Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike?

Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? #1735792 20/01/2014 15:51
Ullke Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei

Jeg er en gutt på 20 år som det siste året har hatt veldig lyst til å kjøpe meg en sykkel. Opprinnelig var jeg mest interessert i en fulldempet stisykkel eller enduro. Men med mye positiv lesing om fatbikes det siste(hovedsaklig) halve året har jeg virkelig fått øynene opp for dette. Jeg er selvfølgelig begrenset av et ganske labert studentbudsjett, men jeg vil gjerne kjøpe meg en sykkel som ikke er det billigste i klassen. Gjerne pent brukt, januarsalg etc.
Jeg studerer i Bergen, så om noen er kjent med forholdene i miljøet her kan det også spille inn på valg av sykkel. Med få dager i året med snø er det kanskje noe som må tas med i beregningen omå kjøpe fatbike. Per nå eier jeg kun en Bianchi sykkel som brukes til pendling og sykling. Så kjøp av sykkel vil bli min hovedsykkel til bruk i marka.

Håper på mye gode innspill!

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735800 20/01/2014 16:18
R
Robin Nguyen Offline
Fersking
Fersking
R
Beste tipset til deg, prøv begge så ser du om det er noe for deg.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735804 20/01/2014 16:27
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Ullke
Hei

Jeg er en gutt på 20 år som det siste året har hatt veldig lyst til å kjøpe meg en sykkel. Opprinnelig var jeg mest interessert i en fulldempet stisykkel eller enduro. Men med mye positiv lesing om fatbikes det siste(hovedsaklig) halve året har jeg virkelig fått øynene opp for dette. Jeg er selvfølgelig begrenset av et ganske labert studentbudsjett, men jeg vil gjerne kjøpe meg en sykkel som ikke er det billigste i klassen. Gjerne pent brukt, januarsalg etc.
Jeg studerer i Bergen, så om noen er kjent med forholdene i miljøet her kan det også spille inn på valg av sykkel. Med få dager i året med snø er det kanskje noe som må tas med i beregningen omå kjøpe fatbike. Per nå eier jeg kun en Bianchi sykkel som brukes til pendling og sykling. Så kjøp av sykkel vil bli min hovedsykkel til bruk i marka.

Fatbike er morsomt på all slags føre, men en vanelig stisykkel er mye morsommere på all slags føre bortsett fra snø, hvor fatbike åpenbart har en fordel. Hvis du bor i bergen så er det vel kanskje ikke så mye snø i løpet av året uansett så jeg ville heller kjøpt meg en stisykkel enn fatbike hvis jeg bare kunne hatt en sykkel. for meg er fatbike en nr 2 sykkel.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: BikeTorjus] #1735843 20/01/2014 17:46
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: BikeTorjus
Hei

Fatbike er morsomt på all slags føre, men en vanelig stisykkel er mye morsommere på all slags føre bortsett fra snø,

Det begynner å bli en del ivrige stisyklister som har solgt sine fulldempete stihoier og nå bare kusker rundt på fatbike.
Når dempegaflene for fatbike kommer for fullt til sommeren så får man et stimonster av dimensjoner. De er ekstremt morsomme på sti med stiv gaffel og, men har begrensninger i høyere fart på slagete underlag. Der kommer dempegaflene inn.
For raskere sykling på jevnt underlag,sleng på dekk som Vee Speedster, og man har en sykkel som triller fullstendig hensynsløst bra på grusen (også på asfalt, men på grus er de det kjappeste jeg noen gang har syklet (vs. CX, Maxxis 285, osv))

Redigert av Espen W; 20/01/2014 17:51.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735853 20/01/2014 18:18
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bergen er toppturland! Jeg vil anbefale en skikkelig herjehardtail om du er på budsjett. Bergensstiene handler mer om vinkler enn vandring. On-one 456 gir en bra pakke til en bra pris..

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735888 20/01/2014 19:29
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Jeg ville helt klart valgt fulldemper over fatbike hvis jeg skulle flytte tilbake til Bergen. Det er få områder som gjør at fatbiken får vist seg fra sin beste side, men bratt teknisk sti overalt og der er fulldemper med slake vinkler og god vandring overlegent.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735895 20/01/2014 19:37
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Som syklende student i og fra Bergen hadde jeg ikke kjøpt fatbike som eneste stisykkel. Det gjør seg langt bedre med slakke vinkler og en del vandring stort sett rundt omkring her. Og ikke får en de store snømengdene i løpet av våren heller. Kan være det er områder utover i bydelene der en kan finne mer ideelle forhold for fatbike, men sentrumsnært er som Thorst sier stort sett bratt og teknisk.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Mr.Jacobsen] #1735905 20/01/2014 20:10
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Enig med deg, men det finnes kanskje en middelvei; nemlig Surly Instigator. (Under forutsetning at 67.5 grader er slakt nok og at 140mm er nok vandring.)

Er man ikke opptatt av fart så går det an å bruke sykkel uten vandring på noen av sentrumsnære stier (riktig nok ikke på Løvstakken, Rundemanen og Hardbakkedalen - skulle bare mangle med 445mm A-C).

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Espen W] #1735915 20/01/2014 20:24
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen W

For raskere sykling på jevnt underlag,sleng på dekk som Vee Speedster, og man har en sykkel som triller fullstendig hensynsløst bra på grusen (også på asfalt, men på grus er de det kjappeste jeg noen gang har syklet (vs. CX, Maxxis 285, osv))

Har lest at Vee Speedster punkterer lett på grunn av all små grus som setter seg mellom knastene. Har du slike negative erfaringer med det?

Eller hva med å bruke voluminøse dekk som Rocket Ron, Racing Ralph eller Vredestein Black Panther på 50mm felger, hvis man bare skal sykle på grus og asfalt?

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735930 20/01/2014 20:52
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Virker som om det er bred enighet om stisykkel, men husk at man kan gå i en felle; den beste bergenssyklinga innebærer sykling opp til fløyen, rundemannen, eller opp isdalen. For å være effektiv vil du ha en stisykkel som er kjekk å sykle 500 høydemeter grus på. Så ikke kjøp en 17 kg norco freeridesykkel fra 07!:)
Ta kontakt på pm når du vil ut å sykle:)

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735937 20/01/2014 21:17
O
oyoz Offline
Entusiast
Entusiast
O
En stemme for slakke vinkler og lett sykkel på vestlandet generelt.

Isdalen? Er gjerne med ut å sykle ICON_SMILE

Edit: Har fatbike om du prøve. Bor på Askøy.

Redigert av oyoz; 20/01/2014 21:20.
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735944 20/01/2014 21:53
Ullke Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for mange gode meninger! Ser at Sykkelbutikken har noen fine stisykler i januarsalget sitt, som dog er litt dyre. Men som jeg kanskje med litt hjelp fra sparekonto får råd til. Tenker da på Mondraker foxy XR MS og Kona Satori 29. Hadde vært kjekt å kjøpe sykkel lokalt. Hvis andre har noen bedre forslag så takk for tips! Turkamerater hadde jo også vært topp for å finne gode ruter i nærmiljøet.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735945 20/01/2014 21:54
mogens Offline
Besatt
Besatt
Enig med dem som stemmer for stisykkel. Sørg for å få en utveksling som funker i oppoverbakkene også. Som nevnt av flere her involverer de beste turene en god del høydemeter med sykling eller skyving alt etter terrenget, så vekt er absolutt en faktor. En gjennomsnittlig vinter i Bergen har vi kanskje 4 dager med snø, så snøsykling er ikke noe argument for fatbike.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735952 20/01/2014 22:08
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/stisykkel/mondraker/mondraker-foxy-xr-ms-2013/

Denne er ikke dum! Husk at du må sette av en tusenlapp til nye dekk, pluss i tillegg til evt annet utstyr..

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Storkopp] #1735976 20/01/2014 23:15
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Storkopp
eller opp isdalen

Pirkpirk...

Å sykle opp Isdalen er vel mildt sagt for spesielt begavede og interesserte (sjekk kartet...)
Grusveien fra Svartediket mot Tarlebødammen går i Våkendalen. ICON_SMILE

Måten å få mest ut av området (etter at kommunen laget grus-autostrada av stien på baksiden av Rundemanen er uten tvil opp til Rundemanen på forsiden (Skansemyren - Brushytten) og ned Moltekremstien. Høydeforskjell på 500 meter og enda fler nedoverhøydemeter grunnet innlagte klatringer. Denne er imdlertid stedvis veldig teknisk og det kreves et visst nivå (og føre) for å ta alt.

Edit: Og selvfølgelig enda en stemme til grov, slakk fulldemper eller HT

Redigert av Cerberus; 20/01/2014 23:17.
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735977 20/01/2014 23:23
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg legger meg selvsagt flat.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Espen W] #1735978 20/01/2014 23:47
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Espen W
Sitat: BikeTorjus
Hei

Fatbike er morsomt på all slags føre, men en vanelig stisykkel er mye morsommere på all slags føre bortsett fra snø,

Det begynner å bli en del ivrige stisyklister som har solgt sine fulldempete stihoier og nå bare kusker rundt på fatbike.
Når dempegaflene for fatbike kommer for fullt til sommeren så får man et stimonster av dimensjoner. De er ekstremt morsomme på sti med stiv gaffel og, men har begrensninger i høyere fart på slagete underlag. Der kommer dempegaflene inn.

Er vel kanskje derfor det ligger svært mange Full dempere på salgsforumet. Synes det ser ut til å være kjøpers marked. Nå har jeg null kompetanse på fulldempere, men jeg ville definitivt tatt en god kikk der.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Storkopp] #1735979 20/01/2014 23:53
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg legger meg selvsagt flat.

Strålende ICON_SMILE

Vanlig forveksling det der. Har vel sammenheng med den såkalte Isdalskvinnen

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735981 21/01/2014 00:03
mogens Offline
Besatt
Besatt
For ordens skyld skal det nevnes at Bergen også har flatere, sentrumsnære stier der en kan sykle på nær sagt hva som helst. Tenker da på Storetveit/Fantoft/Myravannet/Rambjøra. Det er også noen her på forumet som har funnet fine sammenhengende stier i Hordnesskogen. I disse områdene trenger en ikke mye vandring og mer XC-rettede sykler er ypperlig.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735987 21/01/2014 00:18
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Hvis valget står mellom fatbike og en endurosykkel så vil jeg si at det spriker ganske mye i bruksområde. Kanskje heller vurdert en stisykkel med 130mm vandring over enduro.

Anyhow, første turen min (sommerstid) på en fatbike så kom jeg 500 meter inn i skogen før jeg begynte formulere salgsannonsene på mine andre sykler. En fatbike med demper må være helt kanon for min bruk på sti og topptur.

Hører med til historien at jeg beholdt både sti og xc sykkel, de er bedre på sine områder til tross for at alt er gøy på fatbike.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1735996 21/01/2014 07:00
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg tror du vil bli en lykkelig syklist enten du velger feiting eller dempet sykkel.
Selv om de begge fungerer bra til sitt bruk har de fordeler og ulemper begge to. Jeg tror at bruken av syklene vil bli preget av hva de fungerer bra til - så vil du styre unna områder eller utfordringer der de fungerer dårlig automatisk.

Jeg kvittet meg med stisykkelen i høst og har kjørt feiting store deler av sommeren, hele høsten og vinteren. Jeg liker enkelheten, få bevegelige deler og god fremkommelighet på det meste av underlag. Justering av dekktrykk endrer evnene til sykkelen, fra å prioritere flyt og fremkommelighet på lavt trykk, og fart på hardt og jevnt underlag med stort trykk.

Det en fatbike faller igjennom på er fart nedover, samt veldig steinete terreng. I sommer tok jeg med feiten til Rondane, som er utpreget steinete. Ikke slike runde fine steiner du finner på stranda, men kantete og spisse steiner som ligger strødd vilkårlig i stiene. Dette underlaget fungerer bedre for meg når jeg sitter på en fulldemper. Jeg kan sitte og sykle selv om det er ulendt, og jeg trenger ikke være bekymret for punkteringer. En fatbike er mer punkteringsutsatt (ikke ved slangeløst) om du skal ha litt komfort med lavt dekktrykk.

Om du skal sykle sammen med andre så er det ofte greit å kjøre på lignende utstyr selv. Skal du tursykle på ekspedisjoner, ferdes i snøen, ut i myra, leke traktor, sykle teknisk sti med god tid etc så er det en feiting du skal ha.
Hvis det er fart, drop, enduro, sti, herjing og annet ungdommelig fanteri vil jeg tro du bør satse på en fulldemper.

Min konklusjon etter et halvt år utelukkende på fatbike er at jeg kommer meg frem alle steder jeg kommer frem med fulldempet stisykkel, pluss litt til. Men, det går saktere på fast underlag enn med fulldemper - spesielt der det er ulendt.
Nevner til slutt at disse erfaringene er basert på stisykling, gjerne innenfor turer på 1-3 mil.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Storkopp] #1736018 21/01/2014 08:21
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Virker som om det er bred enighet om stisykkel, men husk at man kan gå i en felle; den beste bergenssyklinga innebærer sykling opp til fløyen, rundemannen, eller opp isdalen. For å være effektiv vil du ha en stisykkel som er kjekk å sykle 500 høydemeter grus på. Så ikke kjøp en 17 kg norco freeridesykkel fra 07!:)
Ta kontakt på pm når du vil ut å sykle:)

Min Norco er bare 16,5 kg så den funker til birken og det som er

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1736098 21/01/2014 11:57
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke fatbike, men jeg hadde uten tvil gått for en pent brukt heldemper. Jeg synes det er utrolig mange gode kjøp på bruktmarkedet. Velger du 26" så er det også veldig mye billige dekk og andre slitedeler på forumet. Jeg er ikke i tvil et sekund om at fatbike er utrolig artig og jeg skal sikkert kjøpe en snart, men som første sykkel og eneste hadde jeg ikke vært i tvil: En stivennlig heldemper. Enten kjøpe brukt eller over nett. Sjekk for eksempel CRC sine tilbud på Nukeproof.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Cerberus] #1736118 21/01/2014 12:55
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cerberus

Måten å få mest ut av området (etter at kommunen laget grus-autostrada av stien på baksiden av Rundemanen er uten tvil opp til Rundemanen på forsiden (Skansemyren - Brushytten) og ned Moltekremstien. Høydeforskjell på 500 meter og enda fler nedoverhøydemeter grunnet innlagte klatringer. Denne er imdlertid stedvis veldig teknisk og det kreves et visst nivå (og føre) for å ta alt.

En liten digresjon, men hvor er de innlagte klatringene på det strekket? Tenker du om en tar opp igjen grusveien når en kommer ut av skogholtet, og så inn på stien nedenfor demningen og ned mot Hardbakka? Nå har jeg bare gått Moltekremstien til fots en gang i høst, og konkluderte vel med at det var litt for mye knot for min smak i deler av skogspartiet. Men såvidt jeg husker gikk det vel jevnt og trutt (og tidvis ganske bratt) nedover.

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: mogens] #1736136 21/01/2014 13:58
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: mogens
Sitat: Cerberus

En liten digresjon, men hvor er de innlagte klatringene på det strekket? Tenker du om en tar opp igjen grusveien når en kommer ut av skogholtet, og så inn på stien nedenfor demningen og ned mot Hardbakka? Nå har jeg bare gått Moltekremstien til fots en gang i høst, og konkluderte vel med at det var litt for mye knot for min smak i deler av skogspartiet. Men såvidt jeg husker gikk det vel jevnt og trutt (og tidvis ganske bratt) nedover.

Klatringer er kanskje ikke helt presist, men det er noen traverser og småkneiker hvor du vinner litt høyde. Pleier ikke å ta mot Hardbakka, men der du kommer ut på grusveien er det mulig å ta opp til høyre og inn på et parti som nylig er kvistet og ryddet

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: femte_gir] #1736302 21/01/2014 20:59
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: femte_gir

Har lest at Vee Speedster punkterer lett på grunn av all små grus som setter seg mellom knastene. Har du slike negative erfaringer med det?

Ja, har hatt en slik mystisk pungtering, så jeg kommer til å kjøre dem slangeløst, da guffa tetter alle slike ting umiddelbart.
Det spesielle inverterte mønsteret som gjør det så sykelig raskt spesielt på grusvei plukker opp en god del grus.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1736334 21/01/2014 22:37
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke lest hele tråden, men som svar til trådstarter. Velg stisykkel. Fatbike er gøy på snø og gjørme. Men på sommerføre er det mye mer gøy med en skikkelig stisykkel og det går mye fortere.

Jeg har alt av sykler eller har hatt og skal du ha en sykkel så vill jeg valgt en litt lett stisykkel i 130-150 mm klassen. Litt etter merke. Det kan brukes til alt med unntak av snø. Og når du bor i bergen så er det begrenset hvor mye snø du sykler på.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: olechr] #1736387 22/01/2014 08:32
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Hvis spørsmålet faktisk står mellom stisykkel eller fatbike, så kan det kanskje være lurt å høre på de som har begge deler og har lært å bruke begge deler på riktig måte (riktige dekk for føre, riktig dekktrykk osv.)

"Jeg har ikke fatbike, og jeg hadde heller ikke kjøpt det", "På sommerføre går stisykkel mye fortere" er kommentarer som ikke nødvendigvis vitner om dyp fatbikeinnsikt.

Nå skal det jo sies at mange av de som har brukt fatibike mye, tilhører en menighet som til tider er relativt frelst, så sannheten eier vel ingen:)

Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: kodax] #1736427 22/01/2014 09:36
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kodax

", "På sommerføre går stisykkel mye fortere" er kommentarer som ikke nødvendigvis vitner om dyp fatbikeinnsikt.
ICON_SMILE

Hva er feil med det? Du har ikke kjangs til å kjøre fortere med en fatbike i skikkelig sti terreng særlig nedover enn en skikkelig stisykkel. Hvis du mener at man kjører like fort eller fortere med fatbike da er man for langt inn i relgionen. :-)

Fatbike er en kul sykkel men det går fortere med en skikkelig fulldempa på sommerføre. Om det er mer gøy kommer sikkert an på hva man liker.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjøpshjelp til student, stisykkel eller fatbike? [Re: Ullke] #1736430 22/01/2014 09:46
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Lars Ove Thoresen var klart raskere på 15.5kg fatbike enn på både Giant Trance fulldemper og helstiv Birken rakett rundt testløypa på sykkelcampen på Sørmarka ifjor. Med fatbike som er 4-5kg lettere så vil forskjellen blir enda større.
Den løypa har masse røtter, etc. som de feite dekkene flyter over.

De som syklet fatbike ble beskyldt for juks av dem på fulldemp, så hva som er raskest avhenger av terrenget/løypa.
I en grovere løype med større steiner så faller en helstiv sykkel igjennom på tross av store dekk, men dempegaffel på fat vil snu bildet igjen. Setter man på en parallellogram type setepinne kan man sitte og tråkke over temmelig grovt terreng, mens 4''+ dekk gir økt grep og kontroll vs. skinny dekk.

Sånn ca. 10.5kg sykkel med 100-120mm vandring på gaffel og 4.3'' brede dekk (Snowshoe på 80mm karbonfelger) tror jeg blir ganske raskt på sti til sommeren.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support