Går det bra og sette domane 5.2 på rulla, og trene på den i vinter. Livredd for å ødelegge den super fine sykkelen min. Veldig takknemlig for svar hvis noen vet 😊
svaret er NEI. kjøpte nettopp den sykkelen i dag (karbon) og spurte Raske sykler og de sa nei. sliter og belaster mye når den sitter fast. Men frirulle er greit.
svaret er NEI. kjøpte nettopp den sykkelen i dag (karbon) og spurte Raske sykler og de sa nei. sliter og belaster mye når den sitter fast. Men frirulle er greit.
Kan jeg spørre hvorfor Domane skal skille seg ut fra alle andre landeveisykler i karbon?
Dette har blitt diskutert mange gonger, og så vidt eg hugsar aldri blitt konkludert med at det er farleg. Fleire produsentar/importørar har også gitt grønt lyd for dette.
Går det bra og sette domane 5.2 på rulla, og trene på den i vinter. Livredd for å ødelegge den super fine sykkelen min. Veldig takknemlig for svar hvis noen vet 😊
Jeg er halvveis i min tredje vinter på min Cervélo P2 (altså en karbonsykkel) på rulla, det er helt uproblematisk. Hvorfor skulle den ikke tåle det? Jeg vil faktisk tro at sykkelen blir utsatt for verre påkjenninger når jeg er ute i det fri enn på rulla.
referer det som de sa i sykkelbutikken. Og tror det nok er noe der for du får en annen type belastning når navet bak og hele bakre delen sitter dønn fast og du så får vridningsbelastninger. Jeg beholder min enkle alu.racer for å ha på rulla. Men på den annen side: Jeg står jo sjelden å tråkker på rulla og sitter kun med (litt) høy watt og da nok ikke vridningsbelastning
Grunnen til at jeg lurer, er at domanen har isospeed-frikobling demping i overrøret(?) rett ved setepinnen. Er usikker på om denne delen tåler belastningen på rulla. Domanen er jo en sykkel som egner seg på dårlig asfalt, er konstruert for å tåle brostein virker det som. Siden jeg endelig har funnet den rette sykkelen, blir jeg litt pysete. Redd for å ødelegge den
Jeg hadde i hvertfall ikke vært bekymret for å bruke sykkelen på rulla, belastningen utendørs i svinger, homper og når du treffer hull er mye større. Når du sitter på rulla så kan de se ut som om ramma på sykkelen vrir seg en del fra side til side, men ramma er så stiv at den beveger seg minimalt, det er rulla som beveger seg.
Hvis du har tilgang på to sykler så velger nok de fleste å bruke den dårligste på rulla, men dette er vel bare fordi vekt og kvalitet på hjulsett spiller liten rolle på rulla.
Det som er viktig ved bruk av sykkelen på rulla er imidlertid å sørge for at alle metalldeler, bl.a. alle skruer o.l, har et tynt lag olje på seg ettersom de ellers kan ruste ganske fort pga svetten som drypper ned på sykkelen.
Det som er viktig ved bruk av sykkelen på rulla er imidlertid å sørge for at alle metalldeler, bl.a. alle skruer o.l, har et tynt lag olje på seg ettersom de ellers kan ruste ganske fort pga svetten som drypper ned på sykkelen.
Jeg hadde sykkelen stående på rulle i stuen med en slik spent på. Fikk besøk av en kar som så lenge på installasjonen, før han spurte hvorfor jeg hadde strukket en stringtruse i spenn på sykkelen
Da har jeg forhørt meg med flere som har peil på sykkel og ingen av dem anbefaler meg å sette sykkelen på rulla. Den kom ikke til å bli ødelagt, men den siste lille snerten ville kanskje bli borte. Så da blir det gubben sin alu-sykkel på rulla, og min får stå i fred i garasjen
Med all respekt, eksperter som sier at en karbonramme mister snerten av å bli kjørt på rulla er ikke noen jeg ville hatt veldig stor tiltro til. Jeg har syklet mange hundre timer på rulle om vinteren de siste årene, og ingen av syklene har tatt skade av det på noen som helst måte.
Vis jeg hadde fått beskjed at ramma ikke kan brukes i rulle, hadde jeg ikke brukt den i det hele. Tenk på de påkjenningene rammen får ute på de norske veiene!
Var vel ikke snakk om at ramma mista snerten. Var vel heller hjul og lager. Men hvis folket her er HELT sikre på at sykkelen på ingen som helst måte tar skade, så skal jeg sette sykkelen MIN på rulla. Er jo som Alpers sier.... Mye mer motiverende å sykle på den fiiine sykkelen min
Har noen noen gang hørt om noen ramme som har blitt ødelagt/knekt av rullesykling?
Aldri. Jeg har derimot hørt om veldig mange eksperter med rare uttallelser. Det med rammer som mister snert er en av de bedre.
Bruk godsykkelen din på rulla! Det gir mye bedre motivasjon enn en gammel holk, og er IKKE farlig.
Helt enig! Det er bare å bruke sykkelen på rulla. Det eneste som er lurt er sprute litt olje på skruehodene på seteklemme, stem, bremser o.l. hvis du svetter mye. Svette kan få selv de beste skruene til å ruste litt i løpet av en vinter på rulla.