Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton.

Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. #1732808 12/01/2014 18:54
2
2XU Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
2
Jeg skal bygge det grommeste som er å oppdrive til årets NC maraton og rundbane.

Rammen blir en Trek, siden jeg har en lokal forhandler jeg forholder meg til.
Skal jeg ha HT eller FS?
Hvilken deler skal jeg bruke for å få den beste mulig?
Hvordan burde dekk parken min se ut, iforhold til løyper og vær?
Er det mere å vektlegge?

Tidligere leste jeg at XX bremsene fikk mye negativ omtale, er det slik enda?
XTR bremsene har jeg sett mye god omtale på. Jeg er klar over at XX er lettere en XTR, hvor mye, å går det faktisk utover kvaliteten?

Redigert av 2XU; 12/01/2014 18:58.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732817 12/01/2014 19:10
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Lett!
Hardtailramme(løypene er ikke så vanskelige), XO1 girgruppe med XTR eller XT bremser. Rock Shox Sid gaffel. Notubes sine nye karbonadehjul. S(t)yre/stem og setepinne etter eget ønske(enve er gromt!).
Av dekk så er jeg fornøyd med X-king på tørt føre, Michelin mud bak og Specialized groundcontrol foran på skikkelig våte dager(tungt men bra) og raceking og micheling grusdekk på sprint og løyper med nesten bare grus. :-)

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732832 12/01/2014 19:46
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde kjørt med XX1-gruppe og X01 bremser.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732887 12/01/2014 21:07
olechr Offline
More than words
More than words
Hvis du skal ha det gromest mulig til rundbane/ maraton:

Ramme: Fulldemper uten tvil. Mer behagelig og de fleste som ikke har super teknikk vil kjøre fortere med FS særlig når du har tenkt å legge penger i det.

Bremer: Shimano XTR trail. Shimano leverer de beste bremsene om dagen. Det ser man også på hvordan en del av toppmerkene spekker syklene sine. Selv syklene med SRAM utstyr så velger flere å gå for bremser som ikke er SRAM.

Drivverk: XX1 eller XTR kommer litt ann på hva man liker. XX er en kjempe fint gruppe. Men jeg foretrekker 2 delt gruppe. Enkelt og greit fordi da har jeg alltid gir til alle ritt uten å bytte drev og kjeder. Særlig når du skal ha samme sykkel til knotete rundbane og rask maraton.

Dekk: Da har du mye å velge mellom. Men til rundbane så bør du ha ett sett med skikkelig gjørme dekk. Selv kommer jeg til å teste ut Schwalbe sine Dirty Dan (mener det er navnet). 2 andre gode gjørme dekk er Specialized Storm og Maxxis Beaver. Når det er skikkelig gjørme "må" du ha slike dekk.

Til vanlig rundbane er Maxxis Ikon og Schwalbe Rocket Ron /racing Ralph de dekkene jeg endte med i fjor og trivdes best med. Schwalbe utgavene så velg Snake Skin. Det er verdt de ekstra grammene.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732891 12/01/2014 21:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tråkkeffektiv heldempet ramme.

Syntace deler.

Lette stive carbon Clincher hjul

XX1 gruppe.

XTR 987 bremser

SID demper.

Spes. Fast track/Renegade + Maxxis Beaver dekk

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732893 12/01/2014 21:15
olechr Offline
More than words
More than words
Skulle jeg kjørt Trek hadde jeg kjørt denne så og si standard. Bare andre dekk og byttet ut setepinne, stem og styre.

http://www.trekbikes.com/no/no/bikes/mountain/cross_country/superfly_fs/superfly_fs_9_9_sl_xtr/#

Ambassadør for Scott.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: erling] #1732908 12/01/2014 21:49
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling
Tråkkeffektiv heldempet ramme.

Syntace deler.

Lette stive carbon Clincher hjul

XX1 gruppe.

XTR 987 bremser

SID demper.

Spes. Fast track/Renegade + Maxxis Beaver dekk

Dvs Czar ICON_WINK

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732910 12/01/2014 21:51
olechr Offline
More than words
More than words
Czar hva i allverden er det for noe dritt? ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1732987 13/01/2014 08:04
2
2XU Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
2
Prioriteringen er slik.
1. XC Maraton (alle rundene)
2. Birken.
3- Runbane (alle rundene)

Er redd vekt kan bli ett problem og en svampete sykkel med FS, dog har jeg veldig lyst å prøve en slik sykkel. Hva er vektforskjelle på HT og FS med samme utstyr?

XX1 er helt uaktuelt, er svært glad i girene mine. På landeveisykkelen sykler jeg 39/53 11-32. Girene må jeg ha, om ikke blir jeg tullete tror jeg:P

Jeg veit du Olechr var glat i HT tidligere, er du gått bort ifra det og hvorfor egentlig?
En relativt standar Trek hadde helt klart vært det enkleste med noen modifikasjoner.

Redigert av 2XU; 13/01/2014 08:39.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733047 13/01/2014 10:15
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
FS skal ikke være svampete, det er 15 år siden.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733098 13/01/2014 12:32
olechr Offline
More than words
More than words
Fs av god kvalitet er verken tung eller svampete. Skal du ha en sykkel hadde ikke jeg vært i tvil. Selv har jeg 2 rundbane/maraton sykler for neste år og begge er fs

Ambassadør for Scott.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733099 13/01/2014 12:34
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: 2XU
Prioriteringen er slik.
1. XC Maraton (alle rundene)
2. Birken.
3- Runbane (alle rundene)

Er redd vekt kan bli ett problem og en svampete sykkel med FS, dog har jeg veldig lyst å prøve en slik sykkel. Hva er vektforskjelle på HT og FS med samme utstyr?

XX1 er helt uaktuelt, er svært glad i girene mine. På landeveisykkelen sykler jeg 39/53 11-32. Girene må jeg ha, om ikke blir jeg tullete tror jeg:P

Jeg veit du Olechr var glat i HT tidligere, er du gått bort ifra det og hvorfor egentlig?
En relativt standar Trek hadde helt klart vært det enkleste med noen modifikasjoner.

Det fins masse lesestoff som kan hjelpe deg på vei, både i tidligere trykte utgaver av Terrengsykkel og i arkivet her på terrengsykkel.no. Jeg antar at du har satt deg litt inn i sakene allerede. Da veit du at en lett halvdempa ramme veier omkring 1,0-1,2 kg. En lett fulldempa ramme med bakdemper veier ofte omkring 1,9-2,2 kg. Vektforskjellen på komplett sykkel kan du dermed regne ut selv.
ICON_WINK

Hvis en og samme sykkel skal være med i alle rittene, pluss kanskje et og annet ritt i tillegg(?), er det potensielt større fare for at noe skal ryke på en fulldemper. Mer som kan gå i stykker, rett og slett. Men det gjelder først og fremst hvis du er uheldig eller slurver med vedlikeholdet. Dette kan tale for en halvdemper. Spør du meg, taler det meste annet for å velge fulldemper.

Den lave vekta og gode tråkkeffektiviteten på moderne fulldempa rittsykler gjør at det klassiske "hva er best"-spørsmålet egentlig er gammeldags og ikke spesielt aktuelt lenger.

Med unntak av Birkebeinerrittet kjørte jeg alle mine ca. 10 ritt (rundbane og maraton, enduroritt selvsagt ikke medregna) på en og samme rittfulldemper i fjor. Den veide i de fleste tilfeller ca. 10,2-10,5 kg, avhengig av dekk. Jeg er skråsikker på at jeg ikke ville kjørt noen av rittene raskere på en halvdempa, heller ikke om den veide 9 blank. Og ja, jeg har en sånn sykkel også.

Gaute
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: olechr] #1733107 13/01/2014 12:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Czar hva i allverden er det for noe dritt? ;-)

Wait and see my friend ;-)

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733108 13/01/2014 12:49
2
2XU Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
2
Har satt meg godt inn i begge, men skader ikke med input.
Dog har jeg veldig lyst på FS, å det høres ut som mye har forandret de siste årene. Så da forsøker jeg på min første fulldempet:)

Er det godform til birken, får jeg bygge meg en egen sykkel til det formålet. Om ikke kan vel den også fullføres på FS.

Redigert av 2XU; 13/01/2014 12:49.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733116 13/01/2014 12:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Er det ikke like greit å kjøpe den dyreste superflyen du har råd til, og så drar du den gjennom Project One for tilpasning om du ikke synes Treks ingeniører har gjort det bra nok. Superflt FS 9.9 SL XX1 er rimelig kompromissløs og noe råere kommer kun an på øynene som ser og litt personlig smak.

LarsB
Kjedeeeelig

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: larsb] #1733144 13/01/2014 13:52
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Er det ikke like greit å kjøpe den dyreste superflyen du har råd til, og så drar du den gjennom Project One for tilpasning om du ikke synes Treks ingeniører har gjort det bra nok. Superflt FS 9.9 SL XX1 er rimelig kompromissløs og noe råere kommer kun an på øynene som ser og litt personlig smak.

LarsB
Kjedeeeelig

Var svææært nære å gjøre som du nevner her på forhåndsbestilling. Billigste jeg klarte å oppdrive var 55000 spenn.... Leste mye rundt og fikk tips av "testerne" her inne at ramma på superfly er noe mykere enn tilsvarende konkurenter.
Jeg endte derfor opp med en Scott Spark RC isteden til 13000 kr mindre på forhåndsbestilling. Denne skal etter hva jeghar lest og fått høre ha en del stivere ramme. Plukker av det nye XX drivverket (selger det) og erstatter med XX1
Men skal være enig i at Superfly project one syklene ser voldsomt flotte ut

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733621 14/01/2014 16:07
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg skal bygge det grommeste som er å oppdrive til årets NC maraton og rundbane.

Rammen blir en Trek, siden jeg har en lokal forhandler jeg forholder meg til.
Skal jeg ha HT eller FS?
Hvilken deler skal jeg bruke for å få den beste mulig?
Hvordan burde dekk parken min se ut, iforhold til løyper og vær?
Er det mere å vektlegge?

Tidligere leste jeg at XX bremsene fikk mye negativ omtale, er det slik enda?
XTR bremsene har jeg sett mye god omtale på. Jeg er klar over at XX er lettere en XTR, hvor mye, å går det faktisk utover kvaliteten?

Fulldemper eller ikke får du nesten bestemme selv.. ICON_WINK Tipper du har det mest moro med en fulldemper, men tipper du kjører bittelitt fortere på Birken med en hardtail.. Siden Birken er et kjedelig ritt og det og ha det moro er viktigere ville jeg valgt fulldemper..
Shimano er best på bremser, årets xtr bremser er det du trenger der.
Gir er happ som happ siden du skal ha todelt.
Dekk trenger du Thunder Burt, Maxxis Beaver og et allround dekk.
Siden du skal være verst trenger du omtrent dette:
- en dritdyr srm krank så du får wattmåling.
- dyre Karbon clincherhjul
- tullete lett styre, stem og setepinne.
- helst et dyrt Jaeger sete
- ceramic speed kranklager, trinsehjul og i hjula.

Eller bare kjøpe en Spark SL, en Superfly eller en Epic og bare begynne å sykle..

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: Kriss] #1733665 14/01/2014 18:45
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: Kriss

Eller bare kjøpe en Spark SL, en Superfly eller en Epic og bare begynne å sykle..

Tommel opp for den!!
Da kan man faktisk heller bruke tiden på å trene;-)

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2rgrim] #1733670 14/01/2014 19:16
sj0mann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: 2rgrim
Sitat: Kriss

Tommel opp for den!!
Da kan man faktisk heller bruke tiden på å trene;-)

Unødvendig kommentar! Dette er jo rette årstiden å holde på med et sånt bygg, uten at det går bekostning av 1 sekund med trening. Dessuten er det jo utrolig gøy å velge komponenter selv og sette sammen på egenhånd - man vil jo da få et helt annet forhold til sykkelen sin. Så tviler på at trådstarter har valgt selvbygg istedenfor å kjøpe fabrikkferdig for å kunne lure seg unna trening :-)

Stisykkel: Canyon Spectral
Landevei: Gavia Ghisallo
Pendling: Retro Merida-landevei
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733727 14/01/2014 21:12
Kjørpå! Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg ville gått for en spark eller Epic. På sparken må du vel bytte xx til xx1. Mens på Epic trenger du ikke bytte noe utenom magura bremsene + den har brain så slipper du å tenke på bakdempern:)

Kjørpå!
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: sj0mann] #1733860 15/01/2014 08:30
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: sj0mann
Unødvendig kommentar! Dette er jo rette årstiden å holde på med et sånt bygg, uten at det går bekostning av 1 sekund med trening. Dessuten er det jo utrolig gøy å velge komponenter selv og sette sammen på egenhånd - man vil jo da få et helt annet forhold til sykkelen sin. Så tviler på at trådstarter har valgt selvbygg istedenfor å kjøpe fabrikkferdig for å kunne lure seg unna trening :-)

Takk og i like måte!!
Så hva er ditt bidrag til trådstarter, sett bort i fra ut du forsvarer selvbygg på vinterstid?

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733884 15/01/2014 09:35
olechr Offline
More than words
More than words

Jeg elsket hardtail. Så sent som i 2013 så hadde jeg 3 stk hardtail. Og Scott Scale hardtailene er gode, men når man først får kjørt seg inn på fulldempa så er det 2 forskjellige verdner. Den største grunnen til at jeg tviholdt på HT var vekten. Jeg som mange andre ville at HT skulle være best fordi da hadde jeg en lett sykkel som var deilig å løfte på før start. Men det er jo bare tull fant jeg ut. Den kg ekstra man får på fulldempa er så verdt det. Jeg blir mindre sliten (særlig i ryggen), kan kjøre fortere alle steder hvor det er ulendt og når jeg låser sykkelenmerker jeg ikke noe forskjell.

I rundbane så sier det seg selv at det går fortere med FS. Men på de aller fleste maraton ritt går det for de fleste fortere. Ikke Birken, men man taper ikke noe heller. For dagens maraton ritt er ritt hvor man ligger i store grupper. Tar man feks et ritt som grenserittet så klarer man ikke å kjøre i fra en stor gruppe der. Dvs med unntak av de partiene hvor det er terreng/dumpete. Det er helt utrolig hvor godt en FS flyter over gresslettene på grenserittet.

MEN fulldempa er ikke fulldempa. På HT er det mer likt enn hva det er på FS. Jeg har prøvd flere forskjellige og jeg liker FS hvor du kan låse helt av. Mesteparten av tiden kjører jeg åpen eller halvt åpen. Men når man skal opp å stå, spurte, støtet etc så gir det en utrolig god følelse av å kunne låse bak.

Skulle jeg kjøpt meg en sykkel til det du beskriver så ville jeg kjøpt den treken jeg linket til høyere opp eller Scott Spark Premium 29. Da kjørt med de så og si standard.

Skulle jeg vært mer fornuftig hadde det blitt Spark 910 eller evnt superfly FS 9.8. Dvs hadde jeg måtte gå i en butikk å handle sykkel så hadde det blitt en med XT. Jeg hadde aldri tatt meg råd til å kjøpe sykkel med XTR eller XX. De 20-40000 forskjell det er på en topp sykkel og en nesten toppsykkel er ikke verdt det.

Ambassadør for Scott.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: olechr] #1733890 15/01/2014 09:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: olechr

Jeg elsket hardtail. Så sent som i 2013 så hadde jeg 3 stk hardtail. Og Scott Scale hardtailene er gode, men når man først får kjørt seg inn på fulldempa så er det 2 forskjellige verdner. Den største grunnen til at jeg tviholdt på HT var vekten. Jeg som mange andre ville at HT skulle være best fordi da hadde jeg en lett sykkel som var deilig å løfte på før start. Men det er jo bare tull fant jeg ut. Den kg ekstra man får på fulldempa er så verdt det. Jeg blir mindre sliten (særlig i ryggen), kan kjøre fortere alle steder hvor det er ulendt og når jeg låser sykkelenmerker jeg ikke noe forskjell.

I rundbane så sier det seg selv at det går fortere med FS. Men på de aller fleste maraton ritt går det for de fleste fortere. Ikke Birken, men man taper ikke noe heller. For dagens maraton ritt er ritt hvor man ligger i store grupper. Tar man feks et ritt som grenserittet så klarer man ikke å kjøre i fra en stor gruppe der. Dvs med unntak av de partiene hvor det er terreng/dumpete. Det er helt utrolig hvor godt en FS flyter over gresslettene på grenserittet.

MEN fulldempa er ikke fulldempa. På HT er det mer likt enn hva det er på FS. Jeg har prøvd flere forskjellige og jeg liker FS hvor du kan låse helt av. Mesteparten av tiden kjører jeg åpen eller halvt åpen. Men når man skal opp å stå, spurte, støtet etc så gir det en utrolig god følelse av å kunne låse bak.

Dette burde klippes ut og limes inn i en eller annen FAQ! ...Eller på forsiden. ICON_SMILE

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733912 15/01/2014 10:17
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde bygget med HT ramme, pga vekt.
XTR bremser velges lett foran XX bremser i mine øyne. Primært i forhold til vedlikehold. Bremser er ikke stedet å spare vekt.

Av gruppesett er jo XX veldig lett, men den gruppen er ikke oppdatert siden den kom på markedet omtrent (med unntak av bremsene). XTR gruppe er heller ikke på noen måte feil.
Av hjul hadde jeg valgt de nye karbonhjulene til XTR (limedekk), og et sett med Roval-hjul.

Rock Shox eller FOX er veldig smak og behag. Resten får Schmolke ta seg av

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1733917 15/01/2014 10:23
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvis du ikke har sett den alt: En Superfly 100 (nå heter tilsvarende serie Superfly FS) var på langtidstest i fjor. Konklusjonen står i fjorårets siste utgave av Terrengsykkel, et blad som fortsatt fins i en del kiosker.

Med unntak av dekkene er det ikke mange deler som trengs å byttes for å gjøre den sykkelen noe bedre.

Gaute
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1734485 16/01/2014 15:09
2
2XU Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
2
Takk for alle tilbakemeldingene angående preferanser og erfaringer.
Har nok en klar formening om hva jeg blir og gå for:)

Eneste jeg må sjekke litt mere er dekka, men har fått en god del tilbakemeldinger der også. Skal drive litt mere resarch på dekkfronten, før ordrene begynner å stable seg opp i postkassa:P

Gauter, hvordan er bladet å kjøpe fra utlandet via nettet?
Er det samme bladet som selges i hyllene som en får på nettet, eller er det bare noen få snutter på nettet?

Redigert av 2XU; 16/01/2014 15:27.
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1734566 16/01/2014 19:08
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Er en dekktråd her inne som er ganske fersk hvor bla gauter svarte veldig grundig på diverse dekk.

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: 2XU] #1734652 17/01/2014 09:34
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden du åpenbart er på internett, er det mulig å få svar på nær sagt alt mulig, også om Terrengsykkel-abonnementer. Men siden det er fredag, kan du også få det med teskje intravenøst via mine lenker:
http://www.ffshop.no/terrengsykkel-europa-p-35.html
og
http://abo.terrengsykkel.no/

Her er dessuten dekktråden som Gew88 sikter til:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1729373&page=1

Det fins forresten mange dekktråder her på forumet. Værsågod.
ICON_WINK

P.S. Det er en bra start å hente tips fra andre på forhånd. Når det er gjort, er det bare å komme i gang med egen sykling. Det er lite som banker egne erfaringer med dekk, oppsett og alt som hører med.

Redigert av gauter; 17/01/2014 09:41. Rediger grunn: P.S.

Gaute
Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: gauter] #1759584 21/03/2014 07:49
R
realthing Offline
Medlem
Medlem
R
Skal sykle på en Superfly 9.9 sl med xx1 på alle rundbaneritt i år. Hvilken klinge (30-32-34-36) kjørte du med i fjor på rundbanerittene du deltok på?

Re: Bygge værstingsykkel til NC rundbane og maraton. [Re: realthing] #1759592 21/03/2014 08:02
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjørte mye enduro med 1x11 i fjor, men ikke rundbane. I år, derimot, ser det ut til å bli både rundbane og maraton med 1x11. Til rundbane vil nok 32 eller 34 være best, men det er jo stor variasjon i gjennomsnittsfart og bratthet i klatringene på rundbane også.

Hvor sterk, seig og utholdende du er i beina er også avgjørende for klingevalg, så klart.

Gaute

Moderator  support