Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725189 17/12/2013 14:27
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
OlaA: Nå blander du kortene her. Temaet for denne diskusjonen er NC Maraton for junior, altså klassen 17-18 år. De som er yngre enn dette, er pr. def ikke juniorer. Det har aldri vært noen NorgesCup for klassene opp t.o.m. 16 år. Ranking for klase 15-16 ja, men ikke NC.

Når det gjelder de du snakker om (t.o.m. 16 år), så er det opp til den enkelte arrangør om de vil ha med disse klassene. Her er det regler for maks lengde (eller var det kjøretid). Dette finner du sikkert på sykling.no en plass. Så nei, klassene opp t.o.m. 16 år kjører ikke full lengde dersom rittet er mer enn X km langt. Dette løses ofte med at disse klassene tar snarveier, dersom det er mulig. Dette krever selvsagt et visst system på startnummerserier og starttidspunkt, og en oppegående løypevakt.

Når det gjelder diskusjonens egentlige tema, så ligger jeg i tenkeboksen ICON_SMILE

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725314 17/12/2013 19:57
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Speedster

DET ER DERFOR IKKE NOE EKSTRA ARBEID MED LØYPE FOR JUNIOR.
Det argumentet er borte.

Ingen grunn til å rope. Du glemmer Kvinner Jr i all støyen.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725336 17/12/2013 20:48
S
Speedster Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ingen av årets ritt i nc hadde egen løype for kvinner junior.
Når man gjentar ting uten at det blir hørt, må man av og til snakke høyere.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Ola R.] #1725346 17/12/2013 21:06
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: Ola R.
OlaA: Nå blander du kortene her. Temaet for denne diskusjonen er NC Maraton for junior, altså klassen 17-18 år. De som er yngre enn dette, er pr. def ikke juniorer. Det har aldri vært noen NorgesCup for klassene opp t.o.m. 16 år. Ranking for klase 15-16 ja, men ikke NC.

Når det gjelder de du snakker om (t.o.m. 16 år), så er det opp til den enkelte arrangør om de vil ha med disse klassene. Her er det regler for maks lengde (eller var det kjøretid). Dette finner du sikkert på sykling.no en plass. Så nei, klassene opp t.o.m. 16 år kjører ikke full lengde dersom rittet er mer enn X km langt. Dette løses ofte med at disse klassene tar snarveier, dersom det er mulig. Dette krever selvsagt et visst system på startnummerserier og starttidspunkt, og en oppegående løypevakt.

Når det gjelder diskusjonens egentlige tema, så ligger jeg i tenkeboksen ICON_SMILE

Helt rett, burde vært tydeligere med at jeg gikk OT der ICON_SMILE
Kommentaren var mer ment som en kommentar til rekruttering av yngre og tilrettelegging av ritt for dem sammen med maratonritt.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725360 17/12/2013 21:50
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ingen av årets ritt i nc hadde egen løype for kvinner junior.

Neivel? Mener du med det at de 2-3 juniorjentene kjørte samme løype som de andre NC-klassene? I såfall må du nok gå tilbake og sjekke en gang til...

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725387 17/12/2013 23:01
S
Speedster Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Montebellorittet: Alt jentene kjørte der, kjørte de andre NC-klassene også, samt turklasse.
Neptunrittet: Samme løype som alle NC-klasser, færre runder.
Molde Challenge: Samme løype som turklassen.
Furusjøen rundt: Samme løype som turklassen.
Skarverittet: Samme løype som turklassen.

Med andre ord; alle løypene Kvinner Jr. kjørte ble kjørt av mange andre. Ikke noe ekstra jobb.
Ønsker ikke å kverulere her, jeg kaller det ikke egen løype, bare fordi man kjører en runde eller to mindre.

For å bringe diskusjonen back to topic, så koker det vel egentlig ned til at deltagelsen har vært for dårlig. Hadde flere deltatt, hadde nok juniorene beholdt cupen sin. Dermed er spørsmålet hvorfor er deltagelsen dårlig, og hvem kan gjøre hva med det?
Men det er kanskje uinteressant, nå som ny kunnskap om idrettslig utvikling viser at maraton er uheldig for våre juniorer. ;-)

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725414 18/12/2013 07:13
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

For å bringe diskusjonen back to topic, så koker det vel egentlig ned til at deltagelsen har vært for dårlig. Hadde flere deltatt, hadde nok juniorene beholdt cupen sin. Dermed er spørsmålet hvorfor er deltagelsen dårlig, og hvem kan gjøre hva med det?

Et mulig tiltak er jo å plassere denne håndfull ryttere i turklassen slik at de får en helt annen opplevelse med mange flere å kjøre sammen med og ikke minst bryne seg mot.
I motsetning til i dag vil jo også da alle de beste i samme årsklasse kjøre sammen og stå på samme resultatliste... ICON_WINK

(og jo, det er mere jobb og $$, siden det da må settes opp dommere som skal følge en ekstra start og ei annen løype enn de andre aktive klasene)

Redigert av Oystein L; 18/12/2013 07:15.
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Oystein L] #1725513 18/12/2013 10:29
S
Speedster Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: Oystein L

Et mulig tiltak er jo å plassere denne håndfull ryttere i turklassen slik at de får en helt annen opplevelse med mange flere å kjøre sammen med og ikke minst bryne seg mot.
I motsetning til i dag vil jo også da alle de beste i samme årsklasse kjøre sammen og stå på samme resultatliste... ICON_WINK

Ok, å få samlet alle juniorene i en klasse høres bra ut, og å starte sammen med de beste i turklassen er også fint.
Hva er da i veien med å beholde NC-status på dette?

(og jo, det er mere jobb og $$, siden det da må settes opp dommere som skal følge en ekstra start og ei annen løype enn de andre aktive klasene)

Flere deltagere er lik mer jobb, ja. Men vi snakker om en håndfull ryttere, hvor mye ekstra arbeid kan det være? Vi ønsker jo tross alt flest mulig deltagere, og er vel villig til å jobbe litt for å få det? Og som sagt flere ganger nå, jentene har aldri syklet en helt egen løype, men en løype som også er brukt av mange andre deltagere. Dermed er det en løypevakt der allerede.

Redigert av Speedster; 18/12/2013 10:31.
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725520 18/12/2013 10:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ok, å få samlet alle juniorene i en klasse høres bra ut, og å starte sammen med de beste i turklassen er også fint.

Det får andre svare på, men her er det flere uten aktiv lisens, de kan uansett ikke kjøre NC

Flere deltagere er lik mer jobb, ja. Men vi snakker om en håndfull ryttere, hvor mye ekstra arbeid kan det være? Vi ønsker jo tross alt flest mulig deltagere, og er vel villig til å jobbe litt for å få det? Og som sagt flere ganger nå, jentene har aldri syklet en helt egen løype, men en løype som også er brukt av mange andre deltagere. Dermed er det en løypevakt der allerede.

Snakker ikke om flere deltakere, men en aktiv klasse i turrittløypa krever et ekstra apparat med dommere (det er jo ingen kommisærer i turrittet).
Hadde selv K junior i kortere turrittløype da jeg var ansvarlig for NC, og det ga en utfordring for kommisærene (og rittleder..).

Redigert av Oystein L; 18/12/2013 10:47.
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: ] #1725601 18/12/2013 13:29
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: sandsto
Maraton her hjemme er for avdanka seige gamliser som meg.

Maraton er for veldig mange det, også avdanka seiginger.. Rundbane i Norge er for veldig mange mindre ser man på startlistene..
Samma om det er OL hvert fjerde år, der det gjerne ikke holder å være kvalifisert engang..
Da blir det motiverende og satse mot OL gitt.
Satser skikkelig er det uansett svært få som gjør, uansett alder og gren, satser maks er det vel bare ei som gjør, og hun er tidenes største.
Deltagelsen har jo vært veldig dårlig så skjønner godt at de kutter juniorklassen.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725705 18/12/2013 16:10
J
janeri Offline
Medlem
Medlem
J
Det är alt för enkelt och kortsiktigt tänkande att lägga ner klasserna bara för att det är för få deltagare. Hur ska det kunna växa om det måste vara stort med en gång. Vem vet Marathon kanske kommer at bli en os gren även i cykel.

”Man Kanske ska lägga ner KE i Birken också det var bara 39 deltagare det måste kosta mer än vad som kommer in. Lägg ner allt som inte bär sig med engång låt det inte få någon chans att växa.
Man borde lagt ner dam klassen i Vasaloppet alldeles för mycket prispengar till så få skidåkare.”

Vi lever snart i 2014 det är nog dags att vakna för många jämställdhet är väl en självklarhet?

För en sund och bra utveckling så borde man ha kvar cupen för både M/K juniorer.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: ] #1725706 18/12/2013 16:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sandsto
Tror oppegående juniorer har fått med seg at det er rundbane som er den olympiske grenen. Skal ncf få frem gode yngre utøvere på internasjonalt nivå virker det for meg som fokus bør fortsette å være på rundbane + landevei og treningskultur fremfor å bruke tid og krefter på maraton. De som "satser" maraton som juniorer skal det mye til at kommer noen vei internasjonalt. Maraton her hjemme er for avdanka seige gamliser som meg.

Skjønner ikke, og hva gjør det om de som syntes maraton er gøy ikke blir gode internasjonalt? Det er det jo så og si ingen av de andre som gjør heller med noen unntak på damesiden. Hvis vi skal kutte ut alle som ikke blir gode internasjonalt, ja da kan vi sette oss ned å drikke øl hele gjengen først som sist ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1725730 18/12/2013 17:02
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Det er ulemper med en hybridstart av tur og aktiv også. Vi hadde felles startfelt av mastercup og tur i noen av maratonrittene i år. Det tror jeg få vil ha i NC, dersom man mener alvor med NC.

En ting er at dersom det er ett ritt er det rart med mer enn en påmelding. Dersom NC M-jun og Tur M-jun starter samtidig, sykler samme løype og går i mål iblandet hverandre, er det kunstig å dele resultatlista. "Skal vi se, jeg ble nr 12 i mål, men jeg tror kanskje jeg ble nr 5 i cupen. Dette kan jeg umulig vite før i morgen."

En annen er at det blir en grad av rot med å blande puljestart og fellesstart. Mest ugreit i mine øyne er det der cupdeltagere seedes i forskjellig startpulje. Men selv om cupen seedes til samme startgruppe, er det greit å vite hvem man konkurrerer mot og hvem som "bare" sykler tur. Det er også en fare for tauing, og det kan være ugreie med kø pga turklasseryttere som er gode grusgampere uten terrengferdighet. For eksempel.

Hybridstart kan være et helt riktig kompromiss i noen sammenhenger, men langt fra en opplagt standard for Norgescup.

Noe av problemet bunner jo i at mange turritt eller turklasser i Norge ikke burde vært "tur-" men "aktiv-", men det problemet løses ikke i denne konteksten.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: olechr] #1725755 18/12/2013 18:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr
Hvis vi skal kutte ut alle som ikke blir gode internasjonalt, ja da kan vi sette oss ned å drikke øl hele gjengen først som sist ;-)

Nettopp! Da er det bare å starte øldrikkinga og håpe Gunn Rita ikke legger opp likevel så det blir noe å drikke øl til neste gang det er OL..

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: oyvin] #1725937 19/12/2013 05:25
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvin

Hybridstart kan være et helt riktig kompromiss i noen sammenhenger, men langt fra en opplagt standard for Norgescup.

For ordens skyld; jeg mente ikke "hybridstart", men å la alle juniorene kjøre turklasse. Spør du meg må Tur og Aktiv holdes separat,enten det er Junior, Elite eller Master.

At blandet start bare blir surr fikk vi vel sett nok av eksempler på i Masters Cup i år (det er derfor spesifisert i den reviderte normen).

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1734538 16/01/2014 17:39
S
Speedster Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Når det gjelder forbundets "satsing" på NC rundbane for junior, får vi håpe det blir bedre i 2014 enn i 2013. Det foreligger så langt ikke korrekt sammenlagt resultatliste for junior. (Det gjør det heller ikke for NC maraton)

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1734589 17/01/2014 07:14
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

...Det foreligger så langt ikke korrekt sammenlagt resultatliste for junior. (Det gjør det heller ikke for NC maraton)

Det var ukjent for meg, foreslår at du kontakter Per Erik på NCF-kontoret og forteller hva du mener er feil

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1734617 17/01/2014 08:25
S
Speedster Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det mest åpenbare er vel at det er en del seniorer på lista for rundbane, og at det siste rittet ikke er med i maraton. At ingen i forbundet har sett dette, forteller vel litt om hvor viktig junior er for dem.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1734618 17/01/2014 08:27
olechr Offline
More than words
More than words
He he jeg måtte inn å se. Ser jeg er junior igjen :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1734810 17/01/2014 14:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det mest åpenbare er vel at det er en del seniorer på lista for rundbane, og at det siste rittet ikke er med i maraton. At ingen i forbundet har sett dette, forteller vel litt om hvor viktig junior er for dem.

Har sett det nå... Den lista jeg så på NC-avslutningen var "noget" annerledes, så jeg mistenker at det er en publiseringsglipp. Det gjør imidlertid ikke saken så mye bedre, rett skal være rett.

For ordens skyld;
- Jeg er overbevist om ar junior (og U23) er MEGET viktig for "dem", det er bare å se på hvor landslagsjefen bruker brorparten av sin tid.
- Jeg selv er ikke "i forbundet"

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: Speedster] #1739430 30/01/2014 12:06
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Et fasinerende poeng her er at det norske terrengsykkelmiljet, i hvert fall konkurransemiljøet, ligner en del på det i Sør-Afrika. (pussig nok)
I SA er det mange rene maratonproffer, og det sies også at maraton er den eneste grenen man kan drive med hvis man ønsker å ha en viss økonomisk omsetning av satsningen. Nå er det ytterst få som driver med terrengsykling for pengenes skyld, men det hadde jo vært ganske kult om vi kunne hatt en egen proffserie.
Sykkelbransjen bør ha penger nok og terrengsykkelsporten er egentlig så stor i Norge at dette burde være mulig.
Selvfølgelig er kravene til omsetning mye større for en nordmann enn en sør-afrikaner, men det er lov å tenke litt stort. Selv fotballens andredivisjon drives jo med spillerlønninger. Ikke mange som ser på slike kamper.

I ritt med ca 1000 deltagere så er jo omsetningen 400 000 kun i startkontingenter, minst. Et ritt bør klare å holde utgiftene nede til under 300 000. Da er det en del igjen å bruke på premier. I tillegg bør norske toppsyklister få resultatbonuser av sponsorer og betalte oppdrag av den lokale butikken osv, men men.

Maraton er på mange måter den originale terrengsykkeldisiplinen, sammen med utfor. Rundbane kom til når TV og IOC ringte på døra midt på nittitallet. Før det var ofte ritt arrangert over 2-3 lange runder, med lange klatringer og ditto utforkjøringer. Dagens stadion-ritt er en nyskapning som har som formål å tiltrekke publikum og TV, ikke deltagere.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: sykkeloyvind] #1739637 30/01/2014 21:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Dagens stadion-ritt er en nyskapning som har som formål å tiltrekke publikum og TV, ikke deltagere.

Null publikum eller media = null sponsorer.

Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: sykkeloyvind] #1739845 31/01/2014 13:16
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: sykkeloyvind
Maraton er på mange måter den originale terrengsykkeldisiplinen, sammen med utfor. Rundbane kom til når TV og IOC ringte på døra midt på nittitallet. Før det var ofte ritt arrangert over 2-3 lange runder, med lange klatringer og ditto utforkjøringer. Dagens stadion-ritt er en nyskapning som har som formål å tiltrekke publikum og TV, ikke deltagere.

I OL 1984 var det ingen øvelser i langrenn fristil og kun stafetten var fellesstart - i Sotji OL avgjøres 4 av 6 øvelser i langrenn på skøyteski og det er kun en øvelse som har intervallstart. Jeg er i alle fall glad for at disse endringene har blitt gjort for intervallstart er kjedelig å se på.

Jeg tror at den største utfordringen for rekruttering til terrengsykling er at man klamrer seg til en arrangementsform som er utdatert - og da særlig med fokus på lengde isteden for på innhold. Jeg er heller ikke overbevist om at ikke en del utøvere foretrekker de kjappe stadion-rittene fremfor 3-4 timers lange ritt som i praksis er avgjort etter ca 1 time. Det hadde vært interessant å høre hvorfor noen av de største terrengsykkeltalentene vi har hatt har meldt overgang til landevei.

Jeg er for øvrig helt enig at det er nok penger i omløp til at det skulle være mulig for de beste å leve av terrengsykling i Norge - meg det krever at noen andre en den nærmeste familien til deltagerne gidder å bry seg. Det er ikke tilfelle i dag.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton [Re: brede] #1740002 31/01/2014 20:08
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: brede
Det hadde vært interessant å høre hvorfor noen av de største terrengsykkeltalentene vi har hatt har meldt overgang til landevei.

For en del av de som har meldt overgang så har jeg i hvert fall hørt argumentet om at det er for få andre som satser. Og for mange unge er nettopp det sosiale viktig. Da er det ikke så vanskelig å tenke seg at man heller vil satse på en lagidrett, eller en idrett hvor det er svært mange andre, som i satsing på langrenn.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support