Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs.

Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. #1732790 12/01/2014 18:02
Snuffeldyret Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Trenger nytt utstyr, har nå Scarpa støvler type ukjent (sorte og gule(så gamle at jeg ikke finner de på nettet engang, men lurer på om det var de som kom sesongen etter de legendariske røde)), chili bindinger og Salomon ski. Skia er en smule innsvingte.

Har lyst på Scarpa igjen, gjerne NTN type. Er stutt tjukk med lite trøkk i låra. Kjører bare bakke. Noen tips?

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1732801 12/01/2014 18:36
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Både Scarpa, Crispi og Black Diamon har goe telemarksko. Velg en modell som passer foten din, det er nemlig litt ulik passform på merkene. NTN er dønn stabilt, og kan kanskje oppleves litt for stivt for noen. Fjærene er utskiftbare (soft, medium og stiff), så du kan alltids bytte. Scarpa TX Pro skoen er glimrende for bakke og gir mye støtte, men er kanskje litt overkill...

Men se på denne pakken Oslosportslager. Ikke dum :-)
http://www.oslosportslager.no/produkt/ro...-pro-32005.aspx

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: torbis] #1732818 12/01/2014 19:20
Snuffeldyret Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har tidligere prøvd damemodeller i telemarksko, men synes de blir for myke. De Scarpaskoene jeg har nå er egentlig veldig passelig stive. Problemet er ofte at skoene blir for høye, er stutt tjukk må vite, og da tar de livet av legga mine..

Chilibindingene er ok, men kunne likt noe litt mer stabilt. Så antar at NTN dermed er et fornuftig valg.

Har sett på den pakken du nevner, men jeg trenger sko i str 23 og det ser ikke ut til at de kommer i den str?

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1732862 12/01/2014 20:35
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Kvinner har kortere akillessene og derfor leggmuskelen litt lenger. Dette gjør at herresko ofte er trange i skaftet. Jeg tipper du har Scarpa T1 fra 2005 eller noe? Ville uansett gjort som foreslått over, gå til et sted med godt utvalg og prøv forskjellige sko. Kan hende de skoene som passer best i foten kan tilpasses i skaftet?
Skal du gå mye med utstyret? Jeg kjøpte NTN og angra i etterkant, synes det ble litt stivt. Stivt i bakken er bra og det er en kjempetrygghet med utløser.

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Boas] #1732901 12/01/2014 21:30
Snuffeldyret Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Der var de gitt! Scarpa T1, men mine er fra ca 2002. Bumble bee's!

Mine offpist dager er nok talte, må nok innse at motet og ferdighetene tilsier bare bakkekjøring fremover.

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1732984 13/01/2014 08:00
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg testet litt rundt Garmont, Crispi og Scarpa. Ingen passet 100%
Så var jeg innom Rå sport og fikk testet Black Diamond (eies av Scarpa). Helt fantastiske støvler. Passer som ett skudd.
Det jeg likte best med dem er deres innerstøvel. Her er det en "kobra" stramming. Det vil si at du får strammet hele støvelen fra ankelen helt opp på leggen.

Se om du får testet en Black Diamond modell.

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1732990 13/01/2014 08:09
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Snuffeldyret

Mine offpist dager er nok talte, må nok innse at motet og ferdighetene tilsier bare bakkekjøring fremover.
Vurdert å gå over til alpint? Mange, inkludert meg selv, har festet hælen og lever veldig godt med det. Spesielt de som ikke står så veldig mange dager i året gjør det ekstra vanskelig for seg selv om de kjører telemark.

Redigert av DesmoSkier; 13/01/2014 08:10.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: DesmoSkier] #1732994 13/01/2014 08:14
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DesmoSkier
Sitat: Snuffeldyret

Vurdert å gå over til alpint? Mange, inkludert meg selv, har festet hælen og lever veldig godt med det. Spesielt de som ikke står så veldig mange dager i året gjør det ekstra vanskelig for seg selv om de kjører telemark.

Jeg forsøkte å feste hælen i fjor høst etter 20 år med løs hæl. Det var total fiasko... Innsåg at når jeg kjører lite i løpet av en sesong må jeg holde meg til det jeg kan (løs hæl) for å kjøre alpint ble bare krøll og ikke morro. Jeg solgte sko og bindinger og satte på NTN Freeride og kjøpte meg Scarpa TX Pro. Aldri hatt noe artigere på beina ICON_SMILE Skikkelig stivt og uvant i starten, men du så hysterisk artig når du innser at man virkelig kan trøkke på og gi gass ICON_SMILE

Men, trådstarter er dame? Scarpa har jo egne damemodeller. Og NTN er såpass mye stivere at jeg tror ikke du skal være redd for at det blir for mykt før du har prøvd det.

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Larsemannen] #1733018 13/01/2014 09:06
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Larsemannen

Jeg forsøkte å feste hælen i fjor høst etter 20 år med løs hæl. Det var total fiasko...
Det er selvsagt forskjellige erfaringer med det. Jeg kjenner flere som har det helt omvendt og har gjenfunnet skigleden bare de ble kvitt telemarkskiene. Det er jo uansett enkelt å leie ski en dag og finne ut av det selv ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1733069 13/01/2014 11:24
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Dersom du ikke finner NTN sko som passer, kan du jo kjøpe T1 e.l. lign igjen. 75mm med ålreit binding (BD 01, Hammerhead) er ganske mye mer stødig enn chili, som er nærmere enn langrennsbinding enn kjørebindinger idag.

Hvis du finner en som passer, ville jeg helt klart kjøpt det!

Dersom en støvel er litt trang øverst i skaftet er det jo fullt mulig å fjerne materiale og lage utsparing til leggen i både innersko og skal ved behov

EDIT:Den pakke fra sportslageret er med herresko, men du får sikkert dameskoen hvis du vil det http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-tx-pro-lady-ntn-telemarkstovel-27196.aspx

Redigert av henrikh; 13/01/2014 11:26.
Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: henrikh] #1734009 15/01/2014 13:11
Snuffeldyret Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for innspill. Har mest lyst på NTN, men skal sjekke de andre alternativene også.

Tror den største utfordringen blir å finne ski...

Og å feste hælen er uaktuelt foreløpig!

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1734030 15/01/2014 13:50
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hvis du har korte legger er kanskje scarpa tx en mulighet? Litt lavere skaft enn tx pro, mens nedre del av skoa er helt lik.

Kombinasjonen tx (eller tx pro) og nye ntn freedom bindingene er et veldig smooth og stabilt oppsett. Har kjørt ntn siden det kom i 2007 og har prøvd de fleste kombinasjoner av ntn bindinger og ntn sko. Tx pro og freedom er definitivt min favorittkombo.

Å finne ski burde ikke være noe problem, ei god ski for fast hæl er også ei god ski for telemark.

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1734116 15/01/2014 16:59
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Vil anbefale NTN Freedom. Har har du ein stiv stabil binding. Den er lettare enn Freeride, samtidig får du ein binding som er mykje meir turvenleg enn Freeride, dersom du vil på topptur. Du har same moglegheit til å skifte ut fjæra.

Scarpa TX skulle vere stivt nok. Ein anna fordel med NTN sko er at dei fleste har TLT-feste. Då har du ei sko til bruk med til dømes Dynafit sine bindingar.

Sig

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1748373 22/02/2014 22:55
Snuffeldyret Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for råd. Landet på Scarpa tx pro, Volkl Aura og freedom bindinger.
Men har nå noen spørsmål ang monteringen.
Oppdager idag at begge skiene har en liitten bul i såla. Antar at det skyldes at skruen er skrudd for langt ned i skia. Ikke store bulen, men godt synlig. Antar dette er noe som er lett å fikse for butikken?

I tillegg så ser det ut som om fremre del av bindingen på begge skien står i spenn iforhold til skiene? Det er en glippe på ca 0,5-1mm. Er ikke bindingen skrudd ordentlig nedtil skia eller skal det være slik?

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1749221 25/02/2014 14:17
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Høres ut som for lange skruer ja, ikke bra!, men det lar seg ordne greit vil jeg tro, selv om jeg ville tatt en seriøs prat med butikk, kreve nye ski ?

Jeg er selv i ferd med å bytte ut mine gamle Crispi CXP med noen Scarpa TX PRO og NTN. Har leid alpinski noen ganger, men synes ikke det er like morsomt. Kroppen holder fint så da blir det Telemark noen år til.

Er dog litt usikker på binding, hvordan vurderte du Freeride vs. Freedom? Freeride er vel en del stivere ift. bakkekjøring, hvis man ikke går særlig på topptur er vel Freeride det beste alternativet eller?

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1749300 25/02/2014 18:40
Snuffeldyret Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Joda, ting løste seg. Bumpene er borte, det ble avslag på skia siden nye ikke kan skaffes innen jeg reiser. Gleder meg barnslig mye til å prøve de i St. Anton til helga!

Ang binding så er nok andre mer kvalifiserte til å synse om de to.
Husets andre par telemarkski har Freeride påmontert så kan synse mer om de to når vi er tilbake fra tur. Freedom veier litt mindre, det fristet meg.

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1749501 26/02/2014 08:54
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Tok en tur i Tryvann/Wyller i går for å teste NTN, bra forhold i bakkene :-)
Leide et par Kästle BMX ski med Freeride bindinger, disse er sikkert noen år gamle, fyren bak disken snakket noe om blå fjærer e.l i forhold til stivhet.
Sto først et par turer med Scarpa TX, men disse var litt for store, byttet så til Crispi EVO i en størrelse mindre. EVOene var for stive, så likte nok Scarpa best, uansett fikk jeg vondt i føttene av begge, så støveltilpassing er viktig!

Når det gjelder NTN er det liten tvil om at dette gir mye bedre trykk og kontroll på skiene, litt stivt og uvant i starten, men at det funker er det liten tvil om. Jeg har kjørt Telemark i 27 år nå, står med relativt dyp teknikk og kjører raskt med store "carvingsvinger" i bakken. For dette bruket passer nok NTN bra, for offpiste og variert bruk er nok kanskje gode kabelbinger et bedre valg.

Spørs nok om det ikke bærer en tur til Jesting sport veldig snart. Ser for meg TX Pro og Freeride.

God tur til St.Anton, blir nok knall!

Re: Trenger nytt telemarkutstyr - råd trengs. [Re: Snuffeldyret] #1749935 27/02/2014 08:45
L
lr_80 Offline
Medlem
Medlem
L
Et lite tilleggsråd for alle som vil bytte til ntn:
Jeg har kjørt gamle T1 race og Bishop Bomber binding i mange år. Like stivt som ntn etter min erfaring, men INGEN mulighet for å løse ut. Ble derfor ntn på meg for et par år siden. Regnet med at Scarpas lest og passform var rimelig lik - men tok feil. Ntn er bredere, og når jeg kjører dypt blir det en kul under "knekken" som klemmer fælt på tærne. Har truffet på flere med samme erfaring, og som ikke har fått det stort bedre ved å kutte i innerstøvelen.

Så rådet er: når skoen testes i butikken bør man sette den i en binding (som sitter fast på ski) og prøve om full fleks gir ubehag.

God tur til St Anton (min ble ikke fullt så god med bakgrunn i erfaringen over).

Redigert av lr_80; 27/02/2014 08:46.

Cannondale Scalpel 29er
Fuji CX

Moderator  support