Kaperdalen er et must. Man kan sløyfe mye, men ikke Kaperdalen. Fant overnatting på Yttereidet utenfor Sifjorden. Første overnatting kan jo være der og neste dags frokost er på ferga til Andøy. Innsiden av Kvaløya er ganske flatt, men litt lengre enn yttersiden. Yttersiden av Senja for du oppleve fjell og fjorder, så kanskje innersiden av Kvaløya ikke er så dumt, så sparer du kreftene til yttersia av Senja. Turen til Husøya kan kuttes ned til du er på toppen før nedkjøringen til selve Husøy.
Til spørsmålet om starten fra Tromsø: "Kysten" eller "rett over". Jeg mener at "rett over" er den flotteste turen Først over Kattfjordeidet, så ned og så videre langs kysten - flott område! Bildet viser Kattfjordeidet i retning Sommarøy.
Er det beste å ta kysten fra Tromsø til første ferge:
Nei - mye flottere, mindre vindutsatt og 15 km kortere spor - ved å sykle "rett over" via Kattfjord / Kattfjordeidet.
Avstikkeren til Husøy ville jeg også droppet da du får plenty av tilsvarende og mer imponerende terreng på resten av turen.- som går via Senjahopen, Hamn og Gryllefjord ( hvis det var jeg som skulle syklet ) MEN ytre senja har noen trange og tildels ekle tuneller ( spes på tur uttil Senjahopen) du skal være oppmerksom på. Ta nå i alle fall med en lykt eller to til dette formålet .
Du spør om det er eventuelt går å sykle innom Stamsund på veien utover, langs Valbergveien, og det er et stort JA. Det er min favoritttur i Lofoten. Utrolig fint der, null trafikk og fine veier. Kommer du i en høvelig tid til Lofoten og ønsker følge så kan jeg garantere deg noen Lofoten SK ryttere som gjerne sykler sammen med deg. Bare å si ifra
"Rolling around on a Swiss ball will, more than anything else make you better at rolling around on a Swiss ball" -Greame Obree
Kvaløya er kuttet ned til et minimum på lusne 50km: http://app.strava.com/routes/130825 Det betyr at det børe være mulig å fly opp, og rekke fergen fra Brensholmen 2-3 timer etterpå.
Så lurer jeg litt på om det er noe vits i å sykle innom Stokmarknes:
Eller bare frese rundt andre siden av Møysalen, og slippe fergen Melbu-Fiskebøl:
Det er sikkert fint med pauser på fergene, men det er nok enda bedre å kunne ta pause akkurat når det passer. Uten ferger er det jo mulig å velge og vrake i omveier uten å måtte rekke noe det liker jeg.
Jeg tror jeg hadde tatt med meg Vesterålen, det er tre lange tunneler på andre siden. Og Melbu ferga er relativt kort. Tror du får mer ut av turen til Melbu. Nå har jeg bare sykla gjennom tunnelene der i ritt, med mange ryttere, men det er nå lange og mørke tunneler. Spesielt sløverfjordtunnelen er helsikkes bratt i tillegg og folk kjører jo som tullinger her. Vet det er hvertfall en tunnel på andre siden også men det kan sikkert noen andre si mer om. Som "lofoting" hadde jeg sykla til melbu
Redigert av Joxxta; 14/01/201415:35.
"Rolling around on a Swiss ball will, more than anything else make you better at rolling around on a Swiss ball" -Greame Obree
Takk, høres ut som Vesterålen bør med, forutsatt at det er mulig med ferger.
Nå lurer jeg litt på Vestvågøy. Er det noe vits å sykle rundt Grimsøya? Og hva med "Haverringen"-runden (øverst, midt på kartet nedenfor) og Eggum oppe til høyre?
Jeje. Uansett er det jo morsomt å tegne ruter, og det er jo mange måneder igjen til sommeren.
Havern rundt er veldig fint, og du kan sikkert telle antall biler du treffer på en hånd, rundt der. Gimsøya er også fredelig og fint, men du kan kanskje droppe runden rundt Hoven der ute ved golfbanen, der vil du også få noen km med grusvei, med mindre det har skjedd no nytt der.
Ellers er Valbergveien Fv815 som du har valgt framfor E10 mitt favorittstrekke der oppe. Du vil her sykle motsatt vei av det Arctic Race gjorde, og jeg anbefaler sterkt en rast ved Rebecca, et gammelt bedehus som har blitt omgjort til restaurant. God mat, vafler og eplekake, og kanskje en pils, ja :-)
Stamsund og Steieveien er også flott, samt Finstadveien mot Sennesvika er et nydelig parti. Du vil da få Einangen, Vestvågøys fineste bakke, "feil vei". Men, men.
Når du kommer inn til Leknes, kan du hvis du har tid, sykle litt austover tilbake på E10, så sykle inn Fv825 Leiteveien og Vikveien(grus), og få med deg Vikstranda og kanskje Haukland og Uttakleiv. Gammelveien mellom de to sistnevnte er verdens fineste vei, dog med ganske grov grusunderlag, men har syklet her mange ganger med Conti 4Season.
Lykke til, gleder meg til å lese reisebrev med bilder!
Det er ny fin asfalt rundt Hoven til golfbanen, ting har skjedd hehe. Hadde sykla om Gimsøya og ut på valbergveien ut til leknes, da hadde ikke havern vært på ruta.
Rebecca er nok stengt, så ikke regn med at du får mat der, stopp heller på golfbanen på Gimsøya for en vaffel
Kommer du ut valbergveien til stamsund så sykl Steieveien slik som hurricane hal skriver. Bare pass på å ha litt energi igjen før du møter hagskaret, den er relativt tung, spesielt med opp-pakking
Vurderer Moskenes-Tromsø med stopp her og der selv. Er det tidlig Juni eller sent i August som dette er enklest både med tanke på trafikk og overnattinger?
Re: Lofoten: Helg eller langhelg
[Re: JoJoh]
#173493417/01/201420:21
Sist sommer var den beste sommeren på 73 år her i Troms. Sommeren 2012 og 2010 var grusomme. 2010 var det nysnø på Tromsdalstinden hver måned. Om sommeren gjentar seg i år, så blir denne turen noe man ikke ønsker skulle slutte. Om sommeren blir som i 2012, så kan man ikke nå slutten fort nok.
Christian: Ser at du planlegger å sykle fra Troms, men skulle du få lyst til et "enklere" opplegg som Bodø-Lofoten-Bodø, kommer jeg til å gjøre det igjen neste sommer. Jeg kommer til å gjøre det ut fra værmelding. Det er billige flybilletter og 1:30 fra Oslo. Jeg vil påstå jeg er kjentmann, og det vil foregå bespisning hos kjentfolk undervegs.
Christian: Ser at du planlegger å sykle fra Troms, men skulle du få lyst til et "enklere" opplegg som Bodø-Lofoten-Bodø, kommer jeg til å gjøre det igjen neste sommer. Jeg kommer til å gjøre det ut fra værmelding. Det er billige flybilletter og 1:30 fra Oslo. Jeg vil påstå jeg er kjentmann, og det vil foregå bespisning hos kjentfolk undervegs.
Oi, service! Takk, hyggelig, det kan være aktuelt. Bjarte og jeg (og kanskje Øyvind) må nok planlegge itt i forveien, så jeg kan gi lyd når/hvis vi klarer å bli enige om noe.
Billetter bestilt! Jeg lander i Tromsø 25. juni ved "high noon" (omtrent), skifter til racingoutfit, finner en smart måte å få sendt sykkelkofferten til Harstad (eller noe i nærheten), og sykler i vei. Tre dager senere møter jeg Martine i Å, og går noen restituerende toppturer til bl.a. Reinekallen (som UTE skriver om i siste nummer: http://www.utemagasinet.no/Magasin/Magasin/UTE56).
Hvis noen ser en treg, men fornøyd syklist i Blodsmak Sportsklubb-trøye i Lofoten 25. - 27. juni, kan det være meg.
Billetter bestilt! Jeg lander i Tromsø 25. juni ved "high noon" (omtrent), skifter til racingoutfit, finner en smart måte å få sendt sykkelkofferten til Harstad (eller noe i nærheten), og sykler i vei. Tre dager senere møter jeg Martine i Å, og går noen restituerende toppturer til bl.a. Reinekallen (som UTE skriver om i siste nummer: http://www.utemagasinet.no/Magasin/Magasin/UTE56).
Hvis noen ser en treg, men fornøyd syklist i Blodsmak Sportsklubb-trøye i Lofoten 25. - 27. juni, kan det være meg.
Du blir å sykle endel av etappen som Arctic Race of Norway skal ha i Tromsø. Enjoy. Krysser fingre for fint vær... Enkleste transport av koffert er vel med et spedisjonsfirma.
Resten av (lang)helgen blir det cruising i innleid Peugeot Partner med Martine, og en titt på noen fjelltopper, etc.
Det er meldt bra vær: Nordnorsk supersommer (6-9C), og ikke nedbør. Kan se ut som det blir medvind! Hvis noen tilfeldigvis skal sykle deler av ruta samtidig: Gi lyd til 91 16 16 91. Jeg kommer til å 'gramme: http://instagram.com/chrlov#
Redigert av Christian; 23/06/201408:09. Rediger grunn: Justerte dag 2 innom Eidsfjorden.
God tur. Sykl forsiktig, mye bobiler her om dagen Jeg kan love deg at du får både motvind og medvind mellom Fiskebøl og Kabelvåg Skal medele din ankomst på facebooksidene til Lofoten SK så du kanskje får følge fra Fiskebøl