Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken jakke til generelt friluftsliv

Hvilken jakke til generelt friluftsliv #1727831 27/12/2013 22:25
L
Lid Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
L
Må gå til innkjøp av en ny jakke som først og fremst skal være vann og vindtett. Men må gjerne være litt for i den også. Flytter til Lista til sommeren og her nede blåser det mye. Så jakka må også passe til jobbsykling på vindfulle dager. Noen som har noen knalltips. Har sett på favorittmerket Norrøna, men de har jo så mange modeller at jeg går litt i surr.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727836 27/12/2013 22:53
O
Ola_Kr Offline
Medlem
Medlem
O
Finnes i mine øyne bare en jakke til generellt norsk friluftsliv hvis du har råd, og det er Arcteryx Theta AR.
Har to stykker og den eldste er vel 5-6 år gammel og har vært brukt til stort sett alt som kan tenkes, jobber på ett skisenter så jobber stort sett ute med div fysisk arbeid og div klatring og den ser fortsatt helt fin ut.
Helt perfekt passform og uovertruffen kvalitet, det er dog primært en vinterjakke så den kan bli litt varm til sommerbruk.
Har en Beta AR som passer bedre som ren sykkeljakke sommer som vinter, litt lettere og puster bedre, samt litt kortere i livet.
Begge er rene skalljakker uten foring, liker bedre å regulere etter temperatur med mellomlag.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727840 27/12/2013 23:18
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Skulle til å anbefale Theta AR selv. Min er 10 år gammel.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727852 28/12/2013 00:46
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en Arc'teryx Alpha SV, to år gammel, helt suveren. Det er vel i utgangspunktet en klatrejakke, men jeg bruker den til generelt friluftsliv. Den er nok kortere enn Theta, men er lengre i ryggen enn i front, så dermed er den ikke så dum å sykle i heller.

Er generelt veldig fornøyd med Arc'teryx, har også softshell-jakke, mellomlagsjakke, fleecejakker, skibukse, gore-tex overtrekksbukse og diverse luer, hansker og annet tilbehør fra samme merke ICON_SMILE

Redigert av mogens; 28/12/2013 10:18.
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727857 28/12/2013 06:37
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Som nevnt over, så ville jeg jeg satset på skallprinsippet. En foret vanntett jakke vil svært ofte bli for varm og klam når aktivitetsnivået stiger. Norrøna har Trollveggen og Falketind som kan brukes, også har de noen forede varianter i Lofoten og Narvik kolleksjonene. Min erfaring er at en skalljakke + ulltrøye + evt. fleecejakke vil i 99% av alle værtyper fungere best. Også har du en dunjakke i sekken ICON_SMILE

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727859 28/12/2013 07:47
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville valgt en jakke fra Norrøna. Klærne deres er slitesterk og av høy kvalitet. Ermene på jakkene deres er generelt lange, noe som også er en fordel om du skal bruke jakken til sykling. Selv så ville jeg valgt en jakke med dri3-membran. Denne er på høyde med egenskapene til gore-tex, men langt rimeligere. Ta en titt på jakka Norrøna Lyngen dri3. Veil 3600kr.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727923 29/12/2013 22:24
VemundSimensen Offline
Entusiast
Entusiast
Og jeg har valgt en jakke fra HellyHansen. Den har en vannsøyle på 15k/8k og er vell å betegne som en regnjakke. Den er vindtett og funker som skalljakke. Ikke noe fòr.

Dette er den eneste jakken jeg bruker i regn og vindvær.
Fòr er en fleece under og superundertøy under der...

Legger til at denne kostet meg 1500,- for 2-3 år siden, og var satt ned fra 3500.

Redigert av VemundSimensen; 29/12/2013 22:25.

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727932 29/12/2013 22:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Norrøna lofoten jakke og kvaliteten imponerer ikke meg. Jeg har en Arcteryx sidewinder den er av god kvalitet, men du trenger ikke å bruke en masse spenn for å få noe som funker og ser bra ut. Se bare her http://www.chainreactioncycles.com/no/en/royal-matrix-jacket-2013/rp-prod88054

Jeg kjøpte noe liknende for en stund siden (en madison) og den funker bra fra oktober til uti april på sykkel, langrenn og alpint, den har tom vært med på topptur på vinterstid. Kostet meg 6 7 hundre kr og gjør bortimot samme jobben som norrønan min, arcteryxen kommer i en annen klasse siden den aldri går i stykker.
PS: Vattert jakke blir for varmt selv på vinterstid, sats heller på noen lag under som nevnt her tidligere. Hvis du går for noe som ikke er så dyrt så har du jo også fint råd til en lett windbreaker fra mavic feks til bruk på de litt varmere dagene og vil likevel komme i mål for under halvparten av hva en av de tidligere nevnte jakker koster.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1727960 29/12/2013 23:47
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
En jakke til generelt friluftsliv og sykling er litt motsetninger i mine øyne, men det er vel avhengig av hvilken type friluftsliv.
Har en Norrøna Dovre som jeg bruker til friluftsliv og den er suveren i form av lommer og stikklommer med for (selve jakken er uten for). Men noen sykkeljakke er det ikke, og den kommer kun i jaktgrønn.

Har også en Norrøna Trollveggen dri3 (kan også anbefale det i stedet for gore tex). Så langt en super jakke, men med lite lommer. Minuset med Norrøna jakkene - gjelder også flere merker - er jo at nesten alt er beregnet for klatring. Tydeligvis en overvekt av folk som bedriver dette i følge produsentenes utvalg... Så lommer er manko. Men som regel god passform hvis det ikke er viktig. Vil nok også være fin som overtrekk til sykling i surt vær.

Til generell friluft ville jeg absolutt sjekket ut de Arcteryx'ene anbefalt over. Har vært Norrøna fan lenge selv, men føler de har tapt seg mot konkurrentene. Og generelt overpriset.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: eirikbk] #1727993 30/12/2013 08:40
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
"alle" var vel innom klatring på 90'tallet;-) , jeg har en Trollveggen snart 6 år gammel, den forrige jakken av samme navn varte i 10 år.den brukes til absolutt alt av utendørs aktivitet( ikke sykling) .
En jakke som varer så lenge kan ikke være av så fryktelig dårlig kvalitet?
Har aldri savnet lommer, en bruker jo sekk som oftest.
Men vær obs på fargevalget, for sånne klær varer....

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: vortex surfer] #1728013 30/12/2013 10:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vortex surfer

Men vær obs på fargevalget, for sånne klær varer....

Derfor har jeg en klassisk rød og blå Norrøna Svalbard skalljakke. Med ull og en tynn dunjakke under har jeg aldri vært ute i vær der jeg fryser på overkroppen.

Pass på at hjelmen får plass under hetta og at du har lang nok rygg/lange nok ermer så er en skalljakke gullegod i de fleste situasjoner.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1728042 30/12/2013 11:41
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til allroundbruk tror jeg en god softshelljakke er det beste alternativet. En kompis av meg sverger til det både for sommer og vinter. GoreTex er helt sjangseløst med en gang man øker intensiteten, blir klamt og varmt. Jeg kommer til å gå for en softshell som neste jakke og så ha enten en svært tynn Gore-Texjakke eller rett og slett en lett vanlig regnjakke eller poncho å ha i sekken dersom det skulle hølje ned. ei god softshelljakke holder deg tørr lenge.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: H.Iversen] #1728055 30/12/2013 12:06
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Garpen] #1728058 30/12/2013 12:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
Pass på at hjelmen får plass under hetta og at du har lang nok rygg/lange nok ermer så er en skalljakke gullegod i de fleste situasjoner.

Eventuelt: Pass på at det IKKE er plass til hjelm under hetta... Har hatt X antall jakker med plass til hjelm*, og de hettene er så store at de er vanskelige å justere bra når man ikke bruker hjelm. Og hvor ofte bruker man det, i "generelt friluftsliv"?

* = To Marmot, to Klättermusen, et par fra Lowe Alpine, og Norrøna.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1728078 30/12/2013 13:27
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
I forhold til hjelmbruk vil jeg si at alpha sv har den beste hetta i arcteryxkolleksjonen!

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: eirikbk] #1728126 30/12/2013 15:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: eirikbk
En jakke til generelt friluftsliv og sykling er litt motsetninger i mine øyne, men det er vel avhengig av hvilken type friluftsliv.

Enig. Kan ikke se en jakke som kan dekke begge områdene, i hvertfall ikke når det gjelder friluftsliv generelt. Har (hatt) mange skalljakker og lignende men kan ikke huske å ha brukt dem noensinne til sykling. Helt ubrukelig. Og de jakkene jeg bruker til syklng egner seg ikke til friluftsliv. Alt for stor forskjell i intensistet.
'Billig' vindjakke til jobbsykling og bra (dyr) allværsjakke til friluftsliv?

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1728139 30/12/2013 15:51
L
Lid Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
L
Takker for mange flotte tips som skal sjekkes ut. Ja kan jo være være litt motsetning i allround. Men skal som sagt flytte til ett sted med kuling 60 dager i året, så vindtett er en forutsetning. Skal også prøve å sykle så mye som mulig til jobb og da trenger jeg kanskje to forskjellige jakker, men vil prøve med en skikkelig kvalitetsjakke i første omgang. Har aldri kjøpt annet enn billige jakker som varer kort evnt halvdyre jakker på tilbud pga av skrekkelige farger som man fort angrer på da de ikke ser ut. Er også kort og lett korpolent så det er ikke alltid enklest å finne jakker.

Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1728193 30/12/2013 18:37
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Sjekk ut Falketindserien til Nørrøna. Ekstremt lett og puster veldig bra.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1728202 30/12/2013 19:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker Trollveggen dri3 til det meste av friluftsliv. Til sykling så er den nok ikke like godt egnet, vanskelig å bli kvitt all fuktigheten.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvilken jakke til generelt friluftsliv [Re: Lid] #1728211 30/12/2013 19:20
J
jensen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
falketind serien til norrøna kort i livet synes jeg. har selv en som har blitt brukt til klatring (is og alpin) og drar seg fort opp.
har brukt den på noen turer på snau-fjellet med sekk og der funker den bedre men ikke optimalt.
men den er veldig tynn og puslete og vinden kjøler deg ned selv om det ikke blåser igjennom..
Gore-tex puster ikke veldig bra.
har du sjekket ut bergans dermizax jakker?
soft-shell puster mye bedere, men skal du stå 1 uke i regnet og jakka ikke er ny så tror jeg ikke det er like vanntett som gorre.
har du mulighet til å tørke jakke mellom bruk så tror jeg det er veien å gå.

Moderator  support