Østeuropeere på vinterføre.
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sverreb]
#1733976
15/01/2014 12:24
|
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 1,713
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 1,713 |
Hjelper ikke. Statistikken finnes uten at de handlingslammede pratmakerne gjør annet enn småting som ikke bidrar til noe som helst.
Se side 112: https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2007/933-2007/933-2007-nett.pdf
Jeg synes ikke dette dokumentet gir noen god analyse. Det antar an lineær sammenheng mellom kontrollvirksomhet og kostander. Realiteten er jo at om man bevilger mer penger til en type virksomhet, må det brukes til å ansette nye mennesker, og all den tid vi ikke har noen stor pool av ledige resurser betyr det at de må hentes inn ved å sette opp lønningene slik at de kan stjeles fra andre arbeidsgivere (Mest sannsynlig andre politienheter) Dermed blir a.) Sammenhengen mellom bevilgning og innsats ikke lengre lineær siden lønnskostnadene går opp og b) Samfunnsnytten blir redusert siden de politienhetene hvor disse kommer fra nå får gjort mindre samfunnsnyttig arbeid siden de har mindre folk. Dette er en vurdering av analysen slik den fremstår i dokumentet, ikke noen verdivurdering av promillekontroll vs. andre kontroller spesifikt. Her er det ikke tatt noen alternativkostnadsanalyse, og i så måte er det vel litt malplassert av rapporten å komme med anbefalinger. Utregningen deres er også noe merkelig. Ser de anbefaler en tidobling, som da skal redusere dødsfallene med 50%. Hadde man "bare" økt med 5 gangen, hadde man redusert med 40%. Med et snitt på dødsfall de siste 4 årene på 178, vil det si at det på marginen (fra 5 til 10 gangen, for å redusere fra 40 til 50%) vil koste 36 millioner pr. spart menneskeliv. Dette er i og for seg rart, da TØI sier i samme rapport at de opererer med en pris på 26,5 millioner. .. Interessant input til debatten, men når utregningen er feil og de ikke tar hensyn til alternativkostnader, er det neppe en god kilde til anbefalinger.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1733982
15/01/2014 12:32
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 517
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 517 |
Nå kan man vel ikke ta en rapport fra Transportøkonomisk Institutt alt for høytidelig, de er fanatikere som kun legger frem de tallene de leter etter.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sverreb]
#1733986
15/01/2014 12:39
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Nyutdannet politi må jobbe som servitører så den probemstillingen der er vel ikke helt relevant før alle nyutdannete er i jobb vel?
Likevel viser det seg at økte bevilgninger til politiet gjerne blir til økte kostander, ikke mer politi. Det er ikke sikkert at en med utdannelse fra politiskolen med ambisjoner om å bli kriminaletterforsker med bosted i indre kautokeino er kandidat hvis man trenger ansatte i UP i oslo/akershus... Fært så negaivt utgangspunkt folk tar når man skal konkludere 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: MuddyBear]
#1733989
15/01/2014 12:45
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Her er det ikke tatt noen alternativkostnadsanalyse, og i så måte er det vel litt malplassert av rapporten å komme med anbefalinger.
Utregningen deres er også noe merkelig. Ser de anbefaler en tidobling, som da skal redusere dødsfallene med 50%. Hadde man "bare" økt med 5 gangen, hadde man redusert med 40%. Med et snitt på dødsfall de siste 4 årene på 178, vil det si at det på marginen (fra 5 til 10 gangen, for å redusere fra 40 til 50%) vil koste 36 millioner pr. spart menneskeliv.
Dette er i og for seg rart, da TØI sier i samme rapport at de opererer med en pris på 26,5 millioner. ..
Jeg må forstå reduksjonen som 50% mindre alkoholrelaterte ulykker ikke av totalt antall ulykker. Siden de står for 15% i.h.t. samme rapport av dødsulykkene kommer jeg til 0.5*0.15*178=13.3 færre dødsulykker/år for 1.2e9 NOK eller 88Mnok/dødsulykke avverget. (I tilegg kommer skader)
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: bvp]
#1733990
15/01/2014 12:46
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Nå kan man vel ikke ta en rapport fra Transportøkonomisk Institutt alt for høytidelig, de er fanatikere som kun legger frem de tallene de leter etter. Og den påstanden er basert på hvilke fakta?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1733991
15/01/2014 12:47
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Fært så negaivt utgangspunkt folk tar når man skal konkludere  Hvem har konkludert? Hva ble konklusjonen? Og hva var det negative utgangspunktet, og hvordan kunne det blitt gjort mer realistisk?
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: MuddyBear]
#1733995
15/01/2014 12:51
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Hjelper ikke. Statistikken finnes uten at de handlingslammede pratmakerne gjør annet enn småting som ikke bidrar til noe som helst.
Se side 112: https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2007/933-2007/933-2007-nett.pdf
Jeg synes ikke dette dokumentet gir noen god analyse. Det antar an lineær sammenheng mellom kontrollvirksomhet og kostander. Realiteten er jo at om man bevilger mer penger til en type virksomhet, må det brukes til å ansette nye mennesker, og all den tid vi ikke har noen stor pool av ledige resurser betyr det at de må hentes inn ved å sette opp lønningene slik at de kan stjeles fra andre arbeidsgivere (Mest sannsynlig andre politienheter) Dermed blir a.) Sammenhengen mellom bevilgning og innsats ikke lengre lineær siden lønnskostnadene går opp og b) Samfunnsnytten blir redusert siden de politienhetene hvor disse kommer fra nå får gjort mindre samfunnsnyttig arbeid siden de har mindre folk. Dette er en vurdering av analysen slik den fremstår i dokumentet, ikke noen verdivurdering av promillekontroll vs. andre kontroller spesifikt. Her er det ikke tatt noen alternativkostnadsanalyse, og i så måte er det vel litt malplassert av rapporten å komme med anbefalinger. Utregningen deres er også noe merkelig. Ser de anbefaler en tidobling, som da skal redusere dødsfallene med 50%. Hadde man "bare" økt med 5 gangen, hadde man redusert med 40%. Med et snitt på dødsfall de siste 4 årene på 178, vil det si at det på marginen (fra 5 til 10 gangen, for å redusere fra 40 til 50%) vil koste 36 millioner pr. spart menneskeliv. Dette er i og for seg rart, da TØI sier i samme rapport at de opererer med en pris på 26,5 millioner. .. Interessant input til debatten, men når utregningen er feil og de ikke tar hensyn til alternativkostnader, er det neppe en god kilde til anbefalinger. Sånne regnestykker er en viktig del av en strategi for å slippe å ta nødvendige og kostbare avgjørelser spør du meg. Alle kan se at det er en god del av statsapparatet er underdimensjonert for den veksten vi opplever. Deriblant også politi og utførende kontrollelerende vei og toll etater.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: Josruu]
#1733997
15/01/2014 12:52
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Ikke alle politifolk klarer å se forskjell på vinter og sommerdekk nei, det skal jeg love deg. OK, men det kan ikke være en fryktelig stor jobb å lære dem det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sverreb]
#1734000
15/01/2014 12:55
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Hjelper ikke. Statistikken finnes uten at de handlingslammede pratmakerne gjør annet enn småting som ikke bidrar til noe som helst.
Se side 112: https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2007/933-2007/933-2007-nett.pdf
Jeg synes ikke dette dokumentet gir noen god analyse. Det antar an lineær sammenheng mellom kontrollvirksomhet og kostander. Realiteten er jo at om man bevilger mer penger til en type virksomhet, må det brukes til å ansette nye mennesker, og all den tid vi ikke har noen stor pool av ledige resurser betyr det at de må hentes inn ved å sette opp lønningene slik at de kan stjeles fra andre arbeidsgivere (Mest sannsynlig andre politienheter) Dermed blir a.) Sammenhengen mellom bevilgning og innsats ikke lengre lineær siden lønnskostnadene går opp og b) Samfunnsnytten blir redusert siden de politienhetene hvor disse kommer fra nå får gjort mindre samfunnsnyttig arbeid siden de har mindre folk. Derav argumentet mitt at man bruker det man får inn i bøter til å finansiere kontrollapparatet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1734002
15/01/2014 12:59
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Alle kan se at det er en god del av statsapparatet er underdimensjonert for den veksten vi opplever. Deriblant også politi og utførende kontrollelerende vei og toll etater.
Tja, de får ihvertfall ikke gjort det man skulle ønske de burde gjøre. Så blir spørsmålet hvorfor: Har de for lite folk, uhensiktsmessig organisering, feil organisasjonskultur, feil prioritering, for høye forventninger eller noe annet? Jeg er ihvertfall lite imponert over de som umiddelbart, uten noen analyse tar argumentasjonsrekken: Misfornøyd -> mer penger -> job done. Få ting ergrer meg mer mer enn politikere som skryter over hvor mye penger de har brukt som om pengebruken er selve målet og ikke bare ett (av flere) middel.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: GeirK]
#1734004
15/01/2014 13:02
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Derav argumentet mitt at man bruker det man får inn i bøter til å finansiere kontrollapparatet.
Det er en oppskrift på korrupsjon og maktmisbruk. Å akseptere en del korrupsjon for å øke gjennomføringstempo er ikke uvanlig og kan meget vel ha effekt, men jeg stiller spørsmålstegn om dette er noe vi egentlig bør trakte etter innen politivirksomhet. Spesifikt ønsker jeg ikke et incentiv til politiet om at de bør maksimere mengden kriminell virksomhet som de så kan bøtelegge. Forøvrig var ikke min kritikk basert på finansieringsform, men på analysen av samfunnsnytte. Det spiller liten rolle for min kritikk hvor pengene kommer fra.
Redigert av sverreb; 15/01/2014 13:11.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: GeirK]
#1734008
15/01/2014 13:10
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011 |
Derav argumentet mitt at man bruker det man får inn i bøter til å finansiere kontrollapparatet. Men det blir igjen å se bort fra kostnaden det får for andre oppgaver. Det er også å se bort fra risikoen i insentiver i politivirksomhet. Der skal man ha rimelig kontroll over hvilke vridningseffekter det vil få. Jeg vet ikke hvorfor det er så forb... vanskelig å få kontrollert utenlandske trailere, men jeg er overbevist om at det ikke er en enkelt og enkel løsning. Ellers hadde det blitt gjort.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sverreb]
#1734011
15/01/2014 13:13
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Alle kan se at det er en god del av statsapparatet er underdimensjonert for den veksten vi opplever. Deriblant også politi og utførende kontrollelerende vei og toll etater.
Tja, de får ihvertfall ikke gjort det man skulle ønske de burde gjøre. Så blir spørsmålet hvorfor: Har de for lite folk, uhensiktsmessig organisering, feil organisasjonskultur, feil prioritering, for høye forventninger eller noe annet? Jeg er ihvertfall lite imponert over de som umiddelbart, uten noen analyse tar argumentasjonsrekken: Misfornøyd -> mer penger -> job done. Få ting ergrer meg mer mer enn politikere som skryter over hvor mye penger de har brukt som om pengebruken er selve målet og ikke bare ett (av flere) middel. Generelt er jeg ikke uenig, men feks for poltietaten så henviser jeg til hva jeg har nevnt tidligere mtp dekning pr innbygger vs land i Europa. På dette (og noen andre) felt er det åpenbart at vi trenger flere folk så får New Public Management folka med kulerammene komme senere for å gjøre noen justeringer 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: oyvin]
#1734014
15/01/2014 13:17
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
[quote=GeirK] Jeg vet ikke hvorfor det er så forb... vanskelig å få kontrollert utenlandske trailere, men jeg er overbevist om at det ikke er en enkelt og enkel løsning. Ellers hadde det blitt gjort. Så forbanna vanskelig kan det ikke være, men det krever at vi har noen politikere som er villige til å prioritere og ta noen krevende runder med den hellige EØS kua.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1734017
15/01/2014 13:20
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Generelt er jeg ikke uenig, men feks for poltietaten så henviser jeg til hva jeg har nevnt tidligere mtp dekning pr innbygger vs land i Europa. På dette (og noen andre) felt er det åpenbart at vi trenger flere folk så får New Public Management folka med kulerammene komme senere for å gjøre noen justeringer  Spesifikt trenger vel man (tilsynelatende) mer folk i felt. En kritikk som blir fremmet jevnlig er jo at politistillinger ikke benyttes i felt, men at de bruker mesteparten av tiden på kontor. (Jeg går ikke god for fremstillingen, men det er et alminnelig inntrykk) I så fall kan det tyde på uhensiktsmessig organisering, og det vil da ikke fungere å bare øke budsjettene for å prøve å ansette flere (Eller effektivt sett øke lønnsnivået, men beholde ca samme antall stillinger, om en skal tro noen rapporter) Jeg kritisk til å 'skyte fra hoften' og ta tiltak som en ren ryggmargsrefleks, da kan man like godt gjøre vondt verre.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1734019
15/01/2014 13:28
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011 |
Det er alltid enkelt å kreve å få noe prioritert. Det kan alle gjøre. Vanskelig blir det først når man må ta stilling til hva som skal prioriteres ned. Enten det nedprioriteres eksplisitt, eller det blir nedprioritert som utilsiktet konsekvens.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sverreb]
#1734021
15/01/2014 13:30
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er en oppskrift på korrupsjon og maktmisbruk. Å akseptere en del korrupsjon for å øke gjennomføringstempo er ikke uvanlig og kan meget vel ha effekt, men jeg stiller spørsmålstegn om dette er noe vi egentlig bør trakte etter innen politivirksomhet.
Nå trenger ikke dette gjennomføres som en insentiv. Det handler kun om at man behandler utgifter til og inntekter fra feks promillekontroller i ett og samme budsjett.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: GeirK]
#1734027
15/01/2014 13:40
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Nå trenger ikke dette gjennomføres som en insentiv. Det handler kun om at man behandler utgifter til og inntekter fra feks promillekontroller i ett og samme budsjett.
Det gjør man alt. Det kalles statsbudsjettet. Jo nærere inntektene budsjettsføres den som direkte styrer innkrevingen jo kraftigere blir incentiveringen. Enten har ikke inntektene fra bøtene noen effekt på politiets virksomhet, eller så vil inntektene incentivere politiet. Du kan ikke bruke direkteinntekter til å øke gjennomføringsevnen uten å samtidig skape incentiver. Hvis du vet at jobben din forsvinner om du ikke får skrevet ut nok bøter da finner du en løsning på problemet 'skrive fler bøter', desverre kan løsningen like godt være 'skape mer kriminalitet' som 'høyere oppklaringsprosent'.
Redigert av sverreb; 15/01/2014 13:52.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1734029
15/01/2014 13:46
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Hva med å snu rundt på hele problemstillingen ved å begynne med å salte og strø mer. Noen vil hevde at det er for ressurskrevende, men det var jaggu masse folk og materiell involvert når jeg sto og venta på Borlaug. Er det ikke bare å utstyre brøytebilen med en strøkasse bak og simsalabim? Funkert sikket knall i 20 minus. Fordelen vil jo være og at vi (vanlige bilister) kan droppe vinterdekk og. Penger spart igjen. Jeg vet ikke om det er sånn det funker, har aldri jobbet i vegvesenet, men det var jo en speditør fra Nederland som mente noe om dette i media for litt siden. Kanskje har han et poeng når vi først har åpnet veiene for det frie markedet? Tja, en tulling fra Nederland kan man vel ikke bebreidde for å ha manglende kunnskap om saltets egenskaper. Når vi snakker om vanlig veisalt (NaCL) så ligger det ideelle arbeidsområdet mellom 0 og -5 grader, under gode forhold kan det brukes mellom -5 og -10 grader. Mellom -10 og -20 er arbeidsområdet mellom 'frossen umettet' løsning og 'overmettet' frossen løsning så lite at disse forholdene ikke er kontrollerbare ute i feltet. Ved drøye 20 minusgrader fryser det uansett. Resultatet blir en isbane. Som Josruu sa, mindre salting og bedre skodde biler. Hvis de ikke har råd til gode dekk og kjettinger så får de holde seg sør for grensen.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1734048
15/01/2014 14:34
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Dårlige sjåfører eller ei, jeg har i det siste undret meg over jusen rundt det faktum at Statens Vegvesen bruker den desidert dårligste løsningen (salt), som utvilsomt kan ødelegge bilparken, til å behandle forhold som den i beste fall løser, men i verste fall gjør verre (ref slushføre ved temperaturer under -10C)
Noen tall har jeg ikke, men jeg tør påstå at kostnaden ved skadene på bilparken overskrider de kostnadene man hadde hatt ved å enten; 1) Brøyte snø langt bedre enn i dag, og 2) Strø med andre løsninger enn salt (TU skrev nylig om at Canada bruker sukker)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1734117
15/01/2014 16:59
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 335
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 335 |
Er ikke turister disse utenlandske trailerne, bare dra dem opp å sende regning til transportkjøper.
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: b_mattias]
#1734192
15/01/2014 20:30
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 61
Svekling
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 61 |
Er ikke turister disse utenlandske trailerne, bare dra dem opp å sende regning til transportkjøper. Eller evt skyve dem som sperrer ut av veien og la dem stå til våren kommer
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: Tange]
#1734257
15/01/2014 22:25
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Hva med å snu rundt på hele problemstillingen ved å begynne med å salte og strø mer. Noen vil hevde at det er for ressurskrevende, men det var jaggu masse folk og materiell involvert når jeg sto og venta på Borlaug. Er det ikke bare å utstyre brøytebilen med en strøkasse bak og simsalabim? Funkert sikket knall i 20 minus. Fordelen vil jo være og at vi (vanlige bilister) kan droppe vinterdekk og. Penger spart igjen. Jeg vet ikke om det er sånn det funker, har aldri jobbet i vegvesenet, men det var jo en speditør fra Nederland som mente noe om dette i media for litt siden. Kanskje har han et poeng når vi først har åpnet veiene for det frie markedet? Tja, en tulling fra Nederland kan man vel ikke bebreidde for å ha manglende kunnskap om saltets egenskaper. Når vi snakker om vanlig veisalt (NaCL) så ligger det ideelle arbeidsområdet mellom 0 og -5 grader, under gode forhold kan det brukes mellom -5 og -10 grader. Mellom -10 og -20 er arbeidsområdet mellom 'frossen umettet' løsning og 'overmettet' frossen løsning så lite at disse forholdene ikke er kontrollerbare ute i feltet. Ved drøye 20 minusgrader fryser det uansett. Resultatet blir en isbane. Som Josruu sa, mindre salting og bedre skodde biler. Hvis de ikke har råd til gode dekk og kjettinger så får de holde seg sør for grensen. Poenget med tråden her er jo at de ikke holder seg sør for grensa 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: Tange]
#1734258
15/01/2014 22:31
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Hva med å snu rundt på hele problemstillingen ved å begynne med å salte og strø mer. Noen vil hevde at det er for ressurskrevende, men det var jaggu masse folk og materiell involvert når jeg sto og venta på Borlaug. Er det ikke bare å utstyre brøytebilen med en strøkasse bak og simsalabim? Funkert sikket knall i 20 minus. Fordelen vil jo være og at vi (vanlige bilister) kan droppe vinterdekk og. Penger spart igjen. Jeg vet ikke om det er sånn det funker, har aldri jobbet i vegvesenet, men det var jo en speditør fra Nederland som mente noe om dette i media for litt siden. Kanskje har han et poeng når vi først har åpnet veiene for det frie markedet? Tja, en tulling fra Nederland kan man vel ikke bebreidde for å ha manglende kunnskap om saltets egenskaper. Når vi snakker om vanlig veisalt (NaCL) så ligger det ideelle arbeidsområdet mellom 0 og -5 grader, under gode forhold kan det brukes mellom -5 og -10 grader. Mellom -10 og -20 er arbeidsområdet mellom 'frossen umettet' løsning og 'overmettet' frossen løsning så lite at disse forholdene ikke er kontrollerbare ute i feltet. Ved drøye 20 minusgrader fryser det uansett. Resultatet blir en isbane. Som Josruu sa, mindre salting og bedre skodde biler. Hvis de ikke har råd til gode dekk og kjettinger så får de holde seg sør for grensen. Det må legges til at saltingen var undertegnedes egen ide. Nederlenderen snakket om å strø. Jeg antar da at han snakket om klassisk grus.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1740291
01/02/2014 18:58
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: sanouka]
#1740415
02/02/2014 11:46
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Fantastisk provoserende at det ikke brukes mer makt og tvang i sånne tilfeller. Her stoppes trafikken og kostnadene overføres til ansatte og arbeidsgivere i stort monn. Hadde det vært noe tak i myndighetene hadde veihøvelen blitt brukt til å dytte bilen ut av veien dersom samarbeidsånden ikke ble vekket til livs rimelig kvikt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: GeirK]
#1740418
02/02/2014 11:54
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Det er en oppskrift på korrupsjon og maktmisbruk. Å akseptere en del korrupsjon for å øke gjennomføringstempo er ikke uvanlig og kan meget vel ha effekt, men jeg stiller spørsmålstegn om dette er noe vi egentlig bør trakte etter innen politivirksomhet.
Nå trenger ikke dette gjennomføres som en insentiv. Det handler kun om at man behandler utgifter til og inntekter fra feks promillekontroller i ett og samme budsjett. Vel, en problemtikk som kan dukke opp er at man da prioriterer mindre alvolig kriminalitet hvor straff normalt vil være bøtelegging (og da inntekter), mens mer alvorlig kriminalitet hvor fengselsstraff er det normale vil bli nedprioritet. Kanskje en motsatt effekt av det vi vil ha?
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: Anders A-R]
#1740440
02/02/2014 13:27
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720 |
Fantastisk provoserende at det ikke brukes mer makt og tvang i sånne tilfeller. Her stoppes trafikken og kostnadene overføres til ansatte og arbeidsgivere i stort monn. Hadde det vært noe tak i myndighetene hadde veihøvelen blitt brukt til å dytte bilen ut av veien dersom samarbeidsånden ikke ble vekket til livs rimelig kvikt. Hva mener du? Politiet kom og gjorde jobben sin. Det er lovregulert hva forskjellige myndigheter kan gjøre, og takk og pris på det. Den polske bilen sto forøvrig i ett av to felt, så den hindret ikke trafikken. Har du lest saken?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
Re: Østeuropeere på vinterføre.
[Re: rockphotog]
#1740507
02/02/2014 16:36
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Fantastisk provoserende at det ikke brukes mer makt og tvang i sånne tilfeller. Her stoppes trafikken og kostnadene overføres til ansatte og arbeidsgivere i stort monn. Hadde det vært noe tak i myndighetene hadde veihøvelen blitt brukt til å dytte bilen ut av veien dersom samarbeidsånden ikke ble vekket til livs rimelig kvikt. Hva mener du? Politiet kom og gjorde jobben sin. Det er lovregulert hva forskjellige myndigheter kan gjøre, og takk og pris på det. Den polske bilen sto forøvrig i ett av to felt, så den hindret ikke trafikken. Har du lest saken? Vegvesenet i de fleste andre europeiske land har politimyndighet i slike tilfeller. Stortingets justiskomite har endelig lagt frem et forslag om at toll og vegvesen skal få utvidete fullmakter akkurat for at vi skal slippe å se ut som en gjeng med nisser i tilfeller som dette. At han "bare" står og sperrer felt nr 2 spiller ingen rolle. Det feltet der er jo der for a reason. Står man sånn hvorsomhelst ellers i europa så dukker det fort opp noen karer med blålys, høye hatter og luger på hofta og forteller deg hva du må gjøre.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|