|
Åndsverksloven ved bytte av jobb - hva gjelder?
|
Åndsverksloven ved bytte av jobb - hva gjelder?
11/01/2014 14:06
|
Subs
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg er designer og vurderer å bytte jobb. Jeg har vært ansatt i drøyt 9 år og har generert mange designs som har blitt realisert i prosjekter. Ved et jobbytte ønsker jeg helst å ta med 3D-filer, bilder og illustrasjoner over det jeg har gjort. Jeg forstår åndsverksloven som at mitt åndsverk tilhører meg som designer. Har jeg forstått dette riktig?
En enklere løsning er selvsagt bare å ta med illustrasjoner (bilder) til en portfolio, men det betyr at modellbiblioteker jeg har brukt lang tid på å bygge opp går tapt.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Åndsverksloven ved bytte av jobb - hva gjelder?
[Re: Subs]
11/01/2014 14:13
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Det kommer nok an på avtalen du har med arbeidsgiver, tror jeg. Hvis man jobber med programmering, er all koden man skaper på jobb som regel arbeidsgivers hvis ikke annet er avtalt.
|
|
|
11/01/2014 14:34
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Alt du har produsert hos din arbeidsgiver, er arbeidsgiverens eiendom... Du kan kopiere designen videre, men du kan ikke nekte din arbeidsgiver å bruke den.
|
|
|
11/01/2014 14:37
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Hvis du er fagorganisert så kan det være verdt å høre med fagorganisasjonen din. Jeg ser for eksempel på nettsidene til Tekna at juristene deres hjelper til med saker relatert til opphavsrett.
|
|
|
11/01/2014 14:39
|
Subs
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg ønsker ikke å ta design vekk fra arbeidsgiver, alle filer og arbeider blir liggende hos dem til deres disposisjon og bruk. Jeg ønsker bare en kopi av mine design.
|
|
|
11/01/2014 14:49
|
Jarlex72
Fersking
|
Fersking
Slik jeg forstår det, har du ikke rettighetene til åndsverk du har produsert for en arbeidsgiver. Åndsverkene og retthetene til dem, har du på en måte solgt til arbeidsgiver....
|
|
|
11/01/2014 14:58
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Er man i et fast arbeidsforhold er vel hovedregelen at det man har produsert i arbeidsforholdet tilhører arbeidsgiver. Din mottatte lønn er godgjørelse for overdragelse av bruksrett til arbeidsgiver.
Inntektene fra produktene arbeidsgiver produserer på bakgrunn av din design er dermed arbeidsgivers om ikke annet er avtalt med royaltyavtale eller lignende.
Når det gjelder åndsverksloven og ditt åndsverk som designer, forstår jeg det slik at din arbeidsgiver ikke kan ta ditt design, endre dette i liten grad og presentere dette som et nytt produkt. Du besitter en copyright i så måte. Det må produseres et nytt design fra bunnen av eller så må ditt brukes i sin helhet. Ved bruk av ditt design i fremtiden skal du vel også krediteres ved navn som designer når designet presenteres.
Du kan derfor ta med deg bilder til portefolio og refereranse slik du foreslår, men ikke mye mer til offentlig bruk
Du kan nok også ta med ta med kopi av filer, bilder og illustrasjoner men kun for eget bruk og referanse. Du kan ikke gjenbruke et design i et nytt arbeidsforhold uten større strukturelle endringer, i praksis et helt nytt design, for at ny arbeidsgiver skal unngå anklager om kopiering.
Ditt nye design kan imidlertid ha din distinkte signatur som designer. Personlighet i arbeidet er det vanskelig å lovregulere og båndlegge, men arbeide må ikke fremstå som en kopi.
Arbeider du som freelance kan du teoretisk i større grad styre eierskapet av ditt design og din produksjon ved at du kan lisensiere ut bruk til forskjellige oppdragsgivere. Baksiden er at kjøperene kanskje ikke vil kjøpe løpende lisens av deg på dine betingelser med mindre ditt arbeid er så unikt at du ikke har konkurrenter. I fotoverdenen som jeg kjenner best er det ikke uvanlig at kjøper krever full og endelig bruks og disdtribusjonsrett mot engangsbeløp.
Tror jeg er temmelig nøyaktig, men er ikke jurist og om noen med god kontroll på lovteknikk fyller ut er jo det veldig fint.
Redigert av Espen E; 11/01/2014 14:59.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
11/01/2014 15:43
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Profesjonelle arbeidsgivere har utarbeidet avtaler som regulerer dette, "Intellectual Properties". Siden du spør her om dette, har tydeligvis ikke din arbeidsgiver utarbeidet denne type avtaler, dessverre. Da blir det hele mer uklart, uten noen klare fasitsvar.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
12/01/2014 16:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke organisert noe sted? F.eks Grafill bør kunne hjelpe deg med spørsmål og svar rundt dette. Kanskje ikke direkte sammenlignbart, men åndsverksloven §39g sier noe om utarbeidelse av dataprogrammer - kanskje delvis overførbart til din situasjon?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
13/01/2014 06:36
|
Subs
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg jobber som utstillingsdesigner/arkitekt, så mesteparten av mine arbeider står oppført kun under en messe i noen få dager. Skissene jeg lager av dem blir gjort på CADverktøy, og ut i fra det jeg hører vil jeg tro at disse skissene tilhører min arbeidsgiver. Men, så lenge jeg får kopiert bilder av prosjekter jeg har designet er det forsåvidt nok.
|
|
|
[Re: Jarlex72]
13/01/2014 08:27
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg forstår det, har du ikke rettighetene til åndsverk du har produsert for en arbeidsgiver. Åndsverkene og retthetene til dem, har du på en måte solgt til arbeidsgiver.... Arbeidsgiver har betalt deg for å gjøre ett stykke arbeid og det arbeidet tilhører arbeidsgiver, hvis du på noen måte tar med deg det videre risikerer du å bli svartelistet av alle firmaer. Din kunnskap og erfaring er din og bare din, den kan du fritt ta med deg videre. Jeg vet at mange kopierer det arbeidet de har utført hos en arbeidsgiver og lagrer det privat for å ha det som bakgrunnsmateriale siden......
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
13/01/2014 18:26
|
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Arkitekter har oftest lov til å ta med verkene sine videre. Du har ikke på noen måte solgt alle rettigheter ved å la deg ansette i et firma. 6.5.1 Den ansatte har rett til å benytte referanser fra tidligere ansettelsesforhold senere i sin yrkeskarriere. Det forutsettes at det tydelig fremgår i hvilket firma og i hvilken posisjon arbeidet er utført.
Uten å kunne vise til noe konkret så mener jeg dette gjelder filer/bibliotek du selv har bygget opp også.
|
|
|
14/01/2014 07:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg er også konstruktør (CAD/3D), og det kunne ikke falle meg inn å ta med meg modeller/filer/whatever jeg har laget for min arbeidsgiver, i arbeidstiden, med dennes utstyr videre og tro at jeg hadde noe eierforhold til det. Dette har arbeidsgiver betalt meg for å gjøre for seg.
Det er selvsagt mange som gjør nettopp dette, men i mitt hode er det soleklart at det de tar med seg er arbeidsgivers eiendom.
Nire: Referanser er ikke det det er snakk om her, vel?
|
|
|
[Re: Stein]
14/01/2014 19:13
|
Nire
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er også konstruktør (CAD/3D), og det kunne ikke falle meg inn å ta med meg modeller/filer/whatever jeg har laget for min arbeidsgiver, i arbeidstiden, med dennes utstyr videre og tro at jeg hadde noe eierforhold til det. Dette har arbeidsgiver betalt meg for å gjøre for seg.
Det er selvsagt mange som gjør nettopp dette, men i mitt hode er det soleklart at det de tar med seg er arbeidsgivers eiendom.
Nire: Referanser er ikke det det er snakk om her, vel? Stemmer, Stein, i mitt innlegg sterte jeg det som gjaldt referanser fordi jeg uten videre undersøkelser tenkte det ga en indikasjon. Jeg har nettopp byttet jobb selv og tok nesten ikke med meg noe av det jeg har produsert de siste fire årene, men jeg mener altså at jeg hadde hatt rett til det om jeg hadde ønsket. Litt mer undersøkelse hos NAL gir meg Opphavsrettsveileder utarbeidet for NAL av advokatfirmaet Bing & Partners i 2002 ​Databasevernet er ikke en opphavsrett, det omtales som en av de såkalte ”nærstående rettigheter”. I motsetning til opphavsretten, kan også en juridisk person være originær rettighetshaver. Der hvor arbeidet organiseres av et arkitektkontor, vil det derfor gjerne være kontoret som er den originære rettighetshaver, mens den enkelte arkitekt eller medarbeider er originær rettighetshaver til de enkelte arkitekttegninger, tekniske tegninger, notater mv som inngår i basen. Så lenge annet ikke er oppgitt i kontrakten kan jeg ikke forstå annet enn at den ansatte har rett til ta med seg egne tegninger/filer videre. Unntaket er kanskje der filen/tegningen er et felles arbeid hvor noen andre (eller en gruppe) er med - et fellesverk.
|
|
|
|
|