Vjeg får til og med kjeft vist eg er ute i min egen hage å griller om sommeren. Det bråker vist formye. Har gassgrill. Tror de burde sendt disse to personene på samme sykehus for undersøkelser.

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737922 26/01/2014 11:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Livestrong
Jeg gikk ut ca 10 min senere å ble møtt av en skikkelig kjefte gubbe som sa at jeg måtte lære guttungen min å gå og ikke bråke slik.

Min reaksjon på den påstanden ville være å stille spørsmålet "hva var det han bråkte med?" om igjen og om igjen inntil jeg fikk et svar.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737924 26/01/2014 11:37
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
du får trøste deg med at han helt sikkert ikke har det noe bra med sitt eget liv og lar det gå utover andre. Han har sikkert ikke "fått seg noe" på lang tid ICON_LAUGH

Ellers eneste måte å ta til bake er å forholde seg rolig og konstruktiv og han skjønner det kanskje etterhvert hvor tåpelig han oppfører seg

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Rar nabo. [Re: GeirK] #1737925 26/01/2014 11:39
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: GeirK
Sitat: Livestrong
Jeg gikk ut ca 10 min senere å ble møtt av en skikkelig kjefte gubbe som sa at jeg måtte lære guttungen min å gå og ikke bråke slik.

Min reaksjon på den påstanden ville være å stille spørsmålet "hva var det han bråkte med?" om igjen og om igjen inntil jeg fikk et svar.

Han sa noe til dem vel. Hadde sikkert fått det som svar. He he. Mellomste gutt her i huset som fulgte med på Jul i svingen gikk i hele desember å kalte de for fru Woldt. Slik som hun sure i jul i svinge heter. He he.

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: thomasengen] #1737927 26/01/2014 11:41
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: thomasengen
du får trøste deg med at han helt sikkert ikke har det noe bra med sitt eget liv og lar det gå utover andre. Han har sikkert ikke "fått seg noe" på lang tid ICON_LAUGH

Ellers eneste måte å ta til bake er å forholde seg rolig og konstruktiv og han skjønner det kanskje etterhvert hvor tåpelig han oppfører seg

Holdt meg rolig i 3,5 år. Så idag gikk det ikke lenger. Måtte bare kommentere tilbake. Vært naboer i 4 år snart. Og de følger med hva vi gjør. De har sotet vinduene og persiennet nede hele dagen så vi ikke skal kunne se inn. Men når vinduene er på samme høyde og samme plass så blir det jo naturlig at en sitter å ser ut vinduet når en spiser middag osv.

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: thomasengen] #1737928 26/01/2014 11:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Niks. Det eneste som får drittsekker til å slutte med å være drittsekker, er at konsekvensene blir så ubehagelige at de slutter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rar nabo. [Re: GeirK] #1737933 26/01/2014 12:00
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Niks. Det eneste som får drittsekker til å slutte med å være drittsekker, er at konsekvensene blir så ubehagelige at de slutter.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Rar nabo. [Re: neonstz] #1737937 26/01/2014 12:11
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: neonstz

Hadde håpet på en litt mindre volderlig måte å løse det på. Men må få han først til å kjefte på noen for at han skal forlate huset sitt å komme ut. Så får finne en bedre løsning. Kanskje tvangs sende han tilbake til østlandet?? Han er jo en "innvandrer" i vestlandet. ( ikke negativt ment til andre)

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737958 26/01/2014 13:32
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
For en løk. Inviter ham på middag.

Re: Rar nabo. [Re: engekri] #1737961 26/01/2014 13:46
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: engekri
For en løk. Inviter ham på middag.

Tror jeg bare hadde fått kjeft av han da. He he

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737966 26/01/2014 13:56
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Du virker litt for avbalansert i forhold til denne drittsekken.
Finn aggresjonen dypt inni magen og gi fyren en skrape som setter han skikkelig på plass. Angrep er virkelig beste forsvar.
Slike konfrontasjoner kan gi et frislipp av uante mengder adrenalin, og er du skikkelig på tærene kan du gi han en på trynet også.

Jeg er sikker på at dette vil ordne seg til det aller beste, Lykke til.

Re: Rar nabo. [Re: vortex surfer] #1737968 26/01/2014 14:03
Livestrong Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: vortex surfer
Du virker litt for avbalansert i forhold til denne drittsekken.
Finn aggresjonen dypt inni magen og gi fyren en skrape som setter han skikkelig på plass. Angrep er virkelig beste forsvar.
Slike konfrontasjoner kan gi et frislipp av uante mengder adrenalin, og er du skikkelig på tærene kan du gi han en på trynet også.

Jeg er sikker på at dette vil ordne seg til det aller beste, Lykke til.

Er ikke så enkelt. Han er alltid på terrassen når han kjefter. Han er aldri ute i gaten. Hadde vært enklere da. Men tilbake snakk kommer han få hver gang han åpner kjeften fra nå av. Jeg er ikke redd for å snakke og skjelle ut folk som fortjener det. Men prøvd å holde det litt lavt siden det er nærmeste nabo.

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737972 26/01/2014 14:19
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Nei, vet det skjelden er så enkelt. Vi bodde i en horisontaldelt tomannsbolig, med en gaaaal dame over... Tunge år det der ja, og vi fikk ikke fred før vi flyttet der ifra.
Jeg fikk skylden for at hennes oppvaskmaskin gikk tett, to etasjer over....
Og hennes narkomane datter var den eneste i familien som ikke plagde oss med sin tilstedeværelse, sjøl om hun kom ganske seint hjem, og aldri hadde nøkkel med..
Ta tak og grei ut i problemene, ellers ligger de der som gnagsår du aldri blir kvitt.

Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1737975 26/01/2014 14:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ta opp et videokamera neste gang og lat som du filmer ham. Fortell ham at ingen tror deg på at du har en så barnslig nabo at du bare MÅ få det på film. Dersom du har middagstjester i hagen, få alle til å ta opp mobilen og late som de filmer eller tar bilde

Ring også på døra hans etter neste skyllebøtte og vis ham at du ikke er redd for konfrontasjon. Fortell ham at du ikke finner deg i den slags barnslig oppførsel.

Som sagt, i det det blir ubehagelig nok å være en barnslig idiot slutter han å være en barnslig idiot - i allefall overfor deg. En mann som ikke lar meg grille i fred i min egen hage, hadde jeg tvunget i kne med alle lovlige midler.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1738215 27/01/2014 08:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Si at du skal ta en prat med bråket til sønnen din, etter han har fått fikset hullet i eksosanlegget på bilen sin ICON_WINK Biltilsynet er veldig nazi på lydmålinger, og at dette skal være ihht vognkort om det er ettermarkeds eksos, er og et tips.

Vaske bil ute i minusgrader, enhver sin lyst. Ikke bra at avrenningen er til fellesomeråder/naboer.

Bodde i ett rekkehus for 10år siden. Han naboen der var ikke god. Humørsyk konebanker.

Før der igjen, i rekkehus, en som brukte en annen kjepp på kona (litt vel ofte), så hun hylte av vellyst. She was a screamer too..

Så har vi innpåslitne norlænningen som står på trappa til huset sitt og roper til naboen i nabohuset "e dokker hjæmme? dåkker må ta telefonen når vi renge te dåkker". *hehe*

Er noe i alle familier.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1738223 27/01/2014 08:51
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Søren, jeg bor i et altfor normalt (eller unormalt?) nabolag. Her skjer det ingen ting.

Re: Rar nabo. [Re: Dexter] #1738225 27/01/2014 08:56
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Da er det du som er gærningen.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Rar nabo. [Re: silverwrx] #1738226 27/01/2014 08:57
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: silverwrx
Er noe i alle familier.

Japp, og det er ikke alltid slik at naboen er en løk (ikke myntet på silverwrx, men ts). Det kan være en grunn til at han liker å ha de stille på kvelden. Kanskje karen har migrene, for alt du vet.

Da blir det litt for dumt om du skal presse ham opp til veggen og «avkreve» svar på alt du mener han gjør galt.

Hva med å prøve å ta en rolig prat og spørre ham hva som plager ham og hva han evt. mener du kunne gjøre? Blir kravene hans for dumme, kan du endre taktikk, men umiddelbar antagelsesangrep er sjelden det beste forsvar.

Hvorfor er det så vanskelig å gå litt inn for å være gode naboer?

Redigert av anonymous5; 27/01/2014 08:59.

Anonym5
Re: Rar nabo. [Re: anonym5] #1738232 27/01/2014 09:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff
Kanskje karen har migrene, for alt du vet.

Da blir det litt for dumt om du skal presse ham opp til veggen og «avkreve» svar på alt du mener han gjør galt.

Hvis han kjefter for at gassgrillen bråker eller at tilsnakk om islegging av oppkjørsel er "bråk", er det ikke migrene som er problemet. Han har mest sannsynlig et personlig problem som får ham til å oppføre seg som en drittsekk.

Jeg mener at naboen skal avkreves en redegjørelse for det mener trådstarter gjør galt. Den som kommer med påstanden, sitter med bevisbyrden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rar nabo. [Re: GeirK] #1738241 27/01/2014 09:13
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Han har mest sannsynlig et personlig problem som får ham til å oppføre seg som en drittsekk.

Mest sannsynlig ja. Men du vet det ikke sikkert. Greit å få det avklart, og prøve å gjøre det på en måte som ikke forverrer et allerede utsatt naboforhold.

Jeg mener at naboen skal avkreves en redegjørelse for det mener trådstarter gjør galt.

Selvfølgelig, men kan det gjøres på en imøtekommende måte?

Anonym5
Re: Rar nabo. [Re: anonym5] #1738244 27/01/2014 09:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Selvfølgelig, men kan det gjøres på en imøtekommende måte?

Kanskje. Jeg har ikke opplevd personen, og ville kanskje vurdert det. Slik som jeg ser for meg naboen etter beskrivelsen, er det ikke mulig å være imøtekommende. Jeg ville nok forsøkt å ringe på og ta en prat om grillingen før jeg satte inn full konfrontasjon, men jeg har en følelse at det hadde avstedkommet lite.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rar nabo. [Re: silverwrx] #1738245 27/01/2014 09:19
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx
Så har vi innpåslitne norlænningen som står på trappa til huset sitt og roper til naboen i nabohuset "e dokker hjæmme? dåkker må ta telefonen når vi renge te dåkker"
Ja, men det e jo jævla ufint å ikkje svare på telefon! ICON_WINK Svartns søringa!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Rar nabo. [Re: Livestrong] #1738440 27/01/2014 16:43
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Har en gal nabo her også. Han har plaget masse andre naboer, men ikke oss (ennå). Han har ei gammal campingvogn og en lastebil som han bruker som lager for skrotet sitt. Heldigvis er det ikke noen vinduer på huset vårt mot han. Det er på baksiden av vårt hus. Vi deler heller ikke vei med fyren. Han har til og med to dommer på seg om å fjerne skrotet uten at han har gjort det. Så lenge jeg har null med han å gjøre så driter jeg i han.

Re: Rar nabo. [Re: GeirK] #1738451 27/01/2014 17:11
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Hvor ofte fungerer denne taktikken, egentlig?

Re: Rar nabo. [Re: trondmm] #1738454 27/01/2014 17:18
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: trondmm

Hvor ofte fungerer denne taktikken, egentlig?

Politikere er i hvertfall veldig glad i stille spørsmål om og om igjen. "Navarsete, svar meg på dette ..." og så videre, gjenta som nødvendig.

Re: Rar nabo. [Re: trondmm] #1738455 27/01/2014 17:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her inne fungerer den dårlig fordi det er lettere å feige ut og la være å svare når du ikke diskuterer face-to-face.

IRL så fører den til at man enten konkluderer hvem som har rett eller konkluderer med at motparten ikke greier å svare på et enkelt spørsmål om sitt eget utsagn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rar nabo. [Re: GeirK] #1738458 27/01/2014 17:32
Tex Offline
Besatt
Besatt

IRL så fører den til at man enten konkluderer hvem som har rett eller konkluderer med at motparten ikke greier å svare på et enkelt spørsmål om sitt eget utsagn.

Pleier denne innsikten å føre til adferdsendring?

Min erfaring er at folk stort sett ikke forandrer seg.

Re: Rar nabo. [Re: Tex] #1738461 27/01/2014 17:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex

Pleier denne innsikten å føre til adferdsendring?

Det har jeg ikke målt, men den fører ofte til at folk forstår at de tar feil. Noen innrømmer det til og med. Det er jo en start.

- Robert Green Ingersoll

Moderator  support