Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kasetten går skjevt på bosset og bråker

Kasetten går skjevt på bosset og bråker #1726191 19/12/2013 20:30
mariusin79 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har et Powertap SL 2.4 ANT+ nav som bråker noe voldtsomt når jeg trår til, hvis jeg spinner kasetten rundt fritt med hånden så kan jeg inspisere at tannhjulene på kasetten går skjevt rundt på bosset: dvs jeg kan se sideveis bevegelse som om kasetten er satt på skjevt på bosset. Jeg har prøvd å skifte kasett og det har ikke hjulpet. Som om ikke det er nok så fortsvant plutselig watten her om dagen, men jeg håper det kommer av manglende batteriskifte. Anyways: ringte til racingdepot og fikk snakke med en hyggelig danske, han mente at i værste tilfelle så var akselen skjev og da måtte hele innmaten byttes. I dag dro jeg av kasetten og prøvde å inspisere akselen mens jeg spant den rundt; jeg klarer ikke å se at den er skjev så jeg håper problemet sitter i bosset. Likevel: et skjevt boss har jeg aldri hørt om. Noen som har værti borti noe linkende og komme med noen gode råd? Har veeeldig lite lyst til å pælme et watthjul jeg betalte 7000 for som jeg har fått 6 turer på...

Re: Kasetten går skjevt på bosset og bråker [Re: mariusin79] #1726389 20/12/2013 14:30
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Har observert liknende oppførsel på kassett på "vanlig hjul" - uten Powertap. Har alltid innbildt meg at det er bosset som er skjevt (de gangene jeg har observert dette, har det vært på hjul med billige boss), men jeg har aldri gjort noe med det - for skjevheten har aldri vært så ille at jeg har merket noe til det når jeg sykler.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Kasetten går skjevt på bosset og bråker [Re: mariusin79] #1726402 20/12/2013 15:03
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sjekk akselen også. Kast på kasset, er ofte et tegn på at akselen har fått en trøkk

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Kasetten går skjevt på bosset og bråker [Re: mariusin79] #1726406 20/12/2013 15:11
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det kan være lagrene i bosset som er slitt og som dermed gjør at hele bosset går skakt. Du burde kunne kjenne dette ved å belaste bosset når kassetten er tatt av.

Hvis du ønsker å teste ett annet boss så har jeg liggende to i garasjen som du kan få mot å dekke portoen. De er ubrukte. Det ene ble tatt av fordi det er for Shimano og jeg bruker Campa, det andre hadde feil dimensjon på akslingen i forhold til det jeg hadde. Har solgt hjulet nå så jeg har ikke bruk for bossene. Send en PM med adresse dersom du er interessert.

Re: Kasetten går skjevt på bosset og bråker [Re: GardS] #1726533 21/12/2013 11:51
mariusin79 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: GardS
Sjekk akselen også. Kast på kasset, er ofte et tegn på at akselen har fått en trøkk

Jeg tok av kasetten og inspiserte akselen, hvis akselen har fått seg en trøkk så bør jeg vel kunne se det når jeg spinner den rundt?

Re: Kasetten går skjevt på bosset og bråker [Re: Open 1.0] #1726534 21/12/2013 11:55
mariusin79 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Open 1.0
Det kan være lagrene i bosset som er slitt og som dermed gjør at hele bosset går skakt. Du burde kunne kjenne dette ved å belaste bosset når kassetten er tatt av.

Hvis du ønsker å teste ett annet boss så har jeg liggende to i garasjen som du kan få mot å dekke portoen. De er ubrukte. Det ene ble tatt av fordi det er for Shimano og jeg bruker Campa, det andre hadde feil dimensjon på akslingen i forhold til det jeg hadde. Har solgt hjulet nå så jeg har ikke bruk for bossene. Send en PM med adresse dersom du er interessert.

Takk for tilbudet, men jeg trenger også campa boss :-) Jeg tok av kasetten og beveget bosset rundt med hånden, det kommer noen knirkelyder som kan tyde på at du har rett, uten at jeg har noe erfaring med hvordan det oppleves hvis lagrene i bosset er røket. Akselen spinner ihvertfall fint uten å lage noen spesielle former for lyder.

Re: Kasetten går skjevt på bosset og bråker [Re: mariusin79] #1726557 21/12/2013 14:17
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det ene bosset jeg har er for Campa, men det hadde feil diameter på lagrene i forhold til den akslingen. Hvis du tar av bosset så kan du kjenne på lagrene med fingrene og ved å dra litt i dem mens du ruller dem rundt så vil du kjenne om det er noe slark i dem. Det er mulig å bytte bare lagrene i bosset, du kan få dem ut ved å slå/dytte forsiktig med en skrutrekker. Hvis du måler diameter på lagrene inn- og utvendig så kan jeg se om diameteren er den samme på noen av dem jeg har liggende.

Moderator  support