Jobber stadig med min supercommuter bygd rundt en
Kona Rove ramme og lurer litt på hvilke felger jeg skal gå for. Har egentlig landet på Stan’s
ZTR ARCH EX (460 gr), men nå lurer jeg på om at jeg heller burde spandere
ZTR IRON CROSS (385 gr).
Jeg skal ha en hverdagssykkel som må tåle bagasjebærer og vesker nå og da, men samtidig så sikter jeg på en skikkelig rask og effektive commuter. Dette skal liksom være drømmebygget mitt. Som dere skjønner sier fornuften Arch, men det er også fristende med 75 gr lettere felger, spesielt dersom jeg også skal sykle litt landevei med denne sykkelen. Så langt ser regnskapet ut til at komplett sykkel blir å veie litt over 9 kg. Jeg har allerede kjøpt Arch felgene, ca. 550 kr/stk, men kan levere dem tilbake. Iron Cross felger tror jeg blir minst 800 kr/felg.
Spørsmålet blir da: Tror dere at Iron Cross blir for veikt for meg over tid? Selv veier jeg like under 100 kg og sykkelen kommer til å få bagasjebærer og vesker nå og da. Et alternativ er selvsagt Arch nå og så et lettere hjulsett senere, men jeg har ikke plass til det og vet at jeg ikke kommer til å orke å skifte fra dag til dag.
Crest felger er selvsagt en mulighet, men de har jeg avskrevet etter at bekjente har hatt store problemer med å få på diverse dekk. Men for all del: Dersom noen kan komme med et sterkt argument for at Crest er mye mer egnet enn Iron Cross så kom med det. Så vidt jeg kan se er det ikke oppgitt noen vektbegrensning på Iron Cross, men det er det vel på Crest.