Etter noen sesonger med sykling har jeg nå lyst til å satse litt mer, men har så langt ikke vurdert sykling inne. Mest fordi jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at det er stor sjanse for at spinningsykkelen bare blir stående. Derfor spørsmålet:
Er det stor forskjell på spinningsykler? Jeg ser at Biltema har en veldig enkel en her: biltema ergometersykkel Jeg tenker å kun kjøre litt intervaller et par ganger i uka. Vil den duge? Eller er det penger ut av vinduet?
Alternativt ser jeg på denne rulla fra taxc men jeg har bare en terrengsykkel, og da må jeg skifte dekk hver gang jeg skal bruke den inne, noe som blir litt tungvindt.
Svaret jeg håper på er noe sånt som: "Kjøp Biltema spinningsykkelen. Den er god nok til ditt bruk". Evt "For all del ikke kjøp en billig spinningsykkel - det er det dummeste du kan gjøre"
Takk for tips
Re: Begynne å trene inne - er dette et dumt valg?
[Re: larserikf]
#172441115/12/201313:56
Vel, det er forskjell på spinningsykkel som du tenkte på og en ergometersykkel som du linket til. Spinningsyklene er mer robuste og tåler en hardere treningsøkt. Du vil også ha mulighet for mer motstand på en spinningsykkel. En ergometersykkel er mer tenkt for oppvarming eller lett trening, langt i fra det du har tiltenkt
For øvrig enig med LarsHW, gå for en rulle!
Redigert av EspenO; 15/12/201315:42. Rediger grunn: skriveleif
#172443915/12/201316:23
På den annen side kan det jo hende at mulighetene for å kjøre med RLV'er og VR-løyper (samt ikke minst, muligheten til å konkurrere mot andre i Rulletour i løpet av vinteren) kan være det som skaper nok boost til faktisk å bruke rulla gjennom hele vinteren.
#172481216/12/201316:51
I en relativt hektisk hverdag er rullen i boden gull for å få inn ønskede økter i uken. Jeg hadde ikke nådd mine ukentlige treningsmål uten. Har man mye tid ledig så kan en selvsagt gjøre ganske mye gøyere ting.
For oss "vanlige" som ikke har sykkel som jobb er kun ute-sykling utopisk.
Hvorfor det? Bare lurer. Det finnes lys og det finnes klær..
Fordi det er så kort rekkevidde på babycallen.
Ser det poenget, men har babycallingen lenger rekkevidde på sommeren? Eller vokser dine barn opp til å klare seg selv på en vinter :-) I så fall må jeg mate mine litt annerledes da de ikke vokser mer en ca 10 cm i året eller noe sånt...
[Re: skiraffen]
#172569718/12/201315:51
Jeg har ikke familie, men det er vanskeligere med utesykling for meg også.
- Det tar lenger tid å komme seg til skogen, samtidig som - Intervaller på våt og mørk trafikert asfaltvei i nærheten er enda tyngre for motivasjonen enn å sykle inne - Det tar lenger tid å kle seg, og generelt før jeg og sykkelen er over dørstokken - Veisalt spiser sykler som gjør det mindre fristende å sykle på veien, men - Å laste inn sykkelen i bilen for å kjøre til markagrensa gjør dørstokkmila uoverkommelig i praksis - Mørkt og vått og regn og nær null grader er enkelt og greit ikke like gøy som dagslys og tosifret antall plussgrader
Jeg har "alltid" tid til en time pluss minus på rulla, og trening som gjennomføres er bedre enn trening som utsettes til "i morgen"... (men det tok noen sesonger før rulle fungerte i praksis for meg.)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
#172573318/12/201317:07
Jeg skreiv ingenting om at dette kun var om vinteren. Jeg er av den typen som sykler en del på rulle hele året. På våren er samboeren min mer "forberedt" på at jeg prioriterer sykling med klubben på til dels ugunstige tider.
Jeg tviler på om det er mange her inne som har trent mer enn meg med barn i vogn/pulk/sykkelvogn de siste årene, men nå er det sjelden barna sover på dagen, og da er det ikke like greit å spenne barna fast og sykle avgårde.
Men jeg klager ikke. Jeg syns faktisk at det er ganske kos å ta på sek kort/kort, og sette seg på sykkelen i romtemperatur og se en episode eller to av en bra serie, i forhold til å pakke på seg mye klær og dra ut i mørket. Jeg tolererer også mye mer vårmørke/-kulde enn tilsvarende om høsten.
Tenk kvalitet, for min del er saken grei. Mye mer utbytte av 3 intervall - økter på rulle under tørre og varme forhold enn lapskaus og kosetur på fatbike i kaldt vær. Lufteturene tar jeg på ski:)
[Re: Renzir]
#172578418/12/201319:28
Det er begrenset hvor mange timer man har tilgjengelig etter jobb og barnehage og de timene foretrekker jeg å tilbringe med noe mer sosialt enn å la dem sitte i sykkelvogn.
#172580418/12/201320:16
All trening er god trening. Det viktigste er at du finner noe du liker. Jeg stod mellom rulle og spinningsykkel og endte opp på en topp spinningsykkel som ejg er svært fornøyd med. Ellers går jeg mye på fjellet og langrenn. Nå har jeg bestilt en CX for å få syklet litt ute også på vinteren. Rulle/spinning er digg, men jøss så lei man kan bli (som alt annet) :-)
#172581818/12/201320:37
Det er begrenset hvor mange timer man har tilgjengelig etter jobb og barnehage og de timene foretrekker jeg å tilbringe med noe mer sosialt enn å la dem sitte i sykkelvogn.
+1
'...once more, and more intensity!'
#172591018/12/201323:02
Ser det poenget, men har babycallingen lenger rekkevidde på sommeren?
Det ble ikke nevnt noe om sesong lenger oppe i tråden.
Ser det nå, så det ikke i stad, beklager. Muligens bare mitt hode som kobler rulle med vinteren. Orker nesten ikke tanken på mer innesykling når snøen forsvinner. Godt jeg har 2 dager med 2x25 km jobbpendling på vinteren også :-). Men har sett mange timer på tv med callingen ved siden av pulsklokka i kjelleren.
#172629220/12/201309:54
Fordelen med en økt på rulla inne er at det er minimalt med "overhead". Ungene i seng, rett på rulla - dusj - og du har likevel god tid til fruntimmer/TV/hvadetmåttevære (og unger som ikke vil legge seg).
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil