|
Kneskade på barn
|
Kneskade på barn
05/12/2013 08:54
|
Dexter
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har en 7 åring som klarte å vri kneet under trening for 2 dager siden. Var på sykehuset og tok røntgen i går. Det virker som om leddbåndet på innsiden av kneet er skadet og mulig korsbåndet.
Siden han er så ung var det ikke aktuelt med MR, grunnen var at det var vanskelig å få barn til å ligge lenge stille i en stor skummel maskin. Noe jr. ikke hadde hatt problemer med.
Sykehuset hadde heller ikke en kneskinne som var liten nok, så resultatet de gipset kneet for tre uker, og skal ha en ny evaluering da.
Personlig så synes jeg dette virker litt rart. Har aldri hørt om at de gipser leddbåndskader. Det blir vel dårligere sirkulasjon som fører til dårligere legning + at han mister unødvendig mye muskler rundt kneet.
Er det noen som har noen kvalifiserte meniger rundt dette med gipsing, tilgjengelige skinner og hva som må til for å få en MR?
Skaden skjedde under organisert trening så hva kan jeg få dekket av behandling fra forsikringen til NIF?
|
|
|
Re: Kneskade på barn
[Re: Dexter]
05/12/2013 09:04
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
"Siden han er så ung var det ikke aktuelt med MR, grunnen var at det var vanskelig å få barn til å ligge lenge stille i en stor skummel maskin"
Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. For en definitiv diagnose av kneskaden må han ta MR, men en dyktig ortoped kan også diagnostere det vha. gode tester for kneet. Men den unnskyldninga kjøper jeg ikke.
|
|
|
05/12/2013 09:38
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MR er dyrt og mye styr, med lange køer derfor sier de sånne ting. Om korsbåndet er røket så bør du vel finne ut av det for på voksne ihvertfall så gror jo ikke det av seg selv og må opereres. Dette kan en god fysioterapeut finne ut av, ikke så godt som MR, men ikke så langt ifra. Hvis han er skikkelig i tvil eller bare mener det må sjekkes opp så fikser han MR for deg også. Hvis du bor i oslo så er det en privat (med offentlig støtte på majorstua btw). Når det gjelder leddbånda så er det 3-6 uker absolutt hvile som gjelder før man begynner å trene opp, om han går med stiv skinne eller gips har bare noe å si for den generelle komforten og praktiske ting i hverdagen som dusjing ol. Edit: Littseint å få en fysio til å se på kneet etter at han har blitt gipset, beklager den 
Redigert av sanouka; 05/12/2013 09:50.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
05/12/2013 09:53
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
På tide å gå privat, null køer og rett til ekspert. Volvat i oslo har gode eksperter på kne. Hvor bor du? Har du barneforsikring? eller HVOR har du barneforsikringen og HVA dekker den Njeeeei, vi gipser og venter og ser, for vi har ikke utstyr og er ikke sikre. Offentlig helsevesen? Du får det du betaler for. Copyright Skandiabanken.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
05/12/2013 10:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er ikke lege men ut i fra hva du skriver så ville jeg ikke slått meg til ro med den forklaringen og gått et sted til. Men nå er sykt skeptisk til type legevakt ved skader da den siste tiden har vært så utrolig mye feil diagnoser på folk rundt meg som har skadet seg.
Så jeg ville tatt med ungen et sted til å sjekket om de sier det samme.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/12/2013 12:15
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Gå privat ja, en kiropraktor eller lege kan henvise deg på flekken, bla opp 2000,- og du har MR ila. dagen. Sånn fungerer det. Aleris (Frogner), Unilabs (Bryn/Majorstuen) og Curato (Oslo City) er dine alternativer i Oslo.
Vær sikker på at diagnosen er riktig. Det kan vise seg å være skjebnesvangert for en 7-åring som vokser (<-- høres litt ille ut, men verdt å tenke på).
|
|
|
05/12/2013 12:43
|
Dexter
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvis jeg betaler for en MR får jeg da også tolket bildene til å stille en diagnose?
Er det noe problem å ta MR når kneet er gipset?
Ser også ut som om forsikringen via NIF ikke var til noe hjelp. Siden han er under 13 så dekket de ikke privatbehandling.
Ellers så har jeg snakket med ortopeden på sykehuset (Bærum), og han mente at gipsen skal sitte på i 2-3 uker og deretter vil det kanskje bli aktuelt med MR hvis de ikke er kan stille noen diagnose.
|
|
|
05/12/2013 13:31
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg betaler for en MR får jeg da også tolket bildene til å stille en diagnose?
Er det noe problem å ta MR når kneet er gipset?
Ser også ut som om forsikringen via NIF ikke var til noe hjelp. Siden han er under 13 så dekket de ikke privatbehandling.
Ellers så har jeg snakket med ortopeden på sykehuset (Bærum), og han mente at gipsen skal sitte på i 2-3 uker og deretter vil det kanskje bli aktuelt med MR hvis de ikke er kan stille noen diagnose. 1) JA 2) Ikke såvidt jeg vet.
|
|
|
05/12/2013 13:35
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Var innom manuellterapeuten min i sted og nevnte såvidt dette. Hun mente at man hadde flaks om gipsing løste dette. Det beste hadde vært få få en kirurg til å se på det.
|
|
|
05/12/2013 16:45
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han må uansett holde leddbånda i sjakk sånn at de får gro og der er gipsen superduper. Vent med de andre bekymringene til/hvis det viser seg å være noe mer, noe det høres ut som om du har fått lovnader om at skal sjekkes opp når leddbåndene er ok. Korsbåndet går ikke noen vei i mellomtiden. Det er vanlig prosedyre å fikse på korsbåndet noe tid etter skaden siden diagnosen kan være vanskelig å stille (selv med MR) når andre ting inni der heller ikke funker som det skal. Det viktigste nå er poden tar det rolig og at du ikke gir deg på korsbåndsjekk når den tid kommer. Hvis du da møter dårlig service/lite kunnskap/dårlig kompetanse så er det tid for å tenke privat.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
06/12/2013 15:25
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Han må uansett holde leddbånda i sjakk sånn at de får gro og der er gipsen superduper. Vent med de andre bekymringene til/hvis det viser seg å være noe mer, noe det høres ut som om du har fått lovnader om at skal sjekkes opp når leddbåndene er ok. Korsbåndet går ikke noen vei i mellomtiden. Det er vanlig prosedyre å fikse på korsbåndet noe tid etter skaden siden diagnosen kan være vanskelig å stille (selv med MR) når andre ting inni der heller ikke funker som det skal. Det viktigste nå er poden tar det rolig og at du ikke gir deg på korsbåndsjekk når den tid kommer. Hvis du da møter dårlig service/lite kunnskap/dårlig kompetanse så er det tid for å tenke privat. Smart input og har samme erfaring at det er smart å gi det litt tid. Ellers vil jeg ikke helt hige etter private og forsikring på alt. Denne linken med en kronikk skrevet av en amrikaner relatert USA helsesystem med helseforsikring, som er både dyrt og urettferdig, kan være god å ha lest. http://www.nrk.no/ytring/to-helsevesener_-to-verdener-1.11266463
|
|
|
06/12/2013 20:06
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg betaler for en MR får jeg da også tolket bildene til å stille en diagnose? Nei. Selv ikke på MR-bilder, diagnosen stilles først når det er helt tydelig klinikk, stor sideforskjell ved testing i kombinasjon med bilder - eller når du har gått inn med artroskop og ser båndet samt tester med krok. Men avhengig av kvaliteten på radiolog og bilder, så er det rapportert over 90% sjanse for å finne et røket fremre korsbånd, og litt under 90% sannsynlighet for at et funn av røket korsbånd på MR, faktisk er et røket korsbånd når du kikker inn i kneet. Her er studiebelegg, jeg ble nysgjerrig: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10580941
|
|
|
|
|