Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nord-Norge til sommeren

Nord-Norge til sommeren #1727523 26/12/2013 19:14
S
Svanhild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Hei, har startet med å planlegge en Nord-Norge tur i sommer. De to minste på 12 og 16 år skal bli med. Hva anbefaler dere å se og hvor bør vi stoppe litt lenger?

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727524 26/12/2013 19:16
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var litt generelt, hvor mye tid snakker vi om og hvor mye kjøring orker/gidder ungene?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727531 26/12/2013 19:41
S
Svanhild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Skal jeg til Nord-Norge regner jeg med at minst 14 dager går. Kan tenke meg nordover fra Trondheim og opp til Vadsø(kjensfolk der). Retur trolig Finnland og Sverige. Er klar over det blir mye kjøring men ønsker å stykke det litt opp slik at vi heller er i ro noen dager innimellom.

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727534 26/12/2013 19:44
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Mange fine steder. skal det sykles?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727536 26/12/2013 19:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Lofoten er et must. Der er det så mye fint å se og morsomt å finne på at man lett svir av ei uke bare der. Alt fra å kjøpe rykende ferske boller på det flere hundre år gamle bakeriet i Å, klatre Reinebringen på Reine, gå over "fjellet" til Bunes og se Helvetestind reise seg fra havet, til å spise verdens (?) beste fiskeburger på Sakrisøya, padle kajakk i Henningsvær og drikke øl på klatrekaféen der etterpå.

På turen oppover er Vega vel verdt et besøk. Og sikkert en god håndfull andre steder.

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727538 26/12/2013 19:54
S
Svanhild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Kommer nok til å ta med sykler, men det må bli på ungenes premisser, dvs jeg ønsker da lite trafikkert vei som er lett sykkelbar. Evnt at vi ligger i ro slik at jeg kan få ett par timers tur på sti.

Men primært er dette en biltur, evnt noen lengre ferjeturer. Vurderer også om jeg kan erstatte noe med Hurtigruta om det ikke er vanvittige priser.

Vil ha noen dager i Lofoten.

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727545 26/12/2013 20:13
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Vega Havhotell! Holder med ei natt, men fem-retteren som serveres hver kveld er uforglemmelig - og ikke spesielt kostbar.
Helgelandskysten er et must og ikke minst Lofoten-Vesterålen-Senja. Tromsøområdet har mye fin sti.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727561 26/12/2013 20:57
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Når du kommer inn i finnmark er jo Alta, Kautokeino, Karasjok, Tana på tur til Vadsø. En annen rute er Alta, Skaidi, Lakselv, Tana. Det blir omvei om du skal se Hammerfest, Havøysund, Honningsvåg, Båtsfjord, Mehamn og alt annet på kysten.

Mitt stalltips for bra vær er at man er her de to første ukene i Juli. Prognosemessig skal det være best da men bli ikke overrasket når det er 4 grader og overskyet heller. En eneste dag med midnattsol , fisking , camping og grilling gjør opp for mange dager med dårlig vær. Det er skjønt å bare være her da å ikke ha noen planer men bare slappe av.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727566 26/12/2013 21:15
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Helgelandskysten er det vakreste og mest velegnede området jeg har padlet i, så hvis dere har slike interessert kan det anbefales. 1 voksen i 1 barn i en dobbelkajakk funker fint. Vega sine øyer står på UNESCO sin verdensarvliste. http://www.opplevhelgelandskysten.no/ og http://havnomaden.no/ leier ut kajakker.

Tromsø har muligheter som overstiger en sommerferie. Stisyklingen på Tromsøya er knall. En tur til Grønnlibruna er også obligatorisk. Sentrum med shopping, cafè og Buktafestivalen 17.-19.juli. Toppturer på fastlandet (Tromsdalstind og Hamperokken er overkommelige for en sprek 12-åring). Kvaløya er ei paradisøy for friluftsinteresserte: toppturer, klyveturer, klatring, sykling, fisking, padling, teltturer, bading osv. Blåmann og Skamtind er fine bratte topper uten klatring, velegnet for spreke ungdom. Hvis dere kjører via Senja får dere også sett Sommarøya med sine kritthvite strender. Får hjemlengsel bare jeg tenker på alle mulighetene.

Kjør via Lyngen, 2 fine fergeturer og fantastiske fjell.

Finnmarksvidda med fine fiskevann er også noe som kan anbefales.

Og til slutt. Været kan være noe uforutsigbart. Sett av noen dager ekstra hvis det er noe dere absolutt ønsker å få med dere.

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727587 26/12/2013 22:20
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke glem å få med deg Arctic Race hvis du er her mens det går av stabelen!

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727620 27/12/2013 07:16
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Først av alt: Nord-Norge er best dersom en har med tursko. Vas litt rundt der dere stopper.

Stetind! Veien går rett ved foten av fjellet. Stå der og se opp mens dere leser Zappfes essay "Stetind" høyt for hverandre. Dersom dere er litt fjellføre, kan dere jo leie en guide til å ta dere med opp.

I Troms kan det være artig å kjøre helt inn til snuplassen i Dividalen for å ta en titt på dalen. Fenomenal furuskog.

Er du i Vesterålen er det ofte fint ute på Nyksund. Der er det også mulig å få kjøpt seg en fin middag. Ta med skoa og gå litt på stien rett ved.

Sølvsmia i Kauto er litt cheesy, men ok. Den i Tana er bedre, men mindre.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1727835 27/12/2013 22:47
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Veldig væravhengig. Ha fleksible planer.
Lofoten er en vinner hvis været er ok. Ved dårlig kan man besøke vikingmuseet eller Svolvær.
Helgelandskysten er også allerede nevnt.
Flymuseet i Bodø.
Harstad har grottebadet.
Polar zoo.
Fjellheisen i Tromsø. Evt Vitensenteret ved dårlig vær. Ishavskatedralen. Gå over Tromsøbrua. Butikker og byliv.
Reisadalen. Kjøre opp med elvebåt. Fantastisk. Gjelder også Altaelva.

Drar dere i juli ville jeg holdt meg unna en del mygg- og kleggbefestede steder på innlandet eller vidda. Kan ødelegge mye. Kystnære strøk har mindre bugs.

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1728208 30/12/2013 19:16
H
harjoferie Offline
Medlem
Medlem
H
Jeg er opprinnelig fra Vadsø og bor nå I Sogndal. I 2000 kjørte jeg og kona fra Oslo til Vadsø. Raskeste vei til Trondheim og deretter kystriksveien til Bodø. Ferge ut til Røst og Lofoten inn. Henningsvær er en fin stopp. Tromsø, Nordreisa og strake veien via Karasjok til Vadsø. Tror vi brukte 5-6 dager.
Vi tok oss god tid men du blir mektig lei etterhvert uansett. Siste strekket har jeg kjørt så mange ganger at vi tok raskeste vei. Som turist er det nok bedre å kjøre Skaidi. Karasjok og Kautokeino får du med deg på turen sørover.
I Vadsø blir du vel tatt vare på, men Vardø og Hamningberg må oppleves. Kirkenes og Grense Jakobselv må dere også innom.
Sogndal - Vadsø ble unnagjort på 27 timer i sommer raskeste vei og lar seg nok ikke gjøre noe raskere. Så vet du hva som venter dere på returen. Fordeles over så mange døgn man vil :-)
Myggen er stort sett borte i Vadsø mot slutten av juli, og midnattsola holder vel ut til 28.juli om jeg husker rett.

Re: Nord-Norge til sommeren [Re: Svanhild] #1728869 01/01/2014 21:13
S
Svanhild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Takk for kjekke innspill. Ser at Nord-Norge har mye kjekt å se. Tenker jeg skal nedjustere ambisjonene og ha Tromsø som mål.

Ta ting på sparket blir nok en stor utfordring men ser at det skal jeg forsøke.Et telt i bilen kan gi oss ekstra fleksibilitet om vi ønsker stopp og det ikke dukker opp overnatting.

Moderator  support