Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det?
|
Re: Hva slags kosttilskudd bruker dere og funker det?
[Re: Josruu]
10/04/2014 13:29
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Kaffi og havregryn før, vann, tørka frukt og nøtter underveis, øl og tørrfesk etter. Sånn stort sett. Min første bøtte pulver står her fortsatt, og er up for grabs. Gir meg brekninger og flatulens.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
10/04/2014 13:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette her er egentlig ganske interessant. Jeg føler faktisk at jeg får en høyere livskvalitet av å bruke pulver/kosttilskudd som supplement i mitt kosthold. Fordi pulver/kosttilskudd gjør det enklere for meg å spise regelmessig, gjør at jeg ikke småspiser i tide og utide, samt at det gjør meg trygg på at jeg får i meg det jeg har behov for av næringsstoffer.
Det er jo heller ikke noe i veien for at en smootie kan smake vel så godt som en ganske kjønnsløs brødskive med gulost på heller? Og om brødskiven skal trekkes frem som eksempel er det jo verdt å nevne at grovt brød ikke alltid er grovt brød.
En brødskive i hånda ved kjøkkenbenken er på en måte ikke nevneverdig mye mer kos enn en shake ved kjøkkenbenken. Men bytter man ut felles måltider som feks frokost/middag med pulver/kosttilskudd så er jeg enig i at livskvaliteten kan bli lavere da man mister en sosial plattform for familien.
Uansett bør vel folk få lov til å velge selv?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/04/2014 14:22
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Vi må alle ta våre valg. Og de er ofte ganske enkle. Velger man å bli landevegssyklist, så skal kostholdet ditt bestå av spagetti, rødvin og espresso.
Velge du å bli terrengsyklist, så skal du spise bamsemums og drikke urge.
Enklere kan det ikke bli.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/04/2014 16:12
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Dette her er egentlig ganske interessant. Jeg føler faktisk at jeg får en høyere livskvalitet av å bruke pulver/kosttilskudd som supplement i mitt kosthold. Fordi pulver/kosttilskudd gjør det enklere for meg å spise regelmessig, gjør at jeg ikke småspiser i tide og utide, samt at det gjør meg trygg på at jeg får i meg det jeg har behov for av næringsstoffer. Det som er interessant er hvorfor og hvordan vi har kommet dit at pulver og snarveier føles tryggere enn hva et naturlig kosthold gjør. Smått ironisk er det ikke?
|
|
|
[Re: WizVaz]
10/04/2014 16:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette her er egentlig ganske interessant. Jeg føler faktisk at jeg får en høyere livskvalitet av å bruke pulver/kosttilskudd som supplement i mitt kosthold. Fordi pulver/kosttilskudd gjør det enklere for meg å spise regelmessig, gjør at jeg ikke småspiser i tide og utide, samt at det gjør meg trygg på at jeg får i meg det jeg har behov for av næringsstoffer. Det som er interessant er hvorfor og hvordan vi har kommet dit at pulver og snarveier føles tryggere enn hva et naturlig kosthold gjør. Smått ironisk er det ikke? Synes den sammenligningen blir litt drøy, men ofte er man skeptisk til det man ikke kjenner så godt, og det er helt alright. Valget mitt kommer ikke av at jeg tror dette er prestasjonsfremmende eller bedre enn et godt sammensatt måltid, men fordi "snarveien" for meg er at jeg får i meg et måltid på en, to, tre uten for mye fuzz (det sparer tid.). Om jeg skal få i meg det samme med vanlig mat måtte jeg brukt mye mer tid på å handle og brukt mye mer "unødvendig" tid til å lage mat som bare skal ned og ikke nytes. Alt annet forandrer seg jo med tiden, så hvorfor skal kostholdet på død og liv være det samme tiår etter tiår?
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/04/2014 21:29
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Dette her er egentlig ganske interessant. Jeg føler faktisk at jeg får en høyere livskvalitet av å bruke pulver/kosttilskudd som supplement i mitt kosthold. Fordi pulver/kosttilskudd gjør det enklere for meg å spise regelmessig, gjør at jeg ikke småspiser i tide og utide, samt at det gjør meg trygg på at jeg får i meg det jeg har behov for av næringsstoffer. Det som er interessant er hvorfor og hvordan vi har kommet dit at pulver og snarveier føles tryggere enn hva et naturlig kosthold gjør. Smått ironisk er det ikke? Synes den sammenligningen blir litt drøy, men ofte er man skeptisk til det man ikke kjenner så godt, og det er helt alright. Valget mitt kommer ikke av at jeg tror dette er prestasjonsfremmende eller bedre enn et godt sammensatt måltid, men fordi "snarveien" for meg er at jeg får i meg et måltid på en, to, tre uten for mye fuzz (det sparer tid.). Om jeg skal få i meg det samme med vanlig mat måtte jeg brukt mye mer tid på å handle og brukt mye mer "unødvendig" tid til å lage mat som bare skal ned og ikke nytes. Alt annet forandrer seg jo med tiden, så hvorfor skal kostholdet på død og liv være det samme tiår etter tiår? Jeg forstår. Og det er selvfølgelig opp til hver enkelt å velge, siden man først er inne på subjektiv livsglede. For meg ligger livsgleden nettopp i tiden som legges ned i forberedelser, dufter, syn- og sanseinntrykk. Nippende til et lite glass. Mat er så mye mer enn smak, og den er i hvert fall, som du nevner tidligere, sosial sammenkomst med "den gode samtale", latter og glede rundt bordet. Og aldri før har verden vært mindre, med mer kosthold å velge i. Meget forenklet: Jeg var der da pizzaen kom, jeg var der da taco`n kom ;-)
|
|
|
11/04/2014 08:06
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg syns tankegangen til Sykkeløyvind her blir feil i den forstand at han ser ut til å ta utgangspunkt i et fullstendig kosthold basert på pulver. For min del og forhåentligvis de fleste andre, er det et like mye et suplement som det er en prestasjonsfremmer. I disse "15 kroner for en plate polly-sjokolade"-tider vet jeg at forholdet mellom karbo og proteiner er på avveie, så en proteinshake med 80% proteiner veier opp noe av det (og ja, helt medisinsk korrekt er det ikke uansett). Det sies også at en/flerumettet fett binder opp litt mettet fett, så har burgersessongen startet så hiver jeg gjerne inn en omega 3-kapsel for good measure.
Trønder osv
|
|
|
[Re: WizVaz]
11/04/2014 08:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette her er egentlig ganske interessant. Jeg føler faktisk at jeg får en høyere livskvalitet av å bruke pulver/kosttilskudd som supplement i mitt kosthold. Fordi pulver/kosttilskudd gjør det enklere for meg å spise regelmessig, gjør at jeg ikke småspiser i tide og utide, samt at det gjør meg trygg på at jeg får i meg det jeg har behov for av næringsstoffer. Det som er interessant er hvorfor og hvordan vi har kommet dit at pulver og snarveier føles tryggere enn hva et naturlig kosthold gjør. Smått ironisk er det ikke? Synes den sammenligningen blir litt drøy, men ofte er man skeptisk til det man ikke kjenner så godt, og det er helt alright. Valget mitt kommer ikke av at jeg tror dette er prestasjonsfremmende eller bedre enn et godt sammensatt måltid, men fordi "snarveien" for meg er at jeg får i meg et måltid på en, to, tre uten for mye fuzz (det sparer tid.). Om jeg skal få i meg det samme med vanlig mat måtte jeg brukt mye mer tid på å handle og brukt mye mer "unødvendig" tid til å lage mat som bare skal ned og ikke nytes. Alt annet forandrer seg jo med tiden, så hvorfor skal kostholdet på død og liv være det samme tiår etter tiår? Jeg forstår. Og det er selvfølgelig opp til hver enkelt å velge, siden man først er inne på subjektiv livsglede. For meg ligger livsgleden nettopp i tiden som legges ned i forberedelser, dufter, syn- og sanseinntrykk. Nippende til et lite glass. Mat er så mye mer enn smak, og den er i hvert fall, som du nevner tidligere, sosial sammenkomst med "den gode samtale", latter og glede rundt bordet. Og aldri før har verden vært mindre, med mer kosthold å velge i. Meget forenklet: Jeg var der da pizzaen kom, jeg var der da taco`n kom ;-) Jeg er ikke uenig med deg i noe av det du skriver, og finner selv også masse livsglede i god mat (og drikke), både hjemme og på restaurant. Jeg har bare erkjent at jeg sliter med å lage 4 "gode" måltider hver dag. Så pulver/kosttilskudd blir på en måte og en løsning på tidsklemma.
|
|
|
[Re: Espen J]
11/04/2014 12:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg syns tankegangen til Sykkeløyvind her blir feil i den forstand at han ser ut til å ta utgangspunkt i et fullstendig kosthold basert på pulver. For min del og forhåentligvis de fleste andre, er det et like mye et suplement som det er en prestasjonsfremmer. I disse "15 kroner for en plate polly-sjokolade"-tider vet jeg at forholdet mellom karbo og proteiner er på avveie, så en proteinshake med 80% proteiner veier opp noe av det (og ja, helt medisinsk korrekt er det ikke uansett). Det sies også at en/flerumettet fett binder opp litt mettet fett, så har burgersessongen startet så hiver jeg gjerne inn en omega 3-kapsel for good measure. Men hvordan unngår du lysten på god mat av å spise pulver? Jeg liker utseendet, tyggefølelsen, smaken osv av god mat, gjerne kaker. Selv om jeg får behovet stilt av pulver vil ikke det ta bort «sulten». Jeg tror veldig mange overdriver behovet for å få i seg så og så mye proteiner innen fem minutter etter trening osv. Å ta en dusj for så å spise litt god mat tror jeg funker like bra, kanskje bedre som å spise pulver. Men bevares jeg har spist pulver selv, men er voksen nå og har lært. Da jeg syklet 2 ukers etapperitt i villmarken i Australia brukte jeg pulver etter målgang, men da var også tilgangen på mat dårlig, i tillegg til at jeg sikkert forbrant over 8000 kalorier om dagen. For de aller fleste er det et større problem med for høyt inntak av føde enn for lavt, da fremstår det rart å spise noe som går fort ned, samt ikke gir noe i form av matglede og smak.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/04/2014 15:16
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor kjøpe proteinpulver når et glass melk gjør samme nytta? Man kjøper seg bare dyrt piss! Man belaster/skader også indre organer ved å ta proteinpulver også siden pulveret må omdannes til noe kroppen kan omsette. Eneste man trenger er ekstra energi gjennom gel, sportsdrikke e.l. ved treningsøkter over 1 time.
Det er kun Olav Tufte som trener så mye at han trenger kosttilskudd, og han er en av veldig få som får lov av Olympiatoppen.
|
|
|
[Re: comerik]
11/04/2014 15:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvorfor kjøpe proteinpulver når et glass melk gjør samme nytta? Man kjøper seg bare dyrt piss! Man belaster/skader også indre organer ved å ta proteinpulver også siden pulveret må omdannes til noe kroppen kan omsette. Eneste man trenger er ekstra energi gjennom gel, sportsdrikke e.l. ved treningsøkter over 1 time.
Det er kun Olav Tufte som trener så mye at han trenger kosttilskudd, og han er en av veldig få som får lov av Olympiatoppen.
Ok. Case closed ;-)
|
|
|
11/04/2014 15:26
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor kjøpe proteinpulver når et glass melk gjør samme nytta? Man kjøper seg bare dyrt piss! Proteinpulver gir deg meir protein per krone enn det mjølka gjer.
|
|
|
11/04/2014 15:34
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Tar man for mye protein kan man skade nyrene. En ung utøver i vekst trenger mest protein som tilsvarer 2g pr kg kroppsvekt. Veier man 80kg vil det bli 160g proteiner om dagen, så det er ikke så mye man trenger. Et egg er 10g, 3dl melk er 10g, 40g kyllingfilet er 10g. Følger heller Olympiatoppen sine råd en hard markedsføring fra produsenter av kosttilskudd.
|
|
|
[Re: -Jan]
11/04/2014 15:50
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor kjøpe proteinpulver når et glass melk gjør samme nytta? Man kjøper seg bare dyrt piss! Proteinpulver gir deg meir protein per krone enn det mjølka gjer. Godt mulig det! Siden jeg har råd til melk, kylling og biff så velger jeg heller det... Tran er eneste Olympiatoppen anbefaler!
Redigert av comerik; 11/04/2014 16:04.
|
|
|
11/04/2014 16:12
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Så du spiser 16 kyllingfileter om dagen?
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
11/04/2014 16:44
|
skarlagens
Fersking
|
Fersking
Denne kroppen drar nytte av nytrakta rødbetjuice.. (selges vel som tilskudd også) ser det bla på tidsbruk/puls på strava segmenter.
ellers er fru skarlagens fornøyd når tribulus inntas.. :-)
tidligere snusmisbruker
|
|
|
11/04/2014 16:49
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Her er det nok verdt å ta en titt: Sitat: De som driver meget hard fysisk aktivitet som i utholdenhetsidretter kan det daglige proteinbehovet være så høyt som 1,4-1,8 g/kg. De som trener så hardt, vil også ha et høyt energiforbruk og spise tilsvarende mye. Behovet for ekstra proteintilskudd vil derfor ikke være til stede for idrettsfolk som har et normalt kosthold. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innh...h.8s5JPRy3.dpuf
|
|
|
[Re: Juffe]
11/04/2014 17:42
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Her er det nok verdt å ta en titt: Sitat: De som driver meget hard fysisk aktivitet som i utholdenhetsidretter kan det daglige proteinbehovet være så høyt som 1,4-1,8 g/kg. De som trener så hardt, vil også ha et høyt energiforbruk og spise tilsvarende mye. Behovet for ekstra proteintilskudd vil derfor ikke være til stede for idrettsfolk som har et normalt kosthold. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innh...h.8s5JPRy3.dpuf Definer et normalt kosthold for meg er du snill
Trønder osv
|
|
|
11/04/2014 17:52
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Her er det nok verdt å ta en titt: Sitat: De som driver meget hard fysisk aktivitet som i utholdenhetsidretter kan det daglige proteinbehovet være så høyt som 1,4-1,8 g/kg. De som trener så hardt, vil også ha et høyt energiforbruk og spise tilsvarende mye. Behovet for ekstra proteintilskudd vil derfor ikke være til stede for idrettsfolk som har et normalt kosthold. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innh...h.8s5JPRy3.dpuf Definer et normalt kosthold for meg er du snill Det kan vel defineres på flere måten men, slik jeg velger å tolke det, så er et normalt kosthold et der energi- og næringsbehovet er dekket av ordinær mat uten tilskudd. Jeg synes det står mye bra her: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsstil--Helse/Optimalt-kosthold/
|
|
|
11/04/2014 17:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är det mer normalt kosthold att ta ett glas melk direkt efter träning för att man läst att det är bra jämfört med att ta en recovery shake direkt efter träningen för at man har läst att det är bra?
Det jag tänker på är att både väl borde anses lika normala eller onormala kosthold trots att melk också drikkes i andra sammanhang.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/04/2014 18:16
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Är det mer normalt kosthold att ta ett glas melk direkt efter träning för att man läst att det är bra jämfört med att ta en recovery shake direkt efter träningen för at man har läst att det är bra?
Det jag tänker på är att både väl borde anses lika normala eller onormala kosthold trots att melk också drikkes i andra sammanhang. Jeg vil si at det ene er like normalt som det andre dersom en baserer seg på rådet om at begge er like anbefalt. Spørsmålet er vel om begge anbefalningene er like gode og om den noensinne vil komme fra samme kilde der kilden selger maks et av produktene.
|
|
|
11/04/2014 18:16
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Her er det nok verdt å ta en titt: Sitat: De som driver meget hard fysisk aktivitet som i utholdenhetsidretter kan det daglige proteinbehovet være så høyt som 1,4-1,8 g/kg. De som trener så hardt, vil også ha et høyt energiforbruk og spise tilsvarende mye. Behovet for ekstra proteintilskudd vil derfor ikke være til stede for idrettsfolk som har et normalt kosthold. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innh...h.8s5JPRy3.dpuf Definer et normalt kosthold for meg er du snill Det kan vel defineres på flere måten men, slik jeg velger å tolke det, så er et normalt kosthold et der energi- og næringsbehovet er dekket av ordinær mat uten tilskudd. Okei. Så la oss se på fakta her. Norges mest spiste pizza er (i følge reklamen i det minste) grandiosa. Mcdonalds og Burgerking går ikke konkurs med det første, halvfabrikata av typen Findus og Nordlands vinner stadig terreng i det norske kjøkken. I tillegg har vi lavkarbo-folk, steinalderdiett-folk, og vegetarianere i ulike grader. Det mases stadig i mediene om at vi i den vestlige delen av verden i snitt blir feitere og feitere. Jeg sitter med en følelse av at antallet som IKKE følger definisjonen normalt kosthold blir stadig større, og jeg er interessert i å vite hvilke planer anti-kostilskudd-gjengen har for disse.
Trønder osv
|
|
|
11/04/2014 18:24
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er det nok verdt å ta en titt: Sitat: De som driver meget hard fysisk aktivitet som i utholdenhetsidretter kan det daglige proteinbehovet være så høyt som 1,4-1,8 g/kg. De som trener så hardt, vil også ha et høyt energiforbruk og spise tilsvarende mye. Behovet for ekstra proteintilskudd vil derfor ikke være til stede for idrettsfolk som har et normalt kosthold. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innh...h.8s5JPRy3.dpuf Dei fleste her som brukar pulver er nok klar over dette frå før. Poenget er ikkje å ta dette i tillegg til annan mat, men å ta dette i staden for annan mat, f.eks. etter trening for rask restitusjon, eller berre fordi det er lettvint.
|
|
|
11/04/2014 18:27
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Okei. Så la oss se på fakta her. Norges mest spiste pizza er (i følge reklamen i det minste) grandiosa. Mcdonalds og Burgerking går ikke konkurs med det første, halvfabrikata av typen Findus og Nordlands vinner stadig terreng i det norske kjøkken. I tillegg har vi lavkarbo-folk, steinalderdiett-folk, og vegetarianere i ulike grader. Det mases stadig i mediene om at vi i den vestlige delen av verden i snitt blir feitere og feitere. Jeg sitter med en følelse av at antallet som IKKE følger definisjonen normalt kosthold blir stadig større, og jeg er interessert i å vite hvilke planer anti-kostilskudd-gjengen har for disse. Du glemte faktaene.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
11/04/2014 18:29
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Okei. Så la oss se på fakta her. Norges mest spiste pizza er (i følge reklamen i det minste) grandiosa. Mcdonalds og Burgerking går ikke konkurs med det første, halvfabrikata av typen Findus og Nordlands vinner stadig terreng i det norske kjøkken. I tillegg har vi lavkarbo-folk, steinalderdiett-folk, og vegetarianere i ulike grader. Det mases stadig i mediene om at vi i den vestlige delen av verden i snitt blir feitere og feitere. Jeg sitter med en følelse av at antallet som IKKE følger definisjonen normalt kosthold blir stadig større, og jeg er interessert i å vite hvilke planer anti-kostilskudd-gjengen har for disse. Du glemte faktaene. Pek gjerne på feil
Trønder osv
|
|
|
11/04/2014 18:32
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Her er det nok verdt å ta en titt: Sitat: De som driver meget hard fysisk aktivitet som i utholdenhetsidretter kan det daglige proteinbehovet være så høyt som 1,4-1,8 g/kg. De som trener så hardt, vil også ha et høyt energiforbruk og spise tilsvarende mye. Behovet for ekstra proteintilskudd vil derfor ikke være til stede for idrettsfolk som har et normalt kosthold. - See more at: http://www.helsekostopplysningen.no/Innh...h.8s5JPRy3.dpuf Definer et normalt kosthold for meg er du snill Det kan vel defineres på flere måten men, slik jeg velger å tolke det, så er et normalt kosthold et der energi- og næringsbehovet er dekket av ordinær mat uten tilskudd. Okei. Så la oss se på fakta her. Norges mest spiste pizza er (i følge reklamen i det minste) grandiosa. Mcdonalds og Burgerking går ikke konkurs med det første, halvfabrikata av typen Findus og Nordlands vinner stadig terreng i det norske kjøkken. I tillegg har vi lavkarbo-folk, steinalderdiett-folk, og vegetarianere i ulike grader. Det mases stadig i mediene om at vi i den vestlige delen av verden i snitt blir feitere og feitere. Jeg sitter med en følelse av at antallet som IKKE følger definisjonen normalt kosthold blir stadig større, og jeg er interessert i å vite hvilke planer anti-kostilskudd-gjengen har for disse. Bare for ordens skyld, så er jeg verken hardnakket pro- eller anti-kosttilskudd. Jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg husker da jeg i 2004 begynte å trene seriøst samtidig som jeg spiste frossenpizza og litt mere frossenpizza. Jeg klarte ikke trene så godt som jjeg ville og jeg valgte derfor å endre kostholdet mitt til å beastå av ren mat. Dvs minst mulig halvfabrikata. Jeg har senere ikke merket like stor effekt ved å supplere med diverse kapsler og pulver. Det eneste jeg nok har hatt en effekt av, har vært under oppladning til ritt, der jeg har drukket carbo fuel og lignende fremfor å bry familien min med en spesieltilpasset meny for pappa som skal sykle ritt igjen. Dingse-effelten av shakes har også vært tilstede som en motiverende faktor. Det kjennes litt trygt noen ganger å gå for "det butikken sier". Det er en liten del av hele greia. På samme måte som at jeg barberer beina. Jeg synes det hører med. Og jeg vet at jeg liker å sykle med glatte bein om sommeren. Og den følelsen gjør kanskje at jeg sykler fortere. Har også syklet Trondheim - Oslo på selvbakt sykkelkake som mat og silt havresuppe som en del av drikken. Funka fint det året. I fjor var det kun barer, det var enklere da.
|
|
|
11/04/2014 18:45
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Hvorfor kjøpe proteinpulver når et glass melk gjør samme nytta? Man kjøper seg bare dyrt piss! Proteinpulver gir deg meir protein per krone enn det mjølka gjer. Godt mulig det! Siden jeg har råd til melk, kylling og biff så velger jeg heller det... Tran er eneste Olympiatoppen anbefaler! Først argumenterer du med at proteinpulver er dyrt, og når du får vite at det er billig, så skryter du av at du velger det dyre alternativet. Merkelig argumentasjon... Selv får jeg nok mesteparten av proteinet fra melkeprodukter, resten kommer fra frø/nøtter/havregryn, noe kjøttprodukter og litt pulver i ny og ne. Og med tanke på hva som jenvlig kommer ut om hvordan kjøttproteinet vårt blir produsert, så får jeg ikke akkurat dårlig samvittighet av å velge pulver foran kjøtt....
|
|
|
[Re: Flex]
11/04/2014 21:07
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor kjøpe proteinpulver når et glass melk gjør samme nytta? Man kjøper seg bare dyrt piss! Proteinpulver gir deg meir protein per krone enn det mjølka gjer. Godt mulig det! Siden jeg har råd til melk, kylling og biff så velger jeg heller det... Tran er eneste Olympiatoppen anbefaler! Først argumenterer du med at proteinpulver er dyrt, og når du får vite at det er billig, så skryter du av at du velger det dyre alternativet. Merkelig argumentasjon... Selv får jeg nok mesteparten av proteinet fra melkeprodukter, resten kommer fra frø/nøtter/havregryn, noe kjøttprodukter og litt pulver i ny og ne. Og med tanke på hva som jenvlig kommer ut om hvordan kjøttproteinet vårt blir produsert, så får jeg ikke akkurat dårlig samvittighet av å velge pulver foran kjøtt.... Kroppen klarer ikke å omdanne alt proteinet i pulveret så man pisser ut mesteparten. Derfor er det dyrt! Nyrene har begrenset kapasitet til å omdanne protein. Men siden det snakkes om "mest mulig protein pr krone" kan det godt hende det er billigere, men ikke like bra for kroppen.
|
|
|
11/04/2014 22:20
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Okei. Så la oss se på fakta her. Norges mest spiste pizza er (i følge reklamen i det minste) grandiosa. Mcdonalds og Burgerking går ikke konkurs med det første, halvfabrikata av typen Findus og Nordlands vinner stadig terreng i det norske kjøkken. I tillegg har vi lavkarbo-folk, steinalderdiett-folk, og vegetarianere i ulike grader. Det mases stadig i mediene om at vi i den vestlige delen av verden i snitt blir feitere og feitere. Jeg sitter med en følelse av at antallet som IKKE følger definisjonen normalt kosthold blir stadig større, og jeg er interessert i å vite hvilke planer anti-kostilskudd-gjengen har for disse. Du glemte faktaene. Pek gjerne på feil Jeg etterpurte fakta, da du sa vi skulle se på det, men jeg leser bare påstander. Enkelte sosiale gruppers diettpreferanser er neppe relevant i spørsmålet om folk som trener aktivt har nytte av kosttilskudd. Å sette diskusjonene om henholdsvis forebyggende folkehelsearbeid kostholdsråd fra norske myndigheter) og næringsmidler i sammenheng med svært spesifikk trening opp mot hverandre ser jeg ikke noe poeng i.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
12/04/2014 00:58
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg etterpurte fakta, da du sa vi skulle se på det, men jeg leser bare påstander. Enkelte sosiale gruppers diettpreferanser er neppe relevant i spørsmålet om folk som trener aktivt har nytte av kosttilskudd.
Greit nok, jeg har ikke interesse av å lete opp dokumentasjon, så la oss kalle det påstander. Det er fortsatt relevant, jeg tviler på at enhver som trener aktivt (noe annet som forøvrig burde presiseres hva innebærer), spiser mat lagd fra bunnen av eller spiser etter hva myndighetene anbefaler. Å sette diskusjonene om henholdsvis forebyggende folkehelsearbeid kostholdsråd fra norske myndigheter) og næringsmidler i sammenheng med svært spesifikk trening opp mot hverandre ser jeg ikke noe poeng i.
Denne forstår jeg ikke. Det må jo være en sammenheng hvis et normalt kosthold er alt man trenger for å bli god. Hvis jeg ikke liker fisk, eller syns 7 av 10 grønnsaker smaker pyton, eller syns matlaging er et forbanna herk, får jeg ikke lov til å prøve å være sunn eller god i sport da? Jeg er forøvrig ikke i mot et normalt kosthold, jeg står gjerne på barikadene for Jamie Olivers kamp for å gjøre heimkunskap til en større del av timeplanen, men jeg ser større verdi i at folk får i seg det de trenger enn måten de gjør det på.
Trønder osv
|
|
|
|
|