Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Usikker fremtid for Hafjell?

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: cayman] #1742940 08/02/2014 12:31
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: cayman

Når man først har gått til anskaffelse av egnet sykkel og utstyr og reiser avgårde for å bruke dette så spiller det ingen rolle om man kjører i én, to eller tre timer. Forskjellen utgjør praktisk talt ingenting når man først har satt av en helg til dette, fått pakket bilen og man er på vei.

Her trur jeg du tar feil. Det er svært få i mine øyne (som jeg kjenner) som har mulighet til å sette av en hel helg. De personene som kan sette av en hel helg flere ganger i året og som sykler DH er det få av. Det blir for spesiellt. Ja man får det til på ski, men hvor mye større trur du kundegruppen er?

Derimot å kunne ta en kveld eller en dag et sted er mye lettere. Og for de aller fleste som skal prøvd DH så er tryvann faktisk tøfft nok. Og det er de man må få tak i, de vanlige syklistene som nå sykler for gøy eller type Birken.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1743509 10/02/2014 12:24
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Det er godt mulig at jeg tar feil - det har skjedd før.. Jeg tok utgangspunkt i meg selv og de jeg kjenner, og der vil de fleste ha svært gode muligheter til å sette av en helg hvis de skulle ønske det.

Mitt inntrykk er at det er mange som har hatt en reallønnsvekst de senere årene, og at disse dermed har fått en økning i andel av inntekten de kan disponere til sine fritidsinteresser. Denne lønnsøkningen har riktignok ført til at kravene til å "levere varene" på jobben har økt, men samtidig har mange fått friere tøyler med hensyn til hvordan de kan disponere tiden de har til rådighet. I sum betyr dette at det er en god del mennesker som har fått mer penger til overs og som har bedre muligheter enn noensinne til å styre når de vil jobbe og når de vil ta seg fri. I lys av dette er det en smule overraskende å lese at at det er svært få som klarer å få til noe annet dagsturer.

At det er få som driver med DH pr dags dato er forsåvidt kjent allerede, og det er vel dette som er Hafjell Bike Park sitt hovedproblem slik jeg ser det - ikke mangel på fasiliteter eller kvaliteter ved anlegget.

Jeg synes at du peker på noe interessant med ditt spørsmål om størrelsen på kundegruppene i ski- vs sykkelanlegg.

Hvis vi skulle summere opp alle som i løpet av en vinter besøker et av de mange skianleggene på østlandet to (eller flere) dager etter hverandre, så tror jeg at vi vil finne at det er et betydelig antall mennesker som havner i denne kategorien. Dette anser jeg at burde gi en ganske god pekepinn på hvor mange det er som har anledning til å ta reise på en weekend-tur.

Når man ser på hvor stort marked det er for alpint totalt sett på østlandet så tror jeg at det ikke egentlig behøver å være så mange av disse som vil sykle DH for at Hafjell Bike Park skal gå i pluss. Ser man på hvor beskjedent Hafjell Bike Parks apparat tross alt er, sammenlignet med hvilken kapasitet østlandets alle skianlegg har samlet sett, så tror jeg at det burde det holde med en veldig liten andel av skianleggenes kundegruppe for å kunne holde hjula i gang på Hafjell.

Vi bør også huske på at det faktisk finnes noen som bor slik at de kan være villige til å reise på dagstur til Hafjell og at "ingen-kan-sette-av-en-helg" argumentet ikke vil være gyldig for disse.

At Tryvann er tøft nok for nybegynnere synes jeg ikke kan brukes som noe argument mot å satse på sykkel på Hafjell. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden så har jeg litt vanskelig for å se at det ikke er plass til begge, spesielt hvis man tar høyde for at det er få som forblir nybegynnere til evig tid. Dette blir vel akkurat det samme som i alpinanleggene - man lærer seg grunnleggende ferdigheter i den lille, lokale bakken og søker mot høyere fjell når man vil ha større utfordringer..?

Vi må gjerne satse på rekruttering blant Birken-syklister for min del, men jeg ser for meg at de som reiser mer enn én time for å besøke et av østlandets skianlegg vinterstid (og som ikke nødvendigvis sykler fra før) utgjør et minst like stort potensiale. Men heller ikke her behøver vel det ene utelukke det andre - vi kan da henvende oss til begge disse gruppene?

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1743658 10/02/2014 17:38
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hemsedal ble rævkjørt av bla Trysil og Hovden på nittitallet fordi de ikke forsto at det var i de grønne og blå løypene pengene og besøket lå. Mens det satt en klikk på cafeen og snakka om kuløyper og bratte fjell og lo av de to trekkene som Trysil besto av den gangen så fortsatte Trysil å bygge heiser på "flatene". Fasit i 2014 er klokkeklar: Trysil har blitt nesten dobbelt så stort som H dal og alt fokus de siste 10-15 åra i H dal har vært å please de som ønsker lett skikjøring.....bare sånn for å sette ting i perspektiv mtp sykling og hva som kan tenkes må til for å trekke en stor nok crowd.
Ang destinasjonsfeeling så stemmer det at for ca like lenge siden så var det nok med en p plass og noen heiser. Det skjønte Tryslingene samtidig som de bygde ut ikke ville være nok i fremtiden all den tid samtlige undersøkelser som ble gjort på feltet ga klare signaler om at turistene ønsket seg et fortettet sentrum ala alpene. I skrivende stund så har dette gått opp for Hallingen og alt fokus de siste 2-4 åra har vært å komme til enighet så man (omsider) får bygd en gondol som knytter sentrum (trøim) inn i anlegget og får litt alpestemning og destinasjonsfeeling.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: cayman] #1743674 10/02/2014 18:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: cayman
Det er godt mulig at jeg tar feil - det har skjedd før.. Jeg tok utgangspunkt i meg selv og de jeg kjenner, og der vil de fleste ha svært gode muligheter til å sette av en helg hvis de skulle ønske det.

Mitt inntrykk er at det er mange som har hatt en reallønnsvekst de senere årene, og at disse dermed har fått en økning i andel av inntekten de kan disponere til sine fritidsinteresser. Denne lønnsøkningen har riktignok ført til at kravene til å "levere varene" på jobben har økt, men samtidig har mange fått friere tøyler med hensyn til hvordan de kan disponere tiden de har til rådighet. I sum betyr dette at det er en god del mennesker som har fått mer penger til overs og som har bedre muligheter enn noensinne til å styre når de vil jobbe og når de vil ta seg fri. I lys av dette er det en smule overraskende å lese at at det er svært få som klarer å få til noe annet dagsturer.

Orsaken till att många nog har problem med att sätta av helger jämfört med kvällar och delar av dagar är nog barn och familj och också andra intressen. Pengar och arbetstider är nog inte så viktig tror jag.

Så har det iallafall varit för mig. När jag var yngre så var det inga problem att dra iväg på helgerna för att få till det bästa förhålladena för det jag höll på mig. Med små barn blir det väldigt mycket mer styr att dra iväg.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: fredriks] #1744623 12/02/2014 22:10
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks
Orsaken till att många nog har problem med att sätta av helger jämfört med kvällar och delar av dagar är nog barn och familj och också andra intressen. Pengar och arbetstider är nog inte så viktig tror jag.

Det är knappast så att det är bara dom som har barn, familj och andra intressen som har fått ökade löner - det gäller nog i lika stor utsträckning dom som är ensamstående eller dinkies . Att en grupp människor inte har tid att åka bort över helgen för att cykla behöver ju inte betyda att det inte finns andra som har tid.

Hur det än är med den saken: jag tycker i alla fall att det verkar mest logiskt att rikta in sig mot dom som faktiskt har tid, lust och pengar till att åka till Hafjell. Om det nu är så att det inte finns barnfamiljer i som hamnar i den kategorin, så är det nog ändå inte så mycket Hafjell/Alpinco kan göra åt just detta.

På hemsidorna till Statistisk sentralbyrå kan man för övrigt se att nästan 40 procent av alla hushåll i Norge består av enbart én person - i Oslo är andelen 52 procent.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744627 12/02/2014 22:25
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hele denne debatten består av mye synsing. Jeg skulle ønske Alpinco eller andre kunne kommet med fakta på bordet vedrørende lønnsomheten. Hadde sommerdriften og vinterdriften vært splittet i to selskap så ville dette vært enkelt å se gjennom offisielle regnskapstall, men sånn som det er nå så vet man jo ikke hva hhv sommerdrift og vinterdrift genererer. Jeg skulle ønske noen presenterte tallene!

Jeg er overbevist om at dekningsbidraget for sommerdriften per dags dato er positivt. Om man belaster sommerdriften med en vesentlig del av avskrivningene på heiser og annet driftsmateriell så ser det kanskje ikke like bra ut, men vi reiser ikke til Hafjell pga. gondolen, men fordi løypene til Snorre er kjempebra!

Og så et hjertesukk til slutt: Hva slags forretningssans har man som eier når det ikke er mulig å få kjøpt lunsj på bunnstasjonen av stolheis 2 i Hafjell i helgene? 200stk kjøpesterke mennesker som kjører utfor blir sultne - disse kundene kommer ikke til toppen av gondolen for å kjøpe mat. De ender med å kjøpe noe annet - et annet sted. Det framstår som forretningsmessig venstrehåndsarbeid å ikke utnytte dette potensialet. Kiosken står jo der - tom!

Ut på tur!

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Supermann] #1744667 13/02/2014 07:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann
Hva slags forretningssans har man som eier når det ikke er mulig å få kjøpt lunsj på bunnstasjonen av stolheis 2 i Hafjell i helgene?

Kanskje 200 potensielle kunder ikke er nok til at det går rundt? Hvor mange av disse (som ikke allerede kjøper lunsj et annet sted i anlegget) ville faktisk ha kjøpt lunsj der?
Jeg tipper at det ikke ville vært nok til at den kiosken hadde gått med overskudd.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744672 13/02/2014 07:32
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Tja. Det er ikke snakk om mye kostnader for å ha åpentt tre-fire timer hver dag i helgene.

Kiosken står der og er dermed gratis/alternativt kan man benytte et telt med en grill.
Lønnskostnader per time inkl. aga og fp: ca 200kr/timen.
Si at man selger for 50kr eks mva til halvparten av de som er der oppe. Råvarekosten vil være ca. 10-20kr på disse varene. Da sitter man igjen med si 30kr x 100 x 2 = 6000kr(om man forutsetter 20kr i råvarekost. Redusert for lønnskostnaden på 4 x 200 x 2 = 1600kr. Det er det ihvertfall 4000kr ekstra inntjening hver helg - i tillegg til at man gjør tilbudet mer attraktivt.

Ut på tur!

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744679 13/02/2014 07:48
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan sikkert hende at ei pølsebu i bunnen ville ha lønt seg isolert sett, men overskuddet gjør neppe de store utslagene på bunnlinjen for sommeren. Hvis man har tenkt å trekke massene fra kontinentet og GB så vil neppe ei pølsebu gjøre det helt store utslaget på opplevd kvalitet på anlegget all den tid mange av disse er vant til å kunne skli inn i et eller annet landsbysentrum og velge mellom forskjellige tilbud. Problemet til Hafjell er egentlig bare problemene til norsk reiseliv generelt i mikroperspektiv spør du meg og det er en mangel på å kunne servere "full pakke". De som tror at Lilleputthammer og Hunderfossen er nok når destinasjonen ellers består av en p plass og sykkelutleie med hotellet en god marsj lengre nede, altså et område helt uten uten atmosfære og tilbud av noesomhelst er jeg redd tar feil.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: Supermann] #1744689 13/02/2014 08:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann
Tja. Det er ikke snakk om mye kostnader for å ha åpentt tre-fire timer hver dag i helgene.

Kiosken står der og er dermed gratis/alternativt kan man benytte et telt med en grill.
Lønnskostnader per time inkl. aga og fp: ca 200kr/timen.
Si at man selger for 50kr eks mva til halvparten av de som er der oppe. Råvarekosten vil være ca. 10-20kr på disse varene. Da sitter man igjen med si 30kr x 100 x 2 = 6000kr(om man forutsetter 20kr i råvarekost. Redusert for lønnskostnaden på 4 x 200 x 2 = 1600kr. Det er det ihvertfall 4000kr ekstra inntjening hver helg - i tillegg til at man gjør tilbudet mer attraktivt.

4000 hver helg er nok ikke helt nok til at man kan styre så mye med det. Samtidig det er da null problem å kjøre til bunn eller til Gondol toppen? Noe jeg vil tru de fleste også gjør. Så du vil nok mest sannsynlig bare spre omsetningen på flere steder.

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1744740 13/02/2014 09:46
KKippernes Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ny pressemelding fra Alpinco:

http://terrengsykkel.no/index.php?id=5097

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744780 13/02/2014 11:14
HNK Offline
Besatt
Besatt
I regnstykket om inntjening, må det jo også legges inn kostnader med heisdrift (strøm etc.), slitasje på anlegg osv osv... Om det er ca.4000,- som er igjen etter en helg i kiosken, så snakker vi nok mest sannsynlig ikke om noen økonomisk gevinst.

Men beslutningen virker dessverre å være mer eller mindre fattet allerede.
At de ikke engang er interessert i å bygge videre på den unike muligheten VM faktisk er, er for meg merkelig. En ekte kapitalist vet å utnytte slike muligheter.

Men det må reklameres mer også! På vei opp til WC ifjor, var det jo knapt et skilt langs veien som sa noe om arrangementet.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: HNK] #1744821 13/02/2014 12:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK

Men det må reklameres mer også! På vei opp til WC ifjor, var det jo knapt et skilt langs veien som sa noe om arrangementet.

VM kommer ikke til å bli noen ting så sant det ikke brukes resurser på å få det frem nei. Selv folk i miljøet viste jo knapt at det var world cup i fjor. Håper det blir mer til VM, men noen må jobbe med det og lage en strategi. Usikker på om det blir gjort.

Ambassadør for Scott.
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744854 13/02/2014 13:11
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KKippernes
Ny pressemelding fra Alpinco:

http://terrengsykkel.no/index.php?id=5097

Hva skjedde her?

Umiddelbart høres det positivt ut, forstår det slik at de nå tenker drive mindre med finansablegøyer / kjøp og salg av eiendom, og heller satse mer på utvikling av eksisterende anlegg.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: olechr] #1744933 13/02/2014 16:20
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

. Håper det blir mer til VM, men noen må jobbe med det og lage en strategi. Usikker på om det blir gjort. [/quote]

Er dette mulig! clown

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744948 13/02/2014 17:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Saken er dekket i DN også. I videre satsning så er det bare snakk om vinterproduktet.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2765506.ece

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: sanouka] #1744979 13/02/2014 18:28
Anders Offline
Besatt
Besatt
Det er et par enkeltsegmenter her jeg har lyst til å plukke litt ut av sammenhengen for så å overanalysere dem.

Quote:
Marius Flaaten vil ikke kommentere saken.

Dette får meg til å tenke mye rat. Hovedsaklig at han ikke er så fornøyd med situasjonen.

Quote:
- Hva er det som mangler på Hafjell og Kvitfjell?

- Det går blant annet på kommersielle senger og å få opp gjestevolum i lav- og mellomsesong. Og det går på å utvikle gode produkter for markedssegmenter der det er potensial for god tilvekst.

Dette strider jo direkte mot som nylig har blitt kommunisert ut. Da var låta at de skal true det opp, eller legge de ned. Og om det krever arbeidsinnsats, så er det ikke verdt bryet. Like greit å legge ned uansett egentlig.

Anders
Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744987 13/02/2014 19:03
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1.Herr Flaaten er neppe fornøyd all den tid han takket ja til jobben om at Alpinco skulle vokse ved oppkjøp av andre alpinsentere. At han i tillegg til å skulle se at jobben blir redusert til administrasjon av kun de to anleggene i Gudbrandsdalen også måtte flytte fra byen og opp til Øyer kan man nok anta ikke har vært med på løfte humøret ytterligere.

2. Fokus er, som sagt tidligere, på vinterproduktet........men det kan jo hende at når de nå har valgt å konsolidere at de etter en stund vil ramle ned på at fokus på sommeren ikke er så dumt likevel.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1744992 13/02/2014 19:14
S
Slickroots Offline
Fersking
Fersking
S
Trur ikke Flaaten hadde noe valg....
http://www.gd.no/nyheter/article7167834.ece

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1745002 13/02/2014 19:31
S
Slickroots Offline
Fersking
Fersking
S
Og uten at jeg er en ekspert innen økonomifeltet så ser det ikke ut som om problemet ligger i Hafjell.
http://www.purehelp.no/company/account/kvitfjellalpinanleggas/959388504
http://www.purehelp.no/company/account/hafjellalpinsenteras/950254823
Driftsresultatene til kvitfjell er jo blodrøde.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1793772 23/05/2014 18:13
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flott video! :-)

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974723 20/06/2015 11:11
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: mtbmaniac] #1974757 20/06/2015 15:10
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac

Jaggu ser man ikke det. Tospannet Buchardt Stordalen tar en Røkke og selger seg ut til den alltid velvillige staten før tapene blir enda større ettersom planene om OL gikk i vasken og tilgang til nesten ubegrenset kapital via Investinor altså statens pensjonsfond eller det mer folkelige navnet oljefondet også forsvant når OL ble droppet. Som vanlig er det felleskassa som tar regningen og de store tapene. Investinor /oljefondet /staten har ikke sjans til å utvikle reiselivsdestinasjoner derfor var Stordalen og Buchardt med og nå slipper de altså unna med noen skarve mill i tap og fellesskapet står igjen som eiere av tapssluket. Tipper de tar seg en prosecco på dekket på yachten i kveld.

Redigert av sanouka; 20/06/2015 15:15.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974768 20/06/2015 15:49
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vet ikke helt.

Investinor har også mål om exit innen 3-7 år.

De kjøpte virksomhetene til lavere pris enn togapartykongen og hans eiendomstycoonkompis.

Samtidig kan staten tillate seg å satse på andre verdier enn bare det finansielle. Feks reiseliv, desinasjoner osv.

I siste TS-mag var et avsnitt intervju med en eller annen fagperson terrengsykling i Innovasjon Norge, som har vært på fagreise til stisykkeldestinasjon i Sveits!!

I alle dager, hva det som skjer? Begynner staten og Innovasjon Norge å våkne opp for den flotte sporten terrengsykling? Helse og glede og stressreduksjon på kveldstid og i helger? Litt kudos.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974797 20/06/2015 16:58
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare å glemme noen satsning som vil monne
IN er riktignok inne på banen igjen og mener det skal satses på sykling (andre gang, eller var det tredje) Som.vanlig snakker dem om.spleiselag og selv stiller de opp med penger til hakker og spader samt markedsføring i kanaler som ingen syklister i Europa bruker. Reiselivsmantraet der i gården har aldri handlet om å støtte så det monner de midlene er det andre bransjer som får av IN (Det er bare i media og på festtalene at reiselivet skal satses på. Når man ser fordelingen så er det fremdeles Industri og Landbruk som får pengene.)
Når det gjelder Hafjell/Kvitfjell så var det i utgpkt Buchardt og Stordalen som satt som de største eierne og har sett millionene rulle ut uten at de har sett de komme igjen for å si det slik. I forbindelse med OL i Oslo så tipper jeg at det man så.for seg var at etter at avtalen var i boks så skulle alle lovnader om gjenbruk skrotes og masse nytt bygges oppi der ved hjelp av oljepenger fordekt som privat kapital. Investinor kjøpte seg inn i 2011. Noe som kan kalles en gavepakke siden alpinanlegg uten risikovillig kapital i store mengder i dagens marked er å.betrakte som rene tapssluk og dette gjaldt spes de to anleggene når emisjonen ble gjort.
Noen år senere og de klarer tom å kvitte seg med resten uten å ta tap av noen særlig relativ størrelse. Joda jeg er ganske sikker på at de har spretta proseccoen på yachten.
Hva gjelder Alpinco så er det veldig uvanlig at statlige selskap går inn direkte i drift. Statens oppgave vil først og fremst være av strategisk art som feks garantier lån avgiftsred mm
Det ser vi veldig lite av i reisebransjen og dette paret med en plutselig hands on effort oppi Gudbrandsdalen som.en følge av at den andre investoren som også tilfeldigvis satt med spisskompetansen har forlatt skuta tipper jeg ender med.et skikkelig mageplask for offentlige midler. Ikke misforstå hadde de hatt en skikkelig strategi så.er jeg den første til å.heie,noe jeg også gjorde når Alpinco gikk ut med vyene sine første gangen.........en konkurrent til skistar liksom, hvem liker ikke det? Nå derimot tror jeg de bare står igjen med svarteper. Bra for dem at det i den store sammenhengen bare er småpenger på noen hundre mill vi snakker om så ingen kommer til å bry seg.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974800 20/06/2015 17:09
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres ut som eneste fornuftige løsning er å stenge anleggene da. Er det pr def ikke liv laga, så er det ikke dét for noen, verken stat eller finansfolk, langsiktige eller kortsiktige eiere, forretningsutviklere eller flip'ere.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974808 20/06/2015 17:37
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kompetanse pluss langsiktig strategi pluss veldig mye cash så vil man lykkes også i stagnerende markeder noe skistar lokalt her oppe viser og.en rekke alpedestinasjoner
Akkurat nå så er jeg redd alt mangler der oppe
Kompetansen er reist
Staten viser seg av erfaring fratrådte felt og styringsformer å være dårlig på drift
Syv år er ingen langsiktig strategi i destinasjons bygging (Det har tatt Trysil 20 år pluss å knocke Hemsedal ved å bli dobbelt så stor)
Manglende politisk vilje til å bruke cash på reiselivsbransjen sørger for at det heller ikke kommer nok cash....
Bare akkurat nok til at man får pynta brura og selger for en billig penge til de samma kara igjen
Vi får se ;-)

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974812 20/06/2015 17:50
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvaslags langsiktig strategi? En strategi kan jo lede i en million forskjellige retninger, både opp og ned. Kan du være mer spesifikk, hva den langsiktige strategien burde inneholde?

Hvaslags kompetanse. Du sier den er reist. Hvor har den reist, hvem har reist? Togastordalen? Eller han sitter nå på champagnebåten?

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: mtbmaniac] #1974961 21/06/2015 10:22
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac
Hvaslags langsiktig strategi? En strategi kan jo lede i en million forskjellige retninger, både opp og ned. Kan du være mer spesifikk, hva den langsiktige strategien burde inneholde?

Hvaslags kompetanse. Du sier den er reist. Hvor har den reist, hvem har reist? Togastordalen? Eller han sitter nå på champagnebåten?

Å bli landets ledende alpindestinasjon kan være et eks på en strategisk målsetting og som jeg tipper har stått i strategi boka til Trysil i mange år
Å bli en av Europas mest komplette åretrundt destinasjoner er et annet eks som jeg vet skistar har hatt og fortsatt har for Åre....... Legg merke til ambisjonsnivået...... Europa, ikke Skandinavia
Man kan si og mene så mangt om togadalen (for ikke å snakke om kona og EAT prosjektet) men at han og Buchardt nok har en viss reiselivskompetanse vil man nok kunne hevde. Det var ihvertfall det Investinor mente når de kjøpte aksjene der oppe og Alpinco ble stiftet og nå har altså de solgt og Investinor står igjen
Som sagt så er det bare tiden som vil vise og jeg har gitt mine five cents om hvordan dette utviklet seg...........kan hende de har en god plan men jeg har altså min tvil på det.

Redigert av sanouka; 21/06/2015 10:24.

Re: Usikker fremtid for Hafjell? [Re: KKippernes] #1974989 21/06/2015 12:06
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ja, du har kanskje rett. dette er rett og slett deprimerende og skuffende.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support