Tips til hvordan lære barn å programmere?
|
Tips til hvordan lære barn å programmere?
10/12/2013 18:06
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Å lære barn å programmere tror jeg vil være veldig nyttig for å få forståelse av ganske mange områder. Noen som har tips til hvordan en 11-12 åring kan lære seg programmering og hvor man lærer grunnprinsipper, men samtidig gjør det morsomt? Har en gutt som trenger litt utfordringer og er skarp nok til å klare dette - sålenge tålmodigheten strekker til  Man har Microsoft sin som er visstnok bra og kan lastes ned på pc for å programmere spill: http://www.kodugamelab.com/aboutHar også http://www.kidsakoder.no/ men det er vel mer tilrettelagt for at skoler kan benytte dette og tilrettelegge for barn inkl felles treff?
|
|
|
Re: Tips til hvordan lære barn å programmere?
[Re: thomasengen]
10/12/2013 18:36
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å lære barn å programmere tror jeg vil være veldig nyttig for å få forståelse av ganske mange områder. Noen som har tips til hvordan en 11-12 åring kan lære seg programmering og hvor man lærer grunnprinsipper, men samtidig gjør det morsomt? Har en gutt som trenger litt utfordringer og er skarp nok til å klare dette - sålenge tålmodigheten strekker til  Man har Microsoft sin som er visstnok bra og kan lastes ned på pc for å programmere spill: http://www.kodugamelab.com/aboutHar også http://www.kidsakoder.no/ men det er vel mer tilrettelagt for at skoler kan benytte dette og tilrettelegge for barn inkl felles treff? Når jeg var 11-12 år så satt jeg å programerte av egen motivasjon og fri vilje. Uansett vil jeg gitt et tips om å lage en app til mobilen. Lite er så kult som å vise kompisene noe man har laget selv (på den alderen). Da skal det være lett å få blod på tann, der man ønsker flere funksjoner til appen.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
10/12/2013 19:00
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
ja han var litt giret på akkurat det. Men hva er mest aktuelt for å lage noen apper til iphone eller android og som er tilpasset barn/ungdom?
|
|
|
10/12/2013 19:10
|
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Første leksjon på høyskolen var Lego-roboter. Kanskje ikke spot-on programmeringsprinsipper ift hva som blir mest brukt i dag, men programmeringen på PC'n blir i alle fall materialisert i bevegelse på gulvet 
MVH Henning
|
|
|
10/12/2013 19:33
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Programmering er definitvt nyttig (og ikke minst jobbrelevant), og det er overraskende fraværende i norsk grunnskole. Nynorsk og/eller KRL bør erstattes med programmeringsfag i mine øyne, all den tid diverse regjeringer sier de vil ha "IKT-løft", "kompetanseheving på IT" og diverse andre vage formuleringer. GUI-delen av Android blir nok litt høy inngangsterskel, det kan være greit å ha laget noen enkle konsollprogrammer i Java først, samt gjort noe annet enkelt som benytter XML-filer. Ville startet med Scratch, og tatt det videre til et ekte språk etter en uke eller to. Der kan han lære om kontrollblokker, variable, løkker, events, operatorer m.m, uten å måtte lære seg kryptisk syntaks, og med direkte visuell tilbakemelding på det han lager. http://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=getStarted
Redigert av DuffMcShank; 10/12/2013 19:46.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
10/12/2013 19:38
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
10/12/2013 20:59
|
Johanna
Entusiast
|
Entusiast
Jag läste en artikel om en dame som startat kursverksamhet för att barn ska lära sig programmera. Jag är inte helt säker, men det kan vara den här. Det verkar vara några nyttiga länkar där.
|
|
|
10/12/2013 21:05
|
zabel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
10/12/2013 21:17
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
GUI-delen av Android blir nok litt høy inngangsterskel, det kan være greit å ha laget noen enkle konsollprogrammer
Enig. Start med å "hilse tll verden" i python, og så fortsett videre derfra. Hvis du ikke kan python så blir det spennende, ikke bare for sønnen din, men også for deg. Lykke til!
|
|
|
11/12/2013 00:01
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Hva med å starte med en Lego Mindstorm robot, for å få noe som lett gir et kult resultat? Hello world svinger liksom ikke så veldig?
|
|
|
11/12/2013 00:07
|
Chillpadde
Entusiast
|
Entusiast
Å programmere Lego Mindstorms er fantastisk morro, kjempetips til julegave. Ellers så har jeg snoket litt på http://www.codecademy.com selv, veldig bra opplegg, men kanskje litt bratt læringskurve for en 12-åring.
|
|
|
11/12/2013 05:23
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Lego mindstorms er et godt alternativ for å raskt se veldig håndfaste resultater av det man gjør og pause det med ombygging av roboten innmellom og slike ting. Ellers er Scratch mye anbefalt som første språk for barn og kidsa koder bruker det for sine ting, såvidt jeg vet. Så kan man alltids gå opp et hakk eller to om pjokken får blod på tann. Ellers veldig enig at en telefonapp kan være veldig kult for han å vise fram til kompiser, men ulempen er at det mye detaljer i mobilapp-utvikling som det kan ta litt tid å komme inn i. Python er også et nybegynnervennlig språk, mens jeg vil si aldri, aldri, aldri begynn med Java. Det suger som førstespråk. Ellers kom jeg over kano ( http://www.kano.me/) som ser bra ut til å også vise fram hardware-siden av datamaskiner, som kan være kjekt. Den kommer også med innebygd scratch, modbar minecraft og et par ting til, med instruksjonsbok etc.
|
|
|
11/12/2013 12:38
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Du skal lære kidsa dine å kode? Hva med: Lær Kidsa Koding Har som mål å bli en landsomfattende bevegelse. Om de ikke har en lokal implementasjon(*) der du holder til, så kan du sikkert kikke på opplegget deres uansett (* programmerervits, "lokal avdeling" altså)
|
|
|
[Re: Radival]
11/12/2013 12:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ikke riktig det samme, men html er jo OK å starte med. Der ser man jo også raskt resultatene av det man gjør-
|
|
|
11/12/2013 13:20
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
11/12/2013 13:52
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jobbe med motivasjonen, så kommer ofte resten av seg selv. Personlig begynte jeg å programmere som 10 åring, i 1984 blir det vel, med kun instruksjonsboka som lærer. Ville bare mestre det som andre mente var svartekunst. Syntes det var kjempegøy og hadde det som hobby helt til jeg begynte å jobbe med det. Jobb er jobb...
Nå skal det sies at det tok noen år å gå fra selvlært BASIC til riktig bra objektorientert kode. Men det viktigste er å komme i gang og å ha det gøy. Barn liker å få til ting, og barn elsker å lære. Barn elsker ikke å bli belært dog...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
11/12/2013 17:48
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå skal det sies at det tok noen år å gå fra selvlært BASIC til riktig bra objektorientert kode. Men det viktigste er å komme i gang og å ha det gøy. Barn liker å få til ting, og barn elsker å lære. Barn elsker ikke å bli belært dog...
Jeg gikk samme veien om BASIC (samt maskinspråk) og til objektorientert (Simula, videre til Java), for så å ta full informatikkutdannelse. Etter å ha undervist data noen ganger, så oppdaget jeg overraskende hvor lite ungdom får dreisen på programmering, så ta det rolig, og etterstreb det å få til underholdningsveriden. Selv om du synes en løkke er kult, så er det ikke sikkert poden synes det. Dagens ungdom er ikke så tekninske som man skulle tro. Jeg var på et foredrag om dette en gang, og det som ble presentert der var ganske overraskende. Det eneste de egentlig var bedre til enn vi middelaldrende folka, var at de tastet hurtigere, og det var alt. De er ikke en gang bedre på å forstå tekninske dupiditter og apper, enn vi er. Faktisk er det så ille at vår generasjon er fortsatt den drivende kraften når det gjelder utvikling innen data, spesielt programmering.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
11/12/2013 18:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg startet med BASIC på ungdomsskolen tidlig på 80tallet, kjøpte meg deretter en Commodore64 og ble helt hekta. Lærte meg Forth og assembly. Tok opp igjen programmeringen på NTH - først Pascal og deretter C. Siden har det blitt mye mikrokontrollerprogrammering i C og assembly (på ett tidspunkt var jeg den personen i verden som hadde skrevet mest AVR-kode), men etter at jeg ble sugd inn i marketing, har det blitt lite koding. Prøvde å få eldstemann hektet på programmering gjennom første generasjons Mindstorm, men det var ingen stor suksess. Heldigvis får jeg sjansen igjen om noen få år, og han siste virker være langt mer på det sporet i interesser.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
11/12/2013 18:46
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Jeg tror Mindstorm kan være en god idé. Det er greit å få litt konkret feedback på hva man driver og programmerer, og med roboter så blir jo "ord til handling" med en gang, og det er gjerne motiverende.
|
|
|
12/12/2013 13:09
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Begynn tidlig: HTML for babies Ellers tror jeg nok mindstorms kan være en god ide, har i alle fall veldig lyst til å å prøve det selv 
|
|
|
12/12/2013 19:01
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ja han var litt giret på akkurat det. Men hva er mest aktuelt for å lage noen apper til iphone eller android og som er tilpasset barn/ungdom? Det kan sikkert være greit å ta utgangspunkt i en av hans andre hobbier. F.eks. lage et greit program over registrering av trening. Det trenger ikke være avansert eller orginalt, bare det er selvlaget (etter det jeg tror).
- Voltaire
|
|
|
12/12/2013 19:13
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
takk for mange gode tips. Begynte litt med https://www.touchdevelop.com.Lego mindstorm er godt tips også og lagres til bursdagen i februar. Julegaver allerede kjøpt 
|
|
|
12/12/2013 21:15
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
takk for mange gode tips. Begynte litt med https://www.touchdevelop.com.Lego mindstorm er godt tips også og lagres til bursdagen i februar. Julegaver allerede kjøpt Jeg ville nok kjørt en "Hello world" også, og sjekket hva han likte... poenget er ikke bare å lage noe, men å dykke litt inn i maskinen, og å kunne "styre det innerste". Men det kommer nok an på personligheten hans.... noen liker det første, noen liker det andre.... de siste er jo nerdene, men det er jo de som eier verden nå.....
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
12/12/2013 21:48
|
thomasengen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
et sentralt issue her er at tålmodigheten strekker til for å lære mer og synes det er morsomt. Dagens unge er altfor utålmodige og skal kunne ting umiddelbart. Noe de kommer til å tryne på....
|
|
|
12/12/2013 22:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Støtter de som foreslår Mindstorms, nå har jeg ikke drevet med det på noen år, men da vi lagde en AI-demo for Forskningsdagene for endel år siden testa vi ut ymse firmware til den kontrolleren som lot oss programmere både i Java og C, så muligheter til å lære mer avanserte språk er også til stede hvis man ikke vil bruke bare det innebygde. Det å se programmene sine omsatt i noe som fysisk rører på seg er også utrolig motiverende. Tror nøkkelen er å finne noe med lav terskel og minst mulig tid og energi investert før man har noe som faktisk gjør noe for å fange den første interessen. (Hello World er forøvrig utrolig kjedelig, så jeg ville sett etter noe som lar deg gjøre programmeringslignende ting på høyt nivå der man oppnår spennende ting med minst mulig linjer og forvirrende konsepter for en fullstendig uvitende person, og så tatt det fra der). Mobilapps er jo kult nok, men på iOS må man hvertfall ha en god del kunnskap om endel konsepter før man kan hive seg igang med XCode og Objective-C, og jeg tror det kan være litt terskel for unger å hoppe rett ut i det. Men nå var det jo ikke nødvendigvis lettere da vi gamlingene var unge, da lagde vi jo gjerne våre første program ved å skrive av program fra papirblader, uten å nødvendigvis ha peiling på hvorfor det endte opp i en fraktal eller ett fungerende spill 
Redigert av perbl; 12/12/2013 22:12.
Per B.
|
|
|
12/12/2013 22:20
|
Loki
Besatt
|
Besatt
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
13/12/2013 01:47
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
et sentralt issue her er at tålmodigheten strekker til for å lære mer og synes det er morsomt. Dagens unge er altfor utålmodige og skal kunne ting umiddelbart. Noe de kommer til å tryne på.... Enig i den (det er jo den utfordringen lærerne har hver dag). Men man bør kanskje ikke være for forutinntatt. Plutselig tenner de på noe vi ikke hadde trodd. Det gjelder derfor å utsette dem for flere ting. Ha en god dialog og tro på hva han sier så er jeg sikker på at dere kommer frem til en god løsning. Lykke til. Jeg ser frem til å høre mer om dette prosjektet.
- Voltaire
|
|
|
13/12/2013 08:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu vet jag inte mycket om programmen som diskuteras här men jag tror det är en stor fördel att börja med ett interaktivt program (tror jag det heter när man slipper kompilera) istället för något som måste kompileras. Mycket som är enklare i sådana program.
Om han likar träning så kan det vara rätt bra öving och göy att skriva program för en träningsdagbok och för analys av trackloggar.
|
|
|
[Re: ]
13/12/2013 09:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om det var ett svar till mig så är väl det ett bra exempel på något som kan göras enklare i interaktiva program där man slipper mycket av det där.
Nu är det ju självklart bra att kunna dessa tingen men i början tror jag man lär sig mycket mer om man slipper en del strul med variabler, allocering av minne, kompilering etc.
|
|
|
|
|