|
|
Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton
|
Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton
15/12/2013 21:29
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Leser nå at NCF har bestemt seg for å legge ned NC maraton for junior. De skriver:
"Sportslig sett ønsker vi at rytterne sykler Rundbane i junioralderen. Maratonritt er lite hensiktsmessig for den fysiske utviklingen av terrengsyklister på 17- 18 år. Cupen gir derfor feil signal og stimulerer til deltakelse i ritt vi mener rytterne ikke er tjent med på sikt. Viktige argumenter i denne sammenhengen er at utøverne trenger å utvikle kapasiteter som maksimalt oksygenopptak, teknikk og styrke. Gjennom å kjøre disse rittene vil utøverne bruke lang tid på å hente seg inn og derigjennom gå glipp av trening som vil heve de på sikt og rittene i seg selv hever lite de områdene vi ser på som kritisk viktig å utvikle i denne alderen», sier landslagssjef Terreng, Eddy Knudsen Storsæter.
Nå er det vel slik at de beste i maraton, også har syklet full sesong i rundbane, på lik linje med de beste seniorene. Disse guttene har kapasitet til begge deler. Litt variasjon må vel være bra, og maraton har gitt andre ryttere få muligheten til å entre podiet, enn rundbane gjorde.
Videre argumenteres det:
"- Arrangørene måtte lage egne løypealternativer for å få tilpasset kjørelengde for juniorene. Selv med svært liten deltakelse i juniorklassene ble det ble mye merarbeid for arrangørene for å innfri tilfredsstillende løyper."
Dette er jo bare tull, damer senior har jo alltid syklet samme løype som junior herrer, og dameklassen har de vel ikke tenkt å legge ned?
Det nevnes videre bla at de 11.000 kr som er brukt på stipender (premier) i denne cupen "kan brukes på langt bedre måter for å sikre fremtidige terrengstjerner." Tviler vel på om denne summen brukt på den ene eller andre måten, vil gjøre store utslag.
Som dere skjønner, er jeg ikke glad for dette. Her i huset er favorittgrenen borte.
|
|
|
Re: Kun seniorklasser i NorgesCup Maraton
[Re: Speedster]
15/12/2013 22:01
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg personlig syntes Norges cup i maraton er en cup vi ikke trenger verken på senior eller junior.
MEN når den først er så syntes jeg det er synd den ikke er for junior. At dette hindrer de unge i noe som helst er bare piss. Det den gjør er at enkelte juniorer syntes det er mer gøy å kjøre maraton og da har de en cup. De beste satser jo stort sett rundbane uansett. Eneste jeg ser ved å kutte Norges cup maraton for junior er at terreng blir enda mer snevert og at vi ikke får flere på rundbane men flere som slutter går over til landevei.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
16/12/2013 07:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan nevne at Norge er (dvs var) vel det eneste landet med juniorklasser i Maraton, det ble innført som en "permanent prøveordning" for noen få år siden (og da kun i NC, ikke som mesterskapsøvelse).
Sett fra arrangørens side; deltakelsen har vært heller laber, og startkontingenter dekker på langtnær pengepremiene i de enkelte ritt.
|
|
|
16/12/2013 07:25
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Som rittarrangør er jeg glad for endringen. Som far er jeg "redd" det kan bli en del landeveisritt framover.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
16/12/2013 08:06
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som far er jeg "redd" det kan bli en del landeveisritt framover.
Som jentefar må du jo også da akseptere at arvingen ikke er garantert pallplass i NC, men det har jo Asker-jenter vist at de fikser greit tidligere...  (det er jo ofte situasjonen i XCM K Junior; kommer du deg til mål, kommer du også på pallen)
|
|
|
16/12/2013 09:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvis vi skal legge ned alt vi er alene om her i Norge, ja da blir det få ritt. Da må man jo starte med å legge ned løypa de skal ha VM i på hafjell. Og birken for den saks skyld ;-)
Jeg er hvertfall negativ til å legge ned ting som gjør at flere holder på. Det er jo tross alt noen som sykler maraton som ikke kommer til å bli med over på rundbane.
Men som jeg har sakt lengre opp så syntes jeg norgescup maraton er en håpløs cup som har utspilt sin rolle. De beste er ikke med der og nå som det er tatt med rene grusritt så er det liksom ikke noe vits mer. I maraton er det så mange ritt med prestisje at man ikke trenger en cup som mange ikke kjører uansett.
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/12/2013 09:22
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Som jentefar må du jo også da akseptere at arvingen ikke er garantert pallplass i NC Klart. Tror ikke pallplassen betyr så mye, selv om det er litt stas. Så lenge familien bruker helga på ritt, er det jo fint om alle motiveres til å stille til start.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
16/12/2013 09:40
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jentefar må du jo også da akseptere at arvingen ikke er garantert pallplass i NC Klart. Tror ikke pallplassen betyr så mye, selv om det er litt stas. Så lenge familien bruker helga på ritt, er det jo fint om alle motiveres til å stille til start. Det er jo normalt turklasse fra 17 i samme ritt, der er også konkurransen ofte bedre...
|
|
|
[Re: ]
16/12/2013 13:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De svært få juniorene det er snakk om kan med fordel stille i turklasse M/K17 i de samme rittene, da får de langt bedre konkurranse og adskillig større utbytte som rittrening....
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/12/2013 13:25
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
De svært få juniorene det er snakk om kan med fordel stille i turklasse M/K17 i de samme rittene, da får de langt bedre konkurranse og adskillig større utbytte som rittrening.... Hvordan kan du påstå dette? Ingen av rittene i 2013 hadde bedre nivå i turklassene enn i junior elite. Det var vel heller slik at de juniorene som ikke følte de hadde formen inne, valgte turklassen. Junior elite fikk ofte starte sammen med menn elite, og fikk dermed føle på nivået på nært hold.
|
|
|
16/12/2013 13:33
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
I KJUN mener jeg forbundet har tatt riktig beslutning. NCF kan bruke pengene på bedre måter enn i klasser med så lav deltakelse.
|
|
|
16/12/2013 13:44
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Landslagssjefen svarer vel på det spørsmålet i begrunnelsen for beslutningen: Maratonritt er lite hensiktsmessig for den fysiske utviklingen av terrengsyklister på 17- 18 år.
|
|
|
[Re: ]
16/12/2013 13:46
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
I KJUN mener jeg forbundet har tatt riktig beslutning. NCF kan bruke pengene på bedre måter enn i klasser med så lav deltakelse. Jeg er klar over at deltakelsen har vært lav over flere år, men det må jo settes i sammenheng med at rundbane har all prioritet. Jeg stiller jo spørsmålstegn til hvorfor det er slik at rundbane er jippi mens maraton er pføy. Hva er grunnent til at det er sånn? Hvis det er OL, så synes jeg det er mye skrik for én konkurranse hvert 4.år. Maraton er en annenrangs idrett. Det er jo hvertfall oppfatningen til en del sentrale aktører på begge sider av bordet. Trenger ikke lese side opp og side ned her på forumet for å forstå det. Nå skal det sies at det tydeligvis er slutningen man har trukket i utlandet også. Rundbane er Ol-gren og har egen World Cup. Maraton har bare VM.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
16/12/2013 13:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De svært få juniorene det er snakk om kan med fordel stille i turklasse M/K17 i de samme rittene, da får de langt bedre konkurranse og adskillig større utbytte som rittrening.... Hvordan kan du påstå dette? Ingen av rittene i 2013 hadde bedre nivå i turklassene enn i junior elite. Det var vel heller slik at de juniorene som ikke følte de hadde formen inne, valgte turklassen. Junior elite fikk ofte starte sammen med menn elite, og fikk dermed føle på nivået på nært hold. Tja... vi hadde selv vinneren av NC M Jr, og jeg har vel sett det som er av jr elite i maraton i år (både NC og andre ritt med eliteklasser), og vil fortsatt påstå at stort sett alle disse ungdommene hadde hatt langt bedre utbytte av (og mange flere å kjøre sammen med, og ikke minst fra...) om de hadde startet i tur. I mange ritt har juniorer fra turklassene kjørt minst like godt som de nest beste i jr. elite, men det har (heldigvis) ikke alltid vært mulig å sammenligne dette direkte.
|
|
|
16/12/2013 13:54
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg skjønner jo at forbundet ikke går tilbake på dette når avgjørelsen er tatt, men de må tåle litt diskusjon i etterkant. Kunne det vært en ide å inkludere et maratonritt i NC rundbane? For vår del blir det nok å reise over grensa og delta der, blir ikke spesielt mye lengre turer av det uansett.
|
|
|
16/12/2013 14:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner jo at forbundet ikke går tilbake på dette når avgjørelsen er tatt, men de må tåle litt diskusjon i etterkant.
Diskusjon er alltid bra, og det tåles da vel i NCF også? Diskusjon er det også i forkant av slike beslutninger, og det at man til slutt ender opp uten at alle er enig i beslutningen betyr ikke at man ikke ønsker diskusjon eller lytter til argumenter.
|
|
|
16/12/2013 14:22
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg skrev tåle, men burde skrevet regne med.
|
|
|
16/12/2013 19:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Selvsagt er rundbane formel 1 grenen. Og sikkert bra å utvikle utøvernes kapasitet. Men hvorfor skal alt bare handle om å utvikle kapastitet. Hvis noen syntes det er gøy å sykle norges cup maraton hvorfor legge ned cupen? Er jo ikke slik at da begynner en hau av junior syklister å satse rundbane og skal bli verdensmester. Det er ingen grunn til at alle må bli så himla seriøse som juniorer. Det er faktisk større kjangs for at en eller 2 fortsetter med mtb fordi de syntes maraton er gøy for så og gå over til rundbane og satse på det etterhvert. Er så lei av å høre om watt, puls, oppladning til ritt, kapasitet etc fra folk er 15. Selv startet jeg å sykle for å ikke bli feit og det er svært få av gutta krutt som sykler fra meg. Men jeg har det sjukt mye gøy.
|
|
|
16/12/2013 19:47
|
olechr
More than words
|
More than words
MEN jeg kjøper det med at det er mer jobb for arrangørene. Så hvis bare det hadde vært grunnen så hadde det vært greit nok. Men akkuratt denne: Maratonritt er lite hensiktsmessig for den fysiske utviklingen av terrengsyklister på 17- 18 år. kjøper jeg ikke. Ikke fordi at det er feil, men fordi alle er ikke ute etter å bli verdensmester, men å ha det gøy. Vikitg å ikke glemme det i jagget mot å få frem noen gode.
|
|
|
[Re: olechr]
16/12/2013 20:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er ingen grunn til at alle må bli så himla seriøse som juniorer. Er man ikke så himla seriøs så er jo turklasse midt i blinken?
|
|
|
17/12/2013 09:19
|
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
Jeg blir førsteårs junior neste år og ser ikke på det som noe problem at norgescupen blir fjernet, Men så sykler jeg bare for gøy, men for de som satser og vil bli gode på maraton, eller som syntes maraton er morsomere så er det jo kjiipt at norgescupen blir borte.
Forde om dette kanskje ikke er den beste ideen sykkelforbundet har kommet med så syntes jeg det er bra, fordi de viser at de hvertfall prøver å gjøre noe, for og få frem gode ryttere.
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
[Re: EgilS]
17/12/2013 09:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er ingen grunn til at alle må bli så himla seriøse som juniorer. Er man ikke så himla seriøs så er jo turklasse midt i blinken? Ja det kan man si og det blir sikkert det flere av de gjør også det neste år. Men ser liksom ikke hvorfor man skal "jage" vekk de unge fra aktive klasser. Men nå blir det jo slik jeg ser bare ikke noe gevinst i det.
|
|
|
[Re: EgilS]
17/12/2013 10:12
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er ingen grunn til at alle må bli så himla seriøse som juniorer. Er man ikke så himla seriøs så er jo turklasse midt i blinken? Hva med de som er seriøse da? Burde gjort motsatt, fjernet turklassen og beholdt aktiv. Selv ikke langrenn tilbyr to klasser med tidtagning (konkurranseklasser). Trim uten tidtagning og aktiv.
|
|
|
17/12/2013 10:47
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke forbud mot at rittarrangører har junior eliteklasser. Det er i NorgesCupsammenheng at disse klassene termineres.
Det betyr at forbundet kan bruke alle tusenlappene som tidligere gikk til sammenlagtpallen på andre formål. Antar dette dreide seg om 10-15 000 kroner.
|
|
|
17/12/2013 11:52
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Som tidligere rittarrangør så hadde jeg gjerne hatt flere juniorer med i rittet. Men med tanke på at alle juniorklassene er aktive klasser med tydelige regler så ble det altfor mye styr. Jeg hadde blitt nødt til å ha helt egne løyper for juniorene med full støtte som til en eliteklasse. Dessverre var det ikke noe som jeg kunne prioritere med de ressursene jeg hadde. Jeg hadde gjerne sett enklere muligheter til å ha de over 15 til å kjøre full distanse i turklasse. Tror ikke det hadde vært et stort problem for de, mye mindre problem enn for mange av de utrente voksne som absolutt skal kjøre maratonritt.
|
|
|
17/12/2013 13:02
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Som sagt tidligere; Junior har i 2013 kjørt samme løyper som Damer senior, eller Herrer senior. Det har ikke vært egne løyper for junior, så det har ikke medført ekstra arbeid.
|
|
|
17/12/2013 13:19
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Der var jeg ikke tydelig nok, var maratonritt jeg arrangerte. Og der er det begrensning på lengde for juniorklasser. Vi hadde også juniorklasse (17+) som kan kjøre lang løype. I tillegg var det barneritt. Men for alder 10-17 var det i grunn ikke noe, der ble det litt for mange begrensninger for at vi skulle har ressurser til å arrangere.
Redigert av OlaA; 17/12/2013 13:23.
|
|
|
17/12/2013 13:32
|
Speedster
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Junior herrer syklet i år full lengde på Skarverittet, 85km. Samme som senior. På furusjøen rundt syklet de samme løype som senior damer, i Molde syklet de også det samme som senior damer, som igjen var det samme som herrene, men med 2 i stedet for 3 runder i den øvre delen av løypa. Samme sak også i Svelvik og Montebello; samme som damer senior, en "strafferunde" mindre enn senior herrer.
DET ER DERFOR IKKE NOE EKSTRA ARBEID MED LØYPE FOR JUNIOR.
Det argumentet er borte.
|
|
|
17/12/2013 13:49
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
Jo, juniorklasse som er 17+. Men ville hatt noe fra aldrene 12-16. Der kjører du vel ikke full lengde?
Og egentlig hadde det vært bra med tur-klasse for de yngre og. Det hadde gjort det litt lettere å organisere.
Redigert av OlaA; 17/12/2013 13:51.
|
|
|
|
|