her har du plassert emitter og sensor et godt stykke unna kamera. Bruker du wireless styring av shuttertrigginga, eller kabel fra sensor til kamera?
ed: har et elinchrom_oppsett med radiotrigging av 2-3 blitser. Tro om det finnes noen laserløsning som kunne benyttes som en påbygning av det utstyret jeg allerede har ????
Etter mye om og men har jeg fått tatt to bilder til månedens konkurranse. Siden vi ikke har fått snø, og jeg ennå ikke har fått demperen min tilbake så står sykkelen i deler, og da blir resultatet sånn.
Tittelen på bildene er "Broken Sleigh". Og Ideen at Julenissen har kræsjlandet i treet i hagen vår en kald vinteraften.
Etter mye om og men har jeg fått tatt to bilder til månedens konkurranse. Siden vi ikke har fått snø, og jeg ennå ikke har fått demperen min tilbake så står sykkelen i deler, og da blir resultatet sånn.
Tittelen på bildene er "Broken Sleigh". Og Ideen at Julenissen har kræsjlandet i treet i hagen vår en kald vinteraften.
Mye bra her. "Svenn" er jo helt konge! Ser ut som "Sprett" har fått litt for mye sprett og ender på trynet, og "cbb" ser ut til å rive med seg hele kamerastashet.
Selfi er jo så moderne for tiden så jeg tok et kjapt bilde under første testtur på Trek slash 9 650b her om dagen.
Om ingen har noen innvendinger tror jeg at vi sier at desembervinneren kom i boks med dette. Liiiit synd det ikke er i høydeformat, da tror jeg du hadde fått en forside også. (Men kanskje en midtside.....)
Njæ...går jo "greit" å sette opp, men jo lenger unna de står hverandre jo vanskligere blir det. Har kjøpt de minste gorilla padene som laser/sensor står på så justeringen skal gå litt lettere. Er et hælvete, for å si det mildt, om man skal bruke kongeler, måsa, kvist, barnåler, grass, blader eller annet rusk og rask man finner i skogen for å justere høyden slik at laser treffer. Prøvde det første gangen. -Endte med banning og sverting og dro hjem uten et eneste bilde. :-)
Når det er sagt så må jeg også si at jeg har hatt litt problemer med å få de til i virke innimellom. altså at dem ikke registrerer når jeg bryter strålen. Veldig ustabile.
Akkurat. Tenkte meg at det ikke er bare bare... Mon tro om Triggertrap er en mer solid løsning. Hvordan trigger du kameraet? Altså hvordan er koblingen mellom kamerautløser og sensor?
Jeg bygde meg en sånn Hiviz-lydsensor for et par år siden. Hadde planer om å rigge den til i landingssonen for hopp med sykkel, men det ble med tanken. Rigget den imidlertid opp med en luftpistol og greide faktisk å fange kula i bevegelse ved hjelp av lang lukker og ultrakorte blits-blink. Moro med stæsj :-)
Banning og sverting har gitt Svenn månedsvinnerstatus! Chapeau! Se den nye tråden for mer. Hjertelig takk for alle bidrag! Fortsett å sende inn bilder, dette er gøy!
Selfi er jo så moderne for tiden så jeg tok et kjapt bilde under første testtur på Trek slash 9 650b her om dagen.
Om ingen har noen innvendinger tror jeg at vi sier at desembervinneren kom i boks med dette. Liiiit synd det ikke er i høydeformat, da tror jeg du hadde fått en forside også. (Men kanskje en midtside.....)
Det bildet der kan fint croppes til høydeformat, Svenn skyter vel 5D MK III, så fila burde være stor nok til å tåle litt beskjæring. Evt. får man gjøre litt upsizing. Siden det er brukt blits er det sannsynligvis skarpt og fint og tåler upsizing (og forhåpentlig sitter fokusen slik den skal også).
Kult bilde med enkle midler. Skulle man begynt å gjøre noe mer avansert kommer man fort til et punkt der man må ha med seg en som kan assistere litt (med andre ord en sherpa som kan bære). Hvis man skulle spunnet videre på motivet kunne man som Svenn sier hatt litt fillflash på høyre side (evt. med en gel for å gi litt annen farge på lyset) og man kunne også sett for seg egen belysning for å få en bakgrunn som var litt spennende, evt. skyte når det var mer lys og undereksponere, få en mørk blå himmel feks. Uansett veldig bra resultat, særlig med tanke på at her var fotografen også modellen og sikkert hadde med seg alt utstyr på sykkelen. Fikk lyst på lasertriggere jeg også
Det bildet der kan fint croppes til høydeformat, Svenn skyter vel 5D MK III, så fila burde være stor nok til å tåle litt beskjæring. Evt. får man gjøre litt upsizing. Siden det er brukt blits er det sannsynligvis skarpt og fint og tåler upsizing (og forhåpentlig sitter fokusen slik den skal også).
Kult bilde med enkle midler. Skulle man begynt å gjøre noe mer avansert kommer man fort til et punkt der man må ha med seg en som kan assistere litt (med andre ord en sherpa som kan bære). Hvis man skulle spunnet videre på motivet kunne man som Svenn sier hatt litt fillflash på høyre side (evt. med en gel for å gi litt annen farge på lyset) og man kunne også sett for seg egen belysning for å få en bakgrunn som var litt spennende, evt. skyte når det var mer lys og undereksponere, få en mørk blå himmel feks. Uansett veldig bra resultat, særlig med tanke på at her var fotografen også modellen og sikkert hadde med seg alt utstyr på sykkelen. Fikk lyst på lasertriggere jeg også
Grunnen til at jeg kom inn på dette med høyde/sideformat er fordi ved å croppe bildet mister den fine fadingen av vannspruten på hver side og som fyller bildet helt ut i liggende format.Ser man bort fra det går jo bildet i alle formater hjerte måtte begjære.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/