Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet?

Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? #1735332 19/01/2014 09:16
Christpa Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
På jakt etter nye alpinstøvler til årets sesong.
Etter å ha testet mye forskjellig de siste årene og stadig ende opp med kalde og følelesløse bein må jeg si dette frister å prøve.

Har veldig lyst på Surefoot, men nesten 10K for støvler er litt i overkant....

Kan Fischer ha noe som ihvertfall nærmer seg..?

http://www.oslosportslager.no/produkt/fi...1314-30899.aspx

Noen som har erfaring med Fischer Vacuum å dele.?

Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1735362 19/01/2014 10:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke testet selv, men jeg kjenner en som har et par. Det er riktignok ikke trekking modellen, men racing modellen, men han skryter fælt av dem. Han kjører mye og veldig aggressivt og bruker dem til alt heisbasert. Folk er forskjellige, men jeg vil på generelt grunnlag hevde at mange weekendwarriors er livredde for å ikke ha det "rette" utstyret og kjører med for stive støvler med for harde linere........foten rekker ikke å venne seg til posisjonen nede i støvelen og lineren utvider seg på de dagene den ikke er i bruk slik at hele opplegget blir en ubehagelig affære når vel helgen kommer og man skal nedi igjen. Hvis man er obs på bredden på foten og kjøper støvel med riktig bredde som har kneppet mykere flex og linere enn proene bruker når de står nesten daglig. Jeg står mer enn de fleste og har de siste ti åra valgt 110 flex og en mer frikjøringsorientert liner med stor suksess.

Redigert av sanouka; 19/01/2014 10:53.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1735503 19/01/2014 19:10
S
stmarc Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hei.
Så på Fischer selv nylig, men valgte disse her til kr 3.800,-:
http://www.dalbello.it/en/product-panterra_120-111

Varmetilpasset foten/skoene i butikk, og angrer ikke et sekund på kjøpet. Innerskoen omslutter kjempebra, og skoene føles veldig behagelig på, og med flex 120 er stiv nok, og jeg har ikke 'slalomsko-smerter' i det hele tatt. Jeg har alltid før spent opp i heiskøen, for så å stramme igjen før nedfarten. Nå gjør jeg ikke det lenger
‏

Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1735637 20/01/2014 09:01
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Husk å ta med i regnestykket at en støpt innerstøvel fra Surefoot varer lenger enn en vanlig innerstøvel. Mine forrige Surefoot-støvler gikk ca 300 skidager før de begynte å utvide seg. Normalt sett går vel en "butikkliner" 60-80 dager før den er sluttkjørt. For oss som står mye så blir ikke Surefoot så dyrt likevel...
Jeg aner ikke noe om levetiden på Fischer Vacuum, dog.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1735645 20/01/2014 09:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kremt kremt, mine butikklinere fra Tecnica 2007 er fremdeles helt ok og jeg kjører i snitt det oppgitte antall dager i året. Greit nok at de blir litt slitt av ut og inn av skallet, men den der sluttkjørt greia er nok noe SF gjerne vil at du skal gå på sånn at de får solgt enda mer av det harde og skikkelig ukomfy opplegget sitt.

Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1735648 20/01/2014 09:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Tja, jeg synes SF er komfortabelt og presist. Ikke hardt og ukomfortabelt.
Det er digg med en innerstøvel som passer så godt at jeg knapt behøver stramme skallet.
Vi har tydeligvis litt forskjellig opplevelser med når en vanlig innerstøvel er brukt opp ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1735664 20/01/2014 10:05
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle er forskjellige, jeg bruker jo den gamle Santacruz 4X med avid juicy både titt og ofte selv om jeg har nyere greier......mange ville nok mene at den var oppbrukt for lenge siden ICON_LAUGH
Erfaringene mine fra custom støvler er at det lett blir for trangt og hardt og siden jeg har en lite trøblete fot når jeg får riktig støvel så har jeg ikke trengt å eksperimentere mer med det.
Kjører man aktivt rød og blå btw så skjønner jeg at linere og støvler må byttes oftere enn hva jeg gjør nå.

Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: Christpa] #1739980 31/01/2014 19:15
Christpa Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter litt testing av diverse modeller falt valget på Dalbello Panterra 120 med ID liner og støpte såler + tilpassing hos Anton Sport på CC Vest.
Virker veldig bra så langt :-)

Re: Fischer Vacuum alpinstøvler, noen som har testet? [Re: sanouka] #1741221 04/02/2014 14:08
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: sanouka
Kremt kremt, mine butikklinere fra Tecnica 2007 er fremdeles helt ok og jeg kjører i snitt det oppgitte antall dager i året. Greit nok at de blir litt slitt av ut og inn av skallet, men den der sluttkjørt greia er nok noe SF gjerne vil at du skal gå på sånn at de får solgt enda mer av det harde og skikkelig ukomfy opplegget sitt.

Henger meg på, SF varianten har jeg prøvd men hinka tilbake til mine gamle Tecnica 2002 Icon Karbon som er svært mye brukt. Hele skoen med innersåler innerstøvel er tilpasset. Innerstøvelen er med riktig behandling og tørking like god nå som den var da den var ny.

Kjørte med SF såler i sykkelskoa, det tok en og en halv sesong så sa de takk for seg. Det desidert dyreste og dårligste mine bein har stått på.

Nå er det nok mulig jeg har kjørt min siste sving siden fremre korsbånd er fjernet og det er satt inn et nytt kne. Skulle jeg kjøpt støvler i dag ville jeg nok satset på Fischer sine. Har hørt at flere skeptikere er blitt mer enn middels positivt overrasket. Holdbarheten skal også være god, de er laget for mellomeuropeere som ikke bytter støvler hver andre sesong, men gjerne står i de samme støvlene 10 - 12 år.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Moderator  support