Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Puls og rulle

Re: Puls og rulle [Re: joerntp] #1724053 13/12/2013 19:57
vegisveg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: joerntp
Alle slags intervaller, om det er harde eller rolige restitusjonsøkter er helt supert å kjøre på rulle da man kan kontrollere intensiteten akkurat slik man vil

+1

Til resten av diskusjonen: tror mange er inne på gode poeng ift kjedelig/adrenalin, færre muskelgrupper i bruk etc.

Jeg har ofte litt "startproblemer" på rulla, med at det tar ofte lang tid å komme opp i puls, og tror det bla. skyldes en kombinasjon av overnevnte. Bruker derfor lengre tid på oppvarming på rulla enn ellers.
Samt når jeg er dårlig restituert, som også er nevnt.

Men når jeg først får opp dampen, har jeg ingen problem med å få opp pulsen, og ettersom intervallene så lett kan styres, styres også pulsen greit dit den skal, uansett sone.

Min konklusjonen er: ingen er så god form at de ikke kan få opp puls ved rullesykling, men heller dårlig sykkelspesifikk - eller ennå mer spesifisert - rullespesifikk muskulatur. Dvs: tren mer på rulla! mongo kokos

Re: Puls og rulle [Re: robst] #1724070 13/12/2013 20:57
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: robst
Sitat: Mr.Bergli
Sitat: robst
Delvis OT: Nettopp kjøpt rulle, tips til enkelt program for å holde formen/vekta ved like i vinter? Håper å kjøre 3 ganger i uka, hva bør øktene inneholde og hvor lenge?

http://www.thesufferfest.com/

Sufferfest anbefales, mange gode økter vist du ikke har noe spesielt program du følger. Og ikke minst inspirerende for og holde det gående.

Hvilke 2-3 bør jeg ta med meg i handlekurven?

Personlig har jeg kun handlet tre forskjellige + ekstra shot. De jeg har valgt er "Angel", som er en klatre økt. Bruker å modifisere litt på intervallene slik at de blir 4 x 10 min med 2 min pause og gjerne "ekstra shot" på slutten med litt høyere kadens. Denne er vel egentlig 10 + 3x8 min med 4min pauser. Så har jeg "Hell hate no fury" som er en økt med litt mer tempo og siste film jeg kjøpte var "Blender" som er en litt lengre økt på ca 1:40, har kun kjørt den 1 gang men likte den også.

Jeg varierer litt mellom de, spørs litt hvilken økter jeg har hatt tidligere i uka og ikke minst hva jeg har lyst til og kjøre. Man finner vel alltid sin favoritt.

Re: Puls og rulle [Re: jok] #1724097 13/12/2013 22:37
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: jok
Pulsen påvirkes vel av mye annet en muskler. Mange hormoner, f.eks adrenalin har vel også innvirkning.Hjerne aktivitet krever vel også mye blod, som får pulsen til å stige. Når jeg skal ut på en treningtur på sykkel har jeg kanske en startpuls på 60, mens når jeg en skjelden gang er med på et ritt, er den 120 med samme oppvarming. Sykler inne med Fortius rulle, og sykler mange RLV er. Har også da problemer med å komme over 70-80%, men når jeg sykler rulletour konkurransen, skvetter fort pulsen opp i 95%.

Har akkurat samme erfaringen som deg. Sliter med å få opp pulsen under trening (spesielt på rulla), men med litt konkurranse (f.eks. Rulletour) er det ingen problemer. Det samme gjelder til en viss grad ute. Husker da jeg kjørte mitt aller første ritt, at jeg ble overrasket over hvor høy pulsen var, selv om jeg syntes at jeg tok det relativt rolig.

Re: Puls og rulle [Re: shait] #1724128 14/12/2013 06:29
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Islagiatt, Blender og Hell hath no fury !

Re: Puls og rulle [Re: alfred] #1724223 14/12/2013 14:35
treningsnico Offline
Entusiast
Entusiast
Men det har vel ingenting med rulla å gjøre? Det har vel med at "sykkelmuskulaturen" ikke er godt nok trent i forhold til hjertets kapasitet (som kanskje stort sett er trent på andre måter). Husker jeg sleit med å nå veldig høy puls på sykkelen når jeg gikk på langrenn, men nå som jeg sykler har jeg ingen problemer med å kommer høyt i puls.

http://www.rojanrundfahrt.no

I saw a kid on the street one day, he was 10, maybe 20 years old

http://app.strava.com/athletes/1079668
Re: Puls og rulle [Re: shait] #1725899 18/12/2013 22:44
T
Tore_O Offline
Fersking
Fersking
T
Slet i fjor vinter med å nå makspuls på rulla. Det stoppet stort sett opp pga at bena ikke hang med. Nå har jeg holdt formen ved like gjennom høsten og starter rullesyklingen med bedre form enn i fjor. Nå er det ikke noe problem med å få opp pulsen, så mistenker nok at det skorter litt på den muskulære utholdenheten i bena om man ikke får pulsen skikkelig opp

Re: Puls og rulle [Re: Tore_O] #1726073 19/12/2013 11:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Bare lurer: Hvis det er sånn at man ikke får opp pulsen på rulla fordi "sykkelmuskulaturen" er for lite trent, bør vel problemet også gjelde utesykling? Eller er rulle så spesielt? Jeg synes rullesykling er drit kjedelig, og klarer ikke presse meg i nærheten av det jeg klarer ute. Men om pulsen ikke kommer opp så tror jeg ikke det skyldes manglende trent sykkelmuskulatur.

Hvis dette argumentet skal holde må det være slik at man ikke kan komme opp i puls hverken ved løping, boksing, svømming, skiløping, osv., gitt at løpe-, bokse-, svømme- eller skiløpingmuskulaturen ikke er godt nok trent. Har en mistanke om at det ikke er sånn.

Re: Puls og rulle [Re: Øyvind V] #1726088 19/12/2013 12:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Øyvind V

Hvis dette argumentet skal holde må det være slik at man ikke kan komme opp i puls hverken ved løping, boksing, svømming, skiløping, osv., gitt at løpe-, bokse-, svømme- eller skiløpingmuskulaturen ikke er godt nok trent. Har en mistanke om at det ikke er sånn.

Något ligger det ju i det. Jag tror de flesta oerfarna padlarna sliter med att få hög puls när de padlar för att ta ett exempel. I löpning och skigåing använder man så pass många och stora muskler att det inte brukar vara något problem at få hög puls.

Sykkel är väl lite mitt imellan. En del har nog problem att få upp pulsen på sykkel på grund av dårligt trent muskulatur.

Att det ska vara någon direkt skillnad mellan rulle och utesykling om man jämför sittande sykling på jämt underlag betvivlar jag dock. Det kan inte vara så mycket muskelarbete för att hålla balansen.

Re: Puls og rulle [Re: fredriks] #1726112 19/12/2013 14:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men, hva er egentlig logikken bak at en "bedre trent" padle- eller sykkelmuskel får opp pulsen mer? Pulsen øker vel fordi den arbeidende muskelen har behov for mer oksygen, og muskelen vet vel neppe om den er godt trent eller ikke. Hvis den utsettes for tilstrekkelig belastning må vel pulsen nødvendigvis opp for å skaffe mer oksygen? Man kan jo forbedre arbeidsøkonomien, men jeg tviler på at det er så store forskjeller.

Jeg vet ikke hvorfor mange sliter med lav puls på rulla, men synes det høres rart ut at det skal skyldes dårlig trent sykkelmuskulatur.

Re: Puls og rulle [Re: Øyvind V] #1726117 19/12/2013 14:29
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Men, hva er egentlig logikken bak at en "bedre trent" padle- eller sykkelmuskel får opp pulsen mer? Pulsen øker vel fordi den arbeidende muskelen har behov for mer oksygen, og muskelen vet vel neppe om den er godt trent eller ikke. Hvis den utsettes for tilstrekkelig belastning må vel pulsen nødvendigvis opp for å skaffe mer oksygen? Man kan jo forbedre arbeidsøkonomien, men jeg tviler på at det er så store forskjeller.

Jeg vet ikke hvorfor mange sliter med lav puls på rulla, men synes det høres rart ut at det skal skyldes dårlig trent sykkelmuskulatur.

Løper du mye, så får du god kondisjon, de musklene du aktiverer når du sykler er ikke helt de samme. Man får syre før pusten nærmer seg noe som ligner hard jobbing - sånn er det for min del en liten periode når man skifter treningsform / øvelse. Dette kommer seg rimelig raskt for min del. Vi snakker kun dager, ikke måneder. Viktigste i så måte er faktisk å unngå belastningsskader på muskler og sener.

Sånn opplever i det minste jeg dette.

Re: Puls og rulle [Re: shait] #1726122 19/12/2013 14:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er en middelmådig syklist, og jeg har aldri syklet noe særlig inne verken på rulle eller spinningsykkel. Men selv med mitt grunnlag klarer jeg å gjennomføre en godt gjennomført Vo2max test på spinningsykkel. Generelt ift. "innesykling" synes jeg pulsen alltid kommer når man har grei belastning og en tråkkfrekvens (cadence) over 90 (selvfølgelig må man være restituert og klar før økta). Føler også at når jeg tar skikkelig i, så sitter jeg heller ikke statisk/stille, men bruker kroppen litt på samme måte som når jeg kjører tilsvarende økt ute. Den store forskjellen for min del ligger kun i at det gjør mye mer vondt inne. Og det er vel fordi man må presse seg på en helt annen måte inne en ute kanskje?.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Puls og rulle [Re: Lurifax] #1726269 20/12/2013 08:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax
Sånn opplever i det minste jeg dette.

Tviler ikke på at du og andre opplever det sånn, jeg lurer på (den fysiologiske) forklaringen på hvorfor. Hva skjer i "sykkelmuskulaturen" ved hvile (eller annen aktivitet) som gjør at det blir trøblete å komme opp i puls når man begynner å trene igjen?

Re: Puls og rulle [Re: Øyvind V] #1726280 20/12/2013 09:15
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A

Er viktig å få med seg at "puls på rulla" ikke forteller så mye, det forteller for ex ingen ting om en totalt sett er godt eller dårlig trent. Det forteller bare noe om hvor stor del av hjertekapasiteten en bruker.

En dårlig trent muskulatur yter mindre, trenger dermed mindre oksygen og mindre blod fra hjertet -> lavere puls (hvis hjertekapasiteten er rimelig OK)

Men en også ha: Dårlig trent muskulatur, trenger lite oksygen og mindre blod fra hjertet -> høy puls (fordi hjertet har dårlig kapasitet).

Eller: Godt trent muskulatur, trenger mye oksygen og mye blod fra hjertet -> lav puls (fordi hjertet har svært høy kapasitet).

Lårmuskulaturen er kroppens største, dermed aktiviseres relativt store muskelmasser under sykling - så store at de fleste ligger "på kanten" til å aktivisere hjertet maksimalt.
Dermed vil det gjerne være små marginer som gjør forskjellen:
- Bruk av andre muskelgrupper samtidig. (Hvor aktivt en bruker overkroppen når en sykler. Noen "hviler" hele overkroppen når de sitter og sykler, andre er mer aktive i armer og rygg.)
- Kadens.
- Treningsnivå / forholdet mellom V02max (hjertet) og "sykkelmuskulatur". ("Skikkelige" syklister vil gjerne ha såpass utviklet sykkelmuskulatur at de presser hjertet høyt, mens mer allsidige utøvere som også trener V02max med løping, ski, svømming... gjerne har relativt høyere V02max.)
- Motivasjon etc (hvor mye en presser seg).
- Temperatur (og en rekke andre ting vi vet påvirker hjertefrekvensen).

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå