Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter?

Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? #1725447 18/12/2013 09:09
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jobber stadig med min supercommuter bygd rundt en Kona Rove ramme og lurer litt på hvilke felger jeg skal gå for. Har egentlig landet på Stan’s ZTR ARCH EX (460 gr), men nå lurer jeg på om at jeg heller burde spandere ZTR IRON CROSS (385 gr).

Jeg skal ha en hverdagssykkel som må tåle bagasjebærer og vesker nå og da, men samtidig så sikter jeg på en skikkelig rask og effektive commuter. Dette skal liksom være drømmebygget mitt. Som dere skjønner sier fornuften Arch, men det er også fristende med 75 gr lettere felger, spesielt dersom jeg også skal sykle litt landevei med denne sykkelen. Så langt ser regnskapet ut til at komplett sykkel blir å veie litt over 9 kg. Jeg har allerede kjøpt Arch felgene, ca. 550 kr/stk, men kan levere dem tilbake. Iron Cross felger tror jeg blir minst 800 kr/felg.

Spørsmålet blir da: Tror dere at Iron Cross blir for veikt for meg over tid? Selv veier jeg like under 100 kg og sykkelen kommer til å få bagasjebærer og vesker nå og da.

Et alternativ er selvsagt Arch nå og så et lettere hjulsett senere, men jeg har ikke plass til det og vet at jeg ikke kommer til å orke å skifte fra dag til dag.

Crest felger er selvsagt en mulighet, men de har jeg avskrevet etter at bekjente har hatt store problemer med å få på diverse dekk. Men for all del: Dersom noen kan komme med et sterkt argument for at Crest er mye mer egnet enn Iron Cross så kom med det. Så vidt jeg kan se er det ikke oppgitt noen vektbegrensning på Iron Cross, men det er det vel på Crest.

Redigert av erikskon; 18/12/2013 09:30.
Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1725466 18/12/2013 09:43
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Drit i vekta.. Det betyr ingenting. Kan du kjøre slangeløst med noen av disse felgene med store landeveisdekk til sommeren? Der sparer du inn vekta, senker sjansen for punktering osv osv.

tror alpha 340 funker til tubeless, men ingen av de andre? Altså til tubeless ready landeveisdekk

Redigert av Rockefoten; 18/12/2013 09:51.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1725476 18/12/2013 09:51
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Iron cross tåler ikke så høyt luftttykk og dvs ikke over 3 bar. Jeg har Arch hjul selv fordi jeg bruker cyclocrossen til både commuting, trening i drittvær og litt cx. Skulle jeg ha bare sykle på gress og gjørme ville nok Iron Cross vært bra. Men den bruken du beskriver ville jeg ha valgt Arch ICON_SMILE

Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1725559 18/12/2013 12:12
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for svar gutta.

Man driter jo ikke i vekta på en supercommuter. Dette blir dyrt til slutt så da får det også bli lett. Det er jo også på felg og dekk vekta spiller mest rolle. Uansett om det blir arch eller Iron Cross så går jeg for slangeløst oppsett.

Godt poeng det med lufttrykket. Jeg skal sjekke hva jeg har på min nåværende commuter.

Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: krok] #1855121 11/09/2014 20:19
P
Pugsley Offline
Fersking
Fersking
P
Hei,
Har hørt at Arch-felgene fungerer dårlig med en del CX dekk - har du hatt noen problemer med dette?

Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1855151 11/09/2014 20:54
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Iron cross tåler mer trykk enn hva det er markert. Det som er markert er for tubeless med ikke tubeless-dekk. Da takler den 45 psi, på 46 psi så popper dekket av. Men hvis du bruker feks Schwalbe One tubeless, så takler den fint mye mer, One tubeless anbefaler mellom 70 og 100 psi, eller noe i den duren. Og iron Cross takler det fint. Hvis du kjører med slange så trenger du ikke å bekymre deg for 45 psi-grensen.

Men skal du bruke vanlig clincher landeveisdekk som tubeless så må du gå for alpha. Arch har jeg ingen erfaring som CX/commuter felg.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1856006 12/09/2014 21:31
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå har jeg noen måneder på Arch EX felgene og det har fungert ok, men til tross for flere forsøk har jeg ikke lyktes med å sette opp CX dekk tubeless. Dog har jeg ikke forsøkt tubeless sertifiserte dekk enda. Jeg merker også at jeg gjerne skulle hatt muligheten til å ha høyere trykk. For eksempel når jeg vet at jeg skal bare sykle asfalt. Jeg har ikke testet hvor mye trykk som tåles med et 38mm CX dekk, men etter å ha blåst av to dekk på en bensert, med påfølgende latex sprut og folk rundt meg som fikk traumer og hjerteattakk, så er det ikke mye over 50psi tror jeg. Uansett ikke så mye som jeg gjerne skulle hatt med mine 100kg.

Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1856040 12/09/2014 22:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
500g mindre på sykkelen får deg nok til å sykle til jobben minst 30 sekunder raskere!

Re: Iron Cross eller Arch for CX/supercommuter? [Re: erikskon] #1856067 13/09/2014 06:32
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sykkelen ble så fin at jeg ikke bruker den til jobb. Bruker den mest på lengre turer på grusvei og gode stier. En dag kommer jeg nok til å flotte den opp med noen enda lettere hjul som tåler høyere trykk. For eksempel kommer stans med en grusfelg, tror det er en litt bredere versjon av alpha 340.

Moderator  support