Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det?

Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? #1721178 05/12/2013 11:02
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva sier forumet? Bruker dere en form for ballongsekk når dere er på ski i anlegg og på topptur?

Etter en del frem og tilbake bestilte jeg i dag en Mammut Ride RAS 30 liter.

For min del ble det et klassisk tilfelle av at samboer får kul på magen og pappa får ballong på ryggen ICON_SMILE

Over alt står fornuft og kunnskap om rasfare, men nå som sekkene er blitt såpass lette og prisene er på vei nedover så jeg ingen grunn til å ikke ha en lengre. Jeg er også en del på tur alene og da er jo en sånn sekk omtrent det eneste man har dersom uløkka skulle være ute.

Bruekr du ballongsekk?
Et valg tillatt
Stemmer aksepteres fra: 05/12/2013 10:58
Du må avgi stemme for å se resultatet.
Redigert av erikskon; 05/12/2013 11:37.
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721186 05/12/2013 11:34
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fortell gjerne litt om hvorfor dere bruker eller ikke bruker sånne sekker da ICON_SMILE Jeg lover en nøye gjennomgang av min sekk så snart den er i hus.

Redigert av erikskon; 05/12/2013 11:37.
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721203 05/12/2013 12:10
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har blitt tatt av et skred og fant da ut hvor mye "klassiske råd" som å bli kvitt ski, staver og ryggsekk og forsøke å holde seg oppå skredet var verdt...

Men det er ikke aktuelt å kutte ut å bevege seg i upreppet område selv om man har fått kone og barn, så da tar jeg med alle faktorer som KAN begrense risikoen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721205 05/12/2013 12:13
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det står på ønskelisten, men studentøkonomi + stadig minskende tid til ski har til nå forhindret kjøp..

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: Mr.Jacobsen] #1721251 05/12/2013 13:43
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Mr.Jacobsen
Det står på ønskelisten, men studentøkonomi + stadig minskende tid til ski har til nå forhindret kjøp..
Jeg er i samme situasjon. Spesielt siden jeg også trenger annet utstyr som det er større behov for.

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: Torshov-Simen] #1721253 05/12/2013 13:44
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei Torshov Simen, var det du som hadde en "komplett" Praxis kolleksjon? Står et par uendelig fine Wootest og venter på å få kjenne norsk snø her ICON_SMILE

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: Jacobsen] #1721256 05/12/2013 13:45
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er dyrt ja. Men her er i alle fall et ganske godt tilbud: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellsikkerhet/skredsekker.html

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721325 05/12/2013 16:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpte Mammut RAS for par år siden (også Fjellsport). Må være opp til den enkelte, men føler seg at jeg har mer bevisthet i forhold til skred nå en feks 5 år siden og at "skredsekk" ikke medfører at jeg tar større sjanser. Tvert i mot. Nå handler dette mer om erfaring, modenhet og kunnskap, men tenker en skredsekk også er en invistering i kunnskap (ikke bare som "ren" sikkerhet). Uflaks kan alle ha. Dumme valg kan de fleste av oss ta. Men klarer ikke å se skredsekk skal være noe negativt utover evt de som tror det betyr "no danger". Har selv til gode å møte de og tipper de fleste av oss som kjøper sekken har fornuftige intensjoner. Sånn sett er det ikke så "dyrt" å kjøpe en.

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721329 05/12/2013 16:42
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: erikskon
Det er dyrt ja. Men her er i alle fall et ganske godt tilbud: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellsikkerhet/skredsekker.html

1125 for sekk og 3375 for innsatsen og 750 for luftflaska som må kjøpes nytt om man utløser:p

ikke billig og eneste den greia gjør er vel og holde hodet fritt for litt snø når man blir tatt av skred? så man har litt ekstra puste luft når airbaggen har kolapset..

jeg kjører ikke så mye offpiste men har lyst og begynne på toppturer, men blir stoppet av ett altfor stort utstyrs jag dvs man må/burde ha skredsekk med søker søke stang spade ++++ og airbag opplegg osv blir jo faensteike snart 10k før jeg har begynnt og vurdere splitboard eller fete truger:p

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: Trillebår] #1721340 05/12/2013 17:26
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Hovedvirkninge er at den øker overflaten din så du flyter høyere og forhåpentligvis unngår å bli begravd. Du må ikke ha så mye utstyr, du kan ha det gøy med ski og staver, om du blir tatt av ras eller ikke har ingen sammenheng med hvor dyrt utstyr du har.

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721343 05/12/2013 17:36
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Statistisk sett har slike sekker dessverre minimalt med effekt under forhold man oftest finner i Norge.. (pga vær, temp, snø osv...) De statistikkene sekkene markedsfører seg med er såvidt meg bekjent av eldre dato og basert på andre snøforhold enn vi har her på berget.
Klart litt ekstra overlevelsessjanse kan være kjekt å ta med seg på veien.

Av de ulykkene som har vært i Troms de senere år har flere hatt skredsekk, men likevel omkommet - oftest som følge av enorme snømengder og dypt begravet, eller som følge av ytre påvirking fra stein, trær, stup osv..
(Correct me if I'm wrong..)

Redigert av rubraadl; 05/12/2013 17:38.

-Rune-
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: rubraadl] #1721351 05/12/2013 17:49
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du kjører slik at skredet ender i en bekkedal eller søkk er det ingen ting som hjelper.

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: rubraadl] #1721389 05/12/2013 19:37
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: rubraadl
Statistisk sett har slike sekker dessverre minimalt med effekt under forhold man oftest finner i Norge.. (pga vær, temp, snø osv...)

Er det noe du vet, eller noe du tror?

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721417 05/12/2013 21:05
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Overlevelsesstatistikken som brukes er generelt fra alpene. Statistikken som er utarbeidet i Canada er mer negativ og sannsynligvis mer tilpasset norske forhold med mye skog og traumatiske skader. Likevel gir ABS signifikant økt overlevelse og bør brukes ved ferdsel i utsatt lende.
Under visse forhold som f.eks i bekkedaler er ikke skredsekken så effektiv, men kan likevel ha sin misjon.

Når man står og vurderer ei linje som er litt på "kanten" kan tryggheten til ABS gjøre at man føler seg litt sikrere enn uten. Viktig å gjøre gode og trygge veivalg og la ABS'en komme som en ekstra sikkerhet.

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: Arne_And] #1721667 06/12/2013 14:00
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: Arne_And
Sitat: rubraadl
Statistisk sett har slike sekker dessverre minimalt med effekt under forhold man oftest finner i Norge.. (pga vær, temp, snø osv...)

Er det noe du vet, eller noe du tror?

Litt klønete formulert av meg, men poenget mitt er at statistikken som brukes i markedsføring av skredsekker er basert på data som ikke er sammenliknbare med norske forhold.

Leser man rapportene NGI skriver etter skredulykker i Norge, ser man at det ofte er store flakskred som har løsnet nærme bakken med enorme snømengder som resultat. Skredsekk vil dermed ha mindre effekt..

Poenget mitt er ikke at skredsekk er bortkastede penger, men at andre vurderinger bør telle mer. Kanskje et skredkurs er en enda bedre investering?

Forøvrig oppsummerer vel Christen det godt..

Redigert av rubraadl; 06/12/2013 14:11.

-Rune-
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1721988 07/12/2013 22:34
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fantastisk sesongåpning på Oppdal i dag, men uten skredsekk da vi måtte kjøre for posten åpnet. Ser ut til at antallet som bruker slike sekker blant dem på Oppdal i dag samsvarer sånn ca. med avstemmingen her.

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1723510 12/12/2013 11:56
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Har brukt skredsekk de siste par årene. Er mye på topptur i skredfylket Troms. Min sekk er en Snowpulse Guide 30.

Det viktigste redskapet for å unngå å bli skredtatt sitter på innsiden av skallen. Anbefaler alle toppturentusiaster et skredkurs og å lese seg litt opp på teori. Man må være bevisst på skredfare og skredkonsekvenser slik at man velger turer, linjer og atferd som minimerer faren for å bli bitt av "The Great White Lizard".

De farligste situasjonene kommer ofte når man er flere sammen, og føler falsk trygghet som følge av flokkmentalitet. Å gå alene på tur er en god måte å føle på reell risiko, og da hjelper det lite med søker, sondestang og spade om man skulle bli tatt. Skredsekk er heller ingen garanti, men om den reduserer sjansen for å bli begravet med noen få prosenter er det likevel verd det. Prisen er et par kilo ekstra på ryggen og noen lapper ut av konto.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med utførelsen på sekken min. Systemet som i dag heter RAS gir beskyttelse av hode, oppdrift og er i en utførelse som er meget godt å bære. Sekken sitter godt og tight under kjøring og håndterer godt ekstra vekt som når man stropper på skiene for å klatre opp bratter. Jeg ender derfor ofte opp med å ta den med selv på turer helt uten skredfare.

Etter å ha lest avisene det siste året virker det som om det mer eller mindre er den sikre død å forlate lysløypa, og vi som gjør det blir nærmest stemplet som uansvarlige suicidale adrenalinjunkies. Dette synes jeg har gått alt for langt!

Ønsker alle en god og trygg vinter! Gå på tur, snu i tide, og nyt de fnatastiske turmulighetene vi har i landet vårt!

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1724606 16/12/2013 09:39
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Helt enig, det er ingenting som er viktigere enn sunn fornuft kunnskap og ikke minst selvkontroll til å gjøre de riktige og noen ganger vanskelige valgene når fjellet byr til fest.

Nå er sekken i hus og jeg skal komme med en mer detaljert gjennomgang, men kort fortalt ser det veldig bra ut. Tydelig at Mammut har tatt en god sekk og utstyrt den med en ballong og ikke bare brukt en middelmådig sekk.

Redigert av erikskon; 16/12/2013 09:40.
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1724856 16/12/2013 18:59
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
http://vimeo.com/54328737

Interessante momenter:
Skredsekkens funksjon mot terrengfeller og trær.

Det han sier mot slutten:
Når en bruker skredsekk bare under spesielle/farligere forhold. Burde man ikke da velge et annet sted å gå på tur?

Dette kan også vendes på. Man bør alltid bruke skredsekk på lagdelt snø i skredterreng.

Tor Olav Naalsund støtter opp under dette:
"Kjører alltid med ballongsekk på lagdelt snø. Denne har brukbar passform til å være ballongsekk og stor nok plass til alt eg trenger."

Kilde:
http://www.friflyt.no/Ski/Toros-staesj/Tor-Olav-Naalsunds-staesj/07-23-22

Fra sidelinjen kommer denne artikkelen på friflyt:
http://www.friflyt.no/Ski/Mektig-lei

Konklusjon:
Planlegg som om du ikke skulle hatt sikkerhetsutstyr.

Bruk sikkerhetsutstyr likevel.

Redigert av peprepupp; 16/12/2013 21:39.
Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1724928 16/12/2013 21:59
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: erikskon
Fantastisk sesongåpning på Oppdal i dag, men uten skredsekk da vi måtte kjøre for posten åpnet. Ser ut til at antallet som bruker slike sekker blant dem på Oppdal i dag samsvarer sånn ca. med avstemmingen her.

På Oppdal har dei jo ein flott importør i 7 Blåner. Forhandlar av både ABS og BCA. Flink å pushe?? thinking ICON_SMILE

Sig

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: peprepupp] #1724935 16/12/2013 22:14
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: peprepupp
http://vimeo.com/54328737

Interessante momenter:
Skredsekkens funksjon mot terrengfeller og trær.

Det han sier mot slutten:
Når en bruker skredsekk bare under spesielle/farligere forhold. Burde man ikke da velge et annet sted å gå på tur?

Her ein ein av dei nyare studiane han (kanskje) viser til.

Eit interessant foredrag på årets skredkonferanse. Viser at industrien sitt tal på 97% ikkje er hold i, men og at du er betre stillt med enn utan.

Eit anna bra innlegg frå ein selgar sitt synspunkt: https://www.dropbox.com/sh/3cddjum2jlqq6...llongsekker.pdf

Sig

Re: Skredsekk/ballongsekk, bruker vi det? [Re: erikskon] #1725567 18/12/2013 12:28
Arne_And Offline
More than words
More than words
Dere som allerede har skredsekk bør ikke lese videre.

Sportsbua i Trondheim har 40% på Abs og Snowpulse i dag.

Moderator  support