Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ??

Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? #1731355 08/01/2014 12:50
S
stmarc Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Hei.
Er etter såvidt i markedet for nye alpinstøvler nå - skal brukes kun til carving i bakken. Aldri noe utenfor løypa. Har de fleste skomerkene nå varmetilpasning for optimal passform ?Ser at f.eks Fischer har noen støvler de kaller 'Vacuum Fit' hvor en kan varme opp og dernest trykklufte innerskoen for passform tilpasningen til foten. Denn type støvler har en 'slem' pris på Anton sport, som da sikkert betyr at de er konkurransestøvler. Men de har flex = 130. Er da denne typen støvler med høy flex 'ubrukelige' for en 'fritidskjører' som meg ?? Hvordan er Flex skalaen? Betyr det jo høyrere flex jo stivere støvel ?? Er det mest fornuftig at en fritidskjører velger en støvel med flex rundt 80-100 når en skal være i bakken fra 3-6 timer?

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731360 08/01/2014 13:14
O
Ovrep Offline
Ivrig
Ivrig
O

Flex på 130 regnes som relativt stivt, 80 er veldig mykt.

Her er en liten tråd om saken: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1702267

Tar ofte feil, men er aldri i tvil.
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731369 08/01/2014 13:30
Dan Offline
More than words
More than words
Hiver meg på med spørsmål. Mine Salomon alpinstøvler (husker ikke modellen) er ca ti år gamle men langt fra utslitte. Dog skjønner man jo at utviklingen sikkert har gått fremover. Det som ikke er moro med mine støvler er følgende:

- Jeg føler at jeg kommer for langt bakpå. Som at når jeg går ned i eggkjøttbollestilling og bøyer knærne litt ekstra så blir resultatet bare at hele tyngdepunktet flyttes bakover hvis jeg da ikke samtidigt stikker hodet veldig langt frem. For lite fleks?

- Etter å ha kjørt litt hardt en stund så får jeg dritvondt på forsiden av leggene der støvelkanten skjærer inn. For lite fleks?

- Støvlene er håpløse å gå i, så risikoen for å kaste vafler på omgivelsene er store når man vugger frem uten kontroll fra bakkekaféen. For lite fleks?

- For å få strammet støvlene etter å ha tatt dem på så må jeg jobbe meg gjennom alle fire spennene på hver støvel flere ganger, grunnet en kombinasjon av slitsom konstruksjon og syklistarmer. Blir misunnelig på kompisene som med noen enkle klikk løsner støvlene litt hver gang de står i heiskøen. Jeg strammer støvlene når jeg kommer til bakken og løsner dem ikke før jeg skal hjem. Jeg vil ha Donaldstøvler som strammer seg automatisk når man setter i foten og hvis ikke det finnes så vil jeg ha det nest beste, hva nå det kan være. Nesten så jeg lengter tilbake til 80-tallets støvler med splitt på sidene og ett spenne, bak på støvelen.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731408 08/01/2014 15:00
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Flex er ikke standardisert - så 130 flex <> 130 flex
Jeg ville ikke ha overvurdert effekten av varmetilpassing - støpt såle er IMHO mye viktigere. Hadde støpte innersko tidligere, har nå stnd+støpte såler....
Vacuum-fit skoene er vel ikke race-skoene...hvis jeg ikke tar feil. Vanligvis er race sko strippet for dill-dall.
Jeg kjører med 130 i flex (Lange rs) og synes det fungerer til det meste (alt). Syntes de gamle tecnica bogadicious 130 var for stive. Mye av grunnen var hvor de var stive, og hvor mye kraft jeg fikk lagt på skaftet.

DAN:
- etter 10 år har trolig skoene dine blitt en god del mykere, og innerskoene har utvidet seg mye.
- Hodet og armene skal frem. Men, jeg hadde det samme problemet selv. Med lange skoene mine kunne jeg ikke sitte i en god hockey uten å dette bakover. Jeg gjorde det stikk motsatte av det støvvel-tilpasseren sa: satte en en ekstra spoiler og litt oppbygging under helen. Når er hockeyen fin-fin. Grunnen tror jeg er at låret mitt er forholdsvis langt i forhold til rygg. Ved å løfte helen, fikk jeg justert knekkpunktet til foten i forhold til skoen (det var forsåvidt tilpasseren som hjalp meg med dette, men det stred med teorien....)
- Du får vondt i forsiden fordi: enten er innerskoen utslitt, eller så har du ikke fått kneppet nedre del av skoen hardt nok....som kan skyldes at innerskoen er utslitt....eller at den aldri har passet.
- Helt vanlig problem. Knepp opp skoene.
- har det på samme måte, men bare delevis. Med sko som passer skal du ikke trenge å stramme så hardt. Da jeg hadde støpte innersko knepte jeg de en gang og var ferdi med det....men også da måtte jeg ta et par runder for å få strammet de nok.

Høres ut som om du bør prøve rando-sko. Gode å gå med, enkle å kneppe. Greie nok å kjøre med....så lenge man ikke kjører løype eller daffekjører/kjører i løssnø.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731472 08/01/2014 17:46
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor god er du på ski? Og hvor mye står du på ski en normal sesong?

Jeg ville ikke anbefalt 130 flex til en som ikke "trenger" det, jo stivere sko jo mindre komfortable er de (alt er relativt), stivere sko er mer racing enn myke sko som er for de som bare sklir rundt i bakken og vil ha det komfortabelt (flex 60-80).

Er du sånn midt på treet på ski vil jeg foreslå et par støvler med midt på treet flex, ca 80-100. Et par støvler med 90-100 flex er et godt kompromiss.

Vil kategorisere meg selv som en bittelitt over midt på treet skikjører som liker å dra på litt og synes livet utenfor bakken på feite ski er best, men man unngår aldri dager på tynnere ski i bakken om man vil stå mye på ski.
Jeg har tidligere kjørt med 130 flex fordi jeg trodde jeg måtte ha det, nå har jeg 90 flex og stortrives. De er stive nok til å kontrollere de feite skia, og til å dra greit på i bakke med bakkeskia.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731510 08/01/2014 19:39
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du skal kjøre i bakken og drømmer om å ligge på skjæret mens armen toucher bakken så må du ha en støvel du ganske greit klarer å presse leggen fremover over i når du står i butikken. Hvis den blir for stiv, dvs at du legger kraft på leggen og støvelen ikke rikker seg noe særlig, så får du ikke overført kraften til fremskia som skal starte svingen for deg.
Mye innsving, rocker og myk ski hjelper også, men det er jo ikke tema her så det lar jeg ligge.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731517 08/01/2014 20:03
A
Audittpåsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
A
Stått aktivt alpin i 8 år og jobber nå som ski-trener. Mange som tror mye rart om støvler, men støvlene er VIKTIGST. Kjøp en god støvel og ski kan man kjøpe brukt av noen som er utstyrs-kåte

Hvilken flex du skal du skal ha på støvlene avhenger av høyde, hvor tung du er og hvor sterk du er. Ta utgangspunkt i 1.5 ganger kroppsvekt og tilpass om du er sterkere eller svakere.

Havner man for langt bak i støvlene, er dette utelukkende avhengig av teknikk ( om man ikke har helt udugelige støvler, sjekk det ved å stille deg inntil en vegg, sett støvlene helt inntil lista, støvlene er ok om du klarer å sette knærne inntil veggen).

Teknikk som vil hjelpe deg frem:

-Armene frem
- Rompa opp
-Løft opp tærne
-Stå på snowblades ( hjelper balansen)
- Knær over tær

Modifikasjon på støvler kan hjelpe, noen ting som kan gjøres:
-Oppbygning av plast innlegg nederst i støvel
-Kile mag legg
-Ned sliping av plast innlegg
- Støping av innersåle

Dette vil være en super støvel for 90% av alle som står på ski
http://skiracing.no/produkt/raptor-115-rs/

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: Dan] #1731537 08/01/2014 20:46
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Dan
Hiver meg på med spørsmål. Mine Salomon alpinstøvler (husker ikke modellen) er ca ti år gamle men langt fra utslitte. Dog skjønner man jo at utviklingen sikkert har gått fremover. Det som ikke er moro med mine støvler er følgende:

- Jeg føler at jeg kommer for langt bakpå. Som at når jeg går ned i eggkjøttbollestilling og bøyer knærne litt ekstra så blir resultatet bare at hele tyngdepunktet flyttes bakover hvis jeg da ikke samtidigt stikker hodet veldig langt frem. For lite fleks?

feil vinkel på binding / støvelskaft kan gi deg slike problemer, men teknikken kan også gjøre det.. hvordan funker det på stuegulvet uten ski? Prøv deg frem med shims i leggen for å kjenne litt på forskjeller

- Etter å ha kjørt litt hardt en stund så får jeg dritvondt på forsiden av leggene der støvelkanten skjærer inn. For lite fleks?

Støvelkanten? på pløsa? kan formes litt med varmepistol e.l. og kreativitet..
sjekk at alt ligger rett (pløsa i innerskoen), plasten overlapper riktig vei osv. eller får du vondt pga glippe mellom legg og innersko?

- Støvlene er håpløse å gå i, så risikoen for å kaste vafler på omgivelsene er store når man vugger frem uten kontroll fra bakkekaféen. For lite fleks?

Slik "skal" de være. Sko med ruslegummi under hjelper litt, men fleks har fint lite å si...
Kjøp færre vafler ICON_WINK

- For å få strammet støvlene etter å ha tatt dem på så må jeg jobbe meg gjennom alle fire spennene på hver støvel flere ganger, grunnet en kombinasjon av slitsom konstruksjon og syklistarmer. Blir misunnelig på kompisene som med noen enkle klikk løsner støvlene litt hver gang de står i heiskøen. Jeg strammer støvlene når jeg kommer til bakken og løsner dem ikke før jeg skal hjem. Jeg vil ha Donaldstøvler som strammer seg automatisk når man setter i foten og hvis ikke det finnes så vil jeg ha det nest beste, hva nå det kan være. Nesten så jeg lengter tilbake til 80-tallets støvler med splitt på sidene og ett spenne, bak på støvelen.

Dårlig utveklsing på spenner? som regel bedre på nyere modeller, men kan være ett problem uansett avhengig av leggvolum/passform.. jeg må ta ett par-tre tak på de øverste på mine og. Først på dagen ihvertfall. Så går det fint å åpne/lukke de i heisen uten å styre så mye. Hvis du bruker spennene på foten så hardt vil jeg tippe at skoa egentlig er for store ICON_SMILE

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731541 08/01/2014 20:57
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: stmarc
Hei.
Er etter såvidt i markedet for nye alpinstøvler nå - skal brukes kun til carving i bakken. Aldri noe utenfor løypa. Har de fleste skomerkene nå varmetilpasning for optimal passform ?Ser at f.eks Fischer har noen støvler de kaller 'Vacuum Fit' hvor en kan varme opp og dernest trykklufte innerskoen for passform tilpasningen til foten. Denn type støvler har en 'slem' pris på Anton sport, som da sikkert betyr at de er konkurransestøvler. Men de har flex = 130. Er da denne typen støvler med høy flex 'ubrukelige' for en 'fritidskjører' som meg ?? Hvordan er Flex skalaen? Betyr det jo høyrere flex jo stivere støvel ?? Er det mest fornuftig at en fritidskjører velger en støvel med flex rundt 80-100 når en skal være i bakken fra 3-6 timer?

Høyere tall = stivere fleks. Kan brukes til sammenligning mellom modeller, men skjelden mellom merker. Mange andre store og mindre forskjeller som det ikke finnes noe godt nummer på, så anbefaler veldig å kjøpe sko hos noen som har peiling på både sko og føtter. Stive støvler trenger ikke være ubrukelig, men du gjør deg selv ingen tjeneste med verken for stive eller myke sko. Vekt/ferdighet har mye å si. Tung mann med god fart bøyer mye sko, lett mann uten fart notsomuch. Kan gjerne stå i stil til skiene også, mye snille ski trenger ikke panserstøvel, og konkurranseski lystrer dårlig hvis du kjører med tøfler. Hva har du kjørt med tidligere? for en "gjennomsnittlig" mann er vel 80=mykt,
100-110 "standard" og 130+ stivt, men allverdens forbehold.

Vacuum fit skoene innebærer at skallene varmeformes til foten i tillegg til innerskoene.
Ser ut til å virke ganske bra, men har ingen erfaring med det personlig.
Ta en titt her for å se hvordan det ser ut:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-2011-2012-fischer-vacuum-130

De viktigste er at skallene har riktig fasong til foten din, og at du har justeringer du evt trenger (hjulbeint?). Ikke kjøp de for store, og kjøper du riktig størrelse er det ikke utenkelig at du må ha litt etterarbeid i form av sliping og punching til problemområder,
så å kjøpe sko hos noen som har råpeiling på sko og inkluderer litt småarbeid kan fort lønne seg kontra å kjøpe kun etter pris.

edit:ikke uenig med Audittpåsykkel ICON_SMILE

Redigert av henrikh; 08/01/2014 20:58.
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731584 08/01/2014 22:42
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mye fornuftig som er sagt her.

Støvlene er utvilsomt den viktigste delen av utstyret. Uten gode slalåmsko hjelper det ikke hvor bra resten er. Bruk mest penger her. Det dukker alltids opp noen gode (og billige) ski, mens du skal ha ekstrem normalfot for å få finne bra støvler på salg.

Hvis du vurderer Fischer Vacumm så ville jeg lagt på en tusenlapp til og du får håndlagde køstømsko akkurat slik du vil ha de, selges blant annet hos Slemdal Sport, http://www.slemdalsportogfritid.no/15/15/analyse-og-avtale/

Og Dan: De støvlene er utslitt. Kjøp nye. Og les denne boka: http://www.amazon.com/Anyone-Can-Be-Expert-Skier/dp/1578261783

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: runermm] #1731612 09/01/2014 05:44
Dan Offline
More than words
More than words
Mine støvler er neppe utslitt, siden de er blitt brukt latterlig lite de siste ti årene. Men teknikken har selvfølgelig blitt tilsvarende rusten. ICON_SMILE

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: henrikh] #1731643 09/01/2014 08:41
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: henrikh

...
De viktigste er at skallene har riktig fasong til foten din, og at du har justeringer du evt trenger (hjulbeint?). ...

Har hørt fra flere at cantingen på skoene skjelden fungerer, og popper tilbake når man legger mye trykk på de. (Unntaket er visst nok fischer).
Jeg er 3 grader kavlbeint på det ene beinet - men har justert teknikken deretter...så ingen trenere har bemerket det....

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: Audittpåsykkel] #1731648 09/01/2014 08:50
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Audittpåsykkel

Havner man for langt bak i støvlene, er dette utelukkende avhengig av teknikk ( om man ikke har helt udugelige støvler, sjekk det ved å stille deg inntil en vegg, sett støvlene helt inntil lista, støvlene er ok om du klarer å sette knærne inntil veggen).

Egentlig veldig enig. For meg var problemet at jeg ikke kunne stå i hockey på stuegulvet uten å løfte rompa ganske mye, eller med armene maks utstrakt. Ved å legge inn innlegg under sålen kunne jeg komme meg ned så lavt som jeg ønsket. På ski er det ikke noe tvil om endringen har fungert: jeg kommer litt dypere...som var det jeg var ute etter. Nå har jeg ikke noe problem med å vekte skiene slik jeg vil.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731704 09/01/2014 11:38
even-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei.

Hei,
Har jobbet som boot fitter lenge. Det enkle er ofte det riktige måten å gå frem nå du skal kjøpe deg en god alpin støvel. Det meste er alt sagt om hv adu skal se etter i en støvel. Men, og det er et men her. Folk flest trenger ikke en skum støvel, punkt! om det er noe du skal legge penger i så er det en formet såle(som du også kan bruke i sykkelsko) og en termo innerstøvel(en slik du varmer opp og den tilpassese din fot). De fleste støvler opp i pris burde komme med dette som standard, om ikke så kan dette kjøpes som ekstra utsyr. Da spør du sikkert hvorfor jeg sier at du ikke skal ta skum. De har en tendens til å bli for perfekt etter din fot og du kan føle deg litt "fastklemt" i de. Derfor er det bedre med en støvel som ikke er så "perfekt"( i mangel av et bedre ord) til din fot. Så kunne jo ikke folk dy seg og dra frem cantig(vinkelen på støvelen side veis). Dette er ikke noe du burde bry deg om i forhold til ditt bruk. De fleste støvler på markedet i dag har en liten vinkel utover til siden, dette fordi du kommer letere på skjær med en slik stilling på skaftet av støvellen. Og, om du ikke er veldig hjulbeit(ikke fra sykkling) eller kavlbeit, så trenger du ikke å bruke noe som helst tid på å stille inn canting på dine nye støvler. Om selgeren kan sine greier, så ser han veldig fort om du trenger det eller ikke. Å nå kommer sikkert mange å vøre uenig meg med i dette synet, det er alltid en ny trend som folk føler at de skal fremheve fordi den hjelp dem til å bli en bedre kjører. Da skal jeg si en ting, det meste ligger i hodet og ikke nødvedigvis hjelper mer enn en plasebo effekt.

Når dt kommer til valg av støvel og stivhelt på støvel. Dra til et par forskjellige butikker og få hjelp av en selger som virker som han kan sitt om støvler og ikke bruk for mye tid på synsing fra folk som tro og mener at de kan ting. Så går du hjem og tneker deg litt om i forhol til støvlene du har sett og prøvd, så tar du turen tilbake neste dag eller senner samme uke.

Henrik

PS. Jeg kommer til å bli skuddt for dette!

Surly Pacer - til jobben
Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt
Giant Faith - ned maskin bygd
Lynski - på landeveien
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: even-e] #1731751 09/01/2014 13:47
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: even-e
Hei.

Hei,
Har jobbet som boot fitter lenge. Det enkle er ofte det riktige måten å gå frem nå du skal kjøpe deg en god alpin støvel. Det meste er alt sagt om hv adu skal se etter i en støvel. Men, og det er et men her. Folk flest trenger ikke en skum støvel, punkt! om det er noe du skal legge penger i så er det en formet såle(som du også kan bruke i sykkelsko) og en termo innerstøvel(en slik du varmer opp og den tilpassese din fot). De fleste støvler opp i pris burde komme med dette som standard, om ikke så kan dette kjøpes som ekstra utsyr. Da spør du sikkert hvorfor jeg sier at du ikke skal ta skum. De har en tendens til å bli for perfekt etter din fot og du kan føle deg litt "fastklemt" i de. Derfor er det bedre med en støvel som ikke er så "perfekt"( i mangel av et bedre ord) til din fot. Så kunne jo ikke folk dy seg og dra frem cantig(vinkelen på støvelen side veis). Dette er ikke noe du burde bry deg om i forhold til ditt bruk. De fleste støvler på markedet i dag har en liten vinkel utover til siden, dette fordi du kommer letere på skjær med en slik stilling på skaftet av støvellen. Og, om du ikke er veldig hjulbeit(ikke fra sykkling) eller kavlbeit, så trenger du ikke å bruke noe som helst tid på å stille inn canting på dine nye støvler. Om selgeren kan sine greier, så ser han veldig fort om du trenger det eller ikke. Å nå kommer sikkert mange å vøre uenig meg med i dette synet, det er alltid en ny trend som folk føler at de skal fremheve fordi den hjelp dem til å bli en bedre kjører. Da skal jeg si en ting, det meste ligger i hodet og ikke nødvedigvis hjelper mer enn en plasebo effekt.

Når dt kommer til valg av støvel og stivhelt på støvel. Dra til et par forskjellige butikker og få hjelp av en selger som virker som han kan sitt om støvler og ikke bruk for mye tid på synsing fra folk som tro og mener at de kan ting. Så går du hjem og tneker deg litt om i forhol til støvlene du har sett og prøvd, så tar du turen tilbake neste dag eller senner samme uke.

Henrik

Forumistene her er ganske greie, så jeg tipper de nøyer seg med tjære og fjær ICON_WINK

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: even-e] #1731763 09/01/2014 14:24
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hei.

Hei,

Henrik

Et annet resultat av skum var for meg at det var nesten umulig å komme ut av skoen når det var kaldt...

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: hilmer] #1731799 09/01/2014 16:41
even-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: hilmer
Hei.

Hei,

Henrik

Et annet resultat av skum var for meg at det var nesten umulig å komme ut av skoen når det var kaldt...

Jeg har brukt både skum og oppvarmede innerstøvler. Skulle jeg ha fortsatt med å kjøre aktivt ville jeg vel nok valgt skum, du føler at de er mer presise. Som kun kose kjøring for tiden, er de oppvarmede mer en nok. En god formstøpt søle(fot seng) veien å gå uansett hva du velger av støvel.

Surly Pacer - til jobben
Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt
Giant Faith - ned maskin bygd
Lynski - på landeveien
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731889 09/01/2014 20:24
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skumstøvler for perfekte? Nja, vet ikke det, men det kan være uvant og du kommer garantert til å bli nøye med valg av sokker og de er vanskelig å få på hvis de er kalde. På den annen side er responsen, presisjonen og skifølelsen uovertruffen. Har du føtter lik meg – som holder ortopedisk forskning opptatt i tiår - så er det eneste reelle alternativ.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731892 09/01/2014 20:31
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skumstøvler er for folk som kjører mye. Kjører man bare i helgene og ferier så venner ikke foten seg til å være nedi der. Det er ihvertfall min erfaring etter å ha bomsa noen sesonger for så å skulle begynne med det jeg ble fortalt var det riktige livet....det varte forøvrig ikke veldig lenge det forsøket der ICON_WINK

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: runermm] #1731896 09/01/2014 20:38
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: runermm
Skumstøvler for perfekte? Nja, vet ikke det, men det kan være uvant og du kommer garantert til å bli nøye med valg av sokker og de er vanskelig å få på hvis de er kalde. På den annen side er responsen, presisjonen og skifølelsen uovertruffen. Har du føtter lik meg – som holder ortopedisk forskning opptatt i tiår - så er det eneste reelle alternativ.

Hvis man ikke har så mange skidager i året, kan det hende de oppleves for trange selv om de egentlig er 100%. Jeg må ihvertfall presse ut litt sommergrums fra føttene de første dagene på ski før skoa passer perfekt igjen.
jeg mener ihvertfall varmeforbarmbare innersko (intuition m.fl) er ett godt alternativ dersom man ikke har behov for det absolutt råeste, og ikke er interessert i bruke mer tid og ibux enn strengt talt nødvendig. les: for de aller fleste.

Er i samme båt angående arbeidsmengde på skotilpasning, og har hatt mer en én runde før jeg fikk sko som kan brukes hele dagen uten å være for store!

for de som sliter med å få sko av og på: ta på innerskoa først, før man klemmer hele sulamitten oppi støvlene. Hadde ett par technica for noen år siden som trengte 2-3 mannolk for å få ut en fot hvis det var kaldere enn -10. Knallgode sko når de først var på. og særlig når de var av

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731905 09/01/2014 20:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig i at den første skidagen kan oppleves som litt klaustrofobisk, men det pleier å gi seg etter lunsj. Skikkelig varme sko hjelper.

Og når foten og blodomløpet først har vent seg til sjokket så kan skoene være på i timesvis uten problemer.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: henrikh] #1731919 09/01/2014 21:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: henrikh
Sitat: runermm

Hvis man ikke har så mange skidager i året, kan det hende de oppleves for trange selv om de egentlig er 100%. Jeg må ihvertfall presse ut litt sommergrums fra føttene de første dagene på ski før skoa passer perfekt igjen.
jeg mener ihvertfall varmeforbarmbare innersko (intuition m.fl) er ett godt alternativ dersom man ikke har behov for det absolutt råeste, og ikke er interessert i bruke mer tid og ibux enn strengt talt nødvendig. les: for de aller fleste.

Er i samme båt angående arbeidsmengde på skotilpasning, og har hatt mer en én runde før jeg fikk sko som kan brukes hele dagen uten å være for store!

for de som sliter med å få sko av og på: ta på innerskoa først, før man klemmer hele sulamitten oppi støvlene. Hadde ett par technica for noen år siden som trengte 2-3 mannolk for å få ut en fot hvis det var kaldere enn -10. Knallgode sko når de først var på. og særlig når de var av

Har akkurat fått et par K2 spyne på "postordre" så jeg vet lite om støvelen. Er det sånn at Intuition lineren kan/skal smekkes i ovnen på et kjent antall grader i en viss tid?

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: Audittpåsykkel] #1731943 09/01/2014 21:49
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Audittpåsykkel

Hvilken flex du skal du skal ha på støvlene avhenger av høyde, hvor tung du er og hvor sterk du er. Ta utgangspunkt i 1.5 ganger kroppsvekt og tilpass om du er sterkere eller svakere.

Så jeg som er litt over middels size, kjører litt over middels hardt på ski og veier greit over middels skal altså ha støvler med 160-ish flex sier du? Ikke rart jeg syns de nærmest utslitte 130 flex støvlene mine er comfy, de må jo være som tøfler å regne... ICON_LAUGH

Vet ikke helt om denne utregningen din er vantett akkurat altså.... ICON_SMILE Det er svært få hobbykjørere som har behov for/bør ha over 130 flex, men ref utregningen din bør alle over 90kg ha det.....og det er mange av oss som står på ski! ICON_WINK

Jeg ser for min egen del at jeg har langt færre skidager enn jeg hadde før (merkelig det der.. ICON_TONGUE ), og jeg vurderer nå 110-120 flex, men er mer opptatt av en støvel som oppleves bra på enn hva det står på esken..hvis den støvelen som sitter perfekt på min fot er 130, så er den det...null stress.. selv om jeg har mest lyst til å teste noe litt mykere! ICON_SMILE Tidligere aktiv alpinist, jobber fortsatt i skiskole og står nok mer enn snittet og hardere enn snittet...

Redigert av Raymond; 09/01/2014 21:51.
Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731947 09/01/2014 21:52
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Kjenner ikke modellen, men i prinsippet ja.
Litt Google i forkant for å finne en egnet måte og varme den opp
På, og hvordan polstre fot og innleggssåle anbefales på det sterkeste for å få godt resultat, man kan gjøre det flere ganger men de blir mer og mer slitne for hver gang.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1731970 09/01/2014 22:30
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den sitter som støpt allerede, men etter litt googling så kommer det nok til å bli en runde med føneren og litt padding rundt ankel og tær etterhvert.

Re: Spørsmål rundt alpinstøvler og flex ?? [Re: stmarc] #1732017 10/01/2014 08:50
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Da jeg kjøpte sko sist var det viktigste for meg at skoen hadde progressiv flex. Kjører nå med 130, som jeg oppfatter som hakket for mykt (184/85kg). Jeg oppfattet mine forrige sko som alt for stive (de var også 130, men fleksen var ikke progressiv. Dette er til løypekjøring med FIS ski.

Til topptur/kos klarer jeg meg med mye mindre. Hadde et par med flex på rundt 50...som var ga meg noen veldig fine turer, men må nok karakteriseres som forferdelige (dynafit tlt4).

Jeg opplever egentlig ikke at sko som må brukes til brede ski må være stivere forover/bakover - synes f.eks. at tlt5 performance (din 80-90?) fungerte ypperlig til megawatt...men de kollapser når de kjøres hardt på is med smalere ski.(Strengt tatt ikke noe problem, siden ihvertfall jeg skjelden kjører sånn på tur).
Det viktigste er uansett at skoen er forutsigbar. Har leid sko en gang - de holdt bra helt til de kollapset i alle retninger....litt som kvikkleire. Ikke bra!

Moderator  support