Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fatbike: kassettstokking

Fatbike: kassettstokking #1723140 11/12/2013 11:52
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg vet informasjonen ligger her et sted. På det o store usøkbare forum. Trådene om fatbikes, fete dekk og modding har vokste seg store og det er vanskelig å finne tilbake til den posten eller det bildet man så for lenge siden.
Så; til felles nytte og glede spør jeg her:
Hvordan stokker man om kassetten? Er det noe man bør tenke på når man får store hopp fra ett drev til det neste annet enn at det blir store hopp? Holdes kassetten stabil nok med smådrevene i bakkant, også etter mange mil? Noe jeg ikke har tenkt på?

Man kommer alltids ned
Re: Fatbike: kassettstokking [Re: Maybelline] #1723145 11/12/2013 12:01
anderfo Online
Besatt
Besatt
Hei,
vanskelig å søke her på forumet ja.
Drevene var Shimano HG50 11-34.
Jeg tror dette er 11 / 13 / 15 / 17 / 20 / 23 / 26 / 30 / 34.

Det jeg gjorde var å flytte drevene 13 og 15 innerst, ettersom jeg hadde mye subb. 11 må stå ytterst ettersom dette drevet har gjengene (som fester kassetten).

Nå har jeg altså 11 / 17 / 20 / 23 / 26 / 30 / 34 / 13 / 15.
Deretter justerte jeg stoppskruen slik at 13 og 15 blir utilgjengelig, altså sitter jeg igjen med 11 / 17 / 20 / 23 / 26 / 30 / 34.

Hoppet fra 11 til 17 er gigantisk, men jeg bruker svært sjelden 11, det er isåfall på asfalt i nedoverbakke der et slikt hopp ikke er problematisk ICON_WINK

Prøv først å flytte kun ett drev dersom du kun har bittelitt subb. Isåfall ville jeg flyttet 13-drevet...

Lykke til!

Jeg har nå lagd en egen FAQ-tråd: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1723144

Re: Fatbike: kassettstokking [Re: Maybelline] #1723146 11/12/2013 12:11
O
oyoz Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg bruker sjelden forumet sin søkefunksjonalitet. Google finner det du leter etter.

Skriv inn: stokke kassett fatbike site:terrengsykkel.no og bli glad.

Re: Fatbike: kassettstokking [Re: oyoz] #1723158 11/12/2013 12:30
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: oyoz
Jeg bruker sjelden forumet sin søkefunksjonalitet. Google finner det du leter etter.

Skriv inn: stokke kassett fatbike site:terrengsykkel.no og bli glad.
(litt OT:) Jepp, det funker greit for de som er gode på googling. Men forumet sin søkefunksjonalitet gjør vel omtrent dette?
(enda mer OT:) Forøvrig funker Google-søket ikke som forventet dersom du har endret på foruminnstillingene. Jeg har satt det opp til å vise dobbel mengde innlegg pr side og må derfor alltid dele sidetallet på to etter å ha fått treff på Google.

Re: Fatbike: kassettstokking [Re: anderfo] #1723167 11/12/2013 12:56
Maybelline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: anderfo
[quote=oyoz]Jeg bruker sjelden forumet sin søkefunksjonalitet. Google finner det du leter etter.

(enda mer OT:) Forøvrig funker Google-søket ikke som forventet dersom du har endret på foruminnstillingene. Jeg har satt det opp til å vise dobbel mengde innlegg pr side og må derfor alltid dele sidetallet på to etter å ha fått treff på Google.

Er det derfor jeg aldri finner noe! Hah, da lærte jeg noe særs nyttig idag også. Takk igjen, anderfo!

Man kommer alltids ned
Re: Fatbike: kassettstokking [Re: Maybelline] #1723367 11/12/2013 22:37
QQve Offline
Entusiast
Entusiast
Et alternativ (eller noe du kan bruke i kombinasjon med å flytte kassetten utover mot høyre) er å sette på en avstandsring/ "spacer" til kranklageret. Slik at du flytter høyre krankarm litt ut. F.eks 2mm. Det gir også litt ekstra klaring, men du mister ingen gir.

Tredje mulighet er å endre offset på bakhjulet ved å løsne eikene litt på den ene siden og stramme på den andre siden. Da kan du justere felgbanen m/dekk et par mm mot venstre for økt klaring. At hjulet ikke står 100% sentrert merker du ikke noe til i praksis hvis du justerer så lite. Dette forutsetter selvsagt at du har litt plass å gå på i ramma på venstre side. Det er også stor risiko for at hjulet blir skeivt hvis du ikke har erfaring med å bygge eller rette hjul.

Jeg har BFL dekk bak på min Mukluk. 9 gir og 1-2 mm klaring mellom dekk og kjede.
Startet med en 10sp kassett, Tok vekk ett gir, og flyttet ut resten, i tillegg til å gjøre det jeg har nevnt over ICON_SMILE

Ove

Common sense
So rare, it's almost like a superpower
Re: Fatbike: kassettstokking [Re: Maybelline] #1723428 12/12/2013 08:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Man har også muligheten til å bruke en offset-krank a'la Surly M.W.O.D. eller OD.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fatbike: kassettstokking [Re: Maybelline] #1724311 14/12/2013 21:25
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Det å dishe bakhjulet ut av senter er en dårlig og tungvint løsning.
Skal man trunkere kassetten er den beste løsninga å få tak i en ny låsering i stedet for den opprinnelige som er beregna for 11t klinga, en som er beregna for 12t eller singlespeed oppsett vil fungere bedre. Det kan også være at man bør ha noen tynne shims, det finnes også å få tak i dersom man leiter litt rundt. Kjøper man et singlespeed conversion kit på feks. ebay får man gjerne med både spacere og låsering, da kan man fjerne 1, 2 eller 3 av de minste klingene og legge avstandsskiver bak kassetten (og evt. en avstandsskive eller shims på forsida for å sikre at låseringen ikke stopper mot bosset men presser mot det som blir det nye minsteklinga på kassetten.
Offsetkrank som baronen sier eller 1x oppsett er også noe man kan vurdere.
Hvis man prøver trunkert kassett og liker dette kan man også vurdere nytt baknav (så lenge man kjører 135mm med offset).
Man kan bruke singlespeed nav fra feks. Hope, Chris King eller Hadley og få plass til 6 (kanskje 7) av de største klingene på en 9 eller 10 delt kassett. Da får du et tilnærma symmetriske eiker og likt spenn på begge sider samt flere inngrepspunkter i bosset, noe som ikke er så dumt etter å ha prøvd det.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=download&Number=88667&filename=_FX07605.jpg

Eller kjør Rohloff ICON_SMILE Da får man plutselig all verdens med klaring mellom kjede og dekk.... (men færre innrepspunkt og litt større dødgang enn et vanlig nav).

Moderator  support