Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ergonomi; Sram Red 22 vs Campa Super Record

Ergonomi; Sram Red 22 vs Campa Super Record #1723872 13/12/2013 11:26
Kermit Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har små hender og korte fingre. Noen som har testet hendlene på de nevnte utstyrsgruppene, og kan gi noen råd eller tips? Ser at Sram har en justeringsmulighet med unbrako for å tilpasse hendlene ut og inn etter behov, mens det ser ut til at Campa kun har en slags innleggsvariant dersom man har store hender. Kjenner at jeg er litt skeptisk til double tap varianten til Sram (uten at jeg kan si hvorfor), men på den annen side ser det ut til at Sram har flere justeringsmuligheter. Noen som har meninger om ergonomien på Sram og Campa ?

Har kun kjørt med Shimano 105 så langt, og synes det er helt kurant, selv om det nok er litt langt fram til bremsene når jeg er i bukken. De nye syklene jeg ser på har ikke Shimano som alternativ. Hvis man kun ser på ergonomi og brukervennlighet, hva bør jeg velge?

/Kermit

Re: Ergonomi; Sram Red 22 vs Campa Super Record [Re: Kermit] #1723879 13/12/2013 11:47
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Campa har jo den fine tommelknappen som du når nesten uansett handposisjon og lengde på fingrane. Red 22 har ganske kantete form og oppleves kanskje over snittet store. I alle fall ift dei etterkvart nettare Di2 og siste generasjonar Shimano. Eg har lange fingrar og tenkjer derfor lite på om det er langt til bremsane frå bukken.

Campa har i alle fall fin form nederst på hendelbladet for sikker bremsing.

Om det er mogleg bør du prøva ut, formen på styret vil også vera avgjerande for korleis du opplever tilgongen på bremsane frå ulike posisjonar.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Ergonomi; Sram Red 22 vs Campa Super Record [Re: Kermit] #1723958 13/12/2013 15:30
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Min samboer har ganske små hender/fingre, men hun har ikke hatt noen problemer med å håndtere Campagnolo Super Record gir/bremser som jeg monterte på hennes sykkel. Jeg har ikke noen erfaring med SRAM, men du skal i hvertfall ha veldig små fingre for å få problemer med Campagnolo.

Re: Ergonomi; Sram Red 22 vs Campa Super Record [Re: Kermit] #1724151 14/12/2013 08:49
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Campas girergonomi er overlegen SRAMs: En spak per operasjon, og lynhurtig kompensasjon med bakgiret når man bytter fra stor-til lilleskiva.

Har man små hender og ønsker å nå Campas tommelspak fra bukken bør man velge et av de grunnere kompaktstyrene som 3T Ergonova og de ulike FSA Compact-modellene. "Insert for Large Hands" kan man godt eksperimentere med uansett håndstørrelse.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ergonomi; Sram Red 22 vs Campa Super Record [Re: Kermit] #1724195 14/12/2013 12:25
Kermit Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for hjelpen folkens, jeg tror jammen at jeg ble litt klokere.

K

Moderator  support, Valentino