Selvstendig og REGNSKAP, hjelp!
|
Selvstendig og REGNSKAP, hjelp!
20/12/2013 11:15
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg startet tidligere år mitt lille personlige foretak for å få litt orden på småjobber. Men regnskap og plikter er et helt nytt og kaotisk område for meg; jeg som knapt kan bruke Excel.
• Jeg har hatt en omsetning på ca 38.000 i år, og fakturaer er sendt ut via sendregning.no. Jeg har kjøpt noe fotoutstyr og annet småtteri som er relevant for virksomheten.
Hva er kravet til regnskap, og når er fristen? Eller for å spørre på en annen måte, hvordan gjør dere dette, dere som har tilsvarende småforetak?
• Slik jeg forstår det er det 27 prosent skatt, men på hva? Omsetning eller overskudd etter utgifter dokumentert med bilag?
Jeg ønsker enkle og raske metoder for å bruke minst mulig tid på administrativt drass, og o store forum MÅ jo ha noen eksperter i salen.
Harald regnskaps-n00b
NOTS
|
|
|
Re: Selvstendig og REGNSKAP, hjelp!
[Re: HaraldW]
20/12/2013 11:24
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
20/12/2013 12:12
|
btm
Besatt
|
Besatt
Regner med at dette er et foretak du har i tillegg til å være ansatt et eller annet sted? I så fall er det litt tilsvarende som for meg.
Så lenge omsetningen er under 50.000,- trenger du vel strengt tratt ikke å gjøre mer enn å krysse av for det på altinn.no når det nærmer seg tid for levering av selvangivelse. Men om du regner med å etterhvert komme over 50.000,-, er det kanskje like greit å gjøre det på den litt mer omfattende måten der du fyller ut næringsoppgave, skjema for avskrivninger (som det høres ut som du har litt av) og skjema for beregning av personinntekt. Du leverer også selvangivelse for næringsdrivende, men her tar du også med alminnelig lønnsinntekt. Skatt fra foretaket regnes av overskuddet, og vil i ditt tilfelle regnes sammen med den andre inntekten (om du har det, noe jeg tror).
Dette høres værre ut enn det er, og om du ikke er ute i siste liten er det mye god hjelp å hente på ligningskontoret (det var det ihvertfall første gang jeg gjorde dette, sånn ca 2005).
btm
|
|
|
20/12/2013 12:16
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Du skatter av overskuddet. Skatten er på 28% for det du har tjent i 2013.
Har du færre enn 300 bilag så kan du føre hele regnskapet i Excel, ellers så må du kjøpe et system eller skrive for hånd.
Du må også fylle ut næringsoppgave ifbm selvangivelsen, og du får en litt mer omfattende selvangivelse.
Hvis du i løpet av en 12 måneders periode (rullerende 12 månder, og ikke kalenderåret) får en omsetning på over 50.000 så må du også mva-registere deg.
|
|
|
[Re: Dexter]
20/12/2013 12:27
|
btm
Besatt
|
Besatt
Du må også fylle ut næringsoppgave ifbm selvangivelsen, og du får en litt mer omfattende selvangivelse. Må du det om omsetningen er under 50.000,-? Mener at det er valgfritt da.
btm
|
|
|
[Re: Dexter]
20/12/2013 12:37
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du skatter av overskuddet. Skatten er på 28% for det du har tjent i 2013.
Har du færre enn 300 bilag så kan du føre hele regnskapet i Excel, ellers så må du kjøpe et system eller skrive for hånd.
Du må også fylle ut næringsoppgave ifbm selvangivelsen, og du får en litt mer omfattende selvangivelse.
Hvis du i løpet av en 12 måneders periode (rullerende 12 månder, og ikke kalenderåret) får en omsetning på over 50.000 så må du også mva-registere deg. Det stemmer ikke helt. Dersom du kan vise til at dette er hobby og at du egentlig ikek sitter igjen med noe særlig overskudd så slipper du unna som btm beskriver. Driver man med foto er det utrolig mye du kan skrive av. Kjøring, klær, fotoustyr, pc osv... Jeg skreiv rett og slett vedlegg til selvangivelsen som beskrev hva mitt "firma" gjorde og at jeg aldri så for meg å gå med noe særlig overskudd. Dette var etter råd fra Skatteetaten. Hørte aldri noe mer om dette.
|
|
|
20/12/2013 12:48
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Her er mange råd, takk og takk. Ja, jeg har fulltidsjobb og har bare dette som en liten business på si. Omsetningen blir i 2013 godt under 50.000, og det er vel ikke tale om mer enn 20 bilag totalt sett.
Det er derfor jeg lurer på dette med plikter og hvor mye jeg egentlig må gjøre. Sendregning.no lager flotte rapporter, og kvitteringene på det lille jeg har kjøpt på firmaet ligger pent i en plastmappe.
Harald
NOTS
|
|
|
[Re: H.Iversen]
20/12/2013 12:55
|
HaraldW
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det stemmer ikke helt. Dersom du kan vise til at dette er hobby og at du egentlig ikek sitter igjen med noe særlig overskudd så slipper du unna som btm beskriver. Driver man med foto er det utrolig mye du kan skrive av. Kjøring, klær, fotoustyr, pc osv... Jeg skreiv rett og slett vedlegg til selvangivelsen som beskrev hva mitt "firma" gjorde og at jeg aldri så for meg å gå med noe særlig overskudd. Dette var etter råd fra Skatteetaten. Hørte aldri noe mer om dette. Nettopp. Dette var viktig. Det er nemlig høyst hobbypreget og mest for å få orden på ting og heller fakturere enn å ta i mot penger svart. Det ønsker jeg nemlig ikke. Men jeg har mer enn nok å trekke av av utstyr som jeg bruker i virksomheten, uten å juge på meg noe som helst. Men skrev du rett og slett at du har omsatt for xx beløp og brukt samtlige inntjente kroner på stæsj som er relevant for virksomheten? Harald
NOTS
|
|
|
20/12/2013 13:09
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men skrev du rett og slett at du har omsatt for xx beløp og brukt samtlige inntjente kroner på stæsj som er relevant for virksomheten?
Harald I bunn og grunn, ja. Ta deg en telefon til ligningskontoret, det var det jeg gjorde. Jeg forklarte akkurat hvordan det fungerte og så sa han hva jeg burde gjøre.
|
|
|
|
|