Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling MTB sykkelsko

Anbefaling MTB sykkelsko #1735764 20/01/2014 14:48
T
tech8 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Skal ha nye MTB sykkelsko til vårsesongen, og hva er vel lurere enn å komme inn hit for å rådføre seg først?
Skjønner at slike MÅ prøves på føttene, men kanskje det er noen modeller en kan glemme først som sist, og evt. noen som utmerker seg positivt.
Grovt sett er bruksområdet MTB sykling fra april til november på asfalt (60%) og grusveier (40%), ritt som Birken, i typisk norsk varierende vær.

Ting som teller positivt er god komfort, lav vekt, evne til å holde seg tørr, frekt utseende etc, etc...

Forslag?

Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735767 20/01/2014 14:52
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De som passer deg best...kjøp så dyre som du gidder/har råd til. Men ikke kjøp dyre på tilbud bare for at de er på tilbud. Prøv dem først.

Har du sko i dag som passer bra så er det et godt utgangspunkt.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735769 20/01/2014 14:57
T
tech8 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Har et par Diadora (ikke noe fancy karbon greier, men en low/mid-end variant). Disse har vært ok når det er helt tørre forhold, men de trekker vann som en svamp (i ordets rette forstand da det virker som det er endel skumgummi padding) så fort det blir litt bløtt på veien. Blir blytunge og tørker sent. Kjørte med BBB regntrekk over de i Birken i fjor, men det hjalp lite/ingenting, våte før jeg var ferdig med asfaltbiten.

Redigert av tech8; 20/01/2014 15:00.
Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735790 20/01/2014 15:44
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Regntrekket blir vel gjerne ødelagt når man løper i det første gåpartiet allikevel.. Jeg kjørte ett år med Goretex skoene til Shimano og det anbefaler jeg ingen for der kommer vannet inn, men ikke ut ICON_WINK

Har funnet ut at noe av det bedre er en god ullsokk, har sett noen med frysepose utenpå som er tejpet i overkant, men ikke forsøkt det selv.
Sealskinz sokker forsøkte jeg et år også, men de var dritkalde når man først ble våt på innsiden så de ville jeg styrt unna (evt hatt noe ull på innsiden).

Synes selv Sidi skoene passer min fot godt, men som H. Iversen er inne på så er det aller viktigste at de passer din fot, og at du ikke primært kjøpte dem fordi de hadde den mest rabatterte prisen..

Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735812 20/01/2014 16:43
R
RuneAS Offline
Fersking
Fersking
R
Hvis du har litt smale føtter som meg så kan jeg varmt anbefale Extreme Tech MTB fra Northwave. De sitter som støpt, er stive, lette og meget gode å ha på. Jeg har også et par Diadora X-Country 2, de er rett og slett slaskete og myke ifht. Northwave skoa. Men det er ganske ulik pris på de også. Jeg angrer ikke at jeg bladde opp en drøy tusing ekstra.

Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735814 20/01/2014 16:50
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det viktigste er å prøve de ulike alternativene slik at du finner en som passer din fot. Personlig bruker jeg nå både Shimano, Diadora og Specialized og er godt fornøyd med alle. I fjor vår kjøpte jeg også et par Bont, men de passet ikke til min fot så de måtte jeg selge igjen.

Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735864 20/01/2014 18:38
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Som sakt over så må de prøves da føtter er forskjellige fra person til person.

Hatt flere merker og de jeg har likt best er Sidi Dragon 2. Når de var utslitt så kjøpte jeg de nye Draco og trodde det måtte være gode greier side Dragon satt som støpt. Men det gjorde de ikke. Endte opp med å selge de igjen og kjøpe Speciallized S-works evo. Er veldig godt fornøyd og kan anbefale de. Eneste jeg savner på de er justeringa på hælkappa som sidi har.

Så de bør prøves vist du har mulighet før kjøp.

Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1735896 20/01/2014 19:39
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tech8
Skal ha nye MTB sykkelsko til vårsesongen, og hva er vel lurere enn å komme inn hit for å rådføre seg først?
Skjønner at slike MÅ prøves på føttene, men kanskje det er noen modeller en kan glemme først som sist, og evt. noen som utmerker seg positivt.
Grovt sett er bruksområdet MTB sykling fra april til november på asfalt (60%) og grusveier (40%), ritt som Birken, i typisk norsk varierende vær.

Ting som teller positivt er god komfort, lav vekt, evne til å holde seg tørr, frekt utseende etc, etc...

Forslag?

Med bruk fra april til november vil jeg sterkt anbefale deg to, ikke ett par: En typisk rittsko (lav, lett og luftig terrengsko eller hva du vil kalle det) og en annen som kanskje er en tanke høyere og bedre isolert mot vann og kulde. Personlig er jeg lite begeistra for skotrekk, siden de glir opp bak tåpartiet omtrent i det øyeblikket du setter en fot på bakken. Til ditt bruk kan det kanskje høres ut som fotisett er unødvendig?

Egentlig er folks behov på skofronten så ulike at det har lite for seg å komme med spesifikke anbefalinger. Som du alt har innsett: Gå og prøv. Sitter skoen godt på foten og du får en god magefølelse i butikken, skal du legge vekt på det.

Hvis du ikke er veldig kravstor på vekt (nesten utelukkende psykologi!) og skal ha dedikerte rittsko, vil jeg påstå at alle sykkelsko til omkring en tusenlapp er bra saker. De har brukbart stive såler og tåler lange turer uten å gi ømme/slitne føtter.

Gaute
Re: Anbefaling MTB sykkelsko [Re: tech8] #1736029 21/01/2014 08:56
T
tech8 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Takk for erfaringer og gode forslag så langt. Ser at Birksport har noen veldig bra tilbud om dagen på både lette rittsko og mer komfortpregede sko.
http://www.birksport.no/index.php?main_page=index&cPath=1_2_36

Kunne jo kjøpt et par vintersko og to par ritt sko her, for under 2000kr. Greit å rullere på to par sko ifm. med jobbsykling. Så har man alltid et par tørre sko hjemme og på jobb.

Redigert av tech8; 21/01/2014 08:56.

Moderator  support