Hvilken Sonos?
|
Re: Hvilken Sonos?
[Re: Dan]
21/12/2014 14:54
|
Dan
More than words
|
More than words
Hmm... Nå plutselig, når jeg slo av Spotify på pc-en for ørtende gang så raste alle nye playlists inn i Sonos-appen på iPaden. Selv de som ble laget for flere uker siden til tross for at Spotify har vært stengt ned på pc-en i hele mellomtiden. Kan det ha funket fordi jeg gikk sju runder moturs rundt stuebordet mens jeg svinget en død katt? Har prøvd med ekorn tidligere, men det er mulig de er for små.
|
|
|
21/12/2014 15:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Bonusfrust rundt playlist folders: Hvorfor kan man ikke i Sonos-appen spille en hel playlist folder? Man må gå inn og velge én og én playlist fra folderen og legge i køen. Eller?
I Spotify funker det også ganske dårlig å spille playlist folders. Man kan riktignok starte en hel folder med ett klikk, men rekkefølgen blir ikke den man har lagt opp til når man har plassert sine playlists. Det blir i alfabetisk rekkefølge på artist, låt, album osv.
Det jeg prøver å få til er at hver artist skal ha en playlist folder. I den ligger det en playlist for hvert album, i kronologisk rekkefølge. Og så skal jeg kunne sette meg og høre på en artists hele utgivelse i kronologisk rekkefølge med ett klikk. Det siste får jeg ikke til, verken i Spotify eller Sonos. Jeg må sette opp køen ved å velge album for album.
Finnes det en lurere måte for oss som er vant til å ha platesamlingen pent sortert i bokhyllen?
|
|
|
[Re: anderfo]
27/12/2014 21:21
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vi endte opp med Playbar+Sub (v/TV-en) og tre stk Play:1 (i lesekrok, spisekrok og på kjøkken). Det funker tildels flott, men vi mangler en Bridge (evt Boost) for å få spilt Playbar+Sub sammen med TV-en. Foreløpig brukes altså suben kun sammen med småhøyttalerne når vi spiller musikk.
Et verre problem er at høyttalerne stadig vekk (dvs flere ganger i løpet av en kveld) "forsvinner" og blir usynlige fra samtlige apper, samtidig som lyden forsvinner. Eneste løsning jeg foreløpig har funnet er å nappe ut stikkontakten og (dermed) restarte høyttalerne som har forsvunnet fra systemet. Er dette et velkjent problem, og kan jeg forvente at det løses enkelt ved å kjøpe en Bridge (evt Boost)?
|
|
|
27/12/2014 23:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Bonusfrust rundt playlist folders: Hvorfor kan man ikke i Sonos-appen spille en hel playlist folder? Man må gå inn og velge én og én playlist fra folderen og legge i køen. Eller?
I Spotify funker det også ganske dårlig å spille playlist folders. Man kan riktignok starte en hel folder med ett klikk, men rekkefølgen blir ikke den man har lagt opp til når man har plassert sine playlists. Det blir i alfabetisk rekkefølge på artist, låt, album osv.
Det jeg prøver å få til er at hver artist skal ha en playlist folder. I den ligger det en playlist for hvert album, i kronologisk rekkefølge. Og så skal jeg kunne sette meg og høre på en artists hele utgivelse i kronologisk rekkefølge med ett klikk. Det siste får jeg ikke til, verken i Spotify eller Sonos. Jeg må sette opp køen ved å velge album for album.
Finnes det en lurere måte for oss som er vant til å ha platesamlingen pent sortert i bokhyllen? Playlists? Bah, humbug! 
|
|
|
[Re: o-five]
27/12/2014 23:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Spontankjøp av play1 og play5 + en sonos ruter lille julaften sånn at vi kunne høre litt julemusikk i heimen. Supre muligheter selv om grensesnittet i programvaren er litt tungvinn ift spotify sin egen. Alt annet er toppers for en som ikke er veldig kresen på lyd 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/02/2015 11:08
|
Reven
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har erfaring med Beat.no og Sonos?
|
|
|
[Re: Rene]
03/02/2015 13:36
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Av og til er det helt greit at den lokale sjappa har mulighet til å konkurrere med lagerutsalget på ytre internett. Pris er ikke alt. DET var et genialt svar, helt enig! Sub, forsterker den lydopplevelsen til TV-lyd gjennom playbar enormt? Eller musikkopplevelsen til play 5 enormt? Er det verdt nesten 6000 penger for å spørre sånn? Er i utgangspunktet fornøyd med play 5 til musikk, men får ikke helt bakoversveis til film med playbar.
|
|
|
03/02/2015 13:54
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vi endte opp med Playbar+Sub (v/TV-en) og tre stk Play:1 (i lesekrok, spisekrok og på kjøkken). Det funker tildels flott, men vi mangler en Bridge (evt Boost) for å få spilt Playbar+Sub sammen med TV-en. Foreløpig brukes altså suben kun sammen med småhøyttalerne når vi spiller musikk.
Et verre problem er at høyttalerne stadig vekk (dvs flere ganger i løpet av en kveld) "forsvinner" og blir usynlige fra samtlige apper, samtidig som lyden forsvinner. Eneste løsning jeg foreløpig har funnet er å nappe ut stikkontakten og (dermed) restarte høyttalerne som har forsvunnet fra systemet. Er dette et velkjent problem, og kan jeg forvente at det løses enkelt ved å kjøpe en Bridge (evt Boost)? Den saken er løst. Vi endte opp med Boost, og etter å ha installert den for et par uker siden har ikke problemet kommet tilbake. Boost gjorde også at Sub-en nå funker med Playbar, og at alle høyttalerne blir synkronisert hvis vi spiller fra TV-en og ønsker å bruke flere høyttalere enn bare Playbar og Sub. F.eks. hvis det går ski-NM på TV mens vi står og lager mat på kjøkkenet. Nytt tema:Det har imidlertid vært litt problemer med manglende leppesynkronisering. Småjusteringer gjennom Sonos-appen er mulig, men jeg føler ikke at jeg har klart å treffe perfekt. Er det noen triks jeg bør prøve?
|
|
|
03/02/2015 14:05
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Et verre problem er at høyttalerne stadig vekk (dvs flere ganger i løpet av en kveld) "forsvinner" og blir usynlige fra samtlige apper, samtidig som lyden forsvinner. Eneste løsning jeg foreløpig har funnet er å nappe ut stikkontakten og (dermed) restarte høyttalerne som har forsvunnet fra systemet. Er dette et velkjent problem, og kan jeg forvente at det løses enkelt ved å kjøpe en Bridge (evt Boost)? Har aldri opplevd dette. Har hatt 3 sonos enheter i over ett år. Har du prøvd å reinstallere appen?EDIT: Og der leste jeg oppfølgings innlegget ditt.
Redigert av erijon; 03/02/2015 14:06.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
03/02/2015 14:27
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nytt tema: Det har imidlertid vært litt problemer med manglende leppesynkronisering. Småjusteringer gjennom Sonos-appen er mulig, men jeg føler ikke at jeg har klart å treffe perfekt. Er det noen triks jeg bør prøve? Hvordan henter du lyd fra TV'en?
|
|
|
[Re: H.Iversen]
03/02/2015 14:27
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nytt tema: Det har imidlertid vært litt problemer med manglende leppesynkronisering. Småjusteringer gjennom Sonos-appen er mulig, men jeg føler ikke at jeg har klart å treffe perfekt. Er det noen triks jeg bør prøve? Hvordan henter du lyd fra TV'en? Fiberoptikk fra TV til Playbar.
|
|
|
04/02/2015 08:49
|
Vingen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det noen som har en Sonos CR 200 controller tilsalgs?
Women really do rule the world. They just haven't figured it out yet. When they do, and they will, we're all in big big trouble
|
|
|
04/02/2015 09:42
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nytt tema: Det har imidlertid vært litt problemer med manglende leppesynkronisering. Småjusteringer gjennom Sonos-appen er mulig, men jeg føler ikke at jeg har klart å treffe perfekt. Er det noen triks jeg bør prøve? Hvordan henter du lyd fra TV'en? Fiberoptikk fra TV til Playbar. Da skulle jo alt i teorien være på plass...merkelig. Blei akutt skeptisk til å anskaffe en sånn nå kjenner jeg.
|
|
|
29/07/2015 20:51
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Drar opp denne fra glemselen, i håp om litt innspill til mitt prosjekt.
Tar over hus i september, og siden midler til "nødvendig vedlikehold" er allokert, gjenstår bare planlegging og bestilling.
Grov planløsning som følger (totalt ca 50m2 pr etasje):
Kjeller/u.etg: 3 soverom + bad. Kanskje begrenset behov for lyd (?)
1. etg: Kjøkken, åpen løsning og kontor . Her blir det nok mesteparten av dagen tilbrakt.
2. etg: Stue. Her må det nok støtet settes inn. Blir antagelig projektor-oppsett og sofakrok.
Hvor "mye" må man ha for å kunne spille greit på et areal i størrelsesorden 30-50m2? 2 Play 1 + sub?
Jeg er ingen hardbarka hifi-mann og blir karakterisert som tonedøv av min bedre halvdel. Men jeg liker musikk, og er ganske altetende. Hadde jeg ikke trengt å ta estetiske eller andre hensyn ville jeg gått for guttevarianten som betyr MYE bass og SVÆRE høyttalere....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
29/07/2015 21:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Drar opp denne fra glemselen, i håp om litt innspill til mitt prosjekt.
Tar over hus i september, og siden midler til "nødvendig vedlikehold" er allokert, gjenstår bare planlegging og bestilling.
Grov planløsning som følger (totalt ca 50m2 pr etasje):
Kjeller/u.etg: 3 soverom + bad. Kanskje begrenset behov for lyd (?)
1. etg: Kjøkken, åpen løsning og kontor . Her blir det nok mesteparten av dagen tilbrakt.
2. etg: Stue. Her må det nok støtet settes inn. Blir antagelig projektor-oppsett og sofakrok.
Hvor "mye" må man ha for å kunne spille greit på et areal i størrelsesorden 30-50m2? 2 Play 1 + sub?
Jeg er ingen hardbarka hifi-mann og blir karakterisert som tonedøv av min bedre halvdel. Men jeg liker musikk, og er ganske altetende. Hadde jeg ikke trengt å ta estetiske eller andre hensyn ville jeg gått for guttevarianten som betyr MYE bass og SVÆRE høyttalere.... Jeg har en Play 1 på badet, Play 1 i garderoben. På kjøkkenet kjøpte jeg Sonos AMP som jeg koblet til 2 innbygningshøytalere jeg satt i taket. Stua ble det det et vanlig anlegg jeg koblet en Sonos Connect. Veldig happy med dette oppsettet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
29/07/2015 21:04
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Playbar til TVen, med sub om du føler for det. 2x play 1 til bakhøyttalere om det er noe du har bruk for. (stua) Merk at playbar(sonos generelt?) kun støttet Dolby digital 5.1 og ikke dts. Det er og kun en optical out på playbar.
Jeg ser ikke noe behov i kjelleren din, hvis ikke du er typen som vil ha lav musikk gående i hele huset på en gang eller no. Er badet hovedbadet så muligens en play 1 om du liker musikk i dusjen / badekaret.
Kjøkken åpen løsning og kontor bør kanskje ha en felles play 5.
Jeg har sonos i hele huset og er meget fornøyd. Play 1 her og der og full pakke i stua. Det er mer trøkk i 5 enn 3 enn 1. Jeg anbefaler deg å gå til en butikk og høre forskjellen selv før du bestemmer deg.
(disclaimer: skrevet etter en fuktig kveld.)
|
|
|
30/07/2015 14:37
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Skjer det noe utvikling på Sonos-fronten, eller er det samme høyttalere som ble lansert fra dag 1? Evt. noen som vet om det kommer noe nytt fremover?
Gir Play 1 noe fyldig lyd som funker til musikk, eller er det bare "radiohøyttaler"? Har såvidt hørt det jeg tror var en Play 3 i et forholdsvis lite men åpent kjøkken, og ble overrasket over hvor mye fylde det var fra den.
|
|
|
[Re: grr]
30/07/2015 15:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Gir Play 1 noe fyldig lyd som funker til musikk, eller er det bare "radiohøyttaler"? Jeg opplevde i hvert fall at lyden ble mer enn dobbelt så bra med to Play:1 enn med bare én.
|
|
|
30/07/2015 15:27
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
To Play:1 vs. én Play:3 eller Play:5 da?
|
|
|
30/07/2015 15:39
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg tror det er slik at to 1 er bedre enn én 3. Og to 3 er bedre enn én 5.
I stue har jeg en Sonos Amp og høyttalere + sub som er ikke-Sonos, så det gir mange muligheter.
|
|
|
31/07/2015 07:25
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legg merke til at 3 og 5 er gamle høytalere, mens 1 er en nyere konstruksjon. Det merkes på nettverksfuksjonaliteten og lyden, dvs den spiller bedre enn brødrene i forhold til størrelsen (ikke objektivt sett).
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
31/07/2015 08:28
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legg merke til at 3 og 5 er gamle høytalere, mens 1 er en nyere konstruksjon. Det merkes på nettverksfuksjonaliteten og lyden, dvs den spiller bedre enn brødrene i forhold til størrelsen (ikke objektivt sett). Det er det jeg har forstått så langt også, og siden man får kjøpt pakker med 2 til en kurrant penge så gjør det valget noe enklere.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Tommyv]
31/07/2015 08:38
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Playbar til TVen, med sub om du føler for det. 2x play 1 til bakhøyttalere om det er noe du har bruk for. (stua) Merk at playbar(sonos generelt?) kun støttet Dolby digital 5.1 og ikke dts. Det er og kun en optical out på playbar.
Jeg ser ikke noe behov i kjelleren din, hvis ikke du er typen som vil ha lav musikk gående i hele huset på en gang eller no. Er badet hovedbadet så muligens en play 1 om du liker musikk i dusjen / badekaret.
Kjøkken åpen løsning og kontor bør kanskje ha en felles play 5.
Jeg har sonos i hele huset og er meget fornøyd. Play 1 her og der og full pakke i stua. Det er mer trøkk i 5 enn 3 enn 1. Jeg anbefaler deg å gå til en butikk og høre forskjellen selv før du bestemmer deg.
(disclaimer: skrevet etter en fuktig kveld.) Bra info dette, tross alkoholkonsumet! Hvor stor forskjell er det egentlig på tilgjengeligheten på DTS vs DD? Jeg kjenner ikke standardene noe mer enn at jeg forstår at DTS er bedre. Prismessig så er vel Sonos dog vanskelig å matche, om man skulle se på alternativer med bedre lyd/støtte?
|
|
|
31/07/2015 09:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Legg merke til at 3 og 5 er gamle høytalere, mens 1 er en nyere konstruksjon. Det merkes på nettverksfuksjonaliteten og lyden, dvs den spiller bedre enn brødrene i forhold til størrelsen (ikke objektivt sett). Det er det jeg har forstått så langt også, og siden man får kjøpt pakker med 2 til en kurrant penge så gjør det valget noe enklere. Hvor er disse pakkene?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
31/07/2015 10:20
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
31/07/2015 22:13
|
perbl
More than words
|
More than words
Aha, takk for tips. Da var bare spørsmålet om jeg skal skaffe en sånn pakke, eller vente og se om Apple lanserer noe spennende under eventen der de visstnok ryktes å skulle vise fram ny Apple TV.
Per B.
|
|
|
01/08/2015 08:39
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Hvis jeg forstår det rett så har Sonos selv en Spotify-klient på en av dingsene sine, slik at det er den som faktisk streamer fra nett, og alle andre dingser er bare fjernkontroll?
Bruker som regel Airplay nå, men sliter med å ha god nok wifidekning i hele huset, så det begynner å skippe hvis jeg har telefonen i lomma og går for langt bort fra routeren, eller om en tar en tur ut døra for et eller annet. Forstår det slik at dette er ikke eksisterende problem med Sonos?
Ville ellers trodd at dette kanskje kunne gjøres også med Raspberry Pi eller lignende dingser?
|
|
|
[Re: grr]
01/08/2015 09:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis jeg forstår det rett så har Sonos selv en Spotify-klient på en av dingsene sine, slik at det er den som faktisk streamer fra nett, og alle andre dingser er bare fjernkontroll?
Bruker som regel Airplay nå, men sliter med å ha god nok wifidekning i hele huset Jepp, én av dingsene kobles med kabel til routeren og så sender den signal til alle de andre dingsene. Hvis det blir for langt i mellom setter du inn en Bridge som link.
|
|
|
01/08/2015 14:25
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Er vel slutt på dette nå, kom en oppdatering for en stund siden som gjør at en ikke trenger kabelen lenger hvis jeg forstod det riktig.
|
|
|
[Re: Rene]
01/08/2015 15:35
|
johanf
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er vel slutt på dette nå, kom en oppdatering for en stund siden som gjør at en ikke trenger kabelen lenger hvis jeg forstod det riktig. Det er riktig det også, men da deler du WiFi båndbredden med Sonos-spillerne dine, samtidig som du deler med alle dingser du har koblet til ditt trådløse nettverk. Jeg har min PC satt opp sånn at det ikke er hensiktsmessig å trekke kabel, så da har jeg et eget trådløst nettverk til den PCen for å få ebst mulig signal og båndbredde. Så har jeg et nettverk til alle dingser, og så en Sonos bridge som er et eget nett til Sonos-anlegget.
|
|
|
|
|