|
Skriveprogram for større tekster
|
Skriveprogram for større tekster
13/01/2014 13:44
|
engekri
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei hei. Jeg skal igang med bacheloroppgaveskriving og kikker i den forbindelse på litt forskjellige skriveapplikasjoner. Mye av skrivingen kommer nok til å bli gjort på min Apple laptop med osx 10.9. Det opplagte for mange er Microsoft Office, kombinert med EndNote x6. Sistnevnte får vi lisens på fra skolen.
Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke dette fordi jeg synes det er frustrerende dyrt, og min erfaring med MS Word er at det egentlig er litt tungvint. EndNote som jeg har tilgang til kan ikke kombineres med OpenOffice som jeg har brukt til nå, og stort sett vært ganske fornøyd med.
Har kikket litt på LaTex-verdenen, men det fremstår veldig nerdete. Finnes det noen mellomting som både kan rydde opp i kildene mine, rydder opp i teksten og som ikke koster en formue?
Hvilke program bruker folk når de skriver slike halvstore ting?
|
|
|
Re: Skriveprogram for større tekster
[Re: engekri]
13/01/2014 13:52
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
LaTeX lærer du deg på en dag, og etter det går du aldri tilbake til noe annet. Det er en læringskurve, men det er det eneste alternative som fungerer. Det letteste er å starte så enkelt som mulig, få inn teksten og referansene dine, og så heller lære deg nye ting etterhvert som du trenger dem. Da slipper du å bli overveldet av at det er mye å lære, samtidig som du ser hvor lite som skal til for å få gjort 90% av det du ønsker.
Du har forøvrig rett i at det er nerdete. Det er de-facto skriveprogrammet for alle datafolk med selvrespekt.
|
|
|
[Re: Akaly]
13/01/2014 13:57
|
engekri
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Du har forøvrig rett i at det er nerdete. Det er de-facto skriveprogrammet for alle datafolk med selvrespekt. Hehe... Det har jeg forstått på ingeniørkameratene mine. Jeg går selv på grunnskolelærerutdanningen og her tviler jeg på at det er særlig mange av medstudentene mine som kommer til å skrive i noe annet enn MS Word.
|
|
|
13/01/2014 14:21
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Jepp, LaTeX er ikke akkurat utbredt utenfor den "klikken" av data/realfagsfolk. Men for å komme i gang med LaTeX så er det under det aller mest essensielle du trenger. Putt det inn i en LaTeX-editor, og du er i gang. Resten legger du til/Googler deg frem til etterhvert som du trenger. \documentclass{article}
\begin{document} Hello world! \end{document}
Ellers så er denne guiden fin for å komme i gang og se hva som er såkalte "gotchas" i LaTeX. Reserverte tegn kan f.eks. by på en del trøbbel i starten. Skriv _ og du har akkurat fått et problem med litt kryptiske feilmeldinger. Det er greit å refere til guiden og se hva du kan/bør gjøre. https://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Basics
|
|
|
13/01/2014 15:12
|
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
LaTeX til store oppgaver med mange sider/kapitler. Vannvittig godt verktøy til å holde styr på kilder, innholdsfortegnelse, fotnoter, tabell/figurlister osv. Det er sett på som standardverktøyet brukt til større publiseringer i alle akademiske miljøer. På Mac bruker jeg TeXShop til selve skrivingen, og BiBDesk til å håndtere referanser (kan også gjøres i TeXShop, men BiBDesk er mer ryddig). Gratis. Instrukser til ankaffelse/installering Til små oppgaver er Word (e.l.) like bra, da man kommer kjapt i gang med selve skrivingen uten å bruke tid på å sette opp pakker man behøver osv.
Redigert av Chillpadde; 13/01/2014 15:16.
|
|
|
13/01/2014 15:14
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Scrivener kan vera eit alternativ.
|
|
|
13/01/2014 15:36
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Pages, kan ikke det fungere? Mulig du får det gratis hvis du sjekker i appstore. Gratis på nyere macer. Samme med Numbers og Keynote.
|
|
|
13/01/2014 15:38
|
perano
Ivrig
|
Ivrig
lyx.org kan være verdt en titt.
Grafisk grensesnitt til TeX/LaTeX
|
|
|
13/01/2014 15:46
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I min jobb skriver vi en hel del store tekster, større enn en bacheloroppgave vil jeg tro. Faktum er at majoriteten av tekstene skrives i Word og det går knirkefritt. Word har gjort kvantesprang mht stabilitet på store tekster og enklere formatering i løpet av de siste 10 årene. Når det er sagt så er det fortsatt noen som sverger til Latex, men samtidig er det like mange som bruker google docs (Selv om det er utafor IT regelverket vårt). Avhenger selvsagt av hva rapporten handler om og hvor sensitivt materialet er.
Du sier at skolen gir deg lisens på endnote, men at det er for dyrt??? Uansett: For en seriøs vitenskapelig tekst med en del referanser sparer du enormt mye tid på å bruke endnote. Du vet selvsagt at du da kan importere referansene direkte fra sciencedirect etc. Men om ikke vi hadde hatt endnote på jobb så hadde jeg vært villig til å gi de innebygde funsjonene i Word en sjanse.
Lykke til!
|
|
|
13/01/2014 16:35
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Enig med siste taler. Har brukt diverse latex mye selv og bibtex til referanser. Om du skal skrive mye matte og har planer om å produsere store dokumenter på løpende bånd er det sikkert en god investering å lære seg latex/lyx, men om det gjelder én enkelt publikasjon uten formler som ikke er uhorvelig lang ville jeg ikke giddet.
|
|
|
[Re: erikskon]
13/01/2014 16:37
|
engekri
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Du sier at skolen gir deg lisens på endnote, men at det er for dyrt??? Uansett: For en seriøs vitenskapelig tekst med en del referanser sparer du enormt mye tid på å bruke endnote. Du vet selvsagt at du da kan importere referansene direkte fra sciencedirect etc. Men om ikke vi hadde hatt endnote på jobb så hadde jeg vært villig til å gi de innebygde funsjonene i Word en sjanse.
Lykke til! Får EndNote, men må evt. betale for MS Office.
|
|
|
13/01/2014 17:22
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
LaTex er veien å gå. Det er ikke vanskelig å bruke de grunnleggende funksjonene, og det blir veldig, veldig mye penere enn Word.
|
|
|
13/01/2014 17:36
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
En bacheloroppgave er ikke en doktorgrad. Hvor mange kilder har du da? 20? 30? Bruk heller tida på å skrive en god oppgave i stedet for å knote i et avansert program. Jeg skrev både bachelor og master i Word, gikk helt fint det.
|
|
|
[Re: Asterix]
13/01/2014 18:11
|
engekri
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En bacheloroppgave er ikke en doktorgrad. Hvor mange kilder har du da? 20? 30? Bruk heller tida på å skrive en god oppgave i stedet for å knote i et avansert program. Jeg skrev både bachelor og master i Word, gikk helt fint det. Hvis du kjøper det til meg, så skal jeg slutte å være så vanskelig...
|
|
|
14/01/2014 04:12
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Har hørt flere som liker Mendeley som alternativ til Endnote; er gratis og der er det en plugin for Openoffice. Da har du alt gratis. Du kan lese mer om alternativer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_reference_management_software Skal man skrive flere artikler fremover er det vel verdt å lære å bruke en reference manager; sparer mye tid, blir helt korrekt og man slipper å tenke mer på det.  Kan selvfølgelig vente til man har skrevet noen før man lærer seg å bruke verktøyet, men jeg ser ingen grunn til å drøye.
|
|
|
14/01/2014 06:44
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det beste med LaTeX er kvaliteten, en fryd og lese.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
14/01/2014 07:02
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Adobe Framemaker er jo også et alternativ. Er en liten terskel å komme over, må styre litt med oppsett, men det funker når det først er satt opp. Framemaker har en kjekk bokfunksjon som behandler hvert kapittel som separate filer blant annet. Sannsynligvis finnes det en studentlisens på den hvis du går på en skole av en viss kvalitet;)
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
14/01/2014 13:38
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Å lære LaTeX for moro skyld er nerdete. Å lære det seg for å skrive en relativt stor oppgave er praktisk.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
14/01/2014 14:43
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke hatt noen problemer med word - og heller ikke min samboer som akkurat er ferdig med doktorgraden. Student-lisens er vel ikke spesielt dyrt.... Oppfatter Latex som en UiO-greie, andre steder jeg har vært har de brydd seg mer om innholdet.... (Ingeniørhøgskole, NTNU, BI, BI Master). Fordelen med latex er at man glemmer formatering mens man holder på - litt som gamle WP på den måten. (Har kun brukt latex på en oppgave...og det var lenge siden).
|
|
|
[Re: Chillpadde]
14/01/2014 14:53
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Det er sett på som standardverktøyet brukt til større publiseringer i alle akademiske miljøer.
Ser omtrent ikke annet enn Word + Endnote i de akademiske miljøene jeg har holdt til i. Var noen få som skrev i Latex, men de var (selvsagt) data-folk
|
|
|
[Re: peterpan]
14/01/2014 15:17
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det er sett på som standardverktøyet brukt til større publiseringer i alle akademiske miljøer.
Ser omtrent ikke annet enn Word + Endnote i de akademiske miljøene jeg har holdt til i. Var noen få som skrev i Latex, men de var (selvsagt) data-folk Og omtrent alle økonomer under 45. Skrive formler i word er noe herk når man har prøvd Latex.
|
|
|
14/01/2014 17:11
|
josse
|
Når det gjelder LaTeX har vi med hell brukt WriteLatex for å få online samarbeid a-la Google Docs. Dette fungerer godt, man slipper manuell installasjon, og man slipper terskelen med å lære medforfattere til å ta i bruk versjonskontroll i tillegg til LaTeX. Jeg har brukt LaTeX siden jeg gikk på videregående på midten av 90-tallet (til kjemi- og fysikkøvelser), har skrevet både hovedfag, doktorgrad (i anvendt matematikk) og omtrent 10 vitenskapelige artikler med LaTeX. Likevel må jeg si jeg er skeptisk til å bruke LaTeX hvis man ikke har mange matematiske formler som skal skrives, eller skal håndtere opp mot hundre referanser. Det er ikke tvil om at figur- og tabellhåndteringen i LaTeX er ganske tungvindt, og at det at det er såpass tungvindt å endre på slikt grafisk innhold at man ofte drøyer det litt lenge. Tidkrevende er det også, da man fort ender opp med LaTeX dokumenter som tar noen minutter å kompilere, ikke akkurat det man ønsker for interaktiv design. Word med passende referanseplugin, disiplinert bruk av outline mode, og konsekvent bruk av stiler gjør at det er vel så effektivt hvis man ikke skriver mye matematikk. Jeg sitter akkurat nå og er editor for et 200-siders Word-dokument med ca. 15 bidragytere fra fem forskjellige land, jeg tror ikke LaTeX hadde gjort den jobben lettere.
|
|
|
[Re: peterpan]
14/01/2014 18:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser omtrent ikke annet enn Word + Endnote i de akademiske miljøene jeg har holdt til i. Var noen få som skrev i Latex, men de var (selvsagt) data-folk Min erfaring är att det varierar väldigt mellan olika områden och avdelningar. Matematiker är väl annars de som håller på mest med latex skulle jag tro. Själv tycker jag att det oftas är lätt att skriva i latex men ibland kan det bli svårt att få till en del spesialiteter. Googling ger dock ofta resultat. https://www.google.no/search?q=the+not+so+short+introduction+to+latex&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=Q3_VUurjIMTpygPetoCgBQ Tycker jag är ett väldigt bra dokument för att lära sig latex.
|
|
|
|
|