Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Krank Fatbike

Krank Fatbike #1733717 14/01/2014 20:51
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 8
T
Teodorwedum Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 8
Hei!
Har kommet frem til at jeg vil bytte drivverk på min Diamant Mammut.
Hovedsaklig tenker jeg å bygge om til singeldrev forran - og bytte til en mer solid krank. Vekt er ikke et viktig tema.

Støter på problem angående bredde på aksling. Krankhuset er vesentlig bredere på fatbikes (?)

Er det derfor noen som har tips til krank, drev (antall tenner etc) og eventuelt kjedefører. Rent kosmetisk har jeg lyst til at det skal være mest mulig minimalistisk.

Teodor


Gudbrandsdalens uslipte diamant og bittelille sønn
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733736 14/01/2014 21:23
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
A
aramstad Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
Hvis du har MKII så må du vel kjøre 100mm krank. Jeg har satt på denne på min.Har 1x10 setup nå med 11-36 kassett, men kommer til å sette på 22T ringen foran i tillegg til 30T som står på nå. Det blir for tungt med 30-36, i hvert fall for min del. Alternativet er å kjøpe adapter fra f.eks OneUp slik at du kan få 11-42 kassett. Da burde det gå ok med 30 foran. Sjekk modding av diamura-tråden for bilder.


Vipera XC 9/8 | Vipera Race 7 | Diamant Mammut MKII Fatbike | Diamura delesykkel
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733739 14/01/2014 21:30
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
SRAM X9 med Wolf Tooth direktemontert er det cleaneste som fins som er "relativt" billig. Annet alternativ er nyeste versjon av Race Face NEXT SL, men den koster jo skjorta og er til gjengjeld den letteste du får og sterk nok for enduroracing.

Selv kjører jeg med en moddet Surly M.W.O.D. der M.W.O.D.-drevene er byttet ut med en 104BCD-spider og 30T Race Face Narrow Wide. FUnker det også, men fikk nå veldig lyst på en 42T-klinge. Ble tungt på tur i dag...


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733744 14/01/2014 21:35
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
En mer solid krank?
Du kan vel bare fjerne minste og største drev så har du singlering foran. Sett på en toppfører så er det vel bare å kjøre på.

Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733758 14/01/2014 22:09
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Trenger du et 100mm kranklager (ISIS), så har jeg et liggende. Bare ta kontakt på pm. Skal du ha lengre krankarmer er det eneste mulighet.


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733778 14/01/2014 23:01
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Eneste fornuftige utveksling for 1 drev foran på fatbike er maks 30t krankdrev og 42t som største klinge bak, og selv det blir nok drøyt tungt i litt snø, om det ikke er flufforama.

Jeg har 30t og 22t foran uten fremgir, løfter kjedet ned på lilleklinga når det er utråkka snø.
Har altså 2x10 uten gir foran, kløtsjgir og 11-36 kassett bak, 30t drevet foran er narrow/wide.
Funker aldeles prima.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Krank Fatbike [Re: Ripen] #1733801 15/01/2014 06:00
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Ripen
Jeg har 30t og 22t foran uten fremgir, løfter kjedet ned på lilleklinga når det er utråkka snø.
Har altså 2x10 uten gir foran, kløtsjgir og 11-36 kassett bak, 30t drevet foran er narrow/wide.

Dette høres litt interessant ut. Ingen kjedefører trengs altså? Disse narrow/wide-greiene må jeg tydeligvis lese meg opp på. Hva er funksjon for det i ditt oppsett?

Re: Krank Fatbike [Re: Dan] #1733819 15/01/2014 07:16
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Narrow/wide drev holder kjedet bedre på plass enn vanlige drev, og i kombinasjon med kløtsjgir gjør det at behovet for kjedefører blir mindre selv på grov sti og all mountain, og i de fleste tilfeller overflødig.
Man kan kline til med XX1/X01 som er n/w-kløtsj grupper, eller kjøre 10-delt og skaffe seg et n/w drev og gir til vanlig tidelt krank, kjede og kassett, slik jeg har gjort på Tjukka.

Og med kløtsjgir blir det stille... Stillere sykkel på stien enn Mammuten min går det ikke mange av. Skal du ha nytt bakgir i dag så gjør deg selv den tjenesten at du koster på deg et slikt bakgir. ICON_SMILE


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Krank Fatbike [Re: Ripen] #1733839 15/01/2014 08:00
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Ripen
Narrow/wide drev holder kjedet bedre på plass enn vanlige drev, og i kombinasjon med kløtsjgir gjør det at behovet for kjedefører blir mindre selv på grov sti og all mountain, og i de fleste tilfeller overflødig.
Man kan kline til med XX1/X01 som er n/w-kløtsj grupper, eller kjøre 10-delt og skaffe seg et n/w drev og gir til vanlig tidelt krank, kjede og kassett, slik jeg har gjort på Tjukka.

Og med kløtsjgir blir det stille... Stillere sykkel på stien enn Mammuten min går det ikke mange av. Skal du ha nytt bakgir i dag så gjør deg selv den tjenesten at du koster på deg et slikt bakgir. ICON_SMILE

Høres ut som noe som kan brukes på Mammut-prototypen min for så å flyttes over på fulldemperen etterpå. Takker for tips!

Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733879 15/01/2014 09:24
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
A
aramstad Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
Kjører selv X9 Type 2 (altså versjonen med clutch) og det er helt konge.


Vipera XC 9/8 | Vipera Race 7 | Diamant Mammut MKII Fatbike | Diamura delesykkel
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733892 15/01/2014 09:43
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sitat: Ripen
Eneste fornuftige utveksling for 1 drev foran på fatbike er maks 30t krankdrev og 42t som største klinge bak, og selv det blir nok drøyt tungt i litt snø, om det ikke er flufforama.


Det kommer vel an på rytter og terrenget vel?

Hvor lenge har du syklet i snø med de forskjellige oppsettene?

Re: Krank Fatbike [Re: Sverre] #1733931 15/01/2014 11:01
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Sverre
Sitat: Ripen
Eneste fornuftige utveksling for 1 drev foran på fatbike er maks 30t krankdrev og 42t som største klinge bak, og selv det blir nok drøyt tungt i litt snø, om det ikke er flufforama.


Det kommer vel an på rytter og terrenget vel?

Hvor lenge har du syklet i snø med de forskjellige oppsettene?


Selvsagt, om man kun sykler i harde skiløyper og på vei så kan man ha tyngre utveksling, men det er i strid med min religion så jeg svarer ikke ift denslags sykling.
Jeg svarer for de som vil sykle i kupert terreng på litt løst føre.
Jeg har kun en tur i skikkelig løssnø på sti, da ble 30/36 såpass tungt at jeg hadde slitt meg ut etter en km med slak klatring.
Men jeg hadde 22t firan i backup og holdt i godt over mila i 10-15 cm tungtråkka snø.

Next!


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Krank Fatbike [Re: Ripen] #1733938 15/01/2014 11:10
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sitat: Ripen
Sitat: Sverre
Sitat: Ripen
Eneste fornuftige utveksling for 1 drev foran på fatbike er maks 30t krankdrev og 42t som største klinge bak, og selv det blir nok drøyt tungt i litt snø, om det ikke er flufforama.


Det kommer vel an på rytter og terrenget vel?

Hvor lenge har du syklet i snø med de forskjellige oppsettene?


Selvsagt, om man kun sykler i harde skiløyper og på vei så kan man ha tyngre utveksling, men det er i strid med min religion så jeg svarer ikke ift denslags sykling.
Jeg svarer for de som vil sykle i kupert terreng på litt løst føre.
Jeg har kun en tur i skikkelig løssnø på sti, da ble 30/36 såpass tungt at jeg hadde slitt meg ut etter en km med slak klatring.
Men jeg hadde 22t firan i backup og holdt i godt over mila i 10-15 cm tungtråkka snø.

Next!


Pingle !
30/36 fungerte for meg i hele fjor, og gjør det enda.

Har 42T bakklinge i bestilling siden jeg har en kneskade som ikke liker tung belastning, men for vanlig frisk ungdom er det ikke noe man må ha selv på stisykling.

Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1733964 15/01/2014 12:03
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Hmm, Diamura'n jeg bygger nå har 22/32-krank, kanskje jeg bare skal sette på en OcteOne 30t og være ferdig med det? 11-36 bak. På den stive 29'ern kjører jeg 42 foran og 11-36 bak, og går bare ned til 28t foran hvis jeg roter meg inn på vintersti. Og fatbike med 30t er ikke såå langt unna samme utveksling. Er ikke glad i sakte gnagesykling, reiser meg heller opp for å få litt mer fart i sakene.

Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1734109 15/01/2014 16:49
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
A
aramstad Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
30 foran og 36 bak blir for tungt på lengre turer i mye løs snø, det tror jeg til og med supertrente Espen W kan stille seg bak.

..men smak og behag. Kjedelig å angre, jeg er i hvert fall glad for å mulighet til å sette på 22-klinga.


Vipera XC 9/8 | Vipera Race 7 | Diamant Mammut MKII Fatbike | Diamura delesykkel
Re: Krank Fatbike [Re: Sverre] #1734144 15/01/2014 18:17
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Sverre
Sitat: Ripen
Sitat: Sverre
Sitat: Ripen
Eneste fornuftige utveksling for 1 drev foran på fatbike er maks 30t krankdrev og 42t som største klinge bak, og selv det blir nok drøyt tungt i litt snø, om det ikke er flufforama.


Det kommer vel an på rytter og terrenget vel?

Hvor lenge har du syklet i snø med de forskjellige oppsettene?


Selvsagt, om man kun sykler i harde skiløyper og på vei så kan man ha tyngre utveksling, men det er i strid med min religion så jeg svarer ikke ift denslags sykling.
Jeg svarer for de som vil sykle i kupert terreng på litt løst føre.
Jeg har kun en tur i skikkelig løssnø på sti, da ble 30/36 såpass tungt at jeg hadde slitt meg ut etter en km med slak klatring.
Men jeg hadde 22t firan i backup og holdt i godt over mila i 10-15 cm tungtråkka snø.

Next!


Pingle !
30/36 fungerte for meg i hele fjor, og gjør det enda.

Har 42T bakklinge i bestilling siden jeg har en kneskade som ikke liker tung belastning, men for vanlig frisk ungdom er det ikke noe man må ha selv på stisykling.


Haha! Jeg hadde 32/36 i hele fjor vinter, ooog tynne hjul! Såh deh såh! ICON_LAUGH


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1734155 15/01/2014 18:58
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Kanskje jeg skal la 22/32-klingene stå på til jeg har fått syklet et par turer. Og så se om jeg kan klare meg med 30t.

Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1734172 15/01/2014 19:41
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Man skal ha et veldig rundt og fint tråkk for å klare å tråkke seg opp bratte og løse kneiker på tunge gir

22 klinga på en fatbike i snø har omtrent samme funksjon når det blir løst og tungt som krabbegiret på en traktor eller en 4x4 bil.
Man kan gi bånn gass og flyte opp kneiker og lengre oppoverbakker, men jo tyngre gir jo mer vil man grave (om man ikke er veldig rund og jevn i tråkket da), når farten blir lavere.
Man får lettere jevnt tråkk på lette gir, så det er ikke alltid at litt visping er tullete.
Derfor er det fint å ha lette gir om man ikke skal spore for mye når det blir litt løst og bratt, ikke bare fordi man er veik i beina altså.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Krank Fatbike [Re: aramstad] #1734187 15/01/2014 20:20
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Sitat: aramstad
30 foran og 36 bak blir for tungt på lengre turer i mye løs snø, det tror jeg til og med supertrente Espen W kan stille seg bak.

..men smak og behag. Kjedelig å angre, jeg er i hvert fall glad for å mulighet til å sette på 22-klinga.

Til allsidig stibruk fungerer selv 32-36 utmerket men til lange klatringer på snø blir det akkurat i tyngste laget. Satser på at 30-36 holder til mitt bruk.



Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1734322 16/01/2014 08:43
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Syklet tirsdag med 30-36, og hadde en ganske god snittpuls uten de lange klatringene. Snøsykling er tungt. Tar det som trening, for 850 inkl frakt for 42-klinge er for mye peeng (nå), selv om det er billigere enn nytt nav, eiker, kassett, skifter og gir. Tar det som #enduroforberedelse


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1734335 16/01/2014 08:59
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Da er det vel bare å:


Re: Krank Fatbike [Re: Sverre] #1734631 17/01/2014 09:00
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Jepp! Jobber med saken, og det gikk bra i går. Der jeg ikke kom opp var ikke grunnet mangel på gir, men mangel på grep. Må spare til Bud/Lou-kapabel hoj.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Krank Fatbike [Re: baronKanon] #1734655 17/01/2014 09:38
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Sitat: baronKanon
Jepp! Jobber med saken, og det gikk bra i går. Der jeg ikke kom opp var ikke grunnet mangel på gir, men mangel på grep. Må spare til Bud/Lou-kapabel hoj.
Enn snøskoa? Får du plass til de? Skal jo være bra som bakhjul...

Kjører du forresten FLoater?


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Krank Fatbike [Re: baronKanon] #1734803 17/01/2014 14:10
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: baronKanon
Jepp! Jobber med saken, og det gikk bra i går. Der jeg ikke kom opp var ikke grunnet mangel på gir, men mangel på grep. Må spare til Bud/Lou-kapabel hoj.


Driver du og sykler rundt med en halvfeit en? ICON_TONGUE


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Krank Fatbike [Re: Ripen] #1734881 17/01/2014 17:32
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Ripen
Sitat: baronKanon
Jepp! Jobber med saken, og det gikk bra i går. Der jeg ikke kom opp var ikke grunnet mangel på gir, men mangel på grep. Må spare til Bud/Lou-kapabel hoj.


Driver du og sykler rundt med en halvfeit en? ICON_TONGUE
Jupp, helfeit ble for fett (for lommeboka).

Håkon: kjører Bud og Floater på hhv 100 og 80mm felg. Har sett Snowshoe, og er ikke videre imponert over mønsteret. Sånn som føret er nå, har mønster mer å si enn gummi - og bredde, forstås.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Krank Fatbike [Re: aramstad] #1734979 17/01/2014 22:38
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: aramstad
30 foran og 36 bak blir for tungt på lengre turer i mye løs snø, det tror jeg til og med supertrente Espen W kan stille seg bak.

..men smak og behag. Kjedelig å angre, jeg er i hvert fall glad for å mulighet til å sette på 22-klinga.


Jeg kjørte i hele fjor med 36 bak og 40/30 foran. Funka helt utmerket, og jeg synes ikke litt styrketråkk innimellom er noen ulempe. Nå legger jeg om til 1x10 med 34 foran og 11-40 bak. Skulle bli noenlunde det samme.

sv

Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1735016 18/01/2014 08:20
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
A
aramstad Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 90
Jeg risikerer å sykle en mil i en halvmeter pudder nå, 30/36 er bare å glemme.


Vipera XC 9/8 | Vipera Race 7 | Diamant Mammut MKII Fatbike | Diamura delesykkel
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1735466 19/01/2014 17:29
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Anders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
mener det er 26/36 (eller er det 24/36? nå ble jeg usikker) som er letteste utveksling på min standard Pugsley (necromancer Pug). Funker veldig bra. Bruker den letteste komboen overraskende ofte, spesielt de gangene jeg våger meg ut i snøen, men tror ikke jeg savner noe enda lettere. Tror det hadde blitt trøblete.
Er glad jeg ikke begynte å tukle med noe annet før jeg fikk prøve standardoppsettet på snø. Skal jeg gå over til singlering skal jeg ihvertfall sørge for at det letteste giret ikke blir tyngre enn det er i dag.


Anders
Re: Krank Fatbike [Re: Teodorwedum] #1735568 19/01/2014 23:46
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Du har 22/36T på kranken Anders.

Re: Krank Fatbike [Re: Sverre] #1736243 21/01/2014 18:32
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Anders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Neinei, nå har Sverre blitt sløv på sine gamle dager, tenker jeg. Jeg har jo telt etter! Men mannen har bygd opp såpass med kred at jeg tar med meg lykta og kryper under sykkelen for å lete etter markeringer. Og jaggu har jeg mistet tenner på drevene! Det har krympa til 22/36, akkurat som Sverre sa. Påfallende. Kan det være han som har vært ute med krympepistolen og endra størrelsen på drevet mitt uten at jeg visste om det?

Sånt liker jeg dårlig.

Uansett, når jeg først var i farta fikk jeg også bekreftet at det største drevet bak faktisk er 34 tenner.


Jeg skal vurdere å kjøpe meg ei tellebok snart. Utdannelsen min er åpenbart mangelfull.
(men det jeg skrev om at dette er akkurat så lett som jeg trenger, stemmer fremdeles.)


Anders
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support