|
Bruktbilmarknaden på finn.no - Endå ein bruktbiltr
|
Bruktbilmarknaden på finn.no - Endå ein bruktbiltr
06/01/2014 20:53
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
For nokre år sidan arva far min bilen til mi avdøde mor. I samband med det har eg og syskena mine (bror og syster) disponert denne bilen. No har eg flytta til Oslo (dei bur i Bergen) og vi har bestemt oss for å selje bilen. Eg har ikkje peiling på kva sånt er verdt, og la den ut til omkring same pris som tilsvarande objekt på finn.
Bilen er ein 2004-modell Subaru Justy som har gått 75 000 km, dette er altså ein liten kombi 5-dørs med firehjulstrekk. Andre bilar av denne modellen ligg ute frå alt mellom 50- og 100-tusen, og difor la eg bilen ut til kr 70 000. Sjølv ville eg aldri betalt så mykje for ein liten ti år gammal bil, men det er prisen andre små firehjulstrekkar med same alder ligg ute for. Dersom nokon var interessert i bilen, rekna eg med at det i tillegg kom til å bli litt pruting.
Bilen har no vore på finn.no i ein mnd utan respons, og på laurdag ringte ein bruktbilforhandlar meg og gav meg eit tilbod på kr 38 000. Altså ca halv pris. Dersom dette er reell marknadsverdi, kjøper eg heller bilen sjølv av far min og gir pengane til syskena mine. Er det verkeleg slik at den reelle marknadsprisen på denne type bilar er 50 prosent av det dei er lagt ut for på finn.no? Vurderer å legge bilen ut på nytt for 60, men viss det er heilt urealistisk tar eg heller bilen sjølv.
|
|
|
Re: Bruktbilmarknaden på finn.no - Endå ein bruktbiltr
[Re: boltzmann]
06/01/2014 21:13
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Rimeligste 2004 modellen Justy på Finn har gått 123t km og prisforlangende er 39 000 eks registrering.
Bilforhandleren har sikkert en plan om å tjene 15-20k for den så du kan jo prøve på nytt med en prisantydning noe lavere enn den du har nå.
Jeg solgte en ti år gammel småbil i god stand ifjor (Toyota Yaris Verso diesel) og til tross for en lav prisantydning i forhold til tilsvarende biler kom det kun 2. stykker og kikket på bilen.
|
|
|
06/01/2014 21:18
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tipper kjøpere av denne type bil ikke kjøper bil på egenhånd via finn.no. Typisk kjøper her er en med lite greie på bil, som da ofte kjøper brukt av forhandler eller annet brukbilutsalg for å få større følelse av sikkerhet. Slike biler er vanskelige å selge på finn.
Er tilstanden på bilen grei, kan du presse forhandler litt. Alternativt kan du oppsøke flere bruktbilhandlere og høre om de er interessert, evnt presse litt. Typiske "konebiler" er vanskelige å selge på finn er hvertfall min erfaring.
(Hvor mange tror du logger på finn med det formål om å kjøpe en 2004 Justy?)
Noen forhandlere selger på komisjon, de markedsfører bilen, kan ta den inn i sine lokaler, mens du dr fortsatt er selger, og må betale en fastsum til forhandler.
Kanskje KVD eller bilauksjon kan være en mulighet?
|
|
|
06/01/2014 22:34
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
For et par år siden hadde jeg en brukbart pen RAV4 til salgs på FINN, og den har jo i årevis vært promotert i dagbladet og vg som et av de beste bruktbilkjøpene man kan gjøre mhp feil osv.
Men det var ikke lett å bli kvitt den likevel, det tok nesten 4 mnd og vesentlig reduksjon i pris før den gikk.
Kjenner flere andre som og har opplevd liknende, så tror det prisnivået man kan se på FINN nok kan være ganske optimistisk.
Biffo
|
|
|
07/01/2014 07:40
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
For nokre år sidan arva far min bilen til mi avdøde mor. I samband med det har eg og syskena mine (bror og syster) disponert denne bilen. No har eg flytta til Oslo (dei bur i Bergen) og vi har bestemt oss for å selje bilen. Eg har ikkje peiling på kva sånt er verdt, og la den ut til omkring same pris som tilsvarande objekt på finn.
Bilen er ein 2004-modell Subaru Justy som har gått 75 000 km, dette er altså ein liten kombi 5-dørs med firehjulstrekk. Andre bilar av denne modellen ligg ute frå alt mellom 50- og 100-tusen, og difor la eg bilen ut til kr 70 000. Sjølv ville eg aldri betalt så mykje for ein liten ti år gammal bil, men det er prisen andre små firehjulstrekkar med same alder ligg ute for. Dersom nokon var interessert i bilen, rekna eg med at det i tillegg kom til å bli litt pruting.
Bilen har no vore på finn.no i ein mnd utan respons, og på laurdag ringte ein bruktbilforhandlar meg og gav meg eit tilbod på kr 38 000. Altså ca halv pris. Dersom dette er reell marknadsverdi, kjøper eg heller bilen sjølv av far min og gir pengane til syskena mine. Er det verkeleg slik at den reelle marknadsprisen på denne type bilar er 50 prosent av det dei er lagt ut for på finn.no? Vurderer å legge bilen ut på nytt for 60, men viss det er heilt urealistisk tar eg heller bilen sjølv. Synes du svarer deg god selv her på hva den er verdt: Andre bilar av denne modellen ligg ute frå alt mellom 50- og 100-tusen, og difor la eg bilen ut til kr 70 000. Sjølv ville eg aldri betalt så mykje for ein liten ti år gammal bil, men det er prisen andre små firehjulstrekkar med same alder ligg ute forDersom du har 2000 treff på finn og ikke en telefon så er noe helt feil. Ut fra annonsen så er det nok kun prisen. Eller feilen er vel at det ikke finnes kjøper som er villig til å bla opp den prisen. Men alt kan selges om prisen er riktig i dagens marked. Jeg tror du har den solgt kjapt på 45. På 50 burde det gå et par uker å få den solgt. Kan få 55-60 om du har månedsperspektiv og du treffer rett kjøper. Over det. Neppe. Bruktbilmarkedet er shitty, det ble solgt mye nye biler i 2013 og i de siste årene, og jeg tror ikke bruktbilmarkedet vil ta seg opp. Men du har en usexy og ettertraktet 4wd bruktbil/transportverktøy, som vil gå rimelig og som en klokke til den avgår med rustdøden som 16-20åring. Så om du selger den kjapt for 49k eller bare beholder den. Mulig du får for 50 tallet for den og opp mot 60 om du har god tid som sagt. Angående firmaet "billigbil" i Trøndelag, så har de et meget rufsete rykte, så det er sagt. Eller historikk. Er ikke bare rykte. Ser de kommer opp med en der. Toyota er sykt tregt å selge. Hadde en 1år gammel Prius 3 Executive= alt utstyr med skinn og navi, ultralav kilometer, billigst på finn av alle, selv de uten utstyrte Lå over en måned før den var solgt. Gikk på dagen når først kjøper dukket opp. Hatt to andre Toyota og som var tungsolgte (Yaris T-sport) tross absolutt gunstigst pris og strøkne. Toyotakjøpere er litt forhandlerorienterte uansett på de litt nye bilene. Ikke vet jeg. Kaller det Toyota-syndromet da jeg ikke har kommet til bunns i beslutningsprosessen til trygghetsorienterte toyotakjøpere. Angående auksjon, kommisjon etc. Glem det, dropp heller prisen selv er det soleklare rådet da (med mindre du gir helt blanke i bilen og oppgjøret)..
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
07/01/2014 14:59
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for svar:) Eg var fyrst og fremst interessert i å finne marknadsprisen på bilen og viss han var høg hadde vi seld han. Kjem nok ikkje til å legge så veldig stor innsats i å få seld han til høgast mogeleg pris. Det er nok ikkje så mange som er på jakt etter akkurat ein 2004 Justy, men det kunne kanskje vore nokon som var interessert i ein liten firehjulstrekkar med låg kilometerstand? Konklusjonen er at prisane på finn er langt over reell marknadspris på denne type bilar. Grunnen til det kan vere bruktbilforhandlarar som baserer seg på kundar som kjem i butikken, men i tillegg annonserer på finn. Då trur også privatpersonar at dei kan selje for denne prisen.
|
|
|
08/01/2014 21:36
|
oggaman
Medlem
|
Medlem
Har sett etter bil lenge på finn.no og det virker til at en del privatpersoner tror bilene deres er gull verdt. En bruktbilforhandler regner jo med en fortjeneste på 20-50000 og dette burde reflekteres i prisen som privatpersoner setter.
|
|
|
[Re: Storfe]
09/01/2014 06:39
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Typiske "konebiler" er vanskelige å selge på finn er hvertfall min erfaring.
Den rette bilen, til rett pris, blir vel solgt ganske greit. Jeg tok fly til Oslo og buss videre til Notodden for å kjøpe en konebil (Honda Jazz) for noen år tilbake. Den var riktignok 6 år gammel, så ikke fullt så aldrende som trådstarters Justy, men allikevel over middels innsats for å sikre den konebilen vi ønsket. Har den ennå, og den har vært helt perfekt til vårt formål uten annen kostnad enn servicer.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
09/01/2014 07:18
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
"Alle" som selger bil på finn tror jo de selger gull. Ganske vanlig å overvurdere prisen man kan få for den. Mange legger seg litt over forventet salgspris for å ha et prutemonn, jeg forventer at det ihvertfall ligger 10-20% å gå på i prisen når jeg undersøker brukmarkedet. Forøvrig kommer det jo alltid noen som byr halvparten av prisen, spesielt på så billige biler. Når det er sagt så kan man jo regne på hva det koster å ha en bil stående på skilt i 4-6mnd kontra å ha mer å gå på hvis noen kommer med bud.
Å sammenligne bilpriser på finn kan være vanskelig, da man ikke vet hva bilene egentlig blir solgt for.
Og husk, den korrekte prisen vil alltid være det som selger vil kjøpe for og selger vil selge for:)
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
12/01/2014 14:45
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Mitt inntrykk av bruktbilmarkedet er at de to forhandlerne jeg passerer hver dag "aldri" har endring i bilutvalget utafor..
Ser de samme bilene står der nå som for tre år siden da vi kikket på bruktbiler, ikke har de satt ned prisene på de heller, og når jeg sjekker annonsene deres på finn er det bilder med gammel fasade på nabobygg, og der ble det pusset opp for to år siden..
Stikker man fingeren i jorda jorda og ser på kostnader for vedlikehold, så skal en ti år gammel bil være billig å kjøpe..
Take Care!
|
|
|
|
|