Skiføre i marka rundt Oslo
|
Re: Skiføre i marka rundt Oslo
[Re: Loki]
01/02/2021 16:57
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
god beskrivelse av hvorfor felleski er en åpenbaring (for de fleste) :-) Helt enig. Jeg er prototypen på en gjennomsnittlig nordmann. Hadde ikke gått langrenn siden midten av ‘90-tallet. Kan takke felleski for at jeg startet å gå langrenn for 3-4 år siden igjen. Genialt produkt. Etterhvert som jeg ble litt flinkere og det gikk gradvis fortere og fortere så følte jeg dog at det ble forferdelig trått med felleski i kaldt vær. Ikke bare fordi jeg skulle komme raskest fra A til Å, men fordi jeg liker å veksle mellom diagonalgang og staking, rett og slett fordi jeg blir sliten. Med felleski så er det ekstremt tungt å stake i kulda for en som ikke er gjennomtrent. Kjøpte derfor såkalte kaldski for snaue to år siden, men fikk ikke debuten sin før nå i januar. Delvis pga vær, men mest pga smørefrykt. Må si at festet føles mye bedre/naturlig på smøreski enn mine Rossignol felleski. Vel og merke når man har tyngdeoverføring, i labbetempo «uten teknikk» så synes jeg felleskiene sitter mye bedre. Selv på dager hvor jeg føler gliden er skikkelig dårlig på smøreskiene så glir jeg enormt mye bedre enn folk på felleski og kan stake lettere. På en ren kaldski så klarer man seg også kun med blå extra med en fiolett i lomma. Man behøver da heller ikke å fjerne smøringen så ofte. Skulle ønske noen kunne sagt det til meg for 15 år siden, kastet bort så mange år på sofaen i stedet for å komme meg ut i skauen. Nå bruker jeg felleskiene på alt varmere enn -3/-4 og til kaldere smøreskiene. Så ikke hverken eller, men i stedet både og.
|
|
|
[Re: eirikbk]
01/02/2021 17:25
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Du burde nok lagt et par lag kaldere smurning før Multigrade. V30 eller lignende. Bør alltid ha kaldere mellomlag før dagens. Da sitter topplagene også bedre. Kan tenkes den trå følelsen kom av 1) smurningen slitt av og grunningen suger, og/eller 2) smurningen blir dratt bakover skiene pga dårlig heft pga manglende mellomlag. Her i området er løypene ganske så harde. Har bare hatt grønn Toko som grunning u det siste. Første tur med Rode Super Extra så ble smurningen greit slipt av i løpet av de 10 km. Andre tur på 20 km var sånn passe festemessig. Opplevde ising med Super Extra. Stoppet etter 10 km og la på VR30, men ble ikke noen god dag festemessig. Liten tur i dag med jr på en blanding av kunstsnø og natursnø. Grønn Multigrade med Super Extra i tråkket. Labbetempo, så fikk ikke testet det ordentlig, men snøen så ut til å feste seg i smurningen... Tror jeg må få på guruputa i morgen og legge på grønn smurning. Tenker å ta kveldstur i morgen. 1. Har ikke noe hardere enn Rode Blue Multigrade, så måtte bli den. Trodde uansett den var såpass hard at det ikke var behov for en enda hardere i midten, men da vet jeg det er feil. Skal kjøpe meg en Grønn V20. Må man da bruke hvit polar hvis Grønn V20 er dagens, for å følge logikken? 2. Smører du guruputa like langt foran og bak som med grønn Toko eller kortere? 3. Dekker du hele guruputa med voks? En gammel juniorstorhet sa til meg at det er lurt å la litt av guruputa være udekket bakerst og at det så tar opp vokssmøring som drar seg bakover (i stedet for at det går i glidsonen). 4. Leste et eller annet sted at guruputa gjør at man kan smøre noen knepp kaldere, siden grunningen i seg selv også gir feste. For eksempel Grønn V20 i stedet for Blå V30/Blue Multigrade. Enig i det? 5. Er det null stress å legge på flere lag voksdekning ute i løypa oppå guruputa eller mer komplisert/klin enn med grønn Toko i bunn? Sånn at man kan sjanse på færre lag og eventuelt smøre på mer i løypa.
|
|
|
[Re: Skilpadden]
01/02/2021 22:07
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du burde nok lagt et par lag kaldere smurning før Multigrade. V30 eller lignende. Bør alltid ha kaldere mellomlag før dagens. Da sitter topplagene også bedre. Kan tenkes den trå følelsen kom av 1) smurningen slitt av og grunningen suger, og/eller 2) smurningen blir dratt bakover skiene pga dårlig heft pga manglende mellomlag. Jeg er på ingen måte noen smøreautoritet, men kjøper ikke umiddelbart punkt 2. Med så høy slitasje går vel smurningen av skia, og ikke bak på glidsonen? 1. Har ikke noe hardere enn Rode Blue Multigrade, så måtte bli den. Trodde uansett den var såpass hard at det ikke var behov for en enda hardere i midten, men da vet jeg det er feil. Skal kjøpe meg en Grønn V20. Må man da bruke hvit polar hvis Grønn V20 er dagens, for å følge logikken? Jeg tror ikke mellomlag er så viktig, for å være ærlig. Både grønn Toko og gurupute burde gi bedre vedheft enn et lag med hard smurning, vel? For meg handler mellomlag om å bygge opp smurning i smørelomma til riktig høyde for riktig punkt på skia. Kan en alternativ diagnose være for mye smurning? De gangene jeg har vært på V20 legger jeg alltid kort og tynt, på de temperaturene bør det meste feste. 3. Dekker du hele guruputa med voks? En gammel juniorstorhet sa til meg at det er lurt å la litt av guruputa være udekket bakerst og at det så tar opp vokssmøring som drar seg bakover (i stedet for at det går i glidsonen). Igjen så tror jeg smurninga først og fremst går av skia framfor å havne i glidsonen når slitasjen er høy. 4. Leste et eller annet sted at guruputa gjør at man kan smøre noen knepp kaldere, siden grunningen i seg selv også gir feste. For eksempel Grønn V20 i stedet for Blå V30/Blue Multigrade. Enig i det? Dette er jo alt etter hvordan man velger det selv, og hvor mange lag man dekker med. Etter sjette lag med voks tviler jeg på at noen grunning bidrar med feste, men om det derimot bare er to lag stiller det seg annerledes. Grønn Toko vil også bidra med feste om man ikke dekker den - det ryktes at den på egen hånd er fin på nullføre (som jeg ENDA ikke har fått testet på den måten, altfor dårlig  ).
|
|
|
[Re: Goldrush]
02/02/2021 08:14
|
sls
Veteran
|
Veteran
Noen kjappe kommentarer fra en halvproff smører: Med gurupute aller klistergrunning fungerer feste litt motsatt enn normalt. Dvs flere lag tørrvoks gir mindre feste og bedre glid. På det kaldføret som er nå så må laget være så tynt som overhode mulig. Varm gjerne inn hard voks i grunningen.
Blå smørning er normalt sett hardt nok. Unntaket er evt innvarming i grunningen.
Udekket grunning bakerst vil ta glid. La det heller være rubbet, usmurt såle.
Slitasje av festesmøring skjer hovedsaklig sideveis. Skrensing, ploging etc. Gitt at skia har riktig spenn selvsagt. De fleste rubber sålen for dårlig. Skal se ut som en lodden rubbeski. Gjerne med markert fiskebeinsmønster på føre med høy slitasje.
|
|
|
[Re: Gekki]
02/02/2021 20:32
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Du burde nok lagt et par lag kaldere smurning før Multigrade. V30 eller lignende. Bør alltid ha kaldere mellomlag før dagens. Da sitter topplagene også bedre. Kan tenkes den trå følelsen kom av 1) smurningen slitt av og grunningen suger, og/eller 2) smurningen blir dratt bakover skiene pga dårlig heft pga manglende mellomlag. Jeg er på ingen måte noen smøreautoritet, men kjøper ikke umiddelbart punkt 2. Med så høy slitasje går vel smurningen av skia, og ikke bak på glidsonen? 1. Har ikke noe hardere enn Rode Blue Multigrade, så måtte bli den. Trodde uansett den var såpass hard at det ikke var behov for en enda hardere i midten, men da vet jeg det er feil. Jeg tror ikke mellomlag er så viktig, for å være ærlig. Både grønn Toko og gurupute burde gi bedre vedheft enn et lag med hard smurning, vel? For meg handler mellomlag om å bygge opp smurning i smørelomma til riktig høyde for riktig punkt på skia. Da jeg skrev innlegget, oppfattet jeg det som at det ble smurt med viola multigrade, men det ble jo smurt med blue multigrade. Så da blir ikke det mellomlaget så viktig når det er så kaldt siden det ofte blir det samme som dagens smurning. Men når det kommer til mellomlag generelt, sier Auklandbrødrene "Begynn alltid med den kaldeste smørningen og legg mykere voks over. Dette er viktig for at smøringen skal sitte godt og ikke gli ut på bakskiene." Jeg gir dem et par hakk høyere autoritet  Det handler naturligvis også om å bygge riktig høyde. Smurte med guruputa i bunn og 4 lag Blue Multigrade + 2 i tråkket. Kan en alternativ diagnose være for mye smurning? Skulle kommentere på det samme, men ja, 6 lag + gurupute høres litt mye ut i den kulda. Hvis ikke lagene er supertynne. Når det er kaldt blir det mer følsomt for at man tar et ekstra lag man burde droppet, som stjeler glid. Synder selv her... 3. Dekker du hele guruputa med voks? En gammel juniorstorhet sa til meg at det er lurt å la litt av guruputa være udekket bakerst og at det så tar opp vokssmøring som drar seg bakover (i stedet for at det går i glidsonen). Igjen så tror jeg smurninga først og fremst går av skia framfor å havne i glidsonen når slitasjen er høy. Ref sitatet over, det drar seg også bakover hvis man ikke smører skikkelig. Jeg ser det også på mine egne ski, jeg må lære meg å smøre ski på nytt pga fellelatskapen og jeg legger på det nevnte ekstra laget jeg burde droppet... Men er også litt skeptisk til å la det være udekket gurupute. Ser ikke at det skal være godt for noe, annet enn på helt spesielt føre (her er det nevnt at de gikk på ren guruwax under et NM hvor det var løssnø over grov snø). Jeg har dog gjort en refleksjon i byggingen av pute. Klisterlaget skal jo være syltynt. Jeg har lagt det nesten helt ut i begge ender, men burde nok holdt det innenfor klistersonen og heller la grunnvoksen gå ut hele sonen. Tenker det er fort gjort å få det for tykt i endene. 4. Leste et eller annet sted at guruputa gjør at man kan smøre noen knepp kaldere, siden grunningen i seg selv også gir feste. For eksempel Grønn V20 i stedet for Blå V30/Blue Multigrade. Enig i det? Grunningen i seg selv har feste, ja. Eksakt hvordan guruputa fungerer ift dette er jeg usikker på. Noen kjappe kommentarer fra en halvproff smører: Endelig! Slitasje av festesmøring skjer hovedsaklig sideveis. Skrensing, ploging etc. Gitt at skia har riktig spenn selvsagt. De fleste rubber sålen for dårlig. Skal se ut som en lodden rubbeski. Gjerne med markert fiskebeinsmønster på føre med høy slitasje. Jo, men er vi enige i at smurning kan dra seg bakover på skien om man har lagt på for mye og/eller for mykt? Rubbing i fiskebeinsmønster? Den var ny. Fiskebein på hver ski, eller at paret til sammen danner fiskebein? Det strider jo litt med alt man har hørt om at man alltid skal rubbe i lengderetningen. "Hvis du rubber på tvers, vil du runde av sålen, hvilket bidrar til dårligere feste" (fra favorittboken). ---- Var på tur i dag. Nå var det gått fra -15 her om dagen til -7,5. Tenkte det var igjen en del smurning fra forrige tur, så gadd ikke ta på mer før jeg satte av gårde, for heller å føle på det de første par km. Betydelig hardere løyper nå og luften føltes mer fuktig, men det var nok illusjon, for værstasjonen sier at det har ligget rundt 90% de siste dagene. Vel, jeg burde lagt på litt smurning hjemme først som sist. Hadde litt dårlig feste + ble litt ising fra det jeg antar var gjennomslag fra guruputa. Før løypa gikk inn i bratte skogsbakker ble det korking, ett lag V30 (samme som lå på fra før) og 2 lag Super Extra. Da hadde jeg ganske bra feste, unntatt der hvor sporene var noe harde eller skrapet glatt, nettopp typisk inne i tettere skog nå om dagen.
|
|
|
03/02/2021 08:08
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg har smurt noen tusen ski og har vel enda til gode å se en ski med særlig til smørning på bakskia. Slites det av i festesonen så forsvinner det kjapt fra glidsonen.Slitasjen er jo mye større der. Eneste gangene jeg har sett smørning på bakskia er ved skitesting før renn med myk voks og klister. Da er gjerne skia testet med voks som akkurat er varmet inn. Skia har da vært på snøen i maks 1 km. Ofte fjerner jeg det da. Når samme skipar kommer inn etter rennet er bakskia helt strøken.
Man trenger ikke runde av kanten på skia eller midtranden selv om man rubber litt på tvers. Ved mye slitasje rubber jeg gjerne sidelengs siste cm i festesonen og på skrå foran. På treningsski har jeg ingen hemninger. Litt mer forsiktig på rennski som skal brukes på ulike fører, Poenget er bare å skape så mye heft som mulig for grunningen.
Gurupute blir i overkant aggresivt på det kalde føret vi har hatt i det siste. Veldig sjelden jeg synes det er slitasje som trenger sånn grunning, men brukte det litt i forrige uke. Vanlig gurupute gav ski med elendig føring. Neste gang varmet jeg inn et godt lag Swix Polar i puta i tillegg. Samme oppskrift forøvrig. Det demper aggresiviteten betydelig og skia var veldig mye bedre. Vi er jo ikke ute etter festeegenskapene i puta på dette føret. Kun slitasjestyrken. Grunningen dekket jeg med 3-4 lag grønt, før jeg gikk videre på det jeg ville ha for feste. VR50 i tråkket var faktisk supert i tråkket selv om det var -13. Selv legger jeg aldri smørningen utenfor nullmerkene på helvekt, som i praksis ofte er rundt klistermerkene på de fleste ski.
Redigert av sls; 03/02/2021 08:12.
|
|
|
03/02/2021 09:20
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Stormen Frank... En fin rundtur i "Nordmaka Sør", som det kalles på Skiforeningens kart er: Snippen/Movatn - Tømteåsen - Delebekk - Langvann - Elvann - Nordvann, så tilbake over Stormyra, ned over bilveien, over Trehjørningen, videre over Helgern, så hovedløypa til Gørjahytta, derfra til Tømteåsen, og ned til Movatn/Snippen igjen.
Men ikke i år, dvs. jeg gikk deler av denne turen for 5 dager siden: Ikke oppkjørt skuterløype over Langvann, gikk derfor bilveien forbi Trehørningen gård, så ut på Trehjørningen, kjempet meg så gjennom en lang hinderløype av falne trær (mange!) fra Trehjørningen og ned til Helgern. Strevsomt... Over Helgern var det greit å gå, selv om det ikke var skuterkjørt løype. Føremeldingen opplyste noen dager siden at det på grunn av omfanget av falne trær ikke ville bli ryddet løype fra Trehjørningen over til Helgern i år. Det er forståelig.
---------
Oppdagering i dag, 3. februar kl 17: Helgeren ble kjørt opp og markert med bambus-stikker i dag, men ikke sporsatt. Skiforeningen har jobbet hardt i dag, og hugget seg gjennom trefallene fra Helgeren til Trehjørningen, og videre opp mot Stormyra. Greit i å komme gjennom på ski der nå, selv om det ikke er sporsatt. Helt greit for ski-skøytere.. Nordvann og Stormyra ikke skuter-oppkjørt ennå i dag, men så at Langvann ble kjørt med skuter i dag. (Usikker på om Elvann ble skuterkjørt i dag). Takk til Skiforeningen for innsatsen i dag.
Redigert av Anomyn; 03/02/2021 18:55.
|
|
|
[Re: sls]
04/02/2021 20:15
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Jeg har smurt noen tusen ski og har vel enda til gode å se en ski med særlig til smørning på bakskia. Slites det av i festesonen så forsvinner det kjapt fra glidsonen.Slitasjen er jo mye større der...
Blir det faktisk helt borte fra glidsonen eller legger det seg inn i strukturen og hemmer gliden betraktelig på den måten? Mine nyglidete ski var etter en tur på 65 km veldige gråe i glidsonen (20-40cm bakover) bak festesonen (guruputa + Blue Multigrade som dagens). Hva er det gråe? Sålene kan vel ikke bli tørre og slitte etter 65km? Med andre ord ikke nok til at man kan kjenne voksen med fingeren, men nok til å stjele en del glid. Gurupute blir i overkant aggresivt på det kalde føret vi har hatt i det siste. Veldig sjelden jeg synes det er slitasje som trenger sånn grunning, men brukte det litt i forrige uke. Vanlig gurupute gav ski med elendig føring. Neste gang varmet jeg inn et godt lag Swix Polar i puta i tillegg. Samme oppskrift forøvrig. Det demper aggresiviteten betydelig og skia var veldig mye bedre. Vi er jo ikke ute etter festeegenskapene i puta på dette føret. Kun slitasjestyrken.
Var på Bull Ski og Kajakk for å kjøpe meg en kaldere voks enn Blue Multigrade. Han ble først stum så ristet han på hodet da jeg fortalte at jeg hadde brukt Guruputa. Han sa det var en selvfølge at jeg hadde dårlig glid på Krokskog-siden og litt opp i høyden. Der oppe er det så tørt og kaldt og ikke omdannet snø (fra + til -) at han ville kun gått for grønn Toko, selv til en tur på 6-7 mil. Rundt Sognsvann sa han det hadde vært greit å bruke klistergrunning med voksdekning siden det er blankis i området. Han anbefalte dog ikke Guruputa i den kulda vi har nå. Han ville heller brukt Rex Blue Isklister (-5 til -30), lagt den så tynn som mulig. Så dagens voks oppå. Guruputa ville han kun ha brukt i type Marcialonga og lignende. Rart man blir forvirret 
|
|
|
04/02/2021 21:35
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det grå som legger seg er møkk. Ser det vanligvis på ski med litt for harde trykkpunkter. Ofteste rett bak hælen, men også rett foran festesonen. Det er her trykksonen er. Sålen kan forøvrig definitivt på tørr på noen få mil, Spørs hovedsaklig på hvor bra preppet de er + hvor aggresivt føret er. På veldig agrresivt føre kan selv en superpreppet ski virke tørr etter et par mil. Nå betyr ikke det at skia må gli dårlig. På sånt føre glir det tilnærmet like bra om sålen er preppet eller ikke.Generelt er preppen viktigst på nyere villsnø og når det er vått.
Som sagt bruker jeg veldig sjelden gurupute. Vi snakker kanskje 1 gang per sesong. Kun der det er tidvis isete og gjerne da ifm svinger og ploging at det behøves ved dagens føre. Det er mange på tur om dagen og løypene blir fort isete. Føremessing trengs det ikke klistergrunning. Bruker man det bør man legge så tynt og utblandet med voks som mulig + dekke mye. Så jeg er helt enig med han på Bull
Redigert av sls; 04/02/2021 21:39.
|
|
|
04/02/2021 21:41
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Han ville heller brukt Rex Blue Isklister (-5 til -30), lagt den så tynn som mulig. Så dagens voks oppå. Guruputa ville han kun ha brukt i type Marcialonga og lignende. Rart man blir forvirret  Jammenjammen... Dette er jo samme tips som jeg har gitt to ganger tidligere i tråden, jo  Jeg hadde tatt sjansen på isklister (tynt!) med voksdekning, gjerne i blå-kategorien først (eller oransje, da, om man har utvalgte finske varer på lager) Østmarka i dag: kx30 dekket med Vauhti Carrot (den "vanlige") funket ypperlig. Keep it simple! Guruputer overlater jeg til proffene.
|
|
|
04/02/2021 21:56
|
sls
Veteran
|
Veteran
Isklister eller guruklister i bunnen betyr ingenting. Poenget er at snøen aldri bør oppleve klisteret. For de fleste er sprayklister enda bedre ved mye slitasje. Da er risikoen for gjennomslag betydelig mindre
|
|
|
04/02/2021 22:20
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men for å ikke servere utdatert informasjon: jeg tror det falt såpass med tørr nysnø over Østmarka tidligere i uka at vi igjen er over på rent tørrvoksføre. Neste tur ligger dermed an til å bli grønn toko + V20...
|
|
|
04/02/2021 23:13
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Gikk i går kveld med grønn Toko og noen få lag Blue Multigrade. Fra Øvresetertjern retning Kobberhaugen. Satt bra og grei glid. Skal teste Blå V30 i morgen. Isklister eller guruklister i bunnen betyr ingenting. Poenget er at snøen aldri bør oppleve klisteret. For de fleste er sprayklister enda bedre ved mye slitasje. Da er risikoen for gjennomslag betydelig mindre Ville du smeltet hvit Polar oppå/i isklisteret (altså ikke guruputa) før dagens voks i været vi har hatt i det siste (blå V30)? Eller ville du heller smeltet V30 som i dagens inn i isklisteret? Han ville heller brukt Rex Blue Isklister (-5 til -30), lagt den så tynn som mulig. Så dagens voks oppå. Guruputa ville han kun ha brukt i type Marcialonga og lignende. Rart man blir forvirret  Jammenjammen... Dette er jo samme tips som jeg har gitt to ganger tidligere i tråden, jo  Beklager, du mistet meg ved oransje Vauhti  Så er vel ikke guruputa noe vanskeligere å legge enn isklister med dekning, bare et fancy ord...
|
|
|
05/02/2021 07:16
|
sls
Veteran
|
Veteran
Gurupute er som du korrekt skriver bare et fancy ord. det er kun en blanding av hardt klister + grunnvalla. Man kan bruke enhver annen tilsvarende kombinasjon. F.eks Swix isklister + Toko Grønn. Men som sagt er klisteret i bunnen kun der for å sikre såleheft nå. I dag er en slik kombo en grunning som fort kan slå gjennom og ta glid. Derfor jeg har blandet inn hardvoks i grunningen. Da forsvinner klebrigheten.
Jeg smører mye ski ifm renn og trening hver sesong. Isklister tror jeg at jeg har brukt 1 eller 2 ganger i løpet av de siste 5 sesongene. Swix baseklister gjør jobben minst like bra og er et bedre grunnlag for jobben som skal gjøres oppå. 1 lag mindre gjør det også enklere å unngå subb. Har enda til gode å få inn en ski etter renn med slitasje. Snakker da om klisterføre.
|
|
|
06/02/2021 18:15
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Noen som har vært forbi Appelsinhaugen retning Kikut i dag? Tenkte meg ut med hodelykt nå på kvelden, men frykter isete kneiker etter lørdagstrafikken. Småguffent på kvelden når man går alene.
|
|
|
06/02/2021 19:24
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Takk for fyldig og komplementerende svar om gurupute! Men interessant det du sier om at slitasjen ikke er så høy nå. Da lurer jeg egentlig på hvor du mener? Selv on det er kaldt, opplever jeg føret rundt her på 200-300 meter som ganske hardt. Men det beste vil være å gjøre flere erfaringer selv. Gikk på torsdag med ny gurupute og V30. Hadde bra feste. Men nå skal jeg gå for grønn Toko til uken. Er fortsatt kaldt og ikke noe snø i sikte...
|
|
|
06/02/2021 19:42
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg mener jo det er mye slitasje nå. Derfor jeg også har teste guruputa nå. Men man trenger ikke klister i bunnen for å få feste, kun for å øke slitestyrken på grunningen. Vanligvis på klister med dekning så er klisteret der for å sikre feste.
|
|
|
07/02/2021 19:15
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Glemte å takke. Flott med alle tips. Veldig glad for å lære hva Guruputa er, fint å kunne til lange turer i kulda på omdannet snø.
Frognerseteren - Kobberhaugen t/r i går kveld. Drøye 15km.
1. Grønn Toko smeltet, korket lett & herdet 2. Blå V30 smeltet, herdet & korket lett 3. Blå V30 til 0.15 4. Blå V30 til 0.15 5. Blå V30 i tråkket 6. Blå V30 i tråkket, men en del kortere enn lag 5
Veldig godt feste. Beste gliden jeg hittil har hatt på på dette kalde føret. Smører 1-2 lag mindre enn tidligere. Korker veldig lett, blir ruglete i stedet for pent og stripete. Virket som svært lite slitasje på smøringen etter endt tur.
Føltes som betraktelig bedre glid enn med Rode Blue Multigrade på lignende føre og temp noen dager tidligere. Kan være psykisk, været eller at V30 rett og slett er bedre enn Blue Multigrade i denne kulden og på gammel snø. Var lav fuktighet, rundt 60% et sted. Snøen som kom for en snau uke sider har lagt seg fjærlett oppe skaren, ca. 2-3cm. Veldig finkornet. Harde fine spor, ikke antydning til is. Kun 2-3 isflekker på hele turen, i de bratteste kneikene hvor det har vært ploget mye. Overraskende bra forhold etter en lørdag!
Neste gang skal jeg droppe lag 4. Fristende å droppe grønn Toko grunning også. Sporene er harde, men langt i fra steinharde og isete. Skiforeningen gjør en fantastisk jobb i dette området. Er man forsiktig med ploging og skrensing tror jeg grønn Toko er overkill på dette føret for alt under 30km. Stjeler vel en del glid vil jeg tro... eller er jeg helt på viddene nå?
Ikke vært ved Sognsvann eller Maridalen siden, men hørt rykter om at det er helt andre forhold der og veldig isete.
|
|
|
07/02/2021 20:12
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke vært ved Sognsvann eller Maridalen siden, men hørt rykter om at det er helt andre forhold der og veldig isete. Nå har ikke jeg vært akkurat der, men Østmarka i området mellom Grønmo og Sandbakken er sikkert noe tilsvarende. Jeg vil kalle det for "entusiastføre", med vegetasjon og issvuller i skjønn forening i scooterpreppa løyper. Ettersom det var her jeg valgte å prøve meg på gårsdagens lille tur droppet jeg dermed også mitt eget tips fra tidligere i tråden, og gikk for sprayklister type KB20 som grunning, dekket av Rode Weiss pga. noe høyere temperaturer enn meldt. Skia var bra, men tar ikke flere turer her, med mindre det ramler ned 20-30 cm til med snø. Takk for rapport ut fra Frognerseteren, forresten. Det er så pent mellom Frønsvollsmyrene og Marimyr at der kan jeg fint finne på å gå i ring... "Hovedløypa" har jeg litt vondere minner fra, det har blitt litt for mange slitsomme turer i vårsesongene med lugubert feste / is i klisteret. De 50 høydemetrene opp fra Rundmyr tilbake til Tryvannsstua "skal" jo være mulig med diagonalgang, men når man er sliten på hjemveien etter å ha vaset seg altfor langt innover i marka er det ikke så greit 
|
|
|
07/02/2021 20:34
|
Siphlonurus
Fersking
|
Fersking
Mye interessant lesing her om grunning og smurning på kaldt føre. Hvordan vil Swix sin VG30 være i forhold til Grønn Toko på supertrått føre som vi har nå? Utover et tynt lag med innsmeltet grunnvoks så la jeg 3 lag med blå muligrade. Skiene føltes noenlunde ok i starten men opplevdes både tråere og med dårligere feste etter hvert selv om det bare var snakk om drøyt 3 mil. Kan det ha blitt for lite dekning og at grunnvoksen slå gjennom etter hvert. Ser mange anbefaler Grønn Toko og den er kanskje tryggere med tanke på gliden?
|
|
|
07/02/2021 20:56
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Takk for rapport ut fra Frognerseteren, forresten. Det er så pent mellom Frønsvollsmyrene og Marimyr at der kan jeg fint finne på å gå i ring... "Hovedløypa" har jeg litt vondere minner fra, det har blitt litt for mange slitsomme turer i vårsesongene med lugubert feste / is i klisteret. De 50 høydemetrene opp fra Rundmyr tilbake til Tryvannsstua "skal" jo være mulig med diagonalgang, men når man er sliten på hjemveien etter å ha vaset seg altfor langt innover i marka er det ikke så greit  Forventet som sagt en del is, men fra Frognerseteren og innover så har Skiforeningen gjort en fantastisk jobb. De får mye ut av lite. I motsetning til løypebas ved Ringkollen, der får de lite ut av mye. Skogs/scooteløypene er litt ymse rundt Rundmyr/Langmyr/Skjennungen. Anbefaler heller motorveien fra Tryvann-Rundmyr-Langmyr-Kobberghaugen-Appelsinhaugen-Kikut. En enda finere rute med mye mindre slitasje og færre mennesker er å ikke ta til høyre ved Rundmyr, men gå rett frem mot Nordmarkskapellet. Rett før Nordmarkskapellet tar du til venstre så går du til Glåmene og tar til høyre der opp til Appelsinhaugen, da er du på motorveien igjen. Denne alternative løypa går parallelt med den andre, men på nedsiden av Blankvann i stedet for ovenfor. Der støter du enten på ham på 75 med ullua på snei og 60 år gammel sekk eller han med Try-drakt som skriker til folk som leser skilt i sporet, men svært få barnefamilier og «turister».
|
|
|
[Re: Siphlonurus]
08/02/2021 10:03
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Mye interessant lesing her om grunning og smurning på kaldt føre. Hvordan vil Swix sin VG30 være i forhold til Grønn Toko på supertrått føre som vi har nå? Utover et tynt lag med innsmeltet grunnvoks så la jeg 3 lag med blå muligrade. Skiene føltes noenlunde ok i starten men opplevdes både tråere og med dårligere feste etter hvert selv om det bare var snakk om drøyt 3 mil. Kan det ha blitt for lite dekning og at grunnvoksen slå gjennom etter hvert. Ser mange anbefaler Grønn Toko og den er kanskje tryggere med tanke på gliden? Gikk Skansebakken - Heggelia - Skansebakken midt på dagen i går. Temp. rundt -7 til -10 (tipper jeg) og noen solpartier. Hadde et par lag V30 i bånn til 0-merket, og så to blandede lag med V30 og V40. Godt feste, veldig god gli og ganske lite slitasje, egentlig.
|
|
|
08/02/2021 10:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Forventet som sagt en del is, men fra Frognerseteren og innover så har Skiforeningen gjort en fantastisk jobb. De får mye ut av lite.
Det er vel Bymiljøetaten som preparerer her, ikke Skiforeningen (de tar over lengre inn). Bymiljøetaten preparerer det meste av det bynære og mest brukte, se liste over de 159 løypene kommunen prepper: http://mdb.skiforeningen.no/marka/preppeorg/?id=2&q=1
|
|
|
[Re: pbk]
08/02/2021 10:51
|
sls
Veteran
|
Veteran
Mye interessant lesing her om grunning og smurning på kaldt føre. Hvordan vil Swix sin VG30 være i forhold til Grønn Toko på supertrått føre som vi har nå? Utover et tynt lag med innsmeltet grunnvoks så la jeg 3 lag med blå muligrade. Skiene føltes noenlunde ok i starten men opplevdes både tråere og med dårligere feste etter hvert selv om det bare var snakk om drøyt 3 mil. Kan det ha blitt for lite dekning og at grunnvoksen slå gjennom etter hvert. Ser mange anbefaler Grønn Toko og den er kanskje tryggere med tanke på gliden? Gikk Skansebakken - Heggelia - Skansebakken midt på dagen i går. Temp. rundt -7 til -10 (tipper jeg) og noen solpartier. Hadde et par lag V30 i bånn til 0-merket, og så to blandede lag med V30 og V40. Godt feste, veldig god gli og ganske lite slitasje, egentlig. Viktig også å huske at antall av smørning kun henger sammen med skia og ikke med føret. De jeg trener går vanligvis på litt mykere ski på trening. Det gjør det mye enklere å smøre og man trenger gjerne kun 2-3 lag totalt. Rennskia er mer dynamiske (kammerverdier) og krever med smørning. Kan være fra 10 lag på kaldt føre på en kaldski til 15-20 lag på en 0-føreski på -1-2C. Bruker man da kaldskia på 0-føre så tåler ikke skia mer 5-6 lag. Alt utover det som skia tåler vil gi dårlig føring og slites av etterhvert. Hvor myk voks man velger avhenger også av kammerverdiene og var langt man smører. På enkelte merker smører vi aldri utover klistermerkene uavhengig av føre. Da går skia veldig mye bedre. Ofte går vi ned i mykere voks tidlig fremfor å måtte smøre mange lag. På enkelte fører gir det stor fordel mht glid.
|
|
|
08/02/2021 20:12
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Forventet som sagt en del is, men fra Frognerseteren og innover så har Skiforeningen gjort en fantastisk jobb. De får mye ut av lite.
Det er vel Bymiljøetaten som preparerer her, ikke Skiforeningen (de tar over lengre inn). Bymiljøetaten preparerer det meste av det bynære og mest brukte, se liste over de 159 løypene kommunen prepper: http://mdb.skiforeningen.no/marka/preppeorg/?id=2&q=1Da lærte jeg noe nytt i dag også. Var sikker på at det var Skiforeningen som hadde fra Øvresetertjern/Frognerseteren og at BME kun hadde for "byløypene" opp til Frognerseteren/Tryvann og opp til Ullevålseter. BME har faktisk helt inn til Nordmarkskapellet og Skjennungen så jeg på lenken din. Nå er sporene mye bedre etter Kobberhaugen, men det skyldes nok heller at 90% snur der. Uansett bra vedlikehold av BME med den enorme trafikken som har vært rundt Frognerseteren denne vinteren. Viktig også å huske at antall av smørning kun henger sammen med skia og ikke med føret. De jeg trener går vanligvis på litt mykere ski på trening. Det gjør det mye enklere å smøre og man trenger gjerne kun 2-3 lag totalt. Rennskia er mer dynamiske (kammerverdier) og krever med smørning. Kan være fra 10 lag på kaldt føre på en kaldski til 15-20 lag på en 0-føreski på -1-2C. Bruker man da kaldskia på 0-føre så tåler ikke skia mer 5-6 lag. Alt utover det som skia tåler vil gi dårlig føring og slites av etterhvert. Hvor myk voks man velger avhenger også av kammerverdiene og var langt man smører. På enkelte merker smører vi aldri utover klistermerkene uavhengig av føre. Da går skia veldig mye bedre. Ofte går vi ned i mykere voks tidlig fremfor å måtte smøre mange lag. På enkelte fører gir det stor fordel mht glid. Interessant. De gutta er på helt annet nivå enn meg, deres sone 1 er nok min terskel  De har også en teknikk som gjør at det som sitter bra for dem kan føles som en blank ski for mange av oss andre, så deres metoder/ski er ikke alltid overførbart. Uansett interessant. Vil grønn Toko stjele glid ved få lag V30 (sånn som klistergrunning)? Med andre ord ikke noe vits å smøre for tynt? Leser noen steder at folk smører veldig kort på trått og kaldt blått føre. Mener de da til klistermerket (0.3) eller enda kortere?
|
|
|
08/02/2021 21:33
|
sls
Veteran
|
Veteran
Poenget mitt var jo at man må smøre antall lag ihht skia. Festet skapes av de cm2 smørning som møter snøen. Er ikke smørelommen riktig fylt så får man få aktive cm2. Fyller man den riktig kan man smøre kortere og gå på ski som glir bedre.
Redigert av sls; 08/02/2021 21:34.
|
|
|
08/02/2021 23:01
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Kan forresten grønn Toko hemme glid på dette føret hvis man smører for tynt/få lag med Blå V30? Og hva er egentlig «veldig kort» med V30 på trått føre for en allright mosjonist som under raskere forhold smører til 0.15 eller 0.20? Forstod poenget ditt og at det kun var et eksempel på at skitype spiller inn Utgangspunktet til de du smører for og en OK mosjonist er annerledes dog. Vi har ofte kun ett par ski og kanskje vet vi ikke om den er myk eller hard en gang. Teknikken vår er relativt dårlig og blir desto dårligere når vi blir slitne, så da må vi smøre annerledes enn de aktive utøverne.
|
|
|
09/02/2021 06:22
|
sls
Veteran
|
Veteran
Er ikke så sikker på at man bør smøre så annerledes egentlig. Største forskjell er at gode løpere kan gå på ski som det er vanskeligere for andre å få feste på. Alt annet er i grunnen likt. De samme fysiske lover gjelder for alle. Så jeg smører etter samme prinsipper for en god og en dårlig løper. Antall lag ihht hva ski tåler, men evt kneppet mykere for en med dårligere teknikk.
Smørelommen på moderne ski er kort sagt mer enn lang nok. Måten ski måles ut på ble anlagt i en tid hvor skiene var ganske så annerledes.
Toko grønn er mye brukt pga slitestyrken. Er vel noe av det mest limete du kan ha under skia. Gitt at det er så mye feste i den, så tar den glid hvis den møter snøen. Finnes f.eks grunnvoks helt uten festeegenskaper, men de har naturlig nok også litt dårligere heft mot lagene oppå
|
|
|
09/02/2021 11:05
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Veldig mye snakk om smøring og lite om skiføre … kanskje dere smørere kunne tatt entusiasmen i en egen tråd og latt oss med kun felleski ha tråden til føreoppdateringer? :-)
|
|
|
09/02/2021 19:21
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Én ting jeg har lurt på en stund: Har den fysiske temperaturen på ski og smøring noe å si når man smører? Vil f.eks. romtempererte ski og smøring kunne føre til ising hvis de tas rett ut i kulda? Burde de kjøles før bruk eller vært kalde før smøring?
|
|
|
|
|