|
Valg av sykkel
|
Valg av sykkel
11/12/2013 22:19
|
Nilspetters
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har nylig funnet en ny kjærlighet i sykling og da spesielt stisykling med vekt på nedforkjøringen. Skal kjøpe meg sykkel så fort vi kommer over til 2014 og valget står på så mye. Har sett meg ut noen som er potensielle og lurer på andres input angående disse syklene. Bor i Oslo og kommer for det meste til å sykle her i området, men hjemlige strøk (romsdalen) byr på langt brattere og heftigere utforløyper. syklene jeg har sett meg ut er: - Giant sx 27,5 - canyon torque vertride eller trailflow - canyon strive al 9 eller 8.
grunnen til at jeg vurderer Giant er ganske enkelt 27,5, men er litt bekymret for bakvandringen på (bare) 140mm.
"Hvorfor gjorde jeg ikke dette tidligere".
|
|
|
Re: Valg av sykkel
[Re: Nilspetters]
12/12/2013 09:07
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Cube stereo 160 er glimrende for det formålet. 160mm og 27,5 samt lett å bruke. Den føles mer riktig jo fortere du kjører. Dessuten er den stor på morrofaktoren, som jo kanskje er det viktigste for oss som ikke får betalt etter resultat.
Men det er mange andre sykler som gjør omtrent det samme.
Hva du stiller som krav til leverandør, serviceverksted, utstyr og pris er kanskje noe som kan hjelpe til med valget?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
12/12/2013 09:09
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Pass på at det er plass til store dekk og at styrevinkelen ikke er for bratt. Siden du vil kjøre stisykling med vekt på nedforkjøringen. Strengt tatt skulle alle sykler laget for enduro-løp være aktuelle...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
12/12/2013 09:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Banshee Spitfire er også et alternativ, med mulighet for både 650b og 26", lang, lav og slækk og har 140mm bak, som ikke er noen ulempe når det går fort. Kjør den med 150(for 650b) eller 160mm (26") foran, og du har en allsidig maskin. Justerbar geometri også.
Du har også muligheten i Liteville 301, som er i samme kategorien som Banshee, men lettere og med mindre grov bakdemper. Bakdemperen på Litevillen bør helst byttes (mot en Monarch Plus) eller sendes til Avalanche for modding hvis du skal kjøre hardt nedover.
I og med at du bor i Oslo og mest skal kjøre her, ville jeg ikke gått for Torque-syklene - det blir for mye i Oslomarka etter min mening.
En annen sykkel jeg har hatt mye glede av i Oslomarka og Hafjell har vært Yeti SB-66. Bytter bakdemper til Vivid Air, og du har en maskin for ALT!
Ellers tror jeg nok Strive er et helt sjukt bra kjøp.
Kaster så siste forslaget inn fra siden: Canyon Spectral 9.0 EX som du bytter gaffel på til Rock Shox PIKE eller XFusion Sweep. Makan til god pakke skal du se lenge etter. Grunnen til at jeg anbefaler deg en annen gaffel er at Revelation kun har 32mm innerbein, noe som vil merkes hvis det kjøres hardt nedover.
|
|
|
12/12/2013 09:24
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjører du mest i Oslo marka er det null problem med 140 vandring. Men som noen andre har sagt stort sett alt av det som nå kalles Enduro sykler vil passe bra. Men siden det skal brukes i oslomarka hvor det er såpass kupert ville jeg sett på sykler med en bra vekt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/12/2013 09:31
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som Kanonen og vids skrev over; sørg for at du har plass i bakramma til de dekka du vil ha! For å kludre det til for deg kaster jeg inn en ny hjulstørrelse: 9er WFO Jeg sykler selv på en RIP (lillebror til WFO), som kan synes litt kortbeint og bratt på papiret, men som er overraskende trygg i praksis.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: olechr]
12/12/2013 09:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er ikke helt enig i det med vekt som Ole sier. Rett og slett basert på egen erfaring. Viktigere er hvor vekten er plassert. Har du mest mulig vekt konsentrert rundt kranken og lette ytterpunkter (les: felger, dekk og gaffel), så vil sykkelen håndteres bra. 1 kilo fra eller til er jo ikke akkurat krise sånn i det store og hele. Men du har jo weight weenie-genene hos mange (meg selv inkludert) som kicker inn. Uansett ville jeg skaffet noe som holder seg noenlunde innenfor 14-14,5kg til nevnte bruk. Evt. med et lettere sett dekk/hjul for Oslosykling og et grovt for topptur og evt. enduroritt.
|
|
|
12/12/2013 11:30
|
btm
Besatt
|
Besatt
Enig i det baronen sier, men om du kan få en like kapabel sykkel som veier en kilo eller to mindre er ikke det noen bakdel, ihvertfall ikke om du skal tråkke opp og ned og bort i Oslomarka. Cube Stereo 160 ligger på 12,5 (og etter sigende skal være en sabla bra sykkel), og jeg vil tro at den føles en del lettere oppover enn en to kg tyngre sak, selv om den er like tråkkeffektiv. Men om fokuset er nedover er det jo ikke nødvendigvis sånn at lettest er best, og til topptursykling i bakgården (ha, det er tøft å kunne skrive da) syns jeg min 13,8 kg tunge 160/160-bomber funker perfekt. Det er tungt å tråkke transportgrussti oppover (men det har sikkert litt med pappaform å gjøre også), men så snart stien blir smalere er ikke det noe jeg tenker på. Klatrer bra gjør den ja, faktisk bedre enn gamleramma (som var ganske lik, men med litt mindre vandring bak og drøyt 500 g lettere). Men det krever litt krutt i beina.
Det er mye bra å få i dette segmentet nå, så det blir vel mest et spørsmål om hva du liker og hvor mye det skal koste.
btm
|
|
|
|
|