Fritt etter rapportmalen som jeg må følge på jobben:) Introduksjon
Stefan som ila de siste årene hovedsakelig har brukt racern som pendlesykkel og hatt <5 turer i marka pr sesong med den gamle XC fulldemperen har de siste par årene hatt lyst til å kjøpe fatbike for å prøve det. Prislappen på 18k+NOK har vært avskrekkende så da syklene plutslig var nede i 10kNOK begynte det å klø i lommeboken. Legg på 25% rabbatt på XXL så ble det altså fatbike til 7500kroner.
Sammendrag
GØY å sykle igjen, selv om jeg ikke har fått prøvd den på "skikkelig" snø enda.
Inputverdier og forutsetninger
Sykkel: Helt standard White 17" fatbike levert på døra fra XXL. Kjørte på 5-6 PSI. Rytter: 175cm høy, rett i underkant av 80kg, Noe begrenset stisykling de siste årene. Kommer meg ok ned hafjelløypene på DH rigg. Aldri syklet på fatbike før, så mange av erfaringene nedenfor vil nok være generellt for fatebike og ikke spesifikk for Whiten. Tid og sted: Tryvann og Nordmarka 7/12. Heeelt fersk kunstsnø uten noe som helst grep noen retninger, ellers frosne myrer, blåsti, rødsti og bilveier i marka
Erfaringer Dette var skikkelig gøy. Først og fremst var det veldig fasinerende hvor tilgivende fatbiken er for mine dårlige linjevalg på stier etc. Ellers er det noe uvant styrefølelse når man har så mye gummi i bakken som må "vrenges" rundt og hvordan den ved "sideslopes" ønsker å styre litt selv. Fikk prøvd litt i snøen på tryvann men det var bare helt fersk nysnø som jo ikke har internfriksjon i det hele tatt så det ble mye skliing der. I områdene det var litt hardere fungerte det selvfølgelig bedre men der hadde det funka med vanlig sykkel også. Både blå- og rødsti fungerte kjempebra med god flyt over området der jeg med XC fulldemperen nok hadde knotet litt. Ser det har blitt skrevet noen bekymringer rundt 1. giret og nærhet mellom kjede og dekk, men det er ikke noe problem på min, selv om det ikke er kjempeklaring. Stemmer nok at maks bredde på bakdekket er 4.3 hvis man ikke vil ha kontakt mellom kjede og dekk. Jeg savnet på ingen måte å ha 3 delt krank. Selv i nedoverbakke på skogsbilveiene følte jeg ikke noe savn Bremsene trengte noen km med innkjøring men fungerer helt perfekt nå. Girhendlene er satt opp til å bare brukes med tommelen, dette er noe uvant for meg men tror at det skal gå veldig bra allerede neste tur. Den var litt lettere å sykle på transportettapper på skogsbilveier enn antatt
Konklusjon
Førsteinntrykket er at dette er utrolig mye sykkel og gøy for pengene.
Appendix
Redigert av Stefan; 08/12/201309:52.
Re: Min første tur på (White) Fatbike
[Re: Stefan]
#172204508/12/201309:57
Hehe, jeg var ikke helt inne ved Kobberhaug men var rundt Nordmarkskapellet ja. Men møtte en annen fatbiker med samme dekk som hadde vært ved Kobberhaug så det var nok heller han. Så også sporene hans noen steder.
Så det var dine spor jeg så i skiløypene innover mot Nordmarkskapellet og Kobberhaughytta?
Harald
Det var nok Mission sporene fra min gode kollega Bernt Lund sin Mammut. Jeg rullet samme veien etter treffet. Inn til Bjørnsjøen, og derfra rødløypa til Aurtjern. Helt konge forhold og sykt grep på barfrosten.
Jeg rullet samme veien etter treffet. Inn til Bjørnsjøen, og derfra rødløypa til Aurtjern. Helt konge forhold og sykt grep på barfrosten.
Du var for sportslig antrukket og hadde for avanserte oppvarmingsøvelser på Tryvann til at jeg turte å spørre om å henge på Og jeg hadde virkelig for mye klær på meg, så farten måtte ned. Når man ikke lenger fryser på beina vinterstid er mye gjort.
H
NOTS
#172269510/12/201309:21
Har inntrykk av at problemet med kjede som subber dekk kan ha med at dekket ikke sitter ordentlig på felgen. Mistenker ihvertfall at det er tilfellet på Bleikfeite, min White Fat. Felgen ser ser snorrett ut, men dekket, not so much. Skal tappe det for luft og prøve å få det ordentlig på for å se om det hjelper.
Forøvrig enig med deg, mye moro for relativt lite penger ;-)
White fatbiken står fortsatt i esken siden den kom på døren for 14d siden !!!!(vært bortreist). Primært tenkte jeg å kjøpe sykkel for bruk til og fra jobb, men har blitt forklart at dette var helt feil sykkel for meg. Derfor så har jeg tenkt å returnere den, få pengene igjen og ev kjøpe en terreng eller hybrid med pigg senere. Har nå kun landeveissykkel som har blitt brukt flittig til og fra jobb, samt treningsturer. Har ikke gått på ski de senere åren, så fatbike kunne jo være et alternativ til å sitte i kjelleren å spinne. Bytte til annen sykkel eller prøve og kanskje bli frelst? (har 20 km til jobb så det er kanskje for langt for fatbiken)?
#172423314/12/201315:52
Jeg har kun racer og tjukkas. De brukes hovedsakelig til pendling, men dekker også alle andre behov jeg har. Med slicke dekk (feks Black Floyd eller Speedster) på sommerføre, er det kun evt luftmotstand i bredt dekk som vil være negativt ift pendling. Har du 20km landevei til jobb så er kanskje en CX et bedre vinteralternativ, men den gir jo mye mindre alternative muligheter. Å erstatte tjukkasen med en terreng eller hybrid ville jeg aldri gjort. Om Whitefat er riktig fat er derimot et helt annet spørsmål.
#172523817/12/201316:29
Greit nok det, men hva er poenget med å sykle asfalt med en fatbike med mindre det er en transportetappe til å komme seg ut i skogen eller som jeg har misstanke om at du har gjort: bare for å ha gjort det? Som pendlesykkel ser jeg for meg at det kun er downhillsykler som er værre verktøy for å komme seg til jobb med, med mindre du jobber som mastemontør i de dyper skoger eller vardebygger for norges turistforening...
Trønder osv
[Re: GeirK]
#172524917/12/201316:59
Å erstatte tjukkasen med en terreng eller hybrid ville jeg aldri gjort.
Betyr det at du mener en fat bike ikke er en terreengsykkel?
Det var forrige innlegg jeg besvarte som skrev:
Quote:
Derfor så har jeg tenkt å returnere den, få pengene igjen og ev kjøpe en terreng eller hybrid med pigg senere.
Jeg gikk ut i fra at med terreng var det var ment vanlig 26'', 650 eller 29'' med demper. Jeg er av den oppfatning at en fatbike er å foretrekke i det meste av terreng, at den i tillegg kan brukes på snø, snø, myr etc. der en vanlig "terrengsykkel" (MTB?) ikke er brukanes.
Greit nok det, men hva er poenget med å sykle asfalt med en fatbike med mindre det er en transportetappe til å komme seg ut i skogen eller som jeg har misstanke om at du har gjort: bare for å ha gjort det? Som pendlesykkel ser jeg for meg at det kun er downhillsykler som er værre verktøy for å komme seg til jobb med, med mindre du jobber som mastemontør i de dyper skoger eller vardebygger for norges turistforening...
Da er mistanken din feil. Det der er transportetappen ut i marka. Vee Speedster 3.5'' dekkene (måler 4.3'' på 103mm felger) ruller ufattelig bra, fullstendig knuser vanlige MTB og CX dekk i rulleegenskaper på både grus og asfalt. Det å smoke landeveissyklister er alltid gøy. Spesielt gøy om man gjør det på en fatbike. Spesielt oppover. Og spesielt opp til Tryvann.
Så det er aldri noen fordel med brede dekk ift trikkeskinner, fortauskanter, hull, generell dårlig veistandard, og når det har kommet mye snø?
#172525217/12/201317:08
Fatbike er en brilliant pendlersykkel. Vee Speedster vår/sommer/høst og piggdekk på vinteren. Eneste grunnen til at jeg ikke bruker fatbike som commuter er at jeg må teste en haug med ''vanlige'' felger/dekk/gafler/nav osv.
Så det er aldri noen fordel med brede dekk ift trikkeskinner, fortauskanter, hull, generell dårlig veistandard, og når det har kommet mye snø?
Med forbehold om at jeg ikke eier en fatbike selv (ennå): Nei. Iallefall ikke i de dimmensjonene. Noe volum er greit, jeg har selv pendla med landeveissykkel (hybriden var ute av drift), og det var for tynt igjen. Om du trenger 4 tommer brede hjul for å komme deg opp en fortauskant (uten å tape tid) er det teknikken, ikke sykkelen det er noe i veien med. Jeg har all respekt for den jobben Espen W har lagt ned i å gjøre fatbike populært i norge, og med antall timer i sykkelsetet er det ikke rart en hobbyracer blir slått her og der, men jeg nekter å tro at det er det folk flest trenger som pendlersykkel.
Trønder osv
#172537017/12/201322:15
Jeg skal ikke si noe om hva slags sykkel folk flest trenger som pendlersykkel. Derimot vet jeg at jeg selv opplever det mye tryggere å sykle i Oslo med svære dekk. Det gjør at jeg kan fokusere mindre på veien og mer på trafikken. Som helårspendler anser jeg det som svært viktig å prioritere sikkerhet, og det å sykle fatbike i byen opplever jeg i hvert fall som mye sikrere enn det jeg har syklet på tidligere.
Trikkeskinner, hull og andre ujevnheter. Det merker i hvert jeg stor forskjell på med 2'' vs 4''. Det er ikke overraskende at mange mener at det ikke er noe poeng med mer enn 2'' i Oslo sentrum, da det er det folk er vant til og det har jo gått greit i mange år. Jeg vil tro at de fleste som påstår det ikke har prøvd å sykle fatbike i byen.
[Re: kodax]
#172540718/12/201306:50
Trikkeskinner, hull og andre ujevnheter. Det merker i hvert jeg stor forskjell på med 2'' vs 4''. Det er ikke overraskende at mange mener at det ikke er noe poeng med mer enn 2'' i Oslo sentrum, da det er det folk er vant til og det har jo gått greit i mange år. Jeg vil tro at de fleste som påstår det ikke har prøvd å sykle fatbike i byen.
Det er ikke umulig =)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#172540818/12/201306:51
Og jeg vil som sagt påstå at fatbike som pendlersykkel i byen er som å ha Hummer H2 og bo innenfor ring 2 i oslo. Alle veit at målet er oppmerksomhet, men innehaver har en tendens til å forklare veien til hytta som vanvittig krevende samme dag som innkjøpet er på plass.
Bortsett fra at fatbike er moro, og det er ikke en H2 (det er en utpreget harry bil). Jeg tror få kjøper seg en fatbike for å få oppmerksomhet, og enda færre kjøper fatbike for primært å sykle i urbane strøk.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
Og jeg vil som sagt påstå at fatbike som pendlersykkel i byen er som å ha Hummer H2 og bo innenfor ring 2 i oslo. Alle veit at målet er oppmerksomhet, men innehaver har en tendens til å forklare veien til hytta som vanvittig krevende samme dag som innkjøpet er på plass.
Jeg begynner å synes at oppmerksomheten man får på fatbike er slitsom. Moro de første ukene, men så har jeg bare lyst å ta meg dit jeg skal uten å måtte forholde meg til kommentarer, spørsmål og hylende barn.
Jeg er ikke i tvil om at hvis jeg skulle sykle jevnlig inne i Oslo sentrum så ville jeg ha valgt en fatbike. Uslåelig komfort og den er så fantastisk tilgivende og lar en slippe unna med litt uvørne fortauskantpasseringer og annet, i tillegg til at trikkeskinner og sprekker selvfølgelig er noe man kan glemme fullstendig. Nesten i hvert fall:
[Re: Dan]
#172543718/12/201308:46
Moro de første ukene, men så har jeg bare lyst å ta meg dit jeg skal uten å måtte forholde meg til kommentarer, spørsmål og hylende barn.
Jeg syklet forbi en barneskole på vei til snødekte stier torsdag i forrige uke. Der var det noen unger som ropte "Heia fatbike, heia fatbike!" etter meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Med forbehold om at jeg ikke eier en fatbike selv (ennå): Nei. Iallefall ikke i de dimmensjonene. Noe volum er greit, jeg har selv pendla med landeveissykkel (hybriden var ute av drift), og det var for tynt igjen. Om du trenger 4 tommer brede hjul for å komme deg opp en fortauskant (uten å tape tid) er det teknikken, ikke sykkelen det er noe i veien med. Jeg har all respekt for den jobben Espen W har lagt ned i å gjøre fatbike populært i norge, og med antall timer i sykkelsetet er det ikke rart en hobbyracer blir slått her og der, men jeg nekter å tro at det er det folk flest trenger som pendlersykkel.
Hvilke teknikk-øvelser og generell trening anbefaler du for å bli en brukbar pendlersyklist?
Moro de første ukene, men så har jeg bare lyst å ta meg dit jeg skal uten å måtte forholde meg til kommentarer, spørsmål og hylende barn.
Jeg syklet forbi en barneskole på vei til snødekte stier torsdag i forrige uke. Der var det noen unger som ropte "Heia fatbike, heia fatbike!" etter meg.
Etter noen uker blir sånt skikkelig plagsomt vil jeg tro