Skal ha nye MTB sykkelsko til vårsesongen, og hva er vel lurere enn å komme inn hit for å rådføre seg først?
Skjønner at slike MÅ prøves på føttene, men kanskje det er noen modeller en kan glemme først som sist, og evt. noen som utmerker seg positivt.
Grovt sett er bruksområdet MTB sykling fra april til november på asfalt (60%) og grusveier (40%), ritt som Birken, i typisk norsk varierende vær.
Ting som teller positivt er god komfort, lav vekt, evne til å holde seg tørr, frekt utseende etc, etc...
Forslag?
Med bruk fra april til november vil jeg sterkt anbefale deg to, ikke ett par: En typisk rittsko (lav, lett og luftig terrengsko eller hva du vil kalle det) og en annen som kanskje er en tanke høyere og bedre isolert mot vann og kulde. Personlig er jeg lite begeistra for skotrekk, siden de glir opp bak tåpartiet omtrent i det øyeblikket du setter en fot på bakken. Til ditt bruk kan det kanskje høres ut som fotisett er unødvendig?
Egentlig er folks behov på skofronten så ulike at det har lite for seg å komme med spesifikke anbefalinger. Som du alt har innsett: Gå og prøv. Sitter skoen godt på foten og du får en god magefølelse i butikken, skal du legge vekt på det.
Hvis du ikke er veldig kravstor på vekt (nesten utelukkende psykologi!) og skal ha dedikerte rittsko, vil jeg påstå at alle sykkelsko til omkring en tusenlapp er bra saker. De har brukbart stive såler og tåler lange turer uten å gi ømme/slitne føtter.