Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv?

Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? #1730046 05/01/2014 00:42
Chillpadde Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg trenger en GPS som skal fungere til alt.
Det har kokt ned til å bli enten GPSmap 62s eller Oregon 600.
Noen her inne har sikkert erfaringer med disse? Hjelp meg med å gjøre et valg!

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730060 05/01/2014 08:09
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg har en tidligere versjon av den første der.. Den fungerer utmerket til alt friluftsliv, men til sykling synes jeg den blir for stor. Da bør du ha noe som kan feste på styret, eks en garmin edge 800. Å ha GPSen i lomma når man er ute å sykler blir bare plunder og heft..

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730062 05/01/2014 08:16
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
62s hvis du har tenkt deg ut i villmarka/vintern/høyfjellet. Solid sak du kan stole på, tåler hard bruk og lave temperaturer, og kan lett betjenes med votter, og en hånd. Funksjonsmessig har den alt og mer til.
Oregon hvis du foretrekker fint vær og oppmerkede løyper. Krever to hender, og minst en bar fingertupp. Skjermen krever mye strøm og er heller tvilsom i kaldt vær. Er utsatt for støt og riper.
Ingen av de er ideele til sykkel, da blir the Edge serien, 800feks.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730075 05/01/2014 09:07
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker Garmin Montana, en stor klump, men den har også et veldig solid sykkelfeste og skjermen går utenpå alle andre Garmin-dingser. Batterilevetiden er utmerket og man kan også bytte ut medfølgende batteripakke med vanlige AA-batterier dersom man går tom ute i felten.

Lars-Erik
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730119 05/01/2014 12:00
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Oregon 650/600 har like god skjerm som Montana og er mye mindre og lettere. Oregon 600/650 tar også GLONASS, det gjør ikke Montana.
Har brukt både gamle Oregon 550 og den nye 650 på sykkel i flere år, det fungerer bra. Litt større enn Edge, men går likevel greit å feste på stem eller styre. På 600/650 kan du også velge å montere enten i "portrett" eller "landskap" orientering (som Montana). Det gjør det mulig å feste på stem selv om den er kort.
Har aldri fått noen riper i skjermene, men er litt forsiktig.
Batterikapasiteten er bedre på 650 enn gamle 550 hvis du husker å justere ned backlight på skjermen når du ikke trenger det.

Jeg syns kamerafunksjonen på 650 er genial og ville ikke vært foruten. Ikke fordi jeg ikke tar med kamera uansett, men det å ta bilder er mye raskere og mer intuitivt enn å lagre waypoints og prøve å finne på navn som sier noe som helst fornuftig. Plundrete å skrive tekst er det også ute i felten og det tar for lang tid. Bilder gjør at du husker igjen steder og kjenner deg igjen mye lettere. Ville helt klart gått opp på en 650 i stedet for 600.
Også på Oregon kan man ta med vanlige batterier og bytte om man begynner å gå tom for strøm. Tror faktisk man klarer å sette inn de nye batteriene uten å slå av enheten også hvis man bytter ett batteri av gangen.
62s blir litt større pga. antennen men er helt sikkert bedre til tøffere bruk, men er kanskje(?) litt overkill for de fleste til sykkelbruk.
Jeg vurderte den selv når jeg hadde hatt Oregon 550 en stund og var lei den lyssvake skjermen, men når Oregon 650 kom ut var det et relativt lett valg. Har hatt Edge 705 tidligere, men for meg blir Edge serien litt for amputerte. Små skjermer, ikke noe kompass som gjør at de mister retningssansen med en gang du stopper opp - helt idiotisk når du skal orientere deg på kartet, det er ikke mye smart å prøve å se på kartet samtidig som du sykler sti.
600/650 har innebygget kompass, aberet er at det blir forvirret hvis du sykler på stålsykkel.. må ta av enheten og gå litt unna sykkelen, men det er jo greit påskudd for å ta seg en liten pause ICON_SMILE

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: krankdrev] #1730154 05/01/2014 14:18
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krankdrev
Oregon 650/600 har like god skjerm som Montana og er mye mindre og lettere.

Vel, det med skjerm er helt feil. Montana har 4" skjerm (5.06 x 8.93 cm) Oregon har bare 3" (3.8 x 6.3 cm). Det er en ganske vesentlig forskjell spør du meg. Ift. oppløsning har Montana 272 x 480, mens Oregon har 240 x 400. Hvis du faktisk skal bruke GPSen til å navigere med er det stor forskjell.

I tillegg har Montana Li-Ion batterier, Oregon NiMH. Har du vært på tur i kulda er det ikke tvil om hva som gjelder, jeg har også en Oregon 550 og den mister glatt minst 50% av batterikapasiteten i kulde når den står på sykkelen, det gjør ikke Montana.

Montana er stor, men den passer fint på stemmet, jeg har hatt den i to sesonger nå og er storfornøyd.

GLONASS, hvorfor er det relevant, redd for at USA skal skru av GPS systemet??

Lars-Erik
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730226 05/01/2014 17:36
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei. Har ingen erfaring, men nye garmin monterra fikk det til å klø litt i fingrene (er seriøst glad i dingser).

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Ugla] #1730238 05/01/2014 18:11
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ugla

Vel, det med skjerm er helt feil. Montana har 4" skjerm (5.06 x 8.93 cm) Oregon har bare 3" (3.8 x 6.3 cm). Det er en ganske vesentlig forskjell spør du meg. Ift. oppløsning har Montana 272 x 480, mens Oregon har 240 x 400. Hvis du faktisk skal bruke GPSen til å navigere med er det stor forskjell.

Hvordan er skjermopplevelsen på Montana vs. Edge? Jeg brukte Edge 705 i mange år før den forsvant ut i lyngen et sted på et tryn på rundbaneritt på Lillehammer. Jeg syntes egentlig skjermen var altfor dårlig til at det var noe vits i å ha kartvisning på den, så jeg erstattet den med en Forerunner 910, og savner egentlig sjeldent kartet. Men om skjermen er bra og litt større, men ikke for stor så... ICON_WINK

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Ugla] #1730251 05/01/2014 18:46
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Ugla
Oregon 650/600 har like god skjerm som Montana og er mye mindre og lettere.

I tillegg har Montana Li-Ion batterier, Oregon NiMH. Har du vært på tur i kulda er det ikke tvil om hva som gjelder, jeg har også en Oregon 550 og den mister glatt minst 50% av batterikapasiteten i kulde når den står på sykkelen, det gjør ikke Montana.

Montana er stor, men den passer fint på stemmet, jeg har hatt den i to sesonger nå og er storfornøyd.

GLONASS, hvorfor er det relevant, redd for at USA skal skru av GPS systemet??

Jeg snakket om kvaliteten på skjermen, ikke størrelsen. Oregon 600/650 har en like lyssterk skjerm som Montana. Skjermstørrelsen på Montana gjør den også langt større og tyngre og er mindre egnet å montere på styre eller stem, Oregon serien er stor nok syns jeg.
Du snakker om Oregon 550, nye Oregon 600/650 har en skjerm som drar mye mindre strøm (Oregon 550 hadde en "ekte" touchskjerm som var lyssvak og du måtte ha full backlight på i dagslys for å se noe særlig. Oregon 600/650 er stikk motsatt, du kan skru helt av backlight i dagslys siden det er en reflektiv skjerm).

Du har rett i at det er litt kjipt at de har valgt NiMh på Oregon 600/650, i praksis bare to vanlige AA batterier som er klipset sammen, men du har fremdeles muligheten til å bytte batterier underveis på turen. Oregon 550 slukte batterier og det sammen med den lyssvake skjermen var det som var virkelig negativt. 600/650 er et steg i riktig retning, mye bedre skjerm, batteriene varer en god del lengre og ikke minst er den vesentlig raskere når du skal zoome inn og ut, skrolle kart osv. Hvordan prosessorkrafta er sammenligna med Montana vet jeg ikke side jeg ikke ar eid en Montana, men Oregon 650 er et langt nyere produkt så oddsene er vel i favør av at de nye Oregon enhetene er raskere.
Det eneste jeg savner fra 550 var at skjermen faktisk var mer følsom og funka bedre med hansker og at du kunne vekke den bare ved å berøre skjermen, på 650 må du trykke på en knapp noe som er klønete i forhold.

GLONASS er veldig greit å ha siden det gir 24 ekstra satelitter å få signal fra. Oregon 650 er superrask på å finne posisjon og fungerer selv steder der 550 hadde slitt og Edge ikke hadde funka i det hele tatt (Edge 500 er helt tragisk ute i skogen og blant bygninger).

Jeg vurderte Montana selv en stund (og også 62s) men når nye Oregon kom ut valgte jeg den først og fremst pga. størrelsen. Alt er et kompromiss, større skjerm er helt sikkert bedre å se kart på, men jeg har ofte med meg papirkart i sekken også som er enda mye bedre enn noen skjerm ICON_SMILE Papirkart sammen med en GPS som faktisk har et skikkelig kompass (med andre ord kan man glemme Edge) gir meg veldig god oversikt.
At du er fornøyd med din Montana er jo kjempefint, men det betyr ikke at det er en løsning som passer for alle. Ser for meg at det kan bli litt trangt med Montana på en 60mm stem eller kortere, trenden på nye stisykler går jo mot kortere stemmer.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: krankdrev] #1730298 05/01/2014 21:05
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg snakket om kvaliteten på skjermen, ikke størrelsen. Oregon 600/650 har en like lyssterk skjerm som Montana. Skjermstørrelsen på Montana gjør den også langt større og tyngre og er mindre egnet å montere på styre eller stem, Oregon serien er stor nok syns jeg.
Du snakker om Oregon 550, nye Oregon 600/650 har en skjerm som drar mye mindre strøm (Oregon 550 hadde en "ekte" touchskjerm som var lyssvak og du måtte ha full backlight på i dagslys for å se noe særlig. Oregon 600/650 er stikk motsatt, du kan skru helt av backlight i dagslys siden det er en reflektiv skjerm).

Du har rett i at det er litt kjipt at de har valgt NiMh på Oregon 600/650, i praksis bare to vanlige AA batterier som er klipset sammen, men du har fremdeles muligheten til å bytte batterier underveis på turen. Oregon 550 slukte batterier og det sammen med den lyssvake skjermen var det som var virkelig negativt. 600/650 er et steg i riktig retning, mye bedre skjerm, batteriene varer en god del lengre og ikke minst er den vesentlig raskere når du skal zoome inn og ut, skrolle kart osv. Hvordan prosessorkrafta er sammenligna med Montana vet jeg ikke side jeg ikke ar eid en Montana, men Oregon 650 er et langt nyere produkt så oddsene er vel i favør av at de nye Oregon enhetene er raskere.
Det eneste jeg savner fra 550 var at skjermen faktisk var mer følsom og funka bedre med hansker og at du kunne vekke den bare ved å berøre skjermen, på 650 må du trykke på en knapp noe som er klønete i forhold.

GLONASS er veldig greit å ha siden det gir 24 ekstra satelitter å få signal fra. Oregon 650 er superrask på å finne posisjon og fungerer selv steder der 550 hadde slitt og Edge ikke hadde funka i det hele tatt (Edge 500 er helt tragisk ute i skogen og blant bygninger).

Jeg vurderte Montana selv en stund (og også 62s) men når nye Oregon kom ut valgte jeg den først og fremst pga. størrelsen. Alt er et kompromiss, større skjerm er helt sikkert bedre å se kart på, men jeg har ofte med meg papirkart i sekken også som er enda mye bedre enn noen skjerm ICON_SMILE Papirkart sammen med en GPS som faktisk har et skikkelig kompass (med andre ord kan man glemme Edge) gir meg veldig god oversikt.
At du er fornøyd med din Montana er jo kjempefint, men det betyr ikke at det er en løsning som passer for alle. Ser for meg at det kan bli litt trangt med Montana på en 60mm stem eller kortere, trenden på nye stisykler går jo mot kortere stemmer.

Jeg vil nå fremdeles hevde at "bigger is better" dersom man faktisk skal navigere med en GPS. Skal man følge ruter så holder det lenge med en Edge. Har selv hatt Edge 705, Oregon 550 og nå Montana og det er bare sistnevnte jeg synes fungerer til navigering.

Prisen er selvsagt at dingsen er stor, men ikke noe problem å montere den på korte stem som du sier, jeg har kort stem selv, og festet er svært solid - det har tålt mer enn meg for å si det sånn. Min har vært med meg mer enn 400 timer på sti, så det at den ikke er egnet til sykling er jeg ikke enig i.

Og at du er fornøyd med din Oregon, betyr jo ikke at det fungerer for alle....

Så ønsker du best mulig dings til navigasjon, så ta Montana, vil du ha minst mulig ta Edge, mens Oregon er et kompromiss mellom de to. Edge har integrert batteri, Oregon og Montana har løse. Vær forberedt på at du må lade oftere på Oregon enn på de to andre.

Lars-Erik
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730345 05/01/2014 22:42
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Vet du egentlig at Oregon 650 varer noe vesentlig kortere enn Montana? Erfaringen din med 550 er ikke relevant, jeg har hatt begge - stor forskjell. Montana har større batteri men også en større skjerm som drar mer strøm, det går nok opp i opp.
Ifølge Garmin selv er batterilevetida for både Oregon 650 og Montana 650 opptil 16 timer. Opptil 22 timer er oppgitt for Montana med AA batterier, men de oppgir ikke hvilke typer batterier det er snakk om (engangs lithiumbatterier varer sikkert lengst?).

Mine stiturer varer sjelden lengre enn 4-5 timer og har aldri gått tom for strøm (med mindre jeg har glemt eller ikke rukket å lade siden forrige tur). Et par ekstra batterier i sekken er alltid med, men tror faktisk jeg aldri har brukt de på Oregon 650, men måtte ty til de noen ganger på 550.

Hvis du med navigering mener å se på kartet samtidig med at du forflytter deg er ikke det noe jeg gjør når jeg sykler uansett. De stiene jeg liker er for tekniske og krevende til at det fungerer. Når man går til fots er det litt annerledes selvsagt. Skulle jeg hatt GPS hovedsaklig for å gå hadde jeg nok også tenkt "bigger is better".
Skal man stoppe og orientere seg skikkelig er det ingenting som slår et kart uansett (skaffer man seg noen orienteringskart får man kart som inneholder informasjon som ikke er med på topokart for GPS også).

Uansett, for sykling mener jeg Oregon er det beste kompromisset både når det gjelder pris, størrelse og funksjoner. De aller fleste vil sannsynligvis føle at Montana blir for stor, og tror Ugla er representant for et lite mindretall her.
Veldig mange syklister lider jo av godt fremskredet vekthysteri, da skal det litt til at de fester en klump på ca. 300 gram på styret ICON_SMILE
Mange syns sikkert Oregon er for drøy også.
Tror Ugla og jeg bare må være enige om å være uenige. Men kult at det er andre som også har kommet fram til at det finnes andre løsninger enn Edge.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730353 05/01/2014 23:14
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg har siden 2005 hatt glede av min svært trofaste 60 CSx. Nå har jeg 62s på styret, først og fremst fordi jeg som frivillig redningsarbeider i Norsk Folkehjelp har fått denne i utrustningen vi til enhver tid er oppsatt med.

62s representerer nok valget for profesjonelle, slik som redningsmannskaper og blålysetatene. Den er solid, har skikkelig antenne og gode delingsmuligheter av spor under redningsaksjoner. Formen er lik som min trofaste 60, men den er mye raskere enn min 60 CSx. Skjermen er definitivt litt i minste laget for kjapp navigasjon når man sykler. Men - når jeg først har fått den, bruker jeg den.

Jeg sykler ofte med Ugla, og kan bekrefte at skjermen er en drøm å navigere med. Selvom det ser ut som sykkelens svar på bilens Rear Seat Entertainment, er det som å ha et papirkart på styret. Det jeg nemlig savner med min FolkehjelpsGPS er å kunne se større områder uten å måtte zoome veldig ut.

Min erfaring er: 60CSx ble kjøpt da det ikke fantes større og bedre skjermer. Parkert nå pga hastighet. 62s er rask og har en vanvittig bra skjerm. Oregon er bra, men det synes svært godt når man går fra 60-seriens skjerm. Oregon virker mer «slørete». Montana er selve underholdningsanlegget, og sørger for at du aldri går tom for batteri. Men - det kan sikkert by på problemer å montere den på korte stem. Edge er for min del uaktuell.

Harald
GPS-veteran

NOTS
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730361 06/01/2014 00:02
Chillpadde Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Her var det mange gode synspunkter og erfaringer!
Edge er uaktuell pga liten skjerm, dårlig batteritid og dårlig antenne. Trenger ikke treningsfunksjoner.

Montana blir nok i største laget, men jeg har ikke fått klådd på den enda. Det bør kanskje gjøres før jeg synser noe om den.

Å lagre waypoints med kamera på Oregon 650 virker jo helt genialt. Kan man lagre waypoints med kamera på 62sc? Jeg ser også for meg at det er mer hensiktsmessig med GLONASS enn quad-helix antenne som på 62s. Jeg trodde skjermen på 600/650 var trykkfølsom så jeg slapp å ta av hanskene?

Tror jeg bør få klådd på Oregon, 62s og Montana i butikk så jeg kan sammenlikne litt. Noen som kjenner til butikker i området Kongsberg/Drammen som fører garmin/kan demonstrere?

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730398 06/01/2014 08:05
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Før jeg fikk egen sykkelcomputer med GPS og smarttelefon brukte jeg min trofaste 60CSx på sti-/grustturene mine. Sykkelfeste er å få kjøpt. Jeg bruker 60CSx fortsatt til friluftsliv.

Skulle jeg kjøpt ny "serriøs" GPS i dag hadde jeg gått for 62s, med friluftsliv som hovedfokus. Kan se at hvis man skal navigere mye ved å bla i digitale kart, finne forslag til stier osv kan en modell med større skjerm ha noe for seg.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730407 06/01/2014 08:23
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har kjørt 550 i 3-4 år nå og er veldig fornøyd. Hadde glatt gått for 650 om jeg skulle oppdatert utstyret.
Skjermen er svakheten på den jeg har i dag, men det har aldri hindret meg i å finne frem dit jeg skal.
Jeg leser at skjermen er betydelig bedre på 600/650 så det gjør saken grei for min del.
Brukergrensesnittet er uansett veldig bra på denne serien, jeg har klådd litt på edge serien uten å ha blitt spesielt imponert. De virker å være veldig tilrettelagt til tidtaging, pulsmåling og andre ting jeg ikke trenger når jeg lurer på hvor jeg er hen, og hvor jeg skulle vært.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730436 06/01/2014 09:50
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Det skrives her at skjermen er så liten ift Oregon, men så stor forskjell er det da ikke, 2,6'' vs 3'', dvs ca 15% større skjerm på Oregon.
Oppløsningen til Edge er derimot en skandale, en så dyr dings skulle jaggu vært bedre: 160x240 vs 240x400 gir Oregon mye mer kartvennlig.
Greit nok at det er touchskjerm, men jeg ville mye heller ha høyere oppløsning enn en skjermoppløsning tilsvarende en gameboy fra 2001.
Takk meg til den litt mer unøyaktige iPhonen min når det gjelder kart.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730471 06/01/2014 11:37
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
iPhone og andre telefonbaserte gps'er er jo fine når du har dekning, batteri og det er fint vær.
En skikkelig tur gps tåler vann, juling, søle, snø, kan oppereres med hansker på hendene og kan med enkelhet åpnes og få friske batterier.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730475 06/01/2014 11:44
T
torsteis Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Chillpadde
Jeg trenger en GPS som skal fungere til alt.
Det har kokt ned til å bli enten GPSmap 62s eller Oregon 600.
Noen her inne har sikkert erfaringer med disse? Hjelp meg med å gjøre et valg!

Jeg trenger en sykkel som skal fungere til alt. Kan noen hjelpe meg?

Tror du må spesifisere litt mer hva du skal bruke den til, og hva du prioriterer.
- kunne bytte til friske batterier uten å lade
- kunne betjenes med votter
- kunne brukes uten problemer i sollys
- hvor viktig er lang batterilevetid
....

Selv har jeg 62csx, og er godt fornøyd med den på vintertur på fjellet med sekk og telt, men hadde ikke tatt den hvis jeg skulle på kjapp treningstur med raceren en sommerdag, eller hvis jeg skal løpe en tur i marka.

Torstein
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Subs] #1730522 06/01/2014 13:13
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: Subs
iPhone og andre telefonbaserte gps'er er jo fine når du har dekning, batteri og det er fint vær.
En skikkelig tur gps tåler vann, juling, søle, snø, kan oppereres med hansker på hendene og kan med enkelhet åpnes og få friske batterier.

Jeg har både lifeedge og ibikeconsole sine deksler, og med dem så tåler telefonen "alt":

Man trenger ikke mobildekning for GPS-en, og kart kan man legge inn på forhånd.
Ekstra batteripack eller usb-dynamolader gir nok strøm.
GPS-motakeren like nøyaktig som de som brukes i feks Edge, Oregon etc., men for det meste nøyaktig nok (selv uten dekning og dermed uten A-GPS).
Hanskebruk er derimot vanskeligere, og skal man på skikkelig tur er det uansett greit å ha telefonen i reserve. Men det er som med dedikerte kartplottere på båten: De ligger sabla langt bak iPads o.l. når det gjelder oppløsning, så det burde ikke ta så veldig lang tid før vi får se helt andre skjermer på disse dedikerte enhetene også.

Redigert av kodax; 06/01/2014 13:18.
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730535 06/01/2014 13:30
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg tror at mobiler kan være en fin løsning for de som ikke ønsker å bruke flere tusen på en ekte gps.
For meg er det absolutt ingen vei tilbake.
Jeg bruker Basecamp (software som passer til Garmin produktene) til å planlegge neste tur, legger sporene over og sykler avgårde. Flyttet i våres til helt ukjent terreng og har brukt gps'en svært mye.
Gps'en er fin til å finne ruten man har staket ut på forhånd, men i planlegginsprosessen synes jeg det er overlegent å kunne plotte ruten på pc-skjermen. Så for meg er selve gps'en bare en del av totalpakka.
Frikart/openstreetmap løsningene som sklir rett inn er også veldig bra. I Oslo/Akershus er disse løsningene på nær sagt alle steder bedre enn det Garmin selv leverer.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730634 06/01/2014 17:50
Chillpadde Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Enig Subs, planlegging skjer på PC. GPSen vil for det meste brukes til å følge planlagt rute, evt. følge spor tilbake, eller finne nøyaktig posisjon.

Hvis Oregon blir hjelpeløst med hansker så blir det 62s, hvis den derimot lar seg betjene med hansker så blir det en 650.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730802 07/01/2014 07:39
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Chillpadde
Hvis Oregon blir hjelpeløst med hansker så blir det 62s, hvis den derimot lar seg betjene med hansker så blir det en 650.

Ser ut som det kan funke med hansker.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730803 07/01/2014 07:40
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Her er forresten en sammenligning av Oregon og Monterra (hadde ikke hørt om den tidligere)

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730805 07/01/2014 07:42
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Og monterra kommer med Android!
Hmmmmmmm

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Subs] #1730847 07/01/2014 08:59
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sikkert samme type trykkskjerm som på Edge 705/800/810. Funker flott med hansker.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Subs] #1730869 07/01/2014 09:40
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Subs
Og monterra kommer med Android!
Hmmmmmmm

Det er i praksis Android-versjonen av Montana. Spek Montana/Monterra er ganske så like rent HW-messig.

Lars-Erik
Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1730899 07/01/2014 10:43
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Nesten likt, dette har Monterra i tillegg:

Bluetooth® wireless technology: yes
Wi-Fi connectivity: yes
ANT+™ connectivity: yes
GNSS support: yes (GPS + GLONASS)
Near Field Communication (NFC): yes
Microphone: yes (internal for audio capture)
Multimedia (audio/video) support: yes (MP3 player, video player, etc.)
UV sensor: yes
Android® with Google Play for complete customization

Radio

Never miss vital information (or entertainment) with Monterra’s built-in FM radio and NOAA weather radio with SAME alerts - get watches and warnings related to your location. Listen with headphones or share with the whole group through the built-in speaker.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1731168 07/01/2014 22:13
Chillpadde Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da ble det en Oregon 600 på meg i dag, så får vi se etterhvert om det var riktig valg.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1731273 08/01/2014 09:31
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Grattis med fin gps, har lyst på den sjøl ICON_SMILE

Hva slags kartløsning går du for forresten?

Redigert av Subs; 08/01/2014 09:32.

Re: Hvilken GPS til stisykling og annet friluftsliv? [Re: Chillpadde] #1731418 08/01/2014 15:23
Chillpadde Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg kjører Topo Sommer II fra frikart.no, også kommer jeg nok til å installere Topo Vinter II også. Har foreløpig ikke opplevd at disse er noe dårligere enn kjøpekart fra Garmin, heller motsatt ICON_SMILE

Moderator  support