Jeg har Madshus Voss i både smørefri og smøre-utgave. Smøreskiene har jeg hatt 6-7 år, de smørefri to sesonger. Kjøpte smørefri da det var en vinter med mye nullføre og kornet snø.
G-Sport pleier ha pakkepris på disse med ski, binding (BC) og støvler på ca 2000 kr.
Jeg synes det er veldig greie "vestlandsski" - mitt bruksområde er typisk Byfjellene her i Bergen, der jeg går både i preparerte spor, og går i opptråkkede spor, eller tråkker opp spor om anledningen byr seg. Og med stålkant er det trygt å passere issvuller og skare også. Mønsteret i de smørefri gjør at du bremser opp en del i forhold til smøreskiene, men det har uansett blitt til at jeg har brukt det smørefrie mest etter at jeg kjøpte dem.
Men, nå skal det sies at jeg ikke har ambisjoner om å gå veldig fort på ski. Ser jo når jeg har gått (også på smøreskiene) sammen med venner som går på smalere "markaski" uten stålkant så har de klart bedre glid i de preparerte sporene.
Den gamle utgaven hadde heltrukket stålkant, mens den nyere utgaven har stålkant i 3/4 lengde.