Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Karbonfelger fra NoTubes

Karbonfelger fra NoTubes #1725015 17/12/2013 09:31
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Oppdaget dette:

http://www.notubes.com/ZTR-Valor-C142.aspx

Kun på komplette hjul (foreløpig), ser det ut til, men Stan skal altså komme med karbonfelger.

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1725026 17/12/2013 09:49
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Stein
Oppdaget dette:

http://www.notubes.com/ZTR-Valor-C142.aspx

Kun på komplette hjul (foreløpig), ser det ut til, men Stan skal altså komme med karbonfelger.


Har lest en plass at de kommer med en xc-sak på 290gram, om det var 275 eller 29 husker jeg ikke.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: RazeFaze] #1725087 17/12/2013 11:17
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Den ene karbonfelgringen på videoen har tallet 287 påskrevet, tipper det er vekta (29").


Gaute
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: gauter] #1725172 17/12/2013 13:57
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: gauter
Den ene karbonfelgringen på videoen har tallet 287 påskrevet, tipper det er vekta (29").


Ganske frisk vekt det asså.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1725418 18/12/2013 07:31
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Sitat: Stein
Oppdaget dette:

http://www.notubes.com/ZTR-Valor-C142.aspx

Kun på komplette hjul (foreløpig), ser det ut til, men Stan skal altså komme med karbonfelger.
Jeg har vært i kontakt med dem, for å høre om muligheten for å kjøpe løse felgringer, men nei, selges kun som komplette hjul.

Innmari ergerlig. Har stor tro på disse felgene, og hvor moro hadde det ikke vært å bygge superhjul av disse?

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: jerik] #1725421 18/12/2013 07:45
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Tør vedde en hel del på at de blir tilgjengelige løst i løpet av.. tja, et års tid?

Forresten: I videoen påpeker NoTubes noe jeg er enig i, og som jeg også har påpekt i forbindelse med test av hjul med karbonfelger tidligere: Det kan bli for stivt også.

Lett, passe stivt, men samtidig elastisk (som de kaller det) høres unektelig bra ut.


Gaute
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1725424 18/12/2013 08:02
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
Noen som vet noe om vektbegrensninger her?
Stans er jo viden kjent for å sette vektbegrensningene særdeles kunstig lavt for å slippe unna søksmål, men slik jeg leser diverse artikler og deres egne tester, skal dette være en meget solid og lett felg

Enig at det er kjipt at felgene ikke selges løst, men tipper det kommer etterhvert. Om de ser at pågangen og etterspørselen etter hjulene er god, tar det nok ikke lange tiden før det er mulig å få hold på bare felg!




Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1725425 18/12/2013 08:07
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Ja, jeg håper virkelig at dere har rett.

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: gauter] #1725443 18/12/2013 08:55
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 716
L
lille gutt Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
L
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 716
Sitat: gauter
Tør vedde en hel del på at de blir tilgjengelige løst i løpet av.. tja, et års tid?

Forresten: I videoen påpeker NoTubes noe jeg er enig i, og som jeg også har påpekt i forbindelse med test av hjul med karbonfelger tidligere: Det kan bli for stivt også.

Lett, passe stivt, men samtidig elastisk (som de kaller det) høres unektelig bra ut.


Sykler på en cannondale 29 carbon F1 med reynolds carbon felger, opplever dette hjulsettet som VELDIG stivt og har brukt tid på å venne meg til de når man sykler i terreng.
Sykler med x king og må helst ned i 17 psi foran og 19 bak( veier 70 kg) for å unngå å sprette rundt i terrenget, heldigvis redder den gode rammen og setepinnen meg noe.

Hjulsettet føles utrolig stivt, og det var helt klart mer behagelig å sykle i terrenget på fjorårets modell som hadde ARCH hjulsettet, men her var riktig lufttrykk for meg 21 foran og 23 bak.

Så min lille erfaring er at carbon felg ser og høres bra ut, men det viktigste er nytten og komforten, Så noe midt imellom disse hjulsettene hadde vært bra thinking

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: lille gutt] #1725521 18/12/2013 10:44
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Sitat: lille gutt


Så min lille erfaring er at carbon felg ser og høres bra ut, men det viktigste er nytten og komforten, Så noe midt imellom disse hjulsettene hadde vært bra thinking

+1

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: gauter] #1725527 18/12/2013 11:02
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Sitat: gauter

Forresten: I videoen påpeker NoTubes noe jeg er enig i, og som jeg også har påpekt i forbindelse med test av hjul med karbonfelger tidligere: Det kan bli for stivt også.


Jeg må si jeg forstår ikke hva verdien skal være i at hjulene er myke all den tid dekket gir størrelsesordner mer compliance.

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: sverreb] #1725696 18/12/2013 15:46
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Sitat: sverreb
Sitat: gauter

Forresten: I videoen påpeker NoTubes noe jeg er enig i, og som jeg også har påpekt i forbindelse med test av hjul med karbonfelger tidligere: Det kan bli for stivt også.


Jeg må si jeg forstår ikke hva verdien skal være i at hjulene er myke all den tid dekket gir størrelsesordner mer compliance.
Bruk gjerne norske ord, slik vi er sikre på hva du mener. Compliance er gjerne oversatt med etterlevelse, ettergivenhet, medgjørlighet. Noen er ute etter å unngå ettergivenhet, mens den positive versjonen, medgjørlighet kan være ønsket.

Sykler du landevei, brostein, terreng, terreng på helstiv sykkel, halvstiv sykkel, terreng på heldemper? Har du demping i bakramma gjennom tynne setestag på en ellers helstiv ramme? Sykler du i eliteklassen og tåler mye juling? Betyr komfort noe? Stivhet kontra vekt?

Kan man alltid kompensere for stiv gaffel, gjennom økt volum/lavere lufttrykk?

Det er ikke kun en sannhet om hva som er et godt hjul. Bevegelsen skjer ikke kun i dekket, men også i selve hjulet.

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: jerik] #1725729 18/12/2013 17:01
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
3.60 navene som kanskje kommer fra notubes ser litt lovende ut, deres nav; men med I9 innmat.

(Sikkert samme deal som I9 har med Project321)

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: sverreb] #1725751 18/12/2013 17:46
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: sverreb
Sitat: gauter

Forresten: I videoen påpeker NoTubes noe jeg er enig i, og som jeg også har påpekt i forbindelse med test av hjul med karbonfelger tidligere: Det kan bli for stivt også.


Jeg må si jeg forstår ikke hva verdien skal være i at hjulene er myke all den tid dekket gir størrelsesordner mer compliance demping (svegar retting...).


Støttes. Det er jo andre forhold her som totalt dominerer dempingen. I alle fall hvis man tenker på at hjulene skulle være myke i vertikal retning/radielt på hjulet. Hvor mange millimeter er det dere mener at felgen bøyes inn ved et slag, og hvor mye er dette i forhold til vanding på evt demper, dekk, setepinne, sete, ramme, stem, styre, holker etc - alt dette påvirker jo hvor stivt dette oppleves for rytteren. Jeg tror derfor at radiell stivhet umulig kan bli for stor og neppe er særlig merkbar uansett. Sideveis stivhet kan definitivt merkes, men her må jo stivere hjul være en fordel. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være en fordel at hjulene vrir seg sideveis.

I tillegg vil jo en stiv felg være positivt for levetiden for eiker og nipler, fordi en stiv felg gir jevn belastning og mindre belastningsvekslinger på eiker og nipler enn en myk felg. Særlig vil levetiden for alunipler bli bedre, og det er vel det alle bruker på et lettvektshjul.

sv

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: svegar] #1725767 18/12/2013 18:35
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Jo, jeg vil påstå at det er merkbart. I skogen, på fjellet, eksempelvis. Men det er en balansegang, og ingen ønsker hjul som er for myke heller. Og selvsagt ønsker man at dempingen i størst mulig grad tas ut i de andre komponentene du nevner.

Men det er en helhet. Gode responsive hjul er selvsagt nokså stive, er bygget med eiker som ikke er for tykke, men som står i forhold til øvrige komponenter. Disse sporer godt, er litegrann medgjørlige, men beholder sin opprinnelige form etter belastningen.

Jeg har humpet rundt på fabrikkbygde hjul med alt for tykke eiker, med dertil dårlig stramming. Det er en dårlig opplevelse.

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: svegar] #1725770 18/12/2013 18:38
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: svegar
Sideveis stivhet kan definitivt merkes, men her må jo stivere hjul være en fordel. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være en fordel at hjulene vrir seg sideveis.
Jo, nå skal du høre:
Jeg gikk fra en Fox 32 med QR og King/Arch/SuperComp (mitt første hjulsett) til Lefty Max i karbon med FNS-bygget hjul (Crest/1,6mm) (viste seg å være meget stivt). Du merker når det blir teknisk blant steiner og sånn at noe må gi etter når hjulet blir tynt sideveis mellom steiner. Og det var påfallende med Leftyen - den var rett og slett så stiv at jeg fikk litt for god tilbakemelding i styret. Og hjulet er en del av stivheten i styringen, og med stadig stivere gafler, blir forskjellen mellom hjul bare positivt.

Var en artikkel om dette i ett av de engelske sykkelbladenes januarnr, der det fra erfarne sykkeltester kommer utsagn om at stivt kan bli for stivt - spesielt på 26"-hjul. På 29" får man muligheten til å kjøre brukbare hjul som faktisk veier lite, da den større diameteren får større krefter på seg sideveis (kraft x arm), og da må man ha det stivt for at det ikke skal dyttes sideveis for lett. I tillegg har man slakere vinkel på eikene, noe som ikke nødvendigvis gir så mye stivhet i seg selv rent mekanisk.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: sverreb] #1725922 18/12/2013 23:32
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: sverreb
Sitat: gauter

Forresten: I videoen påpeker NoTubes noe jeg er enig i, og som jeg også har påpekt i forbindelse med test av hjul med karbonfelger tidligere: Det kan bli for stivt også.

Jeg må si jeg forstår ikke hva verdien skal være i at hjulene er myke all den tid dekket gir størrelsesordner mer compliance.

Altså, det er forskjell på "myke" og "med liv/spenst/godfleks" e.l.

Ja, jeg vil bestemt hevde at et hjulsett kan oppleves som for stivt - såpass at det blir ukomfortabelt. I spurter på grus og asfalt er det alltid gull med et superlett og knallstivt hjulsett, men jeg synes ikke det er like gylne egenskaper i terrenget. Særlig ikke på en halvdempa, litt slem ramme. Stivhet er ikke utelukkende positivt, i dette tilfellet vertikal stivhet. Sideveis stivhet er noe annet, og sjelden negativt. Jeg kjenner forresten også til sykliststjerner som under utvikling av en ny ramme/sykkel har bedt produsenten legge inn mer fleks.

For ordens skyld, her er testen jeg sikta til selv: http://terrengsykkel.no/index.php?id=3464
Og mer her, forresten: http://terrengsykkel.no/index.php?id=3943

Dette er altså ulike hjul montert på min egen sykkel hvis egenskaper jeg kjenner (kjente, den er solgt) veldig godt. Og oppgaven min her har vært nettopp å kjenne nøye etter. Når man gjør det, og attpåtil kjører på stier hvor man kjenner enhver liten stein og rot, er forskjellene tidvis store.


Gaute
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1726024 19/12/2013 09:32
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Som Gaute sier. Jeg er også 100% sikker på at et hjul kan bli for"stivt". Vet ikke helt hvordan man skal forklare det. Men jeg har hatt flere hjul som har vært for stiv/ukomfortable/dårlig følelse. Feks et Crossmax SL 26 hjulsett føltes bare dødt og hardt. Uansett hvor lite luft jeg hadde i det føltes sykkelen ikke bra. Men har også hatt motsatt tilfelle hvor et superlett hjulsett som burde føltes rask er super tregt og for mykt.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: olechr] #1726072 19/12/2013 11:37
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Sitat: olechr
Men har også hatt motsatt tilfelle hvor et superlett hjulsett som burde føltes rask er super tregt og for mykt.


Er det nå vi skal pense over på diskusjon om høyttalerkabler? ICON_WINK


-Magnus
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1774656 22/04/2014 20:53
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 201
hge Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 201
noen som vet mer om dette hjulsettet nå?

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: hge] #1774661 22/04/2014 21:09
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
svegar Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 3,379
Sitat: hge
noen som vet mer om dette hjulsettet nå?


Nei, men det er likevel fortsatt sånn at et hjul ikke kan bli for stivt.

svært vennlig hilsen
sv

Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: Stein] #1774780 23/04/2014 07:18
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981
Martin.F. Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981
Etter info fra mail:

24h front, 28h bak
Sapim Laser 1.8/1.5 eiker
Stans 3.30ti nav

Mellom 1310 og 1350 gram i 29". 27.5" og 26" ikke fastsatt releasedato.

$885 for qr og 15mm forhjul
$885 for lefty forhjul
$1015 for QR bakhjul m shimanoboss
$1015 for 142x12 og shimanoboss
$1015 for 142x12 med XD boss.

Crash replacement:

$425 pr ødelagte hjul innefor en 3-års periode


Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: svegar] #1774880 23/04/2014 09:21
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Sitat: svegar
Sitat: hge
noen som vet mer om dette hjulsettet nå?


Nei, men det er likevel fortsatt sånn at et hjul ikke kan bli for stivt.

svært vennlig hilsen
sv


Tror dette nødvendigvis ikke gjelder karbonfelger.


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Karbonfelger fra NoTubes [Re: GardS] #1774889 23/04/2014 09:45
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 288
F
FNS Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
F
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 288
Det skal visstnok være et svært begrenset opplag av Valor 29" tilgjengelig rundt nå, men jeg har ikke sett noe til det ennå. NoTubes har ikke altfor mange støpeformer, og hver form tar kun fem felger per dag. 29" skal bli tilgjengelig først, og så skal 650b komme litt utpå sommeren.


Frode N


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå