Skiføre i marka rundt Oslo
|
Re: Skiføre i marka rundt Oslo
[Re: Gekki]
19/01/2021 20:23
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Dette er relevant for mine interesser  Temperaturen på Tryvann var rundt -2/-3 og det var tåke og lett snø. Fant et forum med smøretips for Sørkedalsrennet for noen år siden. Da var det snøvær og -3, likt som i dag, men mindre snøfall i dag kanskje. Tipset da var 3 tynne lag Rode Viola Multigrade med et tynt lag Rode Super Weiss på toppen. Gjorde det og hadde vill glid ned fra Øvreseter til Tryvannstua, men hadde nada feste. I mine notater har jeg følgende om Super Weiss: "Trygt feste på nysnø fra -4 og nedover". I min bok er altså -2/-3 for varmt for Super Weiss og vil gi glatte ski (Viola Multigrade har jeg ikke). Takker. Da beholder jeg Super Weissen til fallende snø og nysnø fra -4/-5 og nedover og vil teste den opp mot Super Extra på det føret. Viola Multigrade blir for sær for meg, sikkert midt i blinken for en mer avansert løper som jager perfekt glid, men jeg har i dag erstattet den med litt varmere Rode Violet og tror det skal fungere brille for meg, taper sikkert litt glid, men slipper da bomsmøring og vil ha trygt feste. Gikk også til innkjøp av Rode Viola Extra og vil teste den opp mot Violet. Spørsmålet da er bare om hva som blir backup og hva som blir hovedsmøringen. Tror jeg skal prøve å gjøre det til en regel å ha den hardeste i bunn og redde evt. dårlig feste litt ut i turen med mykere på toppen. Tror uansett at min mosjonsteknikk krever et knepp varmere voks enn disse gutta på 40+ som flyr rundt med Hjelmeseth-teknikk i Heming/Try/Røa/Lyn-overtrekksdresser 
|
|
|
[Re: eirikbk]
19/01/2021 20:59
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Jeg gikk i dag mellom Nittedal og Movatn-Snippen. Var ca -1 med fuktig nysnø i luften. Prøvde først VR45 hjemme, men det gav null feste. Var våtere enn det så ut som. Brukte så Rode Violet 0. Det gav for så vidt feste, men opplevde litt ising. Vanskelig føre i dag når det er på minussiden, men likevel fuktig nysnø. Tror nok VR55N kunne vært tingen, men har ikke denne. Burde nok pakket VR50 eller VR65. Men så skal vi vel vekk fra fluor... hva kan man legge da? Han på Bull Ski & Kajakk (Røa) prøvde å selge meg fra den nye fluorfrie VP-serien til Swix. Sa de hadde fått bra tilbakemeldinger på dem. Se her for type føre du hadde fra Movann i dag, kanskje den hadde funket? https://bull-ski-kajakk.no/product/24962
|
|
|
[Re: Skilpadden]
19/01/2021 22:31
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Viola Multigrade blir for sær for meg, sikkert midt i blinken for en mer avansert løper som jager perfekt glid, men jeg har i dag erstattet den med litt varmere Rode Violet og tror det skal fungere brille for meg, taper sikkert litt glid, men slipper da bomsmøring og vil ha trygt feste.
Tvert imot. link til en eller annen amerikansk blogg...jeg har altså også droppet multigraden, men av motsatt grunn av deg... Rapporter gjerne hva du finner ut om Violet Extra - på temperaturene rundt og over null er jeg normalt over på Swix 
|
|
|
20/01/2021 08:51
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Han på Bull Ski & Kajakk (Røa) prøvde å selge meg fra den nye fluorfrie VP-serien til Swix. Sa de hadde fått bra tilbakemeldinger på dem. = "den har vi høyest avanse på for tiden"? 
|
|
|
20/01/2021 18:45
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Minuset med felleski, er at man glemmer hvordan man smører ski... for det er definitivt bedre med smøreski. Men når man skal på småbarnsfamilietur, så har man ikke råd til smørebom. Eller tid heller. Og fjoråret var det knapt skiføre.
Nullføre med fallende snø på gammel snø er vanskelig okke som. Men ville ikke byttet ski, bare prøvd annen voks.
Har hatt gode erfaringer med Smøreboka til Aukland-brødrene. Masse gode tips for ulike fører og de viser både enkel og avansert variant. De bruker alt av merker, men det er ikke så mye man trenger for de enkle variantene. Anbefales! Gjelder bare å treffe på snøanalysen :-)
|
|
|
[Re: Goldrush]
20/01/2021 20:16
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Øvresetertjern/Tryvann var -2 i kveld. Veldig våt snø og snøfallet var nesten yr. Ikke kjørt spor til tross for ~10cm snø siste døgnet. Veldig løst. Testet med 5 lag Viola Extra. Dårlig feste og ved kneika rett før Tryvann valgte jeg å snu og gå opp igjen til Øvresetertjern for å teste festet mer. Da begynte det å kladde.
Hadde tatt med felleskiene i backup så da ble ski byttet på Øvreseter.
Konklusjon 1: Smøreski varmere enn -4/-5 grader gidder jeg ikke. Da bruker jeg heller felleskiene. Får heller se på den dårlige gliden som mer trening. Bruker da smøreskiene som en ren Blå Extra-ski, så kan jeg jeg ha Violet (Super Weiss ved snøfall) i lommen som backup skulle det glippe.
Konklusjon 2: Jeg er nok blitt veldig bortskjemt med spikerfestet på felleski og det jeg nå i januar har opplevd med Super Extra på smøreskiene i veldig kaldt vær. Så det jeg har trodd har vært grei tyngdeoverføring kan nok forbedres en del. Merker jeg også er litt sen i frasparket, glipper mye når jeg ikke har smurt perfekt/aggressivt. Ting jeg ikke har merket før, men som blir avslørt med glattere/raskere/feil smøring.
|
|
|
20/01/2021 21:42
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Øvresetertjern/Tryvann var -2 i kveld. Veldig våt snø og snøfallet var nesten yr. Ikke kjørt spor til tross for ~10cm snø siste døgnet. Veldig løst. Testet med 5 lag Viola Extra. Dårlig feste og ved kneika rett før Tryvann valgte jeg å snu og gå opp igjen til Øvresetertjern for å teste festet mer. Da begynte det å kladde. Underkjølt regn/kramsnø fallende på smeltende nysnø med tørr snø under? Jeg skulle egentlig på ski i kveld, men konkluderte med at det kom til å bli lite givende, og med en kranglete fot i tillegg var valget enkelt. Ingen god kveld for smøreski. Konklusjon 1: Smøreski varmere enn -4/-5 grader gidder jeg ikke. Da bruker jeg heller felleskiene. Får heller se på den dårlige gliden som mer trening. Bruker da smøreskiene som en ren Blå Extra-ski, så kan jeg jeg ha Violet (Super Weiss ved snøfall) i lommen som backup skulle det glippe.
Her skiller vi lag. Altfor defensiv tankegang for meg dette her. I slikt føre ville jeg ha forsøkt å korrigere smøringa på stedet først, for å se om det var noen lærdommer som var mulig å hente (men så ser jeg jo også sjarmen i å betrakte skismurning som en vitenskapelig utfordring som skal løses før hver skitur, og som en naturlig del av hele pakka som er "skigåing"). Hvilken diagnose kunne man stille når Viola Extra ikke ga feste? Kunne det ha vært ising, f.eks.? Korrigere med noe hardere? Mykere?
|
|
|
21/01/2021 07:25
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Gikk en runde Holmenkollen - Tryvann - Frognerseteren - Holmenkollen i går på felleski. Har aldri hatt så godt feste med dem, selv om glien ikke var topp. Tipper 1-2 minus, litt nysnø, tåke og nykjørte spor.
|
|
|
[Re: pbk]
21/01/2021 09:39
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Gikk en runde Holmenkollen - Tryvann - Frognerseteren - Holmenkollen i går på felleski. Har aldri hatt så godt feste med dem, selv om glien ikke var topp. Tipper 1-2 minus, litt nysnø, tåke og nykjørte spor. Samme opplevelse i Vestmarka. Var overraskende mange ute - og veldig mange slet med bakglatt og klabber. Frydet meg over fellene i oppoverbakkene - men merker jo i nedoverbakkene at det ikke er full fart (nå var det et føre som ga lite fart nedover uansett, men fellene tar nok litt ekstra - selv med Move-justeringer).
|
|
|
21/01/2021 10:48
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Går vanligvis på ski til jobb og i går var intet unntak. Bor på Korsvoll, jobber på Kjelsås. Klabba på skøyteskiene på vei hjem... Etter jobb tok jeg en skitur med samboeren. Hadde tenkt å gå E6 til Ullevålseter, men pga for mye folk gikk vi Ankerveien til Hammeren og Brekke tilbake. Klassisk stil, hun på feller, jeg på rubb. Minus 0.5, nysnø med super glid og spikerfeste, men is i rubben hver gang jeg løfta skia.
|
|
|
22/01/2021 11:55
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Skal gå Grua-Mylla-Øvreseter på søndag. Etter været de siste dagene med -1 til +1 og mye fuktig snø i kombinasjon med sol og -8 til -4 som er meldt på søndag... er man da på omdannet snø og klister eller funker ren tørrvoks blå ekstra med fiolett i backup? Eller tar jeg et safe valg med felleski selvom det blir trått på blå extra-føre (eller potensielt glatt på isete føre)?
|
|
|
22/01/2021 13:15
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal gå Grua-Mylla-Øvreseter på søndag. Etter været de siste dagene med -1 til +1 og mye fuktig snø i kombinasjon med sol og -8 til -4 som er meldt på søndag... er man da på omdannet snø og klister eller funker ren tørrvoks blå ekstra med fiolett i backup? Eller tar jeg et safe valg med felleski selvom det blir trått på blå extra-føre (eller potensielt glatt på isete føre)? Grisevanskelig, og avhengig av både når det blir preparert, hvordan det blir preparert, og hvorvidt nedbøren i det den sluttet falt ned i form av tørr eller våt snø, for ikke å snakke om lokale variasjoner. Jeg hadde tatt sjansen på isklister (tynt!) med voksdekning, gjerne i blå-kategorien først (eller oransje, da, om man har utvalgte finske varer på lager), eller lilla om mer "bitt" trengs. Om det er helt omdannet snø biter Swix V45 atskillig bedre enn Rode Violet.
|
|
|
22/01/2021 14:37
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Min erfaring fra litt tidligere i vinter - når man gikk fra noen dagers mildvær til endel kuldegrader og relativt nykjørte løyper - i området Svartbekken, Gjerdingen, Mylla - var at fiolett (V45) satt som et skudd, mens blå ekstra ikke var veldig bra. Kan selvsagt være helt forskjellig denne gangen... Tenker meg ut dit selv, blir da typisk å prøve med det tørreste alternativet først (blå ekstra) men ha fioletten klar. Jeg har også hørt fra at andre varianten med å smøre inn litt isklister kan være veldig bra, men det er alt for avansert for meg :-)
|
|
|
22/01/2021 17:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Vil tippe at snøen er grovkornet. Tror jeg ville lagt Gurupute som grunning. Alternativt som nevnt over, TYNT lag isklister som smeltes inn, kanskje iblandet et lag V30 e.l. som også smeltes inn. Det skulle danne en slitesterk såle. De neste lagene ville jeg vurdert når jeg kom dit jeg skulle starte. Er godt mulig det ikke var så vått i høyden... ta med en variabel smøresamling. Men dekk grunningsputen med et lag kaldere smurning før dagens.
Skal sies at de gangene føret har vært isklister med voksdekking, så har jeg sjeldent hatt bedre feste of gli! Og ta med skrape. I verste fall, skrap av bygg nye lag.
|
|
|
22/01/2021 22:15
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Når man bruker klister med dekning, når har man isklister under dagens voks og når har man lillaklister under dagens voks?
|
|
|
[Re: bigp85]
23/01/2021 19:34
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Når man bruker klister med dekning, når har man isklister under dagens voks og når har man lillaklister under dagens voks? Veldig godt spørsmål... blir litt synsing fra min side basert på litt erfaringer. Man legger gjerne klister i flere lag, som ved voks, så lillaklister vil gjerne være et mellomlagsklister og har grønn eller blått klister under, og annet klister eller voks oppå. Å gå på rent lillaklister, er visst mest aktuelt på gammel, grovkornet snø i 0-3 grader. Kommer nok også an på hvor harde løypene er. Når det veksler mellom varmt på dagen og fryser på til is om natten, kan isklister være aktuelt. Men kjører de opp løypa, er man fort på annet klister oppå ved plussgrader eller helst voksdekking på minussiden.... Er det på minussiden og det har vært fuktig snø som har blitt sporsatt om natten, så kan klister med voksdekking være bra. Man kan få gjennomslag av tørr snø og det er viktig å dekke. Slitasjen er høy og isklister i bunn vil holde bra på voksen, samt gi ekstra bitt. Er det jevnt på minussiden er det uansett voks som gjelder, men ved eldre grovkornet snø og harde spor, så kan man ha et tynt lag isklister som grunning eller Gurupute. Hensikten er å hindre at voksen slites av i første skrens. Om man skal velge blått, lilla eller universal med dekking... tror flere vil fungere for den jevne mosjonist når man dekker med voks. Det artige med voksdekking, er at du kan/bør smøre med kaldere voks enn vanlig. Det biter uansett bedre og man må unngå ising, for klister under gir ekstra bitt. Men viktigst er at klisterlag er tynne, uansett! For øvrig kan også Rode Viola Multigrade fungere knall på gammel snø i -20 og harde spor. Men det ville bremset og iset på nysnø. Så ingen regel uten unntak...
|
|
|
[Re: EspenS]
23/01/2021 20:49
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Min erfaring fra litt tidligere i vinter - når man gikk fra noen dagers mildvær til endel kuldegrader og relativt nykjørte løyper - i området Svartbekken, Gjerdingen, Mylla - var at fiolett (V45) satt som et skudd, mens blå ekstra ikke var veldig bra. Kan selvsagt være helt forskjellig denne gangen... Tenker meg ut dit selv, blir da typisk å prøve med det tørreste alternativet først (blå ekstra) men ha fioletten klar. Jeg har også hørt fra at andre varianten med å smøre inn litt isklister kan være veldig bra, men det er alt for avansert for meg :-) Takk, for tips! Fungerte perfekt! Vil i det lengste prøve å holde ting enkelt. Pga. Covid så ble morgendagens langtur fra Grua lagt på hylla. Gikk i kveld, lørdag 23/01 kl. 18 Øvresetertjern-Skjennungsmyra t/r. -3 på Øvresetertjern & -4 på Skjennungsmyra. Steinharde spor med litt grov og sukrete snø på toppen, sporene var nesten isete noen steder. Overraskende bra spor i forhold til for et par dager siden. Is på ytterkantene av vannene etter overvann. Gikk nesten gærnt da jeg kom som en kule på store Tryvann, ren is med dype spor. I kneikene var det steinhardt og oppsamlet sukrete snø, nesten kunstnøaktig. To lag med grunnvoks, begge smeltet inn og lett korket. 1: Grønn Toko og 2: Rode Super Extra. Så ett lag med Rode Super Extra og deretter noen lag med Rode Violet. Smurte tykkere enn før og passet på at jeg ikke varmet voksen når jeg korket, lot den forbli litt ruglete. Tror jeg har korket for hardt/jevnt/pent tidligere. Var meldt -2/-3. Veldig bra feste og til tider vill glid (sammenligner med felleski). Kunne tom småtrippe opp bratte kneiker som hadde veldig mye løs snø oppå steinhard snø. Vært sol og rundt +1 på dagen. Litt trått der der var ekstra sukrete, men til gjengjeld bra feste i samme områder. Skare utenfor løypene. Klister med voksdekning... er hovedpoenget, som en av dere skriver over, kun hindre slitasje og at voksdekningen holder lenger (etter skrensing osv)? Eller gir det også bedre feste eller glid?
|
|
|
24/01/2021 18:24
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Klister med voksdekking er som regel primært for å få bedre feste i forhold hvor det er grovkornet eller isete/glatt og gjerne blanding av varmegrader i solen og tørrere snø i kaldere skyggepartier. For å unngå at klisteret kladder/iser. Eller typisk -2-0 grader hvor det er fuktig snø som har frosset om natten, men hvor tørrere snø slår gjennom i løpet av dagen. Men her er det lett å bomme hvor man heller burde hatt voks. Bruker man det som grunning, vil det være for slitasje. Men da er det blått isklister eller Guru som brukes. Men snøen bør helst være grovkornet eller isete/glatt. Er det finkornet snø vil det bare være trøbbel å bruke klister som grunning. Klister under voks kan vel så gjerne stjele både feste og gli om man bommer. Kladder det, må man skrape av så mye man klarer... Klister som grunning må man få lagt tynt, tynt, tynt og smeltet inn med smørejern. Som det er nå her hos meg, tror jeg at jeg ville lagt Gurupute, som jo er en type klister som smeltes inn, med tilhørende grunnvoks smeltet i dette. Dette er da i stedet for vanlig grunnvoks og det må bygges videre med mellomvoks og dagens voks. Grunnen er slitasje og fordi jeg har god erfaring med dette. Men hadde det vært finkornet snø er det vanlig grunnvoks som gjelder. Jeg er ingen ekspert, men dette er en blanding av hva jeg har lest meg til og forsøkt i praksis. Som nevnt tidligere, Smøreboka til Aukland-brødrene er veldig god uten å bli for komplisert.
|
|
|
25/01/2021 16:44
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Bruker man det som grunning, vil det være for slitasje. Men da er det blått isklister eller Guru som brukes. Men snøen bør helst være grovkornet eller isete/glatt. Er det finkornet snø vil det bare være trøbbel å bruke klister som grunning. Klister under voks kan vel så gjerne stjele både feste og gli om man bommer. Kladder det, må man skrape av så mye man klarer... Klister som grunning må man få lagt tynt, tynt, tynt og smeltet inn med smørejern. Som det er nå her hos meg, tror jeg at jeg ville lagt Gurupute, som jo er en type klister som smeltes inn, med tilhørende grunnvoks smeltet i dette. Dette er da i stedet for vanlig grunnvoks og det må bygges videre med mellomvoks og dagens voks. Grunnen er slitasje og fordi jeg har god erfaring med dette. Men hadde det vært finkornet snø er det vanlig grunnvoks som gjelder.
Takk, for utfyllende svar. «Oppskriften» med Gurupute er lagret og vil eventuelt bli testet. Det er omsider kjørt spor vestover fra Katnosa så nå er fine «langturer» med start Skansebakken og mål Frognerseteren mulig. Jeg vil i morgen teste grønn Toko smeltet og Super Extra smeltet med Super Extra som dagens, Violet i lommen som backup. Det blir en fin test på slitasje. Holder det ikke så vet jeg at Guruputen skal gjøres neste gang. Spørsmål to fra meg er hva egentlig finkornet og grovkornet er? Var som nevnt -3/-4 på kvelden for et par dager siden etter +1 og sol på dagen. Snøen fremstår da for meg nesten som is som er i drikkeslush og de er på størrelse med sukker. Er det da finkornet eller grovkornet? Er det pudder som kalles finkornet? Tørrvoks grunning og Violet som dagens satt som et skudd og gled som bare det.
|
|
|
26/01/2021 13:27
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tenker på finkornet som nysnø, og grovkornet som omdannet snø og knust is.
|
|
|
28/01/2021 19:24
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Basert på det ytterst lille jeg har gått på smøreski, svarene her inne og hva jeg har lest av en kar som kaller seg for Lejonet på Skidforum.se så har jeg laget meg denne smøretabellen:
https://dfqcsa.db.files.1drv.com/y4mU36rtIt0FbAFxkQ82yniKh9yPyMlT_dHblZSVIkR3VwiCO8rweYHD8ltl5OiJd8IfCUDnyoMam3u8CH08GcZJRR71IC8LG3s0GAhaYIYmJylPY6d8JlBCCxI_VodV50JYgGnYI_IBvDo-NQn2QbEl33WFWKh2_tyjf6ETkU3jD3ZASSDh9UFEKn9Z_wdDrL7zXePsE28FVlzrT2lcDwmqA/Smøretabell.jpg?psid=1
Siden dette er 90% basert på lest teori så vil jeg sikkert etterhvert oppdage at det er feil i den, i forhold til min teknikk og mine ski, og at jeg vil synes smøring er enklere på sikt. Den er nå en gang mitt utgangspunkt så får jeg oppdatere den underveis.
I morgen skal jeg teste Skansebakken-Storflåtan-Katnosa-Kikut-Frognerseteren med Guruputa og Blue Multigrade som dagens. Strøkent opp til Hegggelivannene og forbi om dagen!
|
|
|
29/01/2021 07:38
|
Sigurd26
Fersking
|
Fersking
Noen som har testet føret ut fra Sognsvann/Låkeberget/Skar i det siste? Hvor langt må man gå før man får mye snø? Ut fra Frognerseteren er det jo veldig bra forhold om dagen.
|
|
|
30/01/2021 15:58
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Langtur 29/01.
Trikkeskinner fra litt etter Skansebakken helt til Heggelia. Skulle tro man var på Sjusjøen. Hardt og mye dårligere spor over vannene.
Vakerseter retning Oppkuven så er det kjørt med matte til krysset (der den møter løypa fra Smedmyrkoia). Så trikkeskinner opp til Oppkuvvannet og ned til Skamrek.
Like bra kvalitet langs Spålsveien helt til nordenden av Spålen. Går en snarvei fra Spålsveien ved sydenden av Spålen også, sparer man en del km, vet ikke standarden. Spålen var isete og hardt, dårlige spor. NB! Er man ikke kjent fra Skamrek til Spålen så er det verdt å vite at løypa krysser noen skogsveier. Noen steder må man følge skogsveien et lite stykke før løypa fortsetter på andre side av veien. Maks 50-150 meter.
Spålen til Katnosa via Finnerud er merket som preppet og åpen. Det er kjørt med matte, altså ikke spor. Der har det tydeligvis vært ekstremt med trebrekk, særlig første 50-70% av strekket. Trær er ryddet vekk, men ligger svært mye grener og granbar igjen. Ville ikke brukt goski der.
Sandvikshytta viste 16 blå. Hardt, isete og dårlige spor på vannet. Bra for sterke stakere. Veldig bra spor fra Katnosa til Kikut, men ikke kjørt spor i de bratteste kneikene. Hardt og isete, men plant, en del steder etter ploging. Ikke tegn til stein og annet.
Kikut til Frognerseteren har bra spor, men kan ikke sammelignes med Skansebakken-Spålen, mye høyere trafikk på dette strekket selvfølgelig. Veldig hardt og raskt føre, dessverre var kreftene borte.
Smurte med guruputa i bunn og 4 lag Blue Multigrade + 2 i tråkket. -9/-10 ved start Skansebakken og -16 ved Katnosa noen timer senere. Ble tråere og tråere, kunne nok vurdert grønt. Veldig bra feste de første 35km, etter det så hadde man kun bra feste ved bra tyngdeoverføring, men begynte å bli godt sliten så ble en del glipping. Kunne heller ikke småtrippe kneiker etter 35km, satt ikke godt nok. Fra Kikut til Frognereseteren kunne det gått veldig fort med en sprek kropp og en del staking, veldig god glid i de steinharde sporene.
|
|
|
30/01/2021 19:01
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Du burde nok lagt et par lag kaldere smurning før Multigrade. V30 eller lignende. Bør alltid ha kaldere mellomlag før dagens. Da sitter topplagene også bedre. Kan tenkes den trå følelsen kom av 1) smurningen slitt av og grunningen suger, og/eller 2) smurningen blir dratt bakover skiene pga dårlig heft pga manglende mellomlag. Her i området er løypene ganske så harde. Har bare hatt grønn Toko som grunning u det siste. Første tur med Rode Super Extra så ble smurningen greit slipt av i løpet av de 10 km. Andre tur på 20 km var sånn passe festemessig. Opplevde ising med Super Extra. Stoppet etter 10 km og la på VR30, men ble ikke noen god dag festemessig. Liten tur i dag med jr på en blanding av kunstsnø og natursnø. Grønn Multigrade med Super Extra i tråkket. Labbetempo, så fikk ikke testet det ordentlig, men snøen så ut til å feste seg i smurningen... Tror jeg må få på guruputa i morgen og legge på grønn smurning. Tenker å ta kveldstur i morgen.
|
|
|
30/01/2021 20:44
|
Loki
Besatt
|
Besatt
god beskrivelse av hvorfor felleski er en åpenbaring (for de fleste) :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
30/01/2021 22:58
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
god beskrivelse av hvorfor felleski er en åpenbaring (for de fleste) :-) Når det er sagt så har januar i år bydd på greie forhold med tanke på korrekt smurning (har ikke trengt korrigere underveis på noen turer hittil). Østmarka i dag: kx30 dekket med Vauhti Carrot (den "vanlige") funket ypperlig. Dog mye slitasje ned fra Haukåsen, så en grundigere grunningsjobb var nok egentlig påkrevd. Temp.-angivelsen på Carrot (-1 - -6) så jeg bare bort fra. Det virker ikke å være så mye bitt i den, men den var fin å dekke klister med (det var da også derfor den ble kjøpt inn). Det var vel minus 12 i marka...
|
|
|
[Re: Loki]
31/01/2021 09:21
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Vauhti orange er for øvrig en favoritt i boken til Aukland på kaldt føre. Men har den ikke selv. god beskrivelse av hvorfor felleski er en åpenbaring (for de fleste) :-) Velger glatt smøreski på de fleste fører, unntatt rundt 0. Festet har vært ok, men ikke perfekt og det er jo perfeksjonisme vi går etter  Man kommer langt med blå swix nå om dagen uansett for de fleste.
|
|
|
31/01/2021 20:46
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Tilbake nå fra 20 km med hodelykt. -15, tørre grader. Guru i bunn og 5 lag V30. Spikerfeste! Toko ville nok også fungert bra i dag. Men jeg satser på å ikke legge ny grunning før om en uke igjen. Jeg kunne dog trygt droppet et av smørelagene. Det subbet litt og skapte litt tråere ski, men alt i alt en del medaljer på økten i dag. Har heller ikke glidet på en uke, men har ikke kaldere enn LF6 heller. VELDIG glad for at jeg ikke hadde skinnskiene i dag!
|
|
|
31/01/2021 22:44
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Hva smører i festesonen hvis man går på kunstsnø i -10? Tynt lag lillklister + Swix V30 ?
Det jeg hadde i festesonen var grønn toko smeltet inn + 3xswix v30 + 5 lag rode super extra. Skia har vært brukt i ca 4 mil tidligere med noe ploging.
I dag når jeg prøvde de på kunstsnø så virket det som om festet tok litt tak når jeg «skøyter i svingene.
Hadde dette løst seg med mindre antall lag og kortere festesone?
|
|
|
31/01/2021 23:09
|
Aunan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Velger glatt smøreski på de fleste fører, unntatt rundt 0. Festet har vært ok, men ikke perfekt og det er jo perfeksjonisme vi går etter  Man kommer langt med blå swix nå om dagen uansett for de fleste. Ja, på minusiden i godt monn er smøreskiene mine å foretrekke. Grønn ekstra, men må smøre et par ganger i løpet av turen. Har endelig fått testet de nye S-Lab Carbon Blue og de innfriddde veldig. Superski! Kommer til å bli veldig glad i dem. Fungerte supert til tross for at jeg egentlig er for tung for dem. Utrolige å se hvor dårlig gli de fleste har. Det skyldes nok dårlig prep, men også feller. Men et minus er det. Når jeg ikke lengre klarer å opprettholde fart/teknikk i bratte eller lange bakker og må ut i de harde og glatte midtpartiet så kommer "ett gir samme hvordan terrenget er" fellefolka og marsjerer rett opp mens mine glir litt i flere retninger. Da er det jo selvsagt en fordel med spikerfeste. Men den ulempen oppveier ikke for resten.
Redigert av Aunan; 31/01/2021 23:10.
|
|
|
|
|