Serieproduksjon vil antakelig kreve at man støper ytterbeina på den vanlige måten så jeg tviler på at dette er veien å gå da...
Det virker som om fatbike-designerne har litt problemer med å bestemme seg for hvilken akselbredde de skal bruke og da er det kanskje like greit å børste støvet av Marzocchis gamle løsning med skrudd gaffelbro? (se bildet) Da vil man bare behøve å maskinere ny krone, bro og aksling etter hvilken akselbredde det er som er i skuddet denne uka
Hvis man i tillegg tar i bruk IS-fester igjen står man friere til å kunne posisjonere bremsekaliperen sideveis. Dette kan da gjerne kombineres med ulike distansehylser for aksel og skivefeste slik at man oppnår full felksibilitet inntil en bransjestandard er etablert.
En annen mulighet kunne være å lage en lett, dobbeltkronet opp-ned gaffel med 20 mm aksel, gjerne med IS-fester for bremsekaliperen også på denne.
Jeg har dog forstått det slik at mange/noen (stryk det som ikke passer) setter på pris på muligheten for å feste bagasjebærere ol. på dagens fatbikes, og med en dempegaffel vil det kanskje være vanskelig(ere) å få til fornuftige fester for slikt.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel
[Re: Trygve_]
#173688323/01/201411:05
Nye standarder har aldri vært noen hindring. Snarere tvert om. Er jo to 135mm standarder forran på FB allerede, så om det blir et par bredere nye varianter, kommer neppe det til å hindre folk i å kjøpe.
Tipper det lander på 150/15.
Helstøpte ytterbein og krone. Skruing og dill er det ingen som vil gjøre nå. Dyrt tungt og unødvendig.
PM hele veien. Bruker noen 160mm skive forran lengre? Burde vært hoppa opp til PM180 forran som standard. Kalipper rett på.
Dette ble gjort bak, da PM bak ble standardisert.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Ettersom standardene tydeligvis ikke er etablert ennå er mine forslag ovenfor beregnet på produksjon i dag. Når man en gang i framtiden finner ut hvordan man skal gjøre og hvilke aksellengder og -diametere man skal ha er det selvsagt ikke noe veien for å lage støpeformer og masseprodusere med PM-fester og alt man måtte ønske.
Når du snakker om at 'skruing og dill er det ingen som vil gjøre nå' så framstår dette for meg som vesentlig enklere enn å gjøre alt det arbeidet som er selve utgangspunktet for denne tråden - derav mine forslag.
Redigert av cayman; 23/01/201411:23.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel
[Re: Trygve_]
#173691323/01/201412:03
Kort innpå: Noen hevder at det ikke er nødvendig med dempegaffel på tjukkas-sykkel, fordi dekkvolumet er så stort. Det må da være mer behagelig, og gi bedre kjøreegenskaper om man bruker dempegaffel?
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel
[Re: cayman]
#173691823/01/201412:08
...men for de store selskapene er produksjonskostnader/logistikk mye viktigere.
e
Selvsagt. Men nå er vi ikke kommet dit at de store selskapene har noen produksjonskostnader å ta hensyn til all den tid det ikke lages slikt pr. dags dato. I mellomtiden er det i prinsippet fritt fram for alle å produsere alle slags alternative løsninger hjemme på kjøkkenbenken.
Ikke så vanskelig dette vel?
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Magura-ansatt mekker egen fatbikegaffel
[Re: larsb]
#173703323/01/201415:59
Kort innpå: Noen hevder at det ikke er nødvendig med dempegaffel på tjukkas-sykkel, fordi dekkvolumet er så stort. Det må da være mer behagelig, og gi bedre kjøreegenskaper om man bruker dempegaffel?
Tja, det er også noen som sykler i skogen fordi det faktisk er hindringer/utfordringer i den. Skal man glatte ut alt så er det jo ikke værre enn å ta en landeveissykkel ut døra hvor asfalten venter.