Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Racer i 2014. Skive eller ikke?

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: krok] #1730928 07/01/2014 11:44
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: krok
Argumenter mot:
Bremser litt for bra og kan skape farlige situasjoner i større felt (spesielt turitt og den slags med nervøs rykk og napp bremsing)
Utseende (klumpete hender, lengre og tykkere kabler etc.)
Høyere vekt.
Bråker/skriker mye høyere enn felgbrems.
Vedlikehold
Må ha hendler og kalipper fra samme produsent og gruppe.
Tilgjengelighet av adapter for ramme osv.
Prisen

Nei.

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: M@rtin] #1730934 07/01/2014 11:51
Panda Offline
Besatt
Besatt
Du får IKKE lov å starte i landeveisritt med skivebremser. NCF venter på UCI godkjenning for dette. Så vent til 2015, eller bli nektet start i de 6-7 turrittene dine...

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: krok] #1730948 07/01/2014 12:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Argumenter mot:
Bremser litt for bra og kan skape farlige situasjoner i større felt (spesielt turitt og den slags med nervøs rykk og napp bremsing)
Seriøst? Come on... I et felt er det allerede stor forskjell på bremsene. Altfor mange klarer jo ikke stille dem en gang, og tretti prosent er så pissredde at bremsen er klemt halvveis inn hele rittet. En god og forutsigbar brems gjør syklister tryggere. Dette er forøvrig favorittargumentet til skeptikerne. Så i fremtiden skyldes ikke veltene i Tour de France nervøst felt, men ALT FOR forutsigbare bremser?

Utseende (klumpete hendler, lengre og tykkere kabler etc.)
Det blir du veldig fort vant til. Lekte med Shimano sine hendler i går, de er forbausende identiske de mekaniske.

Høyere vekt.
Agreed

Bråker/skriker mye høyere enn felgbrems.
Både ja og nei, men om det ikke lar seg fikse er det fortsatt verdt det.

Vedlikehold
Mye mindre enn vanlige bremser.

Må ha hendler og kalipper fra samme produsent og gruppe.
Og?

Tilgjengelighet av adapter for ramme osv.
Godt poeng. Selv skal jeg bygge sykkel om ikke lenge, den har ikke skivebrems av den årsak.

Prisen
Kule ting er som regel dyrt..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: krok] #1731096 07/01/2014 19:52
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: krok
...
Vedlikehold
...
Hva slags vedlikehold er det snakk om? Er det helt nødvendig eller er det fordi man føler man må vedlikeholde? Noen av oss er jo litt latere enn andre og sløyfer vedlikehold som andre mener er helt obligatorisk. Jeg gjør for eksempel aldri noe med mine Ultegrapedaler (utenom vask i ny og ne sammen med resten av sykkelen), mens andre samvittighetsfullt fetter, oljer og justerer pedalene sine stadig vekk.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: Alpers] #1731098 07/01/2014 19:57
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Alpers

Vedlikehold
Tja, må visst passe på å lese hele tråden før jeg spør om noe. Men jeg gjør jo ikke noe spesielt med bremsene mine i dag mellom hver gang jeg skifter klosser, så jeg er muligens blant dem som har dårligere bremser enn jeg kunne hatt med stadig oppfølging. Jeg får håpe mine alu-felger oppveier for dette.

PS (OT): Har noen et godt tips til hvordan man får utslitte bremseklosser ut av holderen? Jeg kløner skikkelig med dette hver eneste gang og ender ofte med å skjære den ut med kniv på en særdeles uelegant måte.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: Erlend L] #1731105 07/01/2014 20:07
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Erlend L
Har noen et godt tips til hvordan man får utslitte bremseklosser ut av holderen? Jeg kløner skikkelig med dette hver eneste gang og ender ofte med å skjære den ut med kniv på en særdeles uelegant måte.

Press dei ut med skrujarn.

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: Erlend L] #1731134 07/01/2014 20:56
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Erlend L

Vedlikehold
Tja, må visst passe på å lese hele tråden før jeg spør om noe. Men jeg gjør jo ikke noe spesielt med bremsene mine i dag mellom hver gang jeg skifter klosser, så jeg er muligens blant dem som har dårligere bremser enn jeg kunne hatt med stadig oppfølging. Jeg får håpe mine alu-felger oppveier for dette.

PS (OT): Har noen et godt tips til hvordan man får utslitte bremseklosser ut av holderen? Jeg kløner skikkelig med dette hver eneste gang og ender ofte med å skjære den ut med kniv på en særdeles uelegant måte.

Jeg får moderere til mindre vedlikehold ICON_WINK

Strømper og vaiere som må skiftes, og klosser som må justeres etter bruk. Dette fordrer selvsagt at du sykler i all slags vær. Et hydraulisk bremsesett er det jo bare klossene som må skiftes.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: M@rtin] #1731187 07/01/2014 23:40
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har mekaniske skivebremser på CX'en min og de er veldig gode til hva den brukes til. Har også hatt Formula R1, Xtr, Xt Juicy og Elixir på terrensykkel og ville aldri byttet tilbake til felgbrems på noen av de syklene.

Jeg avskriver ikke skivebremser på landeveien/konkurransesykler om noen år, men nå er synes jeg ikke det er sexy nok.

Pluss at jeg får litt sånn Shimano Dual control vibber av de.

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: Alpers] #1731686 09/01/2014 10:31
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Der er vi faktisk enige - "Bremser for godt" er et tulleargument.

- Da burde jeg og mine felgbremser også vært forbudt - jeg har tydeligvis langt bedre bremsevirkning i regnvær enn det mange andre har. (Nok til å umiddelbart kunne oppnå skrens eller kolbøtte.)

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: M@rtin] #1731691 09/01/2014 10:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skivebremser har en enormt mye bedre modulasjon, som gir mye bedre kontroll på sykkelen. Denne forskjellen er faktisk som natt og dag.

Jeg var selv skeptisk da jeg tok dette i bruk for første gang, og hadde også en idé om at «dette bremser for bra i bakhodet». Disse argumentene forsvinner raskt når en får prøvd bremsene.

Jeg ønsker nyvinningen veldig velkommen, og tror dette blir en stor snakkis i 2014.

Redigert av Alpers; 09/01/2014 10:55.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: M@rtin] #1731777 09/01/2014 15:31
L
Lono Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg har også god tro på dette iallefall til treningsræcern. Greit å virkelig kunne hamre bremsen i bånn når det trengs. Også en stor fordel i lange, kalde utforkjøringer, type i alpene i regnvær (dårlig sikt). Har vært temmelig sliten i hånd og håndledd etter en langutforkjøring.

Estetikken blir kanskje ikke det samme, men det har det ikke vært siden delta bremsene til campa gikk ut av produksjon likevel.

I ritt klarer jeg meg med felgbrems, det er vel om å gjøre å gjøre å bremse så lite som mulig?. Og er det mye bremsing, taktikk og lurekjøring, så går det for sent..Da rykker jeg bare:-)

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: M@rtin] #1731907 09/01/2014 21:00
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Men det der med at sykkelen ikke er uci-godkjent; blir vel ikke problem i turritt? De tre siste jeg var med i var med skivebrems, det kan jo ikke hende at jeg kommer til vestfold rundt, bergen-voss og voss-geilo og blir nektet å starte?

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: sun flyer] #1731914 09/01/2014 21:09
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
I turritt kan du vel stille med hvilken sykkel du vil?

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: Alpers] #1732023 10/01/2014 09:13
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg var selv skeptisk da jeg tok dette i bruk for første gang, og hadde også en idé om at «dette bremser for bra i bakhodet». Disse argumentene forsvinner raskt når en får prøvd bremsene.

"dette bremser for bra"-frykten har vel med feltsykling å gjøre, ikke vanlig trening eller testtur.

Masterstart og store felt med terrengsykkel er ganske mye skumlere enn landevei, men det har kanskje med erfaring å gjøre, ikke bremsene? Elegant modulering er ingen vanlig refleks i "hjelp, nå velter alle foran meg"-situasjoner.

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: kjerts] #1732026 10/01/2014 09:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjerts

"dette bremser for bra"-frykten har vel med feltsykling å gjøre, ikke vanlig trening eller testtur.

Masterstart og store felt med terrengsykkel er ganske mye skumlere enn landevei, men det har kanskje med erfaring å gjøre, ikke bremsene? Elegant modulering er ingen vanlig refleks i "hjelp, nå velter alle foran meg"-situasjoner.

Nå har jeg ikke prøvd dette i fellesstart, men jeg har mulighet til å forstå såpass at dette kommer til å funke fint. Å låse bremsene så du stuper over styret skjer ikke ved amatørmessig panikk, bremsene er faktisk så bra laget at dette ikke skjer helt uten videre.

En skivebrems til terrengsykler låser lettere enn en skivebrems til landevei. I terrenget er et låst bakhjul ofte en forutsetning for å brekke seg rundt krappe svinger, mens det på asfalten er en spektakulær måte å velte på. Altså vil ikke en produsent at dette skal skje på landeveien, og de har følgelig unngått det.

Hva med å prøve selv?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Racer i 2014. Skive eller ikke? [Re: Alpers] #1732033 10/01/2014 09:31
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva med å prøve selv?

Motargumentet forsvinner i alle fall det øyeblikket det blir fritt frem og andre kjøper.

Jeg er ikke i tvil om at det kan fungere bra, stort sett. På våte ritt setter veigrepet begrensningen og litt elegant modulering hadde vært fint.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino