Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel

Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel #1736827 23/01/2014 09:15
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838

Redigert av Trygve_; 23/01/2014 09:20.
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736835 23/01/2014 09:32
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Kjempekult ! Kudos til de som graver egen kanal og ikke bare følger strømmen.

Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736839 23/01/2014 09:38
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Utrolig kult gjort.

Se her, sjef, så "enkelt" kan det gjøres.....skal vi serieprodusere en nå?


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736852 23/01/2014 09:57
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Jepp, det var vel også slik Golf GTi i sin tid ble til?

Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: simenf] #1736866 23/01/2014 10:34
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
cayman Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
Serieproduksjon vil antakelig kreve at man støper ytterbeina på den vanlige måten så jeg tviler på at dette er veien å gå da...

Det virker som om fatbike-designerne har litt problemer med å bestemme seg for hvilken akselbredde de skal bruke og da er det kanskje like greit å børste støvet av Marzocchis gamle løsning med skrudd gaffelbro? (se bildet) Da vil man bare behøve å maskinere ny krone, bro og aksling etter hvilken akselbredde det er som er i skuddet denne uka ICON_WINK

Hvis man i tillegg tar i bruk IS-fester igjen står man friere til å kunne posisjonere bremsekaliperen sideveis. Dette kan da gjerne kombineres med ulike distansehylser for aksel og skivefeste slik at man oppnår full felksibilitet inntil en bransjestandard er etablert.

En annen mulighet kunne være å lage en lett, dobbeltkronet opp-ned gaffel med 20 mm aksel, gjerne med IS-fester for bremsekaliperen også på denne.

Jeg har dog forstått det slik at mange/noen (stryk det som ikke passer) setter på pris på muligheten for å feste bagasjebærere ol. på dagens fatbikes, og med en dempegaffel vil det kanskje være vanskelig(ere) å få til fornuftige fester for slikt.

Vedlegg
MonsterT.jpg (343.81 KB, 188 nedlastinger)

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736883 23/01/2014 11:05
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Nye standarder har aldri vært noen hindring.
Snarere tvert om. Er jo to 135mm standarder forran på FB allerede, så om det blir et par bredere nye varianter, kommer neppe det til å hindre folk i å kjøpe.

Tipper det lander på 150/15.

Helstøpte ytterbein og krone. Skruing og dill er det ingen som vil gjøre nå. Dyrt tungt og unødvendig.

PM hele veien. Bruker noen 160mm skive forran lengre? Burde vært hoppa opp til PM180 forran som standard. Kalipper rett på.

Dette ble gjort bak, da PM bak ble standardisert.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Espen] #1736896 23/01/2014 11:22
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
cayman Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
Stikkordet her er 'fleksibilitet'.

Sitat: Espen
Tipper det lander på 150/15.


Ettersom standardene tydeligvis ikke er etablert ennå er mine forslag ovenfor beregnet på produksjon i dag. Når man en gang i framtiden finner ut hvordan man skal gjøre og hvilke aksellengder og -diametere man skal ha er det selvsagt ikke noe veien for å lage støpeformer og masseprodusere med PM-fester og alt man måtte ønske.

Når du snakker om at 'skruing og dill er det ingen som vil gjøre nå' så framstår dette for meg som vesentlig enklere enn å gjøre alt det arbeidet som er selve utgangspunktet for denne tråden - derav mine forslag.

Redigert av cayman; 23/01/2014 11:23.

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736913 23/01/2014 12:03
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169
voldemort Offline
Vinkelskriver
Offline
Vinkelskriver
Registrert: Jun 2004
Innlegg: 2,169
Kort innpå: Noen hevder at det ikke er nødvendig med dempegaffel på tjukkas-sykkel, fordi dekkvolumet er så stort. Det må da være mer behagelig, og gi bedre kjøreegenskaper om man bruker dempegaffel?


Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: cayman] #1736918 23/01/2014 12:08
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
For kundene ja!

...men for de store selskapene er produksjonskostnader/logistikk mye viktigere.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736989 23/01/2014 13:40
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Quote:
A wider crown was also drawn up and the parts were machined on a multi-axis CNC mill.


Der var det som stoppe hjemmemekken. Om man ikke er Tor Arne.



LarsB

Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Trygve_] #1736992 23/01/2014 13:45
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Tor Arne hadde vel lagd ytterbein i mahogny.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: Espen] #1737025 23/01/2014 15:37
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
cayman Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
Sitat: Espen
For kundene ja!

...men for de store selskapene er produksjonskostnader/logistikk mye viktigere.


e


Selvsagt. Men nå er vi ikke kommet dit at de store selskapene har noen produksjonskostnader å ta hensyn til all den tid det ikke lages slikt pr. dags dato. I mellomtiden er det i prinsippet fritt fram for alle å produsere alle slags alternative løsninger hjemme på kjøkkenbenken.

Ikke vanskelig dette vel?


Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: larsb] #1737033 23/01/2014 15:59
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sitat: larsb
Quote:
A wider crown was also drawn up and the parts were machined on a multi-axis CNC mill.


Der var det som stoppe hjemmemekken. Om man ikke er Tor Arne.



LarsB


Man kan da gjøre noe tilsvarende med sag, fil og sandpapir? ICON_SMILE

Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel [Re: voldemort] #1738548 27/01/2014 21:11
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Espen J Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Sitat: voldemort
Kort innpå: Noen hevder at det ikke er nødvendig med dempegaffel på tjukkas-sykkel, fordi dekkvolumet er så stort. Det må da være mer behagelig, og gi bedre kjøreegenskaper om man bruker dempegaffel?


Tja, det er også noen som sykler i skogen fordi det faktisk er hindringer/utfordringer i den. Skal man glatte ut alt så er det jo ikke værre enn å ta en landeveissykkel ut døra hvor asfalten venter.


Trønder osv

Moderator  support