Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Betalingskode appstore

Betalingskode appstore #1723903 13/12/2013 13:07
jok Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da jeg skulle laste ned en app i dag "Gratis", ble jeg bedt om å oppgi betalingskode på mitt Eurocard som ligger i min profil. Det synes jeg var rart så jeg avbrøt. Hadde det vært det vanlige passordet som jeg oppgir ved netthandel, hadde det vært ok, men her spurde de etter en tallkode, siden der bare kom opp et sifferdisplay. Den firesiffrede koden er jo noe man bruker i terminaler, og noe man bare oppgir til Kortlevereandør. Hva kan dette være?

Re: Betalingskode appstore [Re: jok] #1723908 13/12/2013 13:22
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Dersom de bad om det tresifrede cvc-nummeret så er det antakelig OK, men du bør ikke betale på løsninger som ikke spør deg om din personlige kode eller bekreftelse med BankID. Det kan også være et forsøk på ephishing. Send melding til Eurocard og be dem om en sjekke hva dette er.

PedroS
Re: Betalingskode appstore [Re: PedroS] #1723939 13/12/2013 14:38
jok Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for hjelpen PedroS. Det var CVC koden, kom bare ikke på at denne ble oversatt til norsk som sikkerhetskode. Da tenkte jeg på den 4 siffrede.

CVC koden er jo vanlig å oppgi, men da er det jo gjerne en forklaring hva de mener

Re: Betalingskode appstore [Re: jok] #1723944 13/12/2013 15:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: jok
Takk for hjelpen PedroS. Det var CVC koden, kom bare ikke på at denne ble oversatt til norsk som sikkerhetskode. Da tenkte jeg på den 4 siffrede.

CVC koden er jo vanlig å oppgi, men da er det jo gjerne en forklaring hva de mener

Selv om du "kjøper" en gratis app sjekkes dine kontodetaljer. Disse må bekreftes med ujevne mellomrom, noen ganger kun ved CVC, andre ganger må man verifisere kredittkortinfo.

Man blir ALDRI bedt om pin-koden til kortet, dvs blir man det er det phising, men appstore vil aldri spørre om den.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support