Anbefaler å sammenligne Stack og reach heller enn overrørslengde. Reach er avstanden fra krankhus til topp på styrerøret, og er i praksis den avstanden du får frem til styret når du står på en utforsykkel. Overrørslengde sier bare noe om hvor setet kan plasseres, og er bl.a. avhengig av seterørsvinkel. Stack har også litt å si, da lavere stack og lenger reach i praksis kan ende opp med en sykkel som er like lang ved samme styrehøyde, da styrevinkelen også har innvirkning på forholdet mellom stack og reach. På vanlige sykler vil man måtte legge på flere distanseringer under et kort styrerør for å få samme styrehøyde som på en annen. Dette gir deg da høyere stack, men kortere reach.
Forvirra? Sikkert. Men prøver bare å forklare at overrørslengde ikke er verdt en dritt i sammenligningsøyemed.
Hvordan skjønte jeg sammenhengen? Jeg brukte denne kalkulatoren linket til under for å sammenligne sykler til jeg ble grønn ved forrige sykkelkjøp (hadde en ramme som var ørlite for kort, og ville ha en som i realiteten ville bli lenger).
http://bb2stem.blogspot.no/2011/10/stack-reach-calculator-v100.html (anbefaler å laste ned .xls og lage noen kopier der man kan sammenligne 2 og 2 sykler).