|
|
Min første tur på (White) Fatbike
|
Re: Min første tur på (White) Fatbike
[Re: Stefan]
18/12/2013 09:24
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hmm, jeg har pendlet en hel del gjennom Oslo, og en periode besto turen hjem fra jobb av et hopp ned en 4-trinns trapp (litt morro skal man ha det) med en sykkel med 2" brede dekk...tanken om at dobbelt så mye gummi ville gjøre de ingen problemene jeg hadde ennå mindre kom rett og slett ikke. Det samme gjaldt trikkeskinner. Når man ikke synker nedi sporet i det heletatt er det vanskelig å ønske seg å synke ennå mindre nedi.
Trønder osv
|
|
|
[Re: WizVaz]
18/12/2013 09:33
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Så det er aldri noen fordel med brede dekk ift trikkeskinner, fortauskanter, hull, generell dårlig veistandard, og når det har kommet mye snø?
Med forbehold om at jeg ikke eier en fatbike selv (ennå): Nei. Iallefall ikke i de dimmensjonene. Noe volum er greit, jeg har selv pendla med landeveissykkel (hybriden var ute av drift), og det var for tynt igjen. Om du trenger 4 tommer brede hjul for å komme deg opp en fortauskant (uten å tape tid) er det teknikken, ikke sykkelen det er noe i veien med. Jeg har all respekt for den jobben Espen W har lagt ned i å gjøre fatbike populært i norge, og med antall timer i sykkelsetet er det ikke rart en hobbyracer blir slått her og der, men jeg nekter å tro at det er det folk flest trenger som pendlersykkel. Hvilke teknikk-øvelser og generell trening anbefaler du for å bli en brukbar pendlersyklist? Tja, sving utenom hull, krysse trikkeskinner med en grei dose vinkel for ikke å synke nedi. Det ser også ut som at en del pendlere kunne hatt godt av å lære seg at bremsene ikke er farlige. Av mer avanserte manøvre kan man bunnyjumps være grei å få til om det er et hull i veien og man ikke sykler med klikkpedaler, men dette er virkelig ingen nødvendighet for en fornøyelig tur
Trønder osv
|
|
|
18/12/2013 09:39
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Hybriden jeg hadde gikk i hvert fall lett ned i trikkeskinnene (du sa du brukte hybrid litt tilbake i tråden). Hvis jeg leker med sykkelen, så er selvfølgelig fokuset 100% på det jeg leker på, men når jeg sykler til/fra jobb mellom bilene, så er fokuset mest mulig på trafikken. Ingen tviler på at du mener at 2'' er riktig for deg, men jeg foreslår at du pendler litt med en tjukkas før du konkluderer på generelt grunnlag:)
|
|
|
[Re: rockphotog]
18/12/2013 09:43
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det å smoke landeveissyklister er alltid gøy. Spesielt gøy om man gjør det på en fatbike. Spesielt oppover. Og spesielt opp til Tryvann. Hadde du "smoka" deg selv på en landeveissykkel? :-) Jeg skjønner ikke hva som er gøy ved å kjøre forbi tilfeldige syklister, det er jo totalt intetsigende. Har du noengang vært i Nordmarka i ukene før Birken eller vært oppover til Tryvann hvilken som helst dag mellom april og september? Har man litt konkurranseinstinkt så er det vanskelig å holde seg i skinnet, for det er folk som er ute og ypper til kniving konstant. Da er det spesielt artig å smoke posere, og spesielt morsomt å gjøre det på fatbike. Nei, jeg er selvsagt kjappere på landeveissykkelen på (god) asfalt, men greit å ha litt konkurranse på klatringene innimellom.
|
|
|
[Re: Espen J]
18/12/2013 09:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, sving utenom hull, krysse trikkeskinner med en grei dose vinkel for ikke å synke nedi. Det ser også ut som at en del pendlere kunne hatt godt av å lære seg at bremsene ikke er farlige. Av mer avanserte manøvre kan man bunnyjumps være grei å få til om det er et hull i veien og man ikke sykler med klikkpedaler, men dette er virkelig ingen nødvendighet for en fornøyelig tur Og du ser ikke for deg at det å slippe å tenke på vinkel ved trikkeskinnekryssing og det å ikke måtte være klar for å bunnyhoppe med kort varsel kan gi mer oppmerksomhet til et rotete trafikkbilde? Greit nok å være snobbete i forhold til at man selv er veldig teknisk flink, men selv jeg som er en gud på sykkel liker av og til å slippe tenke på underlaget når jeg kommer i en situasjon med tre taxier fra venstre, en buss fra høyre og en møtende bil som skal svinge til venstre og alle har vikeplikt for meg men skjønner det kanskje ikke.
|
|
|
18/12/2013 09:53
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Hvilke teknikk-øvelser og generell trening anbefaler du for å bli en brukbar pendlersyklist?
Tja, sving utenom hull, krysse trikkeskinner med en grei dose vinkel for ikke å synke nedi. Det ser også ut som at en del pendlere kunne hatt godt av å lære seg at bremsene ikke er farlige. Av mer avanserte manøvre kan man bunnyjumps være grei å få til om det er et hull i veien og man ikke sykler med klikkpedaler, men dette er virkelig ingen nødvendighet for en fornøyelig tur Hoppe 4-trinns trapper og bunnyjumps skal jeg holde meg unna, det høres ut som en måte å tiltrekke seg oppmerksomhet på. Look at me lissom - på smale dekk og greier... 
|
|
|
[Re: Dan]
18/12/2013 09:54
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Tja, sving utenom hull, krysse trikkeskinner med en grei dose vinkel for ikke å synke nedi. Det ser også ut som at en del pendlere kunne hatt godt av å lære seg at bremsene ikke er farlige. Av mer avanserte manøvre kan man bunnyjumps være grei å få til om det er et hull i veien og man ikke sykler med klikkpedaler, men dette er virkelig ingen nødvendighet for en fornøyelig tur Og du ser ikke for deg at det å slippe å tenke på vinkel ved trikkeskinnekryssing og det å ikke måtte være klar for å bunnyhoppe med kort varsel kan gi mer oppmerksomhet til et rotete trafikkbilde? Greit nok å være snobbete i forhold til at man selv er veldig teknisk flink, men selv jeg som er en gud på sykkel liker av og til å slippe tenke på underlaget når jeg kommer i en situasjon med tre taxier fra venstre, en buss fra høyre og en møtende bil som skal svinge til venstre og alle har vikeplikt for meg men skjønner det kanskje ikke. Jeg er ubrukelig teknisk (så mye for å eie en trial-sykkel), men det har som sagt aldri slått meg i noen av byene jeg har bodd i at mer dekkbredde hadde vært "nødvendig". I tett trafikk som du nevner så har det meste av utstyrsmesig bannskap kommet på grunn av bredt styre og dårlige bremser.
Trønder osv
|
|
|
18/12/2013 10:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er ubrukelig teknisk (så mye for å eie en trial-sykkel), men det har som sagt aldri slått meg i noen av byene jeg har bodd i at mer dekkbredde hadde vært "nødvendig". Nødvendig er det jo ikke noe som er. Det er jo mange nok som sykler med skeive felger og skranglete skjermer og likevel kommer seg på jobb i tide. Så selvfølgelig ville det være feil å si at fatbike er nødvendig i oslotrafikken, men at det er en stor fordel er helt klart for alle som har testet. Så hvorfor ikke teste? 
|
|
|
18/12/2013 10:51
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Testes gjerne, og en fatbike er absolutt noe som står på ønskelista, men det ville aldri slått meg å begrunnet akkurat det kjøpet med lettere pendling. Man kjøper jo ikke SUV for utelukkende å kjøre innenfor ring 3 heller?
Trønder osv
|
|
|
[Re: Dan]
18/12/2013 10:53
|
mogens
Besatt
|
Besatt
I Bergen har vi snø ca. 4 dager i året, og forskjell på vinter- og sommersykling er i hovedsak behovet for lykt. Insentivene for å kjøpe tjukkas som vintersykkel er derfor relativt små - men kanskje fatbike burde vært relansert som "Brosteinssykkel" her i byen.
|
|
|
18/12/2013 11:20
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Testes gjerne, og en fatbike er absolutt noe som står på ønskelista, men det ville aldri slått meg å begrunnet akkurat det kjøpet med lettere pendling. Man kjøper jo ikke SUV for utelukkende å kjøre innenfor ring 3 heller?
Selv om fatbike kan omtales som syklenes SUV, så er det faktisk ganske stor forskjell mellom en fatbike og en SUV. Den koster ikke så mye mer, den er ikke så mye tyngre, den bruker ikke like mye mer energi. Det som er sammenlignbart er at den har bedre framkommelighet og gir bedre oversikt i trafikken. Når de andre negative momentene i hovedsak er fraværende, så er tjukkas det naturlige valg for meg (og SUV ikke:).
|
|
|
18/12/2013 11:45
|
dokhan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kunne godt tenkt meg å bruke en fatbike som vintersykkel. På dager med mye snø og slaps kan sporing være et irriterende problem. Ikke at jeg lar sykkelen stå av den grunn, men ser for meg at en fatbike hadde vært perfekt på sånne dager.
Selv sykler jeg stort sett mange korte turer på 15-30 min (til universitetet bruker jeg et kvarter) på varierende underlag rundt omkring i Oslo. Da er rullemotstand ikke så viktig som det å ha full kontroll over trikkeskinner, hull, is, snø, slaps, sleipe blader, grus, sprøytenarkomane, gamle aviser, knuste tuborgflasker, knuste drømmer, nedfallsfrukt, nigerianske horer, ironiske hipstere, og alt annet rart som lurer i Oslos gater og streder, så jeg kjører med 2,25" dekk. Hadde ikke hatt noe i mot å ha mer volum.
|
|
|
18/12/2013 11:58
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Skal vi flytte diskusjonen om fatbike som allroundsykkel over i den generelle fatbike tråden, evt lage en ny, spesifikk tråd?
Begynner å bli litt avsporing i forhold til Stefan sitt opprinnelige tema som var testrapport av sykkelen.
|
|
|
18/12/2013 14:14
|
AndersD
Fersking
|
Fersking
Har i alle fall testet min fatbike. Til fra jobb på søndag på glatte veier. Synes det var en robust og deilig sykkel ( en smule kontrast til racer;-). Dårlig strødde våte isete veier var nok ikke den beste testdagen. Veldig usikker på hva jeg hadde av luft - det føltes rimelig tungt, men sporet ikke så mye. "kun" 3 velt ifm krappe svinger uten særlig fart - kun piggdekk hadde funket her. Kjørte generelt rolig, men vanskelig å få opp den store farten. Jeg har dog bare raceren å sammenligne med. Føltes veldig god å sykle på og det var veldig lett å stå i motbakkene. Regner med at grepet blir relativt dårlig om jeg hiver inn mye luft. Må prøve mer ( og skulle ønske jeg hadde pigg i disse dager).Må selvfølgelig en tur i skogen for å se om jeg flyr der. Jeg har blitt veldig i tvil mht å beholde eller ikke.
|
|
|
|
|